Hírek:

Fontos tudnivalók a migrációval kapcsolatban, kérlek olvasd el:

A régi fórumról áthozott hozzászólásoknál a felhasználó neve adatvédelmi megfontolásokból véletlenszerűen generált értékekre lett  lecserélve. Ez akkor tud a valódi értékre visszaállni, ha az adott felhasználó a régi fórumon nyilatkozik, hogy beleegyezik az adatainak az új fórumra továbbításához, majd ezután itt a régi felhasználónevével és email címével regisztrál.
8~20 óra között, 1~30 percen belül megtörténik a jóváhagyás, 30 percenként ellenőrizd email fiókodat (SPAM-ot is) mindenképp kapsz mail-t, a sikeres regisztrácioról, vagy a hibáról és, hogy mi a teendőd.
Nézd meg  "A régi fórumról, az új fórumra költözés útmutatót."
A régi fórumon használt email címmel de más felhasználói azonosítóval érkező regisztrációs kérelmek törlésre kerűlnek.

Main Menu

Épül a gépem ::: Kicsa

Indította gaben, 2025 február 26, 08:02

Előző téma - Következő téma

Kicsa

De akkor a tokány hogy van rögztítve? Egyszerűen rá van 'ütve' a kúpra és kész? Leszereleés ez esetben feszegetés? [#conf]

Szalai György

Rá van ütve és kész. Fúráskor nincsen oldalirányú erő, ami lefeszegetné. Ha mégis leesik, akkor visrosszakják.
Leszerelés kopogtatás. Villáskulcs a tokmány fölé a tengelyre és kalapáccsal kocc a kulcsra. Leesik. Csapágy bírja. Egy darabig.
Ha nagyon ráérett, (rohadt) akkor motort tokmányostul levenni a gépről, kézben tartani a nyitott tokmánynál fogva, motort lógatva és a tokmány aljában lévő lyukon át egy lazán befogott fúróval, kalapáccsal kiütni a tokmányból a motor tengelyét.
Nincs baj.

Kicsa

Köszönöm szépen a szakszerű leírást!
Sajnos most Zh időszak közeleg,nem nagyon tudok foglalkozni a tervezéssel de szabadidőben azért ráálltam a Fortunára,jópár részlet még hiányzik de a fő vonalak kezdenek alakot ölteni :)

4um5b65d

Ha a motort gyárilag ezzel a tokmánnyal szállították akkor nem is lehet menet a tengelyben, mert ezt a tokmány fajtát nem lehet átfúrni, illetve nem lehet csavarozni mivel a belső rendszeréből adódóan a csavar helye környékén egy mozgó alkatrész van.
Igazság szerint marásra nem is szabadna használni ezt a tokmányt.
Esetleg csak felragasztott állapotban.

Kicsa

Én azt hittem hogy ez a tokmány is olyasmi mint a fúrógépeken. Ha jól tudom,ott egy süllyesztett fejű csavarral van rögzítve a tengelyre.
Ezzel nem is szeretnék marni,helyette lesz szíjtárcsa. Csak kérdés az hogy hogy megy a méretezése.
Megvan mondjuk az áttételigény,keresek valami szíjat amire van egy körübelüli határadat szíjsebességre. És innentől a tárcsákat tetszőleges átmérerőre csinálom (bizonyos határ alá nem megyek azért) de például ilyen szíjfrekvencia határadatot honnan tudok meg?
Köszönöm!

Révész Richárd


Kicsa

Köszönöm szépen,ezt nem vettem észre.
Még egy kérdés : SKF katalógusban nézem a csapágy adatokat : A fordulatszámnál két érték van megadva : Reference speed és Limiting speed.
Eléggé különböznek egymástól,például egy 608ZZ-s csapágynál (8*22*7) az első érték 75.000 fordulat/perc,míg a második 38.000. Mi a műszaki tartalma ezeknek illetve a második érték mennyire reális? Mert ezke szeirnt akkor könnyne lehetne készíteni nagy sebességű fortunát,de mégsem?  
[#integet2]

Révész Richárd

Hát ez a fordulatszám érték nem tudom,hogy mi.
Nekem magyar katalógus azt mondja zsírkenésnél 32.000 1/perc olajnál pedig 38.000 1/perc.

Kicsa

Rendben van,köszönöm szépen!
Közben rájöttem hogy mi a nagy probléma áttétel esetén :  a szíjtárcsa átmérője szab határt. Megcélzom a 25.000 f/percet,számolgatok kicsit tárcsaátmérők ügyében.

Kicsa

Szerintetek a gyártó oldalán lévő legkisebb ajánlott tárcsaátmérőt mennyire kell 'komolyan' venni?
A Motor felfogató átmérője 60 mm. Ez lenne a hajtott tengely,gyorsító áttételre lenne szükségem. Ajánlott legkisebb tárcsaátmérő a honalpon a hosszbordás szíjra 45 mm. Kívánt áttétel olyan 1:4. Kényelmesen körülbelül 80-as tárcsát tudnék felrakni a motorra,így ehez olyan 22 mm körüli kis tárcsa szükségeltetik. Ez viszont elég nagy eltérés az ajánlott a honlapi ajánláshoz képest: Szerintetek ez még belefér?
Vagy forduljak ilyen kérdésekkel a gyártóhoz? [#vigyor2]

Révész Richárd

Melyik szíjat nézted?http://www.powerbelt.hu/?Prod=PJ" TARGET=_fnew>Ez 20 mm-t ad meg.

4um5b65d

Szembenézel a tokmány pofáival és kézzel megforgatod a tokmány recézett felületét.
Ha a pofák a forgatás hatására csak ki-be járnak akkor átfúrható axiálisan, de ha a pofák forognak is akkor nem lehetséges,mert más a tokmány rendszere.
Az a rész ahol a csavar feje feküdne ott ez utóbbi tokmánynál egy ki-be járó alkatrész van.
Ezek a profi gyorsszorító tokmányok. A forgásirányuk is kötött. Balos fúró esetén enged a tokmány szorítása. Persze kicsi fúrónál és nagy szorító erőnél el fogja viselni.

4um5b65d

Nem veheted kisebbre a legkisebb gördülési sugarat.

Kicsa

Sziasztok!
Kicsit elnéztem,én az autós részlegnél jártam.
http://www.powerbelt.hu/?Prod=PK-AUTOS" TARGET=_fnew>Autóipari hosszbordás szíj
 
Ha forgatom a pofát akkor forog vele a tengely,szorosabb tokmány ez mint pl egy sima fúrógépé. Precízebb is ahogy látom...viszont a tokányon van egy tangenciális irányú csavar amivel szerintem rögzítve van a pofa.  
Egyébként én nem a tokányt szeretném átfúrni hanem levenni és a csonkot megfúrni majd a helyére egy szíjtárcsát szerelni.

Kicsa

Sziasztok!
Azthiszem,kitaláltam a tárcsaátmérőket.
3 lépcsőben gondolkoztam,ez még kezelhető,nem foglal el túl sok helyet de mégis elég nagy a variálhatóság.
A Motoron lévő tárcsák átmérője 80mm ; 65mm és 50 mm. A fortunára pedig egy 50 mm-es, egy 35 mm és egy 20 mm-es tárca menne.
A párosítások :  
80-20 (1:4es)
65-35 (1:2es)
50-50 (1:1es)
Azon gondolkoztam hogy a tárcsákat akár lehetne egy anyagból is kimunkálni,a lépcsők szélességében nem vagyok biztos,nem tudom a szíj szélességet. Érdeklődöm eziránt a cégnél...
Két kép http://cnctar.hobbycnc.hu/Kicsa/Tervek/Z%20motor/" TARGET=_fnew>végezetül