Hírek:

Fontos tudnivalók a migrációval kapcsolatban, kérlek olvasd el:

A régi fórumról áthozott hozzászólásoknál a felhasználó neve adatvédelmi megfontolásokból véletlenszerűen generált értékekre lett  lecserélve. Ez akkor tud a valódi értékre visszaállni, ha az adott felhasználó a régi fórumon nyilatkozik, hogy beleegyezik az adatainak az új fórumra továbbításához, majd ezután itt a régi felhasználónevével és email címével regisztrál.
8~20 óra között, 1~30 percen belül megtörténik a jóváhagyás, 30 percenként ellenőrizd email fiókodat (SPAM-ot is) mindenképp kapsz mail-t, a sikeres regisztrácioról, vagy a hibáról és, hogy mi a teendőd.
Nézd meg  "A régi fórumról, az új fórumra költözés útmutatót."
A régi fórumon használt email címmel de más felhasználói azonosítóval érkező regisztrációs kérelmek törlésre kerűlnek.

Main Menu

Épül a gépem ::: Kicsa

Indította gaben, 2025 február 26, 08:02

Előző téma - Következő téma

Szalai György

Szerintem azért nem akarja elengedni, mert menettel van rátekerve. Nem lepne meg, ha biztosítaná egy stift, vagy hernyócsavar. Akkor pedig a perem az nem a golyósanya része.

Kicsa

Valóban van rajta két stift. De nem menetes stiftek,mintha az anya házából lennének kiképezve : így akkor elméletileg nem lehet menetes. Akkor marad az ütögetés? Illetve az normális hogy az anyának kézzel érezhető kotyogása van?  (mikor az orsón lévő anyát megpróbálom 'billegteni')

Szalai György

„Akkor marad az ütögetés?” Csővel az anyát alulról feltámasztva, másik csővel fentről a karimát ütögetve. Ne a golyókon csattanjon a kalapácsütés.
 
Kotyogás. Előfordul. Nem jelent jót. Két ok jut eszembe.
Az egyik, hogy ha oldalra kotyog, az minimum a szennylehúzó kopását jelzi. Van ennek egyáltalán? Akkor pedig becsúszik a piszok. Segíthetsz is ezen egy külön odapasszintott olajos filckarikával. Trükkösen kell kialakítani, hogy a menetárokban is zárjon. Próbáltam saját szennylehúzót rákenni szilikonból, (FBS menettömítő volt a legkeményebb.) de nem lett elég szoros. Ha egy fedő karikával rá tudtam volna szorítani, akkor összenyomódik, befelé is rugalmasan tágul és jól zár. Nem került rá sor, inkább félre tettem azt az orsót. Ettől még lehet jó tengely irányban.
 
A másik baj, hogy ha oldalra kotyog, akkor kevés (1) menetet fognak át a golyók. Kisebb a terhelhetőség. Persze így is sokáig kibír pár kilót, csak a sarkos pályakövetésnél, gyors irányváltásnál, hamar kalapácsütés szerűre nő a terhelés. (Csillag teszt.) Ez többször jobban igénybe veszi, mint a több menetes golyósort. Majd ezt is megoldja a gyorsítási rámpa.

Kicsa

Rendben van,megpróbálom úgy. Az hogy van-e rajta szennylehúzó,megmondom őszintén nem  tudom. Jobban belegondolva nem is lenne muszáj levenni,be lehet ezt így is fogni satuba a marás idejére. Lehet hogy nem szenvedek vele,le lesz marva,visszacsavarozom a gyűrűt és kész is.
A kotyogásról annyit hogy lesz hozzá egy kis bátorságom,szétszedem és megnézem belülről hogy milyen állapotban van.
Ahogy kézzel érzékelem,axiális irányban nem kotyog,remélhetőleg ha meg lesz fogva az anya,akkor nem lesz vele gond. Olyan nagy igénybevétel talán nem fogja érni.
 
Más kérdés : Az ER11es szárba nektek mennyire szorulósan lehet befogni szerszámokat?
Mert nekem ha a szerszám bent van a patronban,nem kap rá az anya. Ha az anyát kapatom rá,akkor pedig annyira összehúzza a patront hogy nem fér bele a szerszám.
Ennyire szorulós lenne a dolog? Ha nagyon erőltetem akkor bele tudom tolni a szerszámot de érzésem szerint ennek nem így kellene járnia.
Csatolok két képet,elsősorban az érdekelne hogy a patron nektek is kilóg ennyire?
 
 
http://cnctar.hobbycnc.hu/Kicsa/%c9p%edt%f5elemek/ER11/" TARGET=_fnew>Képek

Kicsa

ER11 befogó kérdés megoldva : rájöttem hogy a patront az anyába kell pattintani majd úgy már olyan,amilyennek elképzeltem.
 [#circling]

Szalai György

http://cnctar.hobbycnc.hu/Szalai_Gyorgy/Befog%f3.jpg" TARGET=_fnew>Nekem 16-os van, hibátlan. (Fórumon kivüli beszerzés.)

sanka74

Szia! Ezek szerint megkaptad....és meg is oldottad a patron behelyezését..ezen én is töprengtem egy kicsit...ennek az a lényege hogy lazításkor ki jöjjön a patron is..

sanka74

Nem jól fogalmaztam, meglazuljon a patron.

Kicsa

Szia!
Valóban,ne haragudj hogy az 'azt hiszem hogy megjött' levél után nem küldtem választ.
Igen,megjött,minden a legnagyobb rendben volt vele : Remek ötlet volt a forgács bélés! :)
Én is erre gyanakodom egyébként,ez tűnik a legkézenfekvőbb megoldásnak.  
Ja és nem csak a befogót köszönöm szépen hanem marókat is! [#worship]

sanka74

Én köszönöm!A forgács szakmai ártalom...meg jó töltelék sérülékeny csomagoknál....

Kicsa

Volt egy kis időm,az új ötletek-tervek alapján kezd összeállni a Z tengely.
Még ki kell vágni a Fortuna szíjának a helyet,kell keresnem egy 1:1es bordás áttételt szíjjal az orsó meghajtásnak.
Hiányzik még az orsó végcsapágya is illetve az anya és a Z kapcsolata is hiányos.
De azért alakul,szívesen fogadok minden ötletet,ne kíméljetek!
http://cnctar.hobbycnc.hu/Kicsa/Tervek/Z%20tengely%20k%e9szen/" TARGET=_fnew>Képek

Szalai György

Kompakt.
Engem már csak az zavar benne, hogy a sínek rövidsége miatt a két kocsit muszáj egymás fölé nyomni, és hogy a platform épp ott nincsen alátámasztva, ahol a fortuna van.
A persp1.JPG-en azt látom, hogy a kocsikat le lehetne hozni a fortuna  magasságába. Akkor merevebb volna a szerkezet, mert nem lógna a levegőbe a platform fortunás alsó vége. Ezzel együtt az anya függőleges pozícióját is módosítani lehet és akkor alacsonyabb platformlemez is elég.
Attól már csak úgy lehetne merevebb, ha a sínek kocsistul a fortuna két oldalára kerülnének, az orsó-anya pedig valamelyik sin túloldalára, ki a platform szélére.

Kicsa

Sajnos a kocsik távolságát nem tudom megnövelni : Ha a kettő között kb 5 mm van,akkor tudom kihasználni mind az orsó,mind a kocsik hasznos mozgásterét.
A számomra rossz hír az hogy itt a kocsik még nincsenek 'pozícióba állítva' ,jelenleg a fortuna kb a maximum állásban van,tehát a kocsik is koppanásig fel lennének tolva a sínen. Még rosszabb az alátámasztás...
Viszont ha számottevő 'merevségi' problémát nem okoz,akkor kirakhatom az orsót kívülre,a léptetőmotort pedig berakom a fortuna tengelyével egyvonalba. Így a támaszközt le lehetne csökkeneteni akár 60 mm körülire,ennyi a léptetőmotor szélessége.
Viszont az hogy a fortunától messze lesznek a kocsik...esetleg megfordíthatom őket : a sínt rögzíteném a mozgó lapra,a kocsikat pedig az állóra. Ekkor lehetne úgy hogy az egyik pár kocsit egysíkba a fortuna aljával,a másikat pedig ugyan úgy ~ 5 mm-rel fölé. Ha belegondolok,120 mm a sín mozgása...ha nagyon muszáj,szétrakom a kocsikat 20-30 mm-re,merevségben sokat nyernék vele? Mert a 85-99 mm mozgás is szép eredmény lenne szerintem...

Kicsa

Így gondoltam,a kocsikat lehetne még kicsit széthúzni,ha kell. Illetve meg csökkenetni majd a méreteket...
http://cnctar.hobbycnc.hu/Kicsa/Tervek/Z%20tengely%20k%e9szen/persp3.JPG" TARGET=_fnew>Kép

Szalai György

Mozgó sin vagy mozgó kocsi?
Ez a szerkezeted, most oldal irányban is stabilabbnak tűnik, mint az előző. Nem keskeny alucsík van a sin alatt, hanem egy masszív széles tömb a kocsi alatt. Tömegre meg szerintem nem több a tömb, mint a csík volt.
Most még mi volna, ha az elől lévő lemezből, a ball oldali sin ball oldalán túlnyúló sávot levágnád? Azon már úgy sincsen semmi. Jól szolgálna viszont, ha a levágott darabot betennéd a ball sin és a fortuna közé, függőlegesen. Mintegy T alakot formálva az elől lévő lemezből.
Azért gondolom ezt jónak, mert leeresztett első lemez esetén megnő a távolság a fortuna és a kocsik között. Akkor számítani fog, hogy menyi az első lemez és a rászerelt sínek rugalmas hajlása.
A T profilé sokkal kedvezőbb és a tömeget még mindég nem növeltük, az eredeti elképzeléshez képest.