Épül a gépem ::: NG

Indította gaben, 2025 február 26, 08:05

Előző téma - Következő téma

9ji0dz7t


wkbgzy80t

Igen, ha normál fém csapágyház lenne itt, én sem gondolnám szükségesnek, de ez az epoxy-s cucc ami majd vastagon körbeveszi, jobban szigetel mint sok hőszigetelőanyag, szóval onnan ami hő eljön, az a csőfalon keresztül tud csak eljönni. Illetve azt is olvastam vhol, hogy a kompozit csapágyházaknak ez az egyik komoly hátránya. Belgondolva, a csapágy tuti h hőt termel, jelentős mennyiségűt. Ha az nem tud elmenni, felgyülemlik, csapágyhézag lecsökken, mivel ezek ferdehatásvonalúak megfeszítve, így sztem lényegesen gyorsabban teszi ezt, és akkor még több hő, és készen vagyunk.
 
Az olajkenést biztosan megvalósítom, bár eddig csak olajozott levegőt akartam rajtuk átfújni. Kell még egy cső meg egy szimmering, az nem olyan nagy wasistdas.  
 
Illetve most végül úgy döntöttem, hogy az orsó fém házát kicsit kilógatom a kompozit betonból, és így szinte biztosan elég lesz egy viszonylag kis volumenű olajmennyiség is, amit még lehet fokozni, meg esetleg jobban hűteni ha valami gáz van.  
 
Isteni szerencse, hogy 30 centis darabot vágattam abból a csőből, pedig csak 27 kell terv szerint [#nemtudom]

000000000

Szerintem ha az orsó háza kilóg, ezen a viszonylag kis fordulaton nem lesz gond.
Frankón bezsírozod a csapágyakat és mehet!

9ji0dz7t

 
 
Szerintem is ha drasztikus melegedés képne fel ekkora fordulatnál ott komolyabb gond van meg persze hondolom a gép nem napi 24 órába menne maximumra hajtva vagy tévedek??
 
 

wkbgzy80t

Hát, előfordulhat, hogy megy majd egy-egy napig folyamatosan, főleg ha simít, de arra lehet, h felteszek majd egy gyorsabb főorsót. Ez vszleg. csak nagyolni fog.
 
Konklúzió: Asszem nyitva hagyom a lehetőséget, hogy "átfolyásos" olajkenése legyen, mondjuk 8mm átmérőjű vezetéken keresztül, az könnyen elfér, Egyelőre viszont nem küzdök olajtartállyal meg szivattyúval stb, kap vmi egyszerű hőmérőt, meg egy jó hosszú tesztüzemet üresjáratban... És kicsit kilógatom a csapágyházat lefelé.

3ztiz2p39

Én nem erőltetném a 6000-et.  
Elég nagyok azok a csapágyak, no meg kiegyensúlyozva sincsenek az alkatrészek.
A jó öreg 3000-es fordulat, nagyobbhoz meg másik marómotor.
 
Egyébként érdekes ez a hűtéskérdés is, sokszor a gyártókat sem érti az ember.
 
Pár embernek már meséltem egy mori-seiki hajtott szerszám motorjának az esetét.
a motor a revolverfejben van kb. egy 5 kilós dinnye méretű 6000 max fordulat, talán 4 kW.
a motor vasteste egy nagyobb hüvelyben van és az körül olaj áramlik illetve ez az olaj oda van vezetve a csapágyházakhoz is, kb. úgy ahogy rajzoltad. Elöl-hátul szuper perecíziós párosított csapágyak.  
No ez a motor egy mezei lapoláson keresztül hajtja az éppen beváltott szerszámot. Hogy minek ehhez ilyen komoly csapágyazás?

gg7mz8y0p

Elég gáz lenne, ha csak mezei mélyhornyú
csapágyakon futna. Pont most említetted, mekkora
gondot jelent, ha vmi nincs teljesen kiegyensúlyozva.
Rezonáló revolverfej nem tenne jót a márkának.

wkbgzy80t

Igen a kiegyensúlyozás nekem is fejtörést jelent, nemigen tudom mit kezdjek vele... de azt remélem, hogy 3000 körül még nem jelentős probléma ez, a rugó a legpontatlanabb forgó elem, azt lazán illesztett vezetőperselyekbe tettem, talán egy-két tized excentricitása lehet, durván 150-200 gramm tömeg. Remélem egy-két hónapon belül forogni fog ez az izé, akkor majd megint szétszedem [#wave]
 
(Rugó: azóta láttam gyári megoldásokat, ahol 3 darabonként voltak tandembe rakva a tányérugók... érthetetlen. Amúgy még így sem jött ki a szüks. erő-munkaút "anno")
 
Ami nincs kiegyensúlyozva, vagy aszimmetrikus, az egy egész kicsi alkatrész csak (két db asszem 5x15 reteszhorony). Meglátjuk, ha gond van a másik oldalára is vágok egyet :)

vyvk7xm7

Mi a csapágyak pontos típusa?
Sok bajod lesz még ezzel a polimer beton főorsó tartó bak (vagymiez) megoldással. Szerintem ezt kerülnöd kéne, mert több problémát okoz, mit-amennyit megold. A tartó baknak fémből kéne lennie, legalább is ott ahol a főorsó egységet tartja. Azután azt már csavarozhatnád, amire akarod.
Miért ilyen hasábokból akarod összeállítani a hűtőfolyadék csatornát és miért sárgarézből? Egyszerűbb lehetne egy vörösréz csövet, meglapítva rágörbíteni egy kisebb átmérőjű hengerpalástra, és a csőből készült rugót ráhúzni az orsód külsejére.
A hűtőfolyadék csatornát a főorsó egység külső palástjába is lehetne marni, nem a tartóbak belsejében kialakítani.
Ezt találtam, hátha hasznát veszed.
http://rogercortesi.com/portf/spindle/spindle.html" TARGET=_fnew>http://rogercortesi.com/portf/spindle/spindle.html

t5jvxzhgc

Tényleg hasznos az oldal,amit linkeltél![#eljen]
 
Ha a lap tetején egyet http://rogercortesi.com/portf/minimill/minimill.html" TARGET=_fnew>visszalépek, ott is sok hasznos okosság van a .ppt-k ben.
 
Köszi![#worship]

wkbgzy80t

csaopágyak: B7209CATB P4
 
Elvileg marható, kb 30Mpa szakítószilárdságú anyag lesz ez polimer. Valójában másból nem tudok emberi áron ilyen nagy tömör és pontos csapágyházat csinálni, ráadásul a rezgéscsillapító képessége kiváló. Komoly gépeken hasonlóból építenek gépvázat. Ez nem lesz egy komoly gép, az ára és hozzáférhetősége miatt csinálom ebből az anyagból az alkatrészt. A beton kiöntés csak a legvégső fázis, merevítés. Már előtte egyben lesz az egész. Vaslemezekkel pozicionálom az acél csapágyházat, és ha minden pontos, akkor töltöm ki az "űr"-t ezzel az anyaggal.
 
A hűtőcsatornákat nem szeretném belemarni a csapágyház fém részébe, mert csak kb 8-8,5 mm fala van ott a csapágyak alatt, nem akarom tovább vékonyítani. A csatornákat azért akartam körbe hajlított hasábokból ráépíteni, hogy maximális felületen érintkezzen a folyadék a csapházzal, de azóta eszembe jutott, hogy félkör profil is jó körbe tekerve, utólag tömítve.
 
Viszont ez az egész hűtőcsatorna aktualitását vesztette azóta. A hűtőfolyadék olaj lesz, amit akár nagyobb mennyiségen is be lehet majd engedni a csapágyak közé, ha a szükség úgy hozza. Ezen kívül a fém rész annyira ki lesz lógatva, hogy az alsó csapágy körül mindenhol fém lesz. A fölső sem lesz messze a tiszta fém környezettől.  
 
Majd teszek fel metszetet. Már majdnem minden kész, csak a nagy cső áll készenlétben, emiatt a hűtés probléma miatt, de már ez is elhárulni látszik. Remélem...  

wkbgzy80t

Bár nem látszik, de még élek:
 
Továbbra is állnak a zalkatrészek. Ennek szerencsére előnye is van, ugyanis állóhelyzetben könnyebben le lehet őket fényképezni.
 
Frissebb (egy éves) terv is van. Hihetetlen, hogy már 2011 novemberben is megvolt az alkatrészek nagy része...
 
A (nagy) terv (The Grand Design):
http://cnctar.hobbycnc.hu/NG/epul%20a%20gepem/alkatreszek/Z%20kocsi/Mineralc%20mk43%20z7%20kb.jpg" border=0 width=970>
 
Csapágyház (végül elkészült, kb az eredeti ár 20ad részéért:)...csak sikerült kiötleni a tutit):
http://cnctar.hobbycnc.hu/NG/epul%20a%20gepem/alkatreszek/Z%20kocsi/IMG_5154.JPG" border=0 width=970>
 
A Z öntvénye (ez nagyon jól sikerült, 2-3 századon belül vannak a sínek felfekvő felületei egymáshoz képest - marással):
http://cnctar.hobbycnc.hu/NG/epul%20a%20gepem/alkatreszek/Z%20kocsi/IMG_5159.JPG" border=0>
 
Egymásra pakolva (ennek a képnek tulajdonképpen semmi értelme):
http://cnctar.hobbycnc.hu/NG/epul%20a%20gepem/alkatreszek/Z%20kocsi/IMG_5160.JPG" border=0 width=970>
 
Egyéb alkatrészekkel megrakva:
http://cnctar.hobbycnc.hu/NG/epul%20a%20gepem/alkatreszek/Z%20kocsi/P1010950.JPG" border=0 width=970>
 
Ilyen lesz a Z kocsi ( a hűtés kérdést végül sikerült megoldani, a képen felfedezehtők az olaj -vagy olajozott levegő- befúvó és elszívó járatai):
http://cnctar.hobbycnc.hu/NG/epul%20a%20gepem/alkatreszek/Z%20kocsi/metszet.jpg" border=0 width=970>
 
És nem metszve a második öntés (átlátszó) után:
http://cnctar.hobbycnc.hu/NG/epul%20a%20gepem/alkatreszek/Z%20kocsi/nemmetszet.jpg" border=0 width=970>

wkbgzy80t

Meg majd valami karton borítást ráragasztok, vagy amit a szél erre fúj.

9ji0dz7t

 
Porfekt egy munka az már biztos :) a képzelő erővel nálam sincs baj inkább csak a pénztálca szab határt a dolognak mert szívesen bonyolítanám én is a kis masinámat de az szép plusz költséggel járna de még egyszer le a kalappal a géped előtt mindig is csodáltam ezt a masinát :)
 
A Z sin az nagyon tetszik láttam is mikor az egyik kolega hirdetett ilyeneket a fórumon nem rég és fájlaltam a szívem hogy nem vettem meg... és várom/várjuk a további képeket!!!  [#gonosz1]

3ztiz2p39

Nem kolléga volt az, hanem utoljára én. :)
Az biztos hogy az egyik legmerevebb megoldás ez, csak kissé munkás...
Míg mai sín-kocsikat csak felhányja és lecsavarozza az ember.