Hírek:

Fontos tudnivalók a migrációval kapcsolatban, kérlek olvasd el:

A régi fórumról áthozott hozzászólásoknál a felhasználó neve adatvédelmi megfontolásokból véletlenszerűen generált értékekre lett  lecserélve. Ez akkor tud a valódi értékre visszaállni, ha az adott felhasználó a régi fórumon nyilatkozik, hogy beleegyezik az adatainak az új fórumra továbbításához, majd ezután itt a régi felhasználónevével és email címével regisztrál.
8~20 óra között, 1~30 percen belül megtörténik a jóváhagyás, 30 percenként ellenőrizd email fiókodat (SPAM-ot is) mindenképp kapsz mail-t, a sikeres regisztrácioról, vagy a hibáról és, hogy mi a teendőd.
Nézd meg  "A régi fórumról, az új fórumra költözés útmutatót."
A régi fórumon használt email címmel de más felhasználói azonosítóval érkező regisztrációs kérelmek törlésre kerűlnek.

Main Menu

Épül a gépem ::: Sastas gépe

Indította gaben, 2025 február 26, 08:06

Előző téma - Következő téma

sastas

De van. Igazad van, ez inkább csak elméleti dolog lehet. Mélyebben belegondolva, talán nem is kéne törődni vele...

remrendes

Nehany kest elhuzott a hokezeles. Menet kozben szinte osszehegedt.
Nem lenyeg a kulso felulet, a mienk huzalszikraval van csak vagva. Csak amit a tengelyre huzol fel, az legyen jo.
Szerintem is egy kalapacsos toro alkalmasabb erre.

sastas

Apropó tengely. Az miből legyen? Oda elég a C45 vagy még sok is? 27mm-es 6szög profil elég lenne?

A kalapácsos törő lehet alkalmasabb, viszont a választás a nyírótárcsákra esett. Két tengely. A kérdés ezzel kapcsolatban az, hogy a két tengelynek azonos vagy különböző fordulattal érdemes forognia?

ANTAL GÁBOR

Megnézed az alkalmazott villanymotor billenő nyomatékát  . Azt  felszorzod a lassítás mértékével . Lesz egy nyomatékod .  Kiszámolod a tengely poláris keresztmetszeti tényezőjét ( ha a hatszöget körrel helyettesíted akkor ( Kp = D ad3*Pi/16)
A nyomatékot osztod a Kp vel és megkapod a Tau t . Ha ez a tengely megengedett Tau ja alatt van akkor Ok  . A tau közelítő értéke = szima megengedett /2 (3)
Nem vettük figyelembe azt hogy feltehetően egy fogaskerékáthajtással működik a másik tengely áthajtása .  Nem is olyan baj mert a számításból kimaradt a biztonsági tényező   Borítékolom hogy még mosógép motornál is vékony lesz a tengely( Persze azt nem tudom hogy milyen fordulatra tervezel )

ANTAL GÁBOR

Utánaszámoltam : 550w os motort feltételezve ( n kimenő = 60 1/min ) elég a 27 es tengely .

remrendes

Kell, elegge igenybe tudja venni a kes a tengelyt. Mi haromszog poligont hasznalunk.

sastas

Köszönöm. Ez a csavarás igénybevétele ha jól tudom. Itt nem számít sokat a kör-hatszög különbség?
Illetve, a kések 10mm széles része, a 6 szögön kifejtett nyíróereje nem dominánsabb?

Illetve a nyomaték amit kiszámoltál, ha jól gondolom az, hogy a tengely csavarodik-e el hamarabb, vagy a motor fullad meg.

Egyébként inkább 20-30-as fordulattal lennénk kibékülve.

Ha ennyire igénybeveszi a gép a tengelyeket, akkor 4 szög alkalmasabb lehet rá? ugye ott nagyobb a körhöz képest a sarok

ANTAL GÁBOR

Biztos hogy a hatszög poláris keresztmetszeti tényezője nagyobb mint a hatszögbe beleírható köré . Ha gondolod számolj azzal ! Ha egy 10 mm es tárcsára koncentrálod az összes nyomatékot akkor eléggé kritikussá válhat a dolog ( minthogy volt egy olyan megjegyzésem amiben borítékoltam hogy vékony az a 27 es tengely )
 Létezik a sokszögkötéseknek is irodalma .
 Nosza keresd meg hogy egy 27 es 10 mm vastag es sokszögkötéssel mekkora nyomatékot lehet átvinni ! A hüvelyt ebben az esetben igen vastagfalúnak lehet tekinteni
 Dr Gubicza László foglalkozott a dologgal 1983 ban
Van   háromszög négyszög ötszög hatszög kötésre is számolási metodika  )

 A motor lefulladásról : a javasolt méretezési szisztémánál vissza terheltem a motort a billenőpontig .(De nem vettem figyelembe az lendített tömegek káros hatását )

jani300

Üdv ! Én eddig úgy gondoltam azért is alkalmaznak hatszög profilt hogy egyforma tárcsákat lehessen elosztva használni . Biztos nem a tengely terhelhetősége indokolja .
Az egyszerű retesznél gondolom nagyobb nyomatékot is tud átvinni .

sastas

Az egyforma tárcsák igazából bármely egyenlő oldalú profilnál játszanak, például, ha a késeken 2 él van, 6 szög esetén az 3 különböző helyzet, négyszögnél csak kettő. érdekes módon háromszögnél megintcsak három. A tengely terhelhetősége minél alacsonyabb szögszámot indokol, mivel akkor nagyobb a profilméret. Éppen számolgatom a Gábor által felvetett esetet, ha készvagyok, leírom.

sastas

Értem. Ahogyan számoltam:
A felületi nyomást vettem alapul, tekintve, hogy nyírni akarok. Mivel az általad említett tanulmányt nem találtam, ezért a bordáskötésből indultam ki, szóval leginkább csak közelíteném az eredményemet a megfelelőhöz.
A számolási képletem: (2*M)/(dˇm*L*hˇeff*0,8*n)
ahol: M az átvivendő nyomaték
dˇm a közepes átmérő
L a kötés hossza
hˇeff a teherviselő fogmagasság((csúcstáv-laptáv)/2)
0,8 a pontatlanságból adódó tényező
n pedig a bordák száma

Mivel nem sok motor fordult meg a kezemben, ezért a neten túrtam és onnan vettem egy motor adatát ami 500 rpm mellett 8.5 Nm tud elvileg, ebből indultam ki. Ezt 20-al beosztva kaptam 170 Nm nyomatékot 25ös fordulat mellett.

Ami fix adat:
M=170 000 Nmm
L=10mm
0,8
ami változik:
27mm-es hatszögnél
n=6
dˇm=29,085((csúcstáv+laptáv)/2)
hˇeff=2

A fenti képletbe helyettesítve hatszögnél 121,769 MPa jött ki felületi nyomásra, ami egy nemesített C45 esetén túllépi a megengedettet, ami 80 MPa, hogyha megfelelő sort néztem(a táblázatban I,II és III adat szerepelt magyarázat nélkül, és a legkisebbet vettem alapul).

A változó adatok 27mm négyszögre:
n=4
dˇm=32,59
hˇeff=5,59

Itt 58,32 MPa jött ki, ami már megfelel, de azért ez szerintem túl közel van a 80 hoz, és akkor a biztonsági tényezőkről még szósem volt.

Hol hibás a gondolatmenetem? :)

ANTAL GÁBOR

Milyen a talált motor típusa ? Ez egy 12 pólusú aszinkron ?
Vagy valami szinkronmotor ?  Ezt az alacsony alap fordulatszámot mi indokolja ? ( vagy közelíteni szeretnél a hidrohajtáshoz és nem akarsz nagy fordulaton mozgó
elemeket ?  A méretezésnél mindenképpen a motor által leadott maximális nyomatékot kell figyelembe venned . Ez aszinronnál a billenőnyomaték ( ami 2.3-2.8 szorosa az üzemi nyomatéknak ) A szinkronmotorok  is ( de a DC motorok is ) az üzemi nyomatékuk többszörösét képesek leadni . A legpesszimisztikusabb eset amikor egy beékelődéstől megáll a motor

   Arra nem gondoltál hogy a kések mellett lévő  (a kés vastagságával megegyező vastagságú )távtartókat is a késnél  alkalmazott  sokszögkötéssel illeszd a tengelyre ? Ha a távtartókat pl két( 2-6) csapszeggel ( csavarral ) egyesíted a késsel akkor a kapott agyad már 30 mm lesz . Természetesen az egyesítést a lehető legnagyobb kerületen csinálnám

 A palástnyomásos méretezés valamelyest tájékoztat de szerintem a kötés belső erőinek irányai igencsak eltérnek egymástól.

sastas

Egy DC motor volt az áldozat, ebikehoz ajánlotta az oldal, de már szakadjak meg még az előzmények között sem találom.

Egyébként 20mm, de értem a logikát, nem is rossz ötlet, de az további megmunkálás, ugye ott süllyesztett fejű vagy hernyócsavarokat kellene akkor alkalmazni, a furatok pontos illeszkedését megoldani, stb. Szerintem ez túlbonyolítaná a megmunkálást.

remrendes

Ha a tavtarto es a kes azonos szelessegu, akkor szerintem meg fog szorulni.

sastas

A kés és a távtartó közé mindenhova 0,1mm-es távtartókat tervezek tenni, ami így 0,2mm késenként. Vagy szimplán felcsiszolom a kések oldalát, bár kopásálló anyag esetén szerintem könyebb a távtartó