Épül a gépem ::: NG

Indította gaben, 2025 február 26, 08:05

Előző téma - Következő téma

9ji0dz7t

 
Ez a fórum egy nagy kollegialitás :) ha fogalmazhatok így  
 

wkbgzy80t

Azok az egis vezetékek kincset értek, majdnem meg is vettem őket, pusztán betárazás céljával.
 
De aztán mégse... :)
 
Ezek csak 400 hosszúak, viszont 5mm-el combosabbak.
 
Félek hogy az a 2-3 század párhuzam hiba (egyik vége kontra másik a 400mm-es fészeknek) pont elég lesz, hogy nem fussanak könnyen. Lehet meg kell majd tusírozni.
 
Na persze mire az Y öntvény elkészül... lehet magától is helyrejön...

wkbgzy80t

Egy jóideje már halogattam, hogy kiszámoljam az orsók kritikus fordulatszámát. Volt egy-két hely, ahol bizonytalannak tűnt a dolog. Ma rávettem magam, és most be is igazolódott a félelmem.
 
Az Y tengelyem a leggyengébb, ott kb 75-80 kg-ot kellene mozgatnia egy 400W motornak, durván 1,3-1,4m hosszú orsóval.
 
Eredetileg az egyszerűség és megbízhatóság kedvéért minden tengelyt direktben akartam hajtani, és még a 400w motorral is, 20/5  orsóval egész elfogadható gyorsulást produkált volna direktben (~3,8m/s^2 - kb az optimum 2/3-a). A motor 3000-et forog maximum.  
 
Az orsó kritikus fordulatszáma viszont kétoldali merev megfogással is durván 2800-4000 között lenne, így gyorsjáratban elképzelhető, hogy berezgett volna. 25ös orsóval már nagyon gyengén muzsikálna a motor, 16os orsó pedig túl vékony ide.
 
Így hát kényszerűségből be kell tenni egy felező áttételt, és 20/10 kínai orsót használni, így max 1500at pöröghet a cucc, cserébe a gyorsulás elméletileg majdnem 7 m/s^2 lehetne (ha kéne).
 
Feltettem az excelt amit rajzoltam hozzá, elég egyszerű, de közelítésre jó, pontosat amúgy sem lehet számolni, ha valaki esetleg eljátszadozna vele:
 
http://cnctar.hobbycnc.hu/NG/exc/" TARGET=_fnew>Excel - Krit fordulat

9ji0dz7t

 
 
 
Nem semmi kis kalkulátorod van ez saját vagy valahonnan beszerezted?? :) Szívesen kölcsönkérném de a kérdésem az lenne hogy kell ekkora sebesség? Legyen az bármennyire nagy és merev és profi gép és a tied tényleg az lesz de idővel szétszedheti magát  
 
nézelődtem picit a mappádba és ez nagyon tetszett [#idiota]  
 
http://www.imgserv.com/images/2013/06/30/sOi2v8g.jpg" border=0 width=970>
 

wkbgzy80t

Á, ez csak egy vázlat, azóta megoldottam a dolgot másképp. Egy ilyen csapágyfészket köszörülni szoktak, ezzel akartam emlékeztetni anno azt aki csinálta volna, hogy finom fogásokkal fejezze be azt a részt. Megadhattam volna érdességet, vagy hogy köszörült stb, de minek, azt akartam hogy olcsó legyen.
 
Nem akarom ilyen nagyon hajtani ezt a gépet, csak azt, hogy kb. egyenletes legyen a teljesítmény a tengelyeken, és ha esetleg valamikor elkészül, és esetleg valamit meg kell rajta csinálni határidőre, akkor meglegyen a lehetőség, hogy picit gyorsuljon.

s2k5ycubj

Ez egy sima cnc esztergás meló és még csak nem is durva megcsinálni. Szerintem ez pont az alkatrész amivel meg kell találni egy cnc-s gépműhelyt. Ha sok pénzt akarnak kérni érte menni kell a következőhöz.

s2k5ycubj


wkbgzy80t

Csak később esett le, hogy milyen kalkulátorra gondolsz. Ez saját, de azóta többen is feldolgozták, előfordulhat, hogy jobb eredménnyel, de mindenképpen igényesebben. Svejknek és Szalai-nak is megvan a saját verziója. Azért feltettem oda a másik mellé az exc mappába, használd nyugodtan.
 
Ezt a rajzot meg végre legyalultam, ahelyett a két nagy cső helyett kellett volna amik lejjebb be vannak téve. Azokkal nagyon elégedett vagyok.

v2vhwz32z

Sok más topikot is fel lehetne, kellene hozni a "süllyesztőből" de személyes ismeretségünk okán először Hozzád fordulnék. Kérlek ha keveset is, de valami pozitívat mondj: mi a helyzet?[#lookaround]
Nekem is sok időbe került az alkatrészek gyűjtésétől a gép használatba vételéig..

wkbgzy80t

Szia!
 
Köszönöm az érdeklődést, nagyon lelkesítő!
 
Igazából eljutottam arra a pontra, ahol már nagyobb, felszereltebb, és elsősorban dedikált hely kéne a folytatáshoz. Ez jelen pillanatban nem áll rendelkezésre, talán pár hónap múlva. A dolog csak látszólag állt le, de ha belerokkanok, akkor is befejezem.
 
A problémák zöme elméletben meg van oldva, a pénzt is félretettem. Egy-két alkatrész hiányzik még, hogy a tervet is teljesen be tudjam fejezni a nagyobb alkatrészekhez, de azt hiszem ezeket majd megrendelem keletről.
 
Most külföldön vagyok, teljesen elhavazva, kb. az év végéig. Utána remélem lesz hely/tudom folytatni. Következő lépésben már hegeszteni és önteni kell, azt is dokumentálni fogom.
 
Amik az utolsó képeken vannak, most is ott tart az ügy.

wkbgzy80t

Üdv,
 
Jelen pillanatban éppen a leendő gép helyét készítem elő, könnyen lehet, hogy nemsokára komolyabb munkák is elkezdődhetnek, és a munka megkezdésének valószínűségének növekedésével egyenes arányban nő a gépre fordított gondolataim hányada...
 
Egy népszerű probléma nálam is kinéz, konkrétan a két orsóval hajtott tengely kérdése--
 
Arra gondoltam, mint szervohajtások terén laikus, hogy """mi lenne ha""" a két tengelyen rajta lenne a két motor master slave üzemben, vagy mach3 ból megoldva, vagy a vezérlőbe épített funkcióval kivitelezve, csak éppen emellett a két tengely még össze is lenne kötve egy fogasszíjjal aminek így gyakorlatilag csak a szinkronizálás lenne a funkciója.
 
Azon próbáltam eltöprengeni, hogy elméletileg ez mit okozhat, illetve hogyan lenne érdemes beállítani a vezérlőket...
 
Okozhat ez vajon valamiféle rezonanciát (úgy értem gerjedést) elég merev a szíj, hogy összebalhézzanak a motorok? Lehet-e direkt úgy paraméterezni a vezérlőket (egymástól akár eltérő módon), hogy segítsen az ügynek? Esetleg valami kis filigrán szíjat lehetne használni, amiben kvázi felgyűlhet egy hoszabb munka során létrejött eltérés, ami kikapcsoláskor (vagy egy beépített rutin alkalmával) kiegyenlítődik...
 
Pusztán álmodozás szintjén van ez a kérdés... Lehet, hogy trágárság a hozzáértők szemében, de én mechanikával foglalkozom, és tudjátok, akinek kalapács van a kezében, mindent szögnek néz...  
 
Sajna egy 750w motor kevés a két orsóhoz, ezt kiszámoltam.

3ztiz2p39

Jól is néznénk ki, ha a szervo eltévedne...
 
Az összekötésnek egyetlen okát látom miszerint aki  majd megnézi a gépedet rögtön elkezdi tekergetni valamelyik orsót kikapcsolt állapotban.  
És ez nem vicc, majd mindenki belefutott ebbe.
Erre ellenszer lehet a fékes motorok alkalmazása, de azok sem szöghibamentesen fognak.

wkbgzy80t

A hosszabb munkát a következőképpen értem:  
Ez inkább tapasztalati dolog, azt hiszem. Az orsók kézzel történő forgatását kizárnám elméletben (amúgy jó gondolat ez a "tekergetés-védelem")- Viszont - elkezdesz valamit csinálni, közben nullpontra állások sora, szerzámcserék, egyszer itt dolgozik, egyszer ott, beáll ide, oda kézi vezérléssel stb stb. Azt mondod, hogy ez alatt nem keletkezik eltérés? Tehát nem kifejezetten egy szakadatlan vezérelt ciklusra gondolok, hanem egy hoszabb "bruttó" tevékenységre, a fenti műveletekkel és még ki tudja mivel. Mivel nincs nagyon tapasztalatom, ezt nem tudom egyelőre megítélni. Viszont azt látom, hogy rendre megépülnek kétmotoros gépek, és végül szíjjal fejeződnek be.  

9ji0dz7t

 
Hello! :)
 
Lehet erről én is tudok neked mesélni nekem mi a tapasztalatom tegyük fel hogy meg a gép és egyik motor valami miatt letilt mert miért ne ami mozog az meg is áll egyszer na megállt és a másik meg még megy akkor mit lehet tenni? mert hiába avagy a gép közelébe akkor se tudsz elég gyorsan oda nyúlni vagy ha fékes akkor igen szépet tud tekerni a gépen:) vagy tegyük fel hogy valami miatt ez egyik motor elkezd menni a másik irányba mert ami működik az el is romlik:)  
De ha mondjuk agy jó ipari szervót használsz ott meg lehet azt csinálni hogy az egyik vezérlőt rákötöd a másikra és meglesz a két motor pálya hű követése iparba is van ilyen és működik de szerintem jobb egy szíj mert sokkal kisebb hiba jelenséget lehetősége szerintem de van az a táv amit már biztos nem hidalnék át  
 
Nekem 1220mm a tengely távom és az is elég kritikus már szerintem de lás csodát működik de egy 2000mm et tuti nem hidalnék át szíjjal  
 
Eddig teljesen Mach3 ellenes voltam mert minden hiba ami létezhet az nálam kijött és nem mernék ilyen feladatot rábízni de nálam is csoda történt mert rávettem magam a hiba forrás keresésére és meg is lett egy kínai hosszabbító miném volt földelve és a földnél tombolt a 220 :) és 2 napja csodásan muzsikál a gépem  
 

rcxk9dpbt

Erre a problémára én is kíváncsi vagyok..hasonló..két tengelyes gépet szeretnék,két motorral..a tengelyek összekötése szerintem már azért is praktikus..mint ahogy adamant irta..mi van ha valami hiba miatt elkezd elcsúszni..vagy drasztikusan elmenni a két tengely egymástól..tehát én bízom az együtt futásban,,de az ilyen malőr miatti géptöréstől-torzulástól szeretném megóvni a gépet az összekötéssel..Anno Varsányi írta..akinek egy ugyanilyen kéttengelyes léptetőmotoros német gépe volt, hogy időnként ütköztetni kellett a tengelyt hogy teljesen szinkronba jöjjenek..
Én a két tengely összekötését vagy szíjjal,vagy pedig két egymással szembefordított lassító csigajtással képzelem el..utóbbi egy könnyű csőtengellyel kötné össze a két orsót,egy -egy csigahajtőművön keresztül..igaz nem kottymentes..de megóv egy befeszüléstől..és ha van egy kis kotty nem is baj..a két hajtás ilyenkor nincs hatással egymásra..gondolj például két szervo motorra amit kottymentesen összekötsz..szerintem egy pár encodernyi kotty szerencsésebb..Ezek természetesen elméleti elképzelések..a gyakorlat még előttem van..
De majd figyelem a topicot..