Hírek:

Fontos tudnivalók a migrációval kapcsolatban, kérlek olvasd el:

A régi fórumról áthozott hozzászólásoknál a felhasználó neve adatvédelmi megfontolásokból véletlenszerűen generált értékekre lett  lecserélve. Ez akkor tud a valódi értékre visszaállni, ha az adott felhasználó a régi fórumon nyilatkozik, hogy beleegyezik az adatainak az új fórumra továbbításához, majd ezután itt a régi felhasználónevével és email címével regisztrál.
8~20 óra között, 1~30 percen belül megtörténik a jóváhagyás, 30 percenként ellenőrizd email fiókodat (SPAM-ot is) mindenképp kapsz mail-t, a sikeres regisztrácioról, vagy a hibáról és, hogy mi a teendőd.
Nézd meg  "A régi fórumról, az új fórumra költözés útmutatót."
A régi fórumon használt email címmel de más felhasználói azonosítóval érkező regisztrációs kérelmek törlésre kerűlnek.

Main Menu

Épül a gépem ::: Sastas gépe

Indította gaben, 2025 február 26, 08:06

Előző téma - Következő téma

sastas

A 20mm amúg is reaálisabb hiszen olyan eset remélhetőleg nemlesz, hogy csak egy kés szorul meg, mármint ha beékelődik valami az két kés közé teszi, tehát két kést blokkol ami már 20 mm.

sastas

Tegnap este egyébként a nyomtatóm egy nagy hibájára jöttem rá, és ezzel együtt arra, hogy miért is volt annyi Z-beli problémám. Ugye a 30-as rexroth profilt felfogattam Z-ben a lineárra de csak az egyik rögzítési pontnál. Ezzel azt értem el, hogy a profil nútjának széle kb 1-2mm el lógott rá a lineárra, és a csavar meghúzásától elcsavarodott a profil és ettől a két lineár A alakba próbált rendeződni és ettől elkezdett szorulni/ugrálni a tengelyen. Jelenleg azon gondolkozom, hogy hogyan lehetne ezt megoldani, úgy hogy ne kelljen sokat rákölteni.
10mm vastag alulapban az M5-ös menetet már el lehet képzelni? Mármint van erre valamilyen szabály, de már nem emlékszem, talán aluba 5 menet minimum az ajánlott?
Este ha nem leszek olyan feledékeny mint a napokban, akkor megpróbálom modellezni a fejemben lévő információt.

vjanos

Nekem aluban 2D rémlik, azaz az 5-ös csavarod kétszerese pont jó a 10-es lapba.

sastas

Ebben a posztban az első képen látszik amiről beszélek. Ott mászik el a merőlegesség. Oda akarok a kocsi és a lineár közé egy 10mm vastag alulapot ami M5 bkny.sf. csavarokkal felfogatódik a linekre, illetve a középvonalába két M5-ös menet és arra menne rá a profil.

sastas

Szóval erről az elemről van szó:

A lineár kocsi és a profil közé menne. Szerintetek ez javíthat a helyzeten?

sastas

Szóval, tervezgettem kicsit. Kezdek visrosszázódni ebbe.
Először is pár szó az elrendezésről illetve a képekről:
A fogaskerekek nem a ténylegesek, csak a helyzetüket akartam tisztázni, a méretük eltér, mert ilyet volt hajlandó a program generálni, én meg leokéztam.
A képeken a különböző anyagokat inkább a darabok megkülönböztetésére használtam.
Egy fényes



Meg egy matt render.



Illetve ez render nélkül:

Ilyenre terveztem át a késeket.

A tengelytáv egyébként 92 mm, a távtartók külső átmérője 60 mm, amiből az adódik, hogy a kések és a távtartók között minimum 2mm rés van.
Csapágyakból 6205-öt terveztem be, az előlap 15mm széles acéllap az oldalak 5mm szélesek, és 6 darab M5-ös csavarral lennének felfogatva.

Ami még hiányzik: Az oldalakon nincsnek azok a háromszögalakú, betétek amik nem engedik alulról visszafordulni az anyagot. Nemtudom mi a szakmailag helyes megnevezésük [#miaz]

Szalai György

Mi okból tartod szükségesnek, hogy a tengelyek mindkét vége fogaskerék párral kapcsolódjon egymáshoz?
Én csak a hajtott oldalra látom értelmét, de mit nem veszek figyelembe?

2vkx6unz

Szóval én nem értek a gépész dolgokhoz (sem), ezért inkább csak kiváncsiskodom.
Mi alapján van meghatározva, hogy mekkora legyen az aprítótárcsa fogának dölészöge? Van erre valamilyen tudományos eljárás. Biztosan mert egy esztergakés vagy egy maró élszögei sem a véletlenül vannak kitalálva...
A tárcsa belső sarka gondolom valmilyen lekerekítéssel készül majd. Ennen a sugarára van valamilyen szabály?
A tárcsák elrendzése is érdekes egy kicsit mert ahogy most van különböző számú fog dolgozna (2,3,vagy 4) nem célszerű úgy elrendezni, hogy azonos számú fog dolgozzon. Tudom a valóságban ez ritkán valósul meg, de legalább elméleti lehetőséget kellene adni.

Amúgy nagyon várom mi lesz az eredmény, milyen lesz a működő gép.

remrendes

Szinte lenyegtelen. Nem a fog fogja vegezni az apritast.

sastas

A fogak leginkább annyit tesznek, hogy megragadják az anyagot. A szöget nem számoltam, itt nem a fog végzi az anyagleválasztást, hanem leginkább a nyíróerő a tárcsák között.
A belső sugár szerintem csak technológiai kérdés, persze egy nagy átmérőjű, nagyobb fogú tárcsa fogai lekerekítéssel készülnek, mert a sarkos felület feszültséggyűjtő pont, és több 10 kN-nál repedésekre adhat okot. Az én alkalmazásomban a kis fogméret miatt nem igazán látom értelmét, a lézer/vízsugár/szikra technológiai értéke fogja meghatározni. Aztán lehet valami kis R0.5 vagy R1 oda fog kerülni a végleges tervekbe, pont emiatt.

A fogak elrendezése nincs kőbe vésve, a dolog annyiól szól, hogy ebben az elrendezésben V alakzat van kirakva, így az anyagot amit nem tud megfogni mindig középső irányba tereli. Egyébként a legkedveltebb a sima spirál alakzat. Ott előfordulhat, hogy az anyag kisodródik az egyik szélre és a fal mellett nem darálódik be. Persze ritka eset, de lehet. A különböző dolgozó fogak inkább elméleti problémának látom, nemhinném, hogy bármikor 210 mm-es lemezdarabokat fogok vele darálni, amit szépen besorolok.

Igen, azt én is várom. Most hogy nincs rá anyagi keret nyugodtan lehet agyalni és gondolkozni :)

sastas

Igazából csak azért, hogy legyen raja valami. Így szimmetrikusabbnak látszott, illetve egyenlőbbnek találtam az erők elosztását. Így a csavaróerőket szándékoztam csökkenteni, mert akkor a hajtáshoz képest a daráló középső pontja a legnagyobb csavarásnak kitett keresztmetszet, nem pedig a túlsó vége.

Más: Mennyire elszállt ötlet, a hajtást úgy megoldani, hogy a fogaskerékbe 3db M10-es menetet fúrva ráfogatnék egy lánckereket és oda hajtanék be? :)

Szalai György

Ha elfogadható együtt futással ki tudod vitelezni, szerintem lehet jó is.
De ha már ott a sok fogaskerék, nekem azon tűnik ésszerűbbnek behajtani, nem rászerelni még egy hibalehetőséget, kopó alkatrészt.

A jó megoldás módja függhet a behajtó gép tulajdonságaitól is. Hogy mekkora az alkalmazás fordulatszám és nyomaték igénye, mennyire áll ehhez közel a motor, milyen áttételi arányt kell beépíteni miféle nyomatékviszonyokkal.
Az megbízhatóan lánccal, vagy mással kivitelezhető.
Na, meg hogy mit lehet elfogadható áron beszerezni.

ebalint

Én nem értek semmihez úgy igazán, ezért lenne egy kérdésem :

...az előlap 15mm széles acéllap az oldalak 5mm szélesek

Ezek a lapok a megadott mérettel ilyen szélesek, vagy ilyen vastagok?

sastas

Szia!

Valóban, helytelenül fogalmaztam. A lemezvastagság 15 illetve 5 mm.

ywathzay

MOst te megpróbálod feltalálni a spanyol viaszt.... az az érzésem. Műanyagot akarsz darálni, szerintem kissé elszálltak a gondolatok. A fog elrendezés érdekes. Pár videót megnéztem korábban, de ott mindegyik gép fog elrendezésében volt valami "rendszer". Itt összevisszaságot vélek felfedezni, ráadásul négyszögtengelyen 3 fog, még ha esetleg 4 van és van közötte 90 fokban elforgatott...
A lézervágástól nem fog lágyulni az anyag. Én eleve úgy terveznék, mivel gondolok PET palackra, egyéb vékony anyagra, az oldalsó felületeket köszörültetném vágás után, hogy távtartóval 0.1- től több tényleg ne maradjon el. A mindkét végére rátett fogaskeréknek nem sok értelme van, de nem ront rajta. Szerintem. A hajtással nem sokat görcsölnék, rátennék egy félméteres kurblit, aztán a kívánt anyagok darálása közben hamar kiderülne mekkora igénye van. Láncot semmiképp nem iktatnék bele, ha már úgyis hajtómű kell, egy csigahajtómű.... egyetlen fontos kritérium, ha valóban nagy erőt kell kifejteni, ne öntvény legyen az agy benne, és jól kell illeszteni mind a tengelyt, mind a reteszt ami átviszi a hajtást (kotyogás nem megengedett), és nem lesz vele gond.