Hírek:

Fontos tudnivalók a migrációval kapcsolatban, kérlek olvasd el:

A régi fórumról áthozott hozzászólásoknál a felhasználó neve adatvédelmi megfontolásokból véletlenszerűen generált értékekre lett  lecserélve. Ez akkor tud a valódi értékre visszaállni, ha az adott felhasználó a régi fórumon nyilatkozik, hogy beleegyezik az adatainak az új fórumra továbbításához, majd ezután itt a régi felhasználónevével és email címével regisztrál.
8~20 óra között, 1~30 percen belül megtörténik a jóváhagyás, 30 percenként ellenőrizd email fiókodat (SPAM-ot is) mindenképp kapsz mail-t, a sikeres regisztrácioról, vagy a hibáról és, hogy mi a teendőd.
Nézd meg  "A régi fórumról, az új fórumra költözés útmutatót."
A régi fórumon használt email címmel de más felhasználói azonosítóval érkező regisztrációs kérelmek törlésre kerűlnek.

Main Menu

Épül a gépem ::: Kicsa

Indította gaben, 2025 február 26, 08:02

Előző téma - Következő téma

Szalai György

Ez egy példa értékű megoldás.
Mondhatnám „frappáns” ha nem utálnám annyira az idegen kifejezéseket.
Be kéne pakolni a Mechanikai ötletek-be is.

Kicsa

Valóban,kicsit félreértettem a kérdésed lényegét. Kapkodás,elnézést érte!
Mostmár én is átlátom a hasznát ennek,nagyon jó ötlet...
Lampas-tól kérdem én,szerzői jogok meg ilyesmi? Mi a helyzet e téren? [#hehe]

yuagaci9g

http://cnctar.hobbycnc.hu/Lampas/Acord.jpg" border=0>

Kicsa

Köszönöm szépen!
 
 
Más : Úgy néz ki a helyzet hogy sikerül új megmunkálómotort vennem a gépre. Mi a véleményetek arról hogy a Z szánt megcsinálom 'Hátra' is és a kettőt összekötöm fent. Tehát amikor elöl süllyed a Z,akkor az X konzol mögött is lenne egy lab ami úgyan úgy lineáris szánon süllyed vele együtt. Erre lenne rögzítve a marómotor,szíjas hajtással. A Szíj mindenképp kell majd,ezért is gondoltam rá hogy mi lenne ha 'eldugnám a motort'. Szerintetek kivitelezhető?

Szalai György

Ha a híd profilja nem fektetett H, hanem csak egy vékony I, akkor az elképzelt fordított U alakú első-hátsó Z két szára közel kerül egymáshoz, és mert a két szárát összekötő szakasz rövid, nem akar eltekeredni. Akkor jó ötletnek tűnik a két szárat lineáris sínekkel és kocsikkal, a híd közbeiktatásával egymáshoz rögzíteni.
Sajnos az I profilú híd zavaróan csavarodik.
 
Ha a hidat nem csavarodóan, merevre készíted, akkor a fordított U-d két szárát összekötő szakasz hosszú lesz. Hajlik. Akkor már mindegy, hogy van-e hátul vezető sin vagy nincsen, mert az U két szára Z irányban külön életet él.
 
Én a vastag, merev hídszerkezetet választanám, hátra nem tennék síneket, mert szerintem akkor felesleges. Viszont azt a fordított U alakot jó merevre készíteném.
Bivaly merev U alakra jó példa a patkó szerszám, ami egyes présgépek jellegzetes formája is.
Látható, hogy az U merevségét, a platformokat összekapcsoló két oldalsó lemez adja.
http://www.bovanail.hu/gepberendezes-tetok/img/lis-lisovani-spony.jpg" TARGET=_fnew>1.    http://www.grimcopresses.com/presses/pressbig1.jpg" TARGET=_fnew>  2.

Kicsa

Nem mondom hogy minden világos de a lényeget értem! :)
El is vetem az ötletet,jobban belegondolva elég problémás lenne a hajtást hátulról előre hozni illetve tényleg mereven mozgatni a motort függőleges irányban a Z-vel együtt.
Most azon agyalok hogy találjak valami jó kis szíjat : Bírja a sebességet is és a teljesítményt is.
A tervem : Tuba Istvántól megveszem a Rava motort marási munkákra illetve sanka74-től úton van már a Varsa féle Fortuna szett,nyák gravírhoz,reliefekhez.
Kap a fortuna egy 3 lépcsős szíjtárcsát és előre pedig lehetne felrakni a két motort,természetesen egyszerre egyet. Kérdés hogy van-e ilyen szíj ami elviseli a 15-20e f/percet illetve amivel komolyabb fogással lehetne marni pl fát is. Több szíjat nem szeretnék,nehéz a jó együtt futást biztosítani érzésem szerint,illetve egyszerűbb is és kevesebb helyet is foglal egy db szíj.

Szalai György

Tegnap meglátogattam Power Belt-éket. Mert új szíjacskákat teszek az esztergácskámra.
A főmotortól az első áttétel fogasszíjas kialakítású. (Hogy ezt miért így kellett kitalálni a konstruktőrnek, azt el nem tudom képzelni.) Még csak nem is HTD szíj, hanem valami kockás. Annyira zajos, hogy komolyan zavar. Ha megtanulok esztergálni, egyszer átalakítom poli-V szíjasra. (Mikrobordás szíj.) A fogasszíj csak oda való, ahol elengedhetetlen a szinkron kapcsolat, ide meg nem kell. Ennek az esztergának több ponton is problémás a felépítése, gyanítom, hogy ezek a hibák más gyártmányú kisesztergákra is igazak.
 
Nálad is fontos, hogy a szíj minél kisebb nyúlású mellett, minél laposabb legyen. Ebből a laposszíj adódik. Ha nagy áttételi arányra törekszel, akkor is a minél laposabb szíj az ideális. Ha fordulatszámban lefelé is áttételezel, megnőnek az erők, és a poli-V megoldás marad. Ha megírod nekik, hogy mik az igényeid, (erő, kerületi sebesség, tengelytáv) akkor ajánlanak jó megoldást. Abból már tudsz viszonyítani.
 
Ha felteszed a Rava motort, hajthatnád vele a kis gravírozó fortunát is, hosszútávon mechanikailag megbízhatóbb, mint a kis DC motoros meghajtás. Csak tokmány helyett akkor egy acél szíjtárcsa kéne rá. A kis DC motort a gyenge csapágyazása miatt alkalmatlannak tartom szíjáttételhez, mert a szíjfeszítés nehéz feladatot ró a csapágyakra, akkor is, ha az átvitt teljesítmény jelentéktelen.

Kicsa

Köszönöm a címet!
Az a probléma hogy még nem tudok ilyen adatokat :  
Valószínűleg akkor a kis motort tárcsásra alakítását elvetem.
Van egy olyan lehetőség hogy csinálok Lampas kialakítása szerint egy fortunát,az ER szárra rakok egy szíjtárcsát illeve a kuplunggal ráakasztom a dc motort is.
Mind a kettő motor fixen lenne rögzítve,ha gravírozok akkor egyszerűen a Rava motorról leakasztom a szíjat és a dc pörögne.
Ha marok,akor pedig egyszerűen felakasztom a szíjat és a kupplung két csavarját oldom és feljebb tolom : így megszakad a kapcsolat és mind a kettő megoldás használható. Végső esetben pedig használhatnám a kis motort generátorként is,esetleges ledes munkafényt táplálva :D:D
Ekkor elég egy szíj áthajtás is,valamelyik topicban láttam olyat hogy lépcsős tárcsa van a fortunán és a motoron is. El tudnám képzelni nekem is, a motor forog max 6.000-et :
és 3 lépcsővel lenne 1:2 ; 1:1 ; 2:1-es áttétel is. Plusz még ugye a fokozatmentes fordulatszámszabályzás a frekvenciaváltóval...szerintem elég jó kis főorsó lenne belőle.
A motorról mindenképp szeretném levenni a tokmányt,első nekifutásra patronosra szerettem volna alakítani de szíjhajtás lesz belőle,úgy néz ki.

Szalai György

http://cnctar.hobbycnc.hu/Svejk/RAVA%20200%20Hz-es%20f%far%f3motor/Sz%e9tszedve/RAVA%20M60-70-6%204000-es%20fordulat%20003.jpg" TARGET=_fnew>Ez a Rava motor nekem is felkeltette a kíváncsiságomat annak idején.
© svejk mester képén jól látszik, hogy az első csapágyhelyet leszúrva a tengelyről, a 24,15mm átmérőjű részbe éppen beleesztergálható volna egy D20 ER16 patronos befogó 20mm átmérőjű szára, és rögzíthető hőzsugor kötéssel. Persze megfelelő precizitással. Ez után a 6004 csapágy helyett elölről rátolható egy 7004C most már a befogószárra. A hátsó 6200 csapágyat 7200C-re cserélve, a rendszert pontosan kihézagolva nagyon pontos futást ad és a határfordulatszám is szépen megemelkedik. A tengely faragás miatt felléphet apró balansz hiba, ez könnyen ellenőrizhető és korrigálható. 10mm átmérőjű szerszámnyélig megoldott volna a pontos befogás.
Nekem a motor teljesítménye volt kevés, ahhoz, hogy belevágjak.

Kicsa

Valóban erről a motorról van szó.
Nem semmi elképzelés ez az átalakítás,én szerintem ennyire nem merném átalakítani. [#smile]
Most keresek valami megoldást a szíjtárcsa tokmány helyére történő rögzítésére : Sajnos ha mégis megpróbálnám ezt az általad leírt átalakítást,nem hinném hogy elférne a motor a Z tengelyen. Így is elég rázós,viszonylag kicsire rajzoltam a  Z 'platformot'. De mivel úgy is át kell tervezni...
Illetve a gravírozó szett is meg van már,nagyon tetszenek ezek a kis fortunák nomeg a sebesség...ezért is szeretném megvalósítani ezt a két motoros hajtást.
 
Egy gakorlati kérdés : A B12 jelöléssel elátott tengelyrész kúpos? Ha igen,van olyan mértékű kúpossága hogy egy megfelelően kialakított furatú szíjtárcsát ráhúzva képes lenne nyomatékot átvinni? Vagy mindenképp kellene oda valami nyomatékátadó elem is még? Gondolok itt reteszhoronyra...
 
A teljesítményen gondolkoztam én is de szerintem nekem elég lesz,mégiscsak egy Hobby gép... :)
Te főként mit marsz a gépeddel? Milyen főorsód van?

4um5b65d

B12 képes átvinni nyomatékot, hisz a fúrás is nyomatékot igényel.
Ellenben a fúrótokmánnyal itt radiális erő van jelen, tehát a szíjtárcsát egy axiális csavarral hozzá kell húzatnod a kúphoz.
Ha felfelé néz a kúp akkor talán elmegy csavar nélkül is.

Szalai György

http://www.hod93.hu/images/stories/katalogus/hod93_szerszambefogas/HOD_05_DIN_228.pdf" TARGET=_fnew>A B12 az egy DIN 238 szabvány szerinti rövid kúp. Önmagában is képes a forgató nyomaték átvitelére, de a rázkódó igénybevételtől lelazul.
(Elég durva volna, ha egy 100mm átmérőjű, 1kg tömegű acél szíjtárcsa 4000n/min fordulatnál lerázódna neked. A betárolt lendületi energia végezne némi átalakítást a környéken. Tehát a tárcsa tervezésekor figyelembe kell venni, hogy ezen a fordulatszámon már nagyúr a tehetetlenségi nyomaték.)  
Egy tengelyirányban befúrt M6 menet, egy nagyalátét és egy M6 8.8 csavar megoldaná a lerázkódás problémát. A befúrás megint csak esztergapadon, mert ha nem pontosan centrikus, akkor balanszhiba, rázkódás az eredmény.

2vkx6unz

A B12 egy szabvány kúpméret ;)
pl. egy csomó fúrógéptokmánynak ilyen az illesztő felülete. Ha ezek a tokmányok alkalmasak 13-as fúrót meghajtani akkor elegendő lesz egy szíjtárcsához is ;)

Kicsa

Elnézést a tájékozatlanságom miatt illetve hogy nem is néztem utána.
Az axiális rögzítést mindenképp gondoltam min. egy csavarral : Mivel fix lesz,ezért a csavar kap valami biztosítást is majd : Valószínűleg menetrögzítő formájában.
 
Ha a sejtésem nem csal,akkor a tokány is egy csavarral van rögzítve talán,tehát ha szerencsém van akkor megvan már a menet is a tengelyen.
Köszönöm szépen mindenkinek a felvilágosítást! [#circling]

Szalai György

Szerintem ezzel nincsen szerencséd.
http://cnctar.hobbycnc.hu/Svejk/RAVA%20200%20Hz-es%20f%far%f3motor/Sz%e9tszedve/RAVA%20M60-70-6%204000-es%20fordulat%20002.jpg" TARGET=_fnew>Ezen a képen nem látható, hogy volna tokmányrögzítő csavar, ha volna, biztosan rajta lenne a képen.
http://cnctar.hobbycnc.hu/Svejk/RAVA%20200%20Hz-es%20f%far%f3motor/Sz%e9tszedve/RAVA%20M60-70-6%204000-es%20fordulat%20003.jpg" TARGET=_fnew>Ha lenne a tengelyben belső menet, itt biztosan jelölve lenne, de nincsen jelölve.