Hírek:

Fontos tudnivalók a migrációval kapcsolatban, kérlek olvasd el:

A régi fórumról áthozott hozzászólásoknál a felhasználó neve adatvédelmi megfontolásokból véletlenszerűen generált értékekre lett  lecserélve. Ez akkor tud a valódi értékre visszaállni, ha az adott felhasználó a régi fórumon nyilatkozik, hogy beleegyezik az adatainak az új fórumra továbbításához, majd ezután itt a régi felhasználónevével és email címével regisztrál.
8~20 óra között, 1~30 percen belül megtörténik a jóváhagyás, 30 percenként ellenőrizd email fiókodat (SPAM-ot is) mindenképp kapsz mail-t, a sikeres regisztrácioról, vagy a hibáról és, hogy mi a teendőd.
Nézd meg  "A régi fórumról, az új fórumra költözés útmutatót."
A régi fórumon használt email címmel de más felhasználói azonosítóval érkező regisztrációs kérelmek törlésre kerűlnek.

Main Menu

Épül a gépem ::: Kicsa

Indította gaben, 2025 február 26, 08:02

Előző téma - Következő téma

Kicsa

Köszönöm szépen! Mostmár kezd alakulni a végleges felépítés...
 
György!
A sarkait nem tudom lecsapni,mivel oda megy majd a csavar ami rögzíti a motort.
http://cnctar.hobbycnc.hu/Kicsa/Tervek/Z%20tengely%20k%e9szen/motortarto.JPG" TARGET=_fnew>Így néz ki jelenleg,ha két háromszöget 'odavarázsolok',az megfelelő merevséget biztosít majd?

Kicsa

Úgylátom,megvan a legnagyonn probléma jelenleg a Z tengellyel : Ha így helyezem ez a síneket,nem nagyon fogk elférni a fogasszíjhajtás. Megkora a legkisebb fogaskerék amit fel lehetne használni?
PowerBeltnél nem adnak meg ajánlott minimális átmérőt. Akkor esszerű határok közt tetszőleges lehet?

Szalai György

Igen, a háromszögeket megfelelőnek, illetve az elérhető legmerevebbnek tartom.
Lesz faragni valód azokon a fél bilincseken, ha ez a forma marad.
http://cnctar.hobbycnc.hu/Szalai_Gyorgy/Precisemotor%e9sKebF5frekivalto/Precisetarto.jpg" TARGET=_fnew>Csak érdekesség képen mutatom, hogy ennyire sikerült leegyszerűsítenem a Precise motorom tartóbilincsét.
Persze az nem egy kategória a Te géped feladatával. Ennek 45000 körül várom munka közben a fordulatszámát, csak 3mm-es maró megy bele. Kicsik rajta az erők.

Szalai György

A fogasszíj tárcsa minimális átmérőjét és vele a fogszámát meghatározza a tengely és a tengelykötés mérete, és hogy legalább 6db fognak kell kapaszkodnia, hogy egyenszilárdság legyen a fogak és a szíj terhelhetősége között. Ha hattól kevesebb fog kapaszkodik, akkor előfordulhat, hogy határterhelés közelében leszakad a fog a szíjról.
Én még nem tudok fogasszíj áttételt forgató nyomatékra és szíjsebességre méretezni. Szíjat, szélességet, fogtípust kiválasztani.

Kicsa

Szép ez a tartószerkezet.  
Viszont most hogy rajzolgatom,úgy érzem hogy 'különösen szép're sikeredett,valahogy megragadott a forma. Szóval ha sikerül hozzá alapanyagot venni,valószínűleg meghagyom ezt.
 
Szíjat méretezni én sem tudok viszont van ami adott : Léptetőmotoros hajtás,viszonylag kis kategóriájú léptecsek. Az áttétel 1:1 tehát igzából olyan nagy terhelésre én nem számítok itt. Bár még nem volt dolgom szíjjal. Holnap írok egy emailt a Bánki Sós Hajtástechnikának (remélem jól írtam a nevüket),a Powerbelt ilyen szempomtból nem túl készséges. (Múlt heti levelemre sem válaszoltak)
Viszont ez a 6 fog már egy kiinduló adat,köszönöm szépen.
Egyébként úgy tűnik hogy egyenlőre nekem is 3 mm-es szerszámok fognak belemenni,max fordulat mondjuk 'csak' 24e körülire várható. [#vigyor2]

svejk

Szíjak...
Nem egyszerű...
A napokban én is újra futottam egy pár kört megint, beszéltem nagyon segítőkész, okos, magas pozíciójú emberekkel, és persze volt cég aki válaszra sem méltatott.
Egy már biztos:
(sajnos annak idején nem hittem el Kulcsár Zoltánnak)  
Nekünk a kommerszek közül T vagy inkább AT sorozat a legjobb, poliuretán szíjjal.
A komoly válaszadók azonban beismerték hogy ezek a kereskedelemben, polcról kapható szíjkerekek nem alkalmasak precíz hajtás megvalósítására, ezek hagyományos erőátvitelre valók.
http://www.brecoflex.com/index.php?CATID=3&SCATID=11" TARGET=_fnew>Itt, a B204-ben elég jól le van írva a méretezés de sajnos ezek is mind erőátvitelre vonatkoznak.
A fentiek alapján már kiszámítható a kívánt szíjszélesség az adott profilból, de a szíjsebesség/szíjra ható erők optimalizálásának módját még nem találtam meg.
Nézzünk egy példát:
A maximális sebességet is elég tág, 15-30 m/s-ban határozzák meg a különféle források.
Nagy szíjsebesség jól jönne mert akkor kis húzóerők hatnak a szíjra a forgatónyomatékból származtatva és biztos nem lenne semennyi nyúlás, keskenyebb szíj elég lenne.
De nagy szíjsebességet csak nagy átmérőjű tárcsákkal érhetünk el, ami egyrészt drága, másrészt rontja a dinamikát.  
Kis tárcsákkal nagyobb szíjerők hatnak, ami a csapágyazást is jobban igénybe veszi, ráadásul a kis kerekek szintén nagyobb hibával dolgoznak.
És még lehetne sorolni az ok-okozatot napestig...

svejk

A 6 fog való igaz, ekkor lehet 1-es szorzóval számolni.
5-nél 0,8
4-nél 0,6
3-nál 0,4
2-nél 0,2-es szorzót kell alkalmazni.
(a két fog nekem azért kicsit bizarr, de harmadik keréknek hajtás "megcsapolás" esetén kis terhelésre biztos működik)
 
Sokszor az is gond a kis kerék kiválasztásánál hogy a tengelyméret korlátozza lefelé a kiválasztást.
Nem utolsó sorban még ott van a szíjhajtás saját frekvenciája, mely a tengelytáv növelésével csökken és igen megkeserítheti pl. a servo beállítását.
 

000000000

szia!
én ano ugyanigy indultam szinkron szijhajtásnak két golyosotso szinkronba hajtásnak egy motoral a nagy gép asztal miat!
Ahogy precizios hajtás után kutatva AT5..10 széria javasolták ilyen precizios hajtásra legtöbb cégnél powebel... bánki hasonlo válaszal szolgált!  
nagysebeségnél kitérnék a szij vibráciora mindenféleképen vezetö görgös vagy feszitögörgös megoldás kell ha hosszab szijal nagy sebeség a cél !
powerbelné van külön hajtásteknikával foglalkozo emberke Vida Krisztián néven öt kérdezd meg elsönek!:)

svejk


Kicsa

Sziasztok!
Köszönöm szépen a segítséget mindkettőtöknek,ezen már talán el tudok indulni. Bár hirtelen elég bonyolultá vált az általam elképzelt hajtás.
Mivel léptetőmotorról van szó,nem szeretnék túl nagy fordulatszámot. Minnél kisebb tárcsaátmérő lenne jó,illetve nyilván a pontosság a fontos.
A tengelytávam visznylag kicsike,100 mm környékére fog beállni. Remélem nme lesz vele gond így...a feszítést szeretném megoldani tisztán a motor 'hátrahúzásával',nem szeretnék külön feszítőgörgőt berakni. Rajzolok egy elképzelést és feltöltöm,lássátok az elképzelésem.

Kicsa

Egyszerűen így gondoltam
http://cnctar.hobbycnc.hu/Kicsa/Tervek/Z%20tengely%20k%e9szen/szijfeszito.JPG" TARGET=_fnew>Kép
Kerekek még nincsenek fent,nem tudom a méreteket de ez egyszerűnek tűnik. Az álló lap két fix csavart,amit ha fellazítok akkor a motor bizonyos határok között eltolható.
Lazít,szíjat megfeszít,csavarokat meghúz és örül.  
[#vigyor2]
Amint látom a méretezésben,annyiból jó dolgom van hogy 1:1 áttételnél sokminden leegyszerűsödik. Viszont kiinduló adatokat nem tudok,még egy árva nyomatéki értéket sem. Se fordulat,se teljesítmény,semmi.
Na csinálok egy kis leadandó feladatot,addig töprengek illetőleg írok egy emailt az említett Vida Krisztiánnak is.
[#worship]

Kicsa

Ez gyorsan ment,válaszoltak is a Power Belt-től.
Leírtam az igényeket : maximum 2-3 Nm,maximum 1500-2000 f/perc.Tengelytáv kb 110 mm,tárcsa átmérő maximum 40 mm.
Erre kaptam válaszként :  
AT5 Z=025/27 F=16 tárcsa és AT 5- 340/16mm Optibelt szíj. A tárcsa átmérője 39.8 mm,tengelytáv 107,48 mm.
A tárcsa ára 861+Áfa,a szíjé 2016 + Áfa.
Még megkérdezem egy helyen de ez igen szimpatikus így...

Szalai György

Léptetőmotor tartó. Egy vastag anyagból ki kell munkálni a tömege javát. Ez sok meló, sok vesztesség.
Nem lehetne annyival hosszabb az elülső lemez? (Amelyik a motortartót tartja.) Bár az meg kissé tömegnövelő megoldás.
Függőleges irányban nem is muszáj nagyon merevnek lennie. Elég, ha vízszintesen merev, amerre húzza a szíj.
http://cnctar.hobbycnc.hu/Szalai_Gyorgy/motortarto1.jpg" TARGET=_fnew>Nem volna elég helyette egy lemezből hajlított motortartó?

Kicsa

Ha csak egy lemez tartja és a hátulsó fix lap annyival hosszabb,az pont 3x akkora tömeget jelent. Ha meg a két szélés lemarom és középen meghagyom a kinyúlását,az pont ugyan akkora munka.
Viszont lemezből...nem tudom hogy meg lehet-e hajlítani pontosan,elég merevre. Azt szeretném hogy ne legyen olyan probléma hogy rugózik meg nem tart rendesen.
Viszont ha kicsit lejjebb viszem a motort,akkor a szíjtárcsák is lejjebb kerülnek ugyan,de az nem baj. Annyi hely még van. Így egyébként most 107 gr a tartó program szerint,megpróbálok akkor vékonyabb anyagból,esetleges könnyítésekben is gondolkozni.
Ezen amúgy is gondolkoztam,mi lenne ha a kész váz sok helyen nem tömör anyagból lenne hanem rendelkezne könnyítő furatokkal-marásokkal? A hajtás biztos örülne neki.Megéri?

Szalai György

Ezeken a könnyítéseken én is törtem a fejem. Azt hiszem, csak finom munkát végző versenygépnél érdemes foglalkozni a kikönnyítéssel. Marógép esetében ahhoz először nagy fordulatú marómotor kell. Esetedben szerintem, nem hoz olyan sokat fürgeségben, mint amennyi meló hibátlanul megtervezni és elkészíteni. Lehet, jobb hasznát vennéd egy lassító áttételnek, mint amennyit a könnyítéseknek vennéd.
 
(Vastag anyagból marva, rengeteg meló és anyag vesztesség. Öntéshez sok felszerelés kell, sok energia és veszélyes. Ezért kezdtem barátkozni az alumínium lemezből hajlított merev szerkezetek összefüggéseivel. Azután ott vannak még a szálerősítésű kompozit anyagok, amik hidegen készülhetnek egyedi formájúra. Csak hát forma kell nekik. Ez meg oda vezet, hogy alumínium lemezből hajlított vázszerkezetre feszített, irányított szál erősítésű kompozit.)