Hírek:

Fontos tudnivalók a migrációval kapcsolatban, kérlek olvasd el:

A régi fórumról áthozott hozzászólásoknál a felhasználó neve adatvédelmi megfontolásokból véletlenszerűen generált értékekre lett  lecserélve. Ez akkor tud a valódi értékre visszaállni, ha az adott felhasználó a régi fórumon nyilatkozik, hogy beleegyezik az adatainak az új fórumra továbbításához, majd ezután itt a régi felhasználónevével és email címével regisztrál.
8~20 óra között, 1~30 percen belül megtörténik a jóváhagyás, 30 percenként ellenőrizd email fiókodat (SPAM-ot is) mindenképp kapsz mail-t, a sikeres regisztrácioról, vagy a hibáról és, hogy mi a teendőd.
Nézd meg  "A régi fórumról, az új fórumra költözés útmutatót."
A régi fórumon használt email címmel de más felhasználói azonosítóval érkező regisztrációs kérelmek törlésre kerűlnek.

Main Menu

Épül a gépem ::: Kicsa

Indította gaben, 2025 február 26, 08:02

Előző téma - Következő téma

Kicsa

Rendben.
Mi lenne ha levágnám azt az egész darabot,illetve a jobb oldalról az anya rögzítése alatti darabot is : és mind a kettőt beraknám a fortuna két felére. Így nem T alak lenne a vége hanem egyből U alak.
Tömegre valóban a rövidebb,vaskosabb tömb még kisebb súlyú is.
Ja és azt elfelejtettem mondani hogy most még nincs is teljesen minimálisra véve a magasság.

Szalai György

Ráaludtam erre a T vagy U merevítés dologra.
Oda lyukadtam ki, hogy a fele nem működik, holt teher. Akkor meg minek oda.
Szóval, ez az alsó merevítő lap akkor az ideális, ha átlósan ketté van vágva. Így kialakul belőle két darab derékszögű háromszög alakú lemez. Azokat kellene felcsavarozni, a leghosszabb oldalukkal az elülső lemez hátuljára, a fortuna két oldalára. A hegyesszögű végük lefelé néz és túlnyúlik az elülső lemez alján. A túlnyúló hegye levágható, így ott is elég vastag lesz már a felrögzitéshez.

Szalai György

Ha teljesen le van eresztve a Z, akkor a háromszögek derékszögű csúcsának éppen a két kocsi közötti magasságban kéne lennie.

Szalai György

Hű… Kiestem a ritmusból.
A persp3.JPG-en elöl lévő lemez kapcsolódik a hídhoz, vagy a hátul lévő? Nehogy nagyon elkeskenyítsük a hídhoz kapcsolódó lemezt! Mert nem lesz hová tenni a hídhoz kapcsolódó kocsikat.

Szalai György

Más még gyorsan. A bordásszíj, erővel záródó átvitel. Feszíteni kell.
Hogyan fogod feszíteni a mostani motortartó bakkal?
Ha hazajöttem fényképezek egy feszítésre alkalmas bakot.

Kicsa

Köszönöm szépen hogy még hajnalban is foglalkozol ezzel! [#worship]
Jelenleg a kisebbik lap lesz fix,az megy az X-re és az egész mrgmunkálómotor a fortunával utazni fog.
A feszítésen nem gondolkoztam még,egyenlőre a motor felfogatáson sem. Körülbelülre odaraktam a végleges helyére...De gondolom vagy a bakot kellene hátrahúzni és rögzíteni,vagy a fix orsó és a fix motor közé valami csapágyas megoldással nyomni a szíjat befele.
Nekem az első egyszerűbbnek tűnik úgyhogy várom majd a képet.
 
A háromszög miért lenne előnyösebb egy hasábnál?
A másodrendű nyomaték miatt? Mert ha felrakom a derékszögű szárat,akkor fent lesz a legnagyobb Ired.
Délután rajzolok arra amire gondolok és meglátjuk hogy jól értelmeztem-e az írásod. [#circling]

Kicsa

http://cnctar.hobbycnc.hu/Kicsa/Tervek/Z%20tengely%20k%e9szen/mozgo.JPG" TARGET=_fnew>Ezen a képen ami zöld,az fog mozogni,a fehér részek pedig a fehér laphoz lesznek rögzítve,fixen.
Közelebb vittem egymáshol a támaszokat,hátha az jelent még valamit. Viszont így akkor már nem fér oda a hármszög. Maradjon így van rakjam vissza és akkor 3szög..csak nem nagyon értem azt a mondatod hogy  
 
"Ha teljesen le van eresztve a Z, akkor a háromszögek derékszögű csúcsának éppen a két kocsi közötti magasságban kéne lennie."
 
Mert ha a mozgó lapra szerelem a merevítőket,akkor a Z állásától függetlenül mindig ott lesz a két kocsi közt.
 

Szalai György

Amikor a Z fel van húzva, akkor ugye nincsen baj a merevséggel, mert a fortuna pont bent van a négy kocsi között. Szuper!
A baj akkor kezdődhet, mikor lent van a Z, mert akkor rugózhat a fortunát tartó lemez, a sínekkel együtt, a fortuna és a kocsik között.
Hajlító igénybevétel hatására a szerkezet egyik oldala rugalmasan nyúlik, a másik meg tömörödni próbál. A merevség annál nagyobb, minél távolabb van egymástól a nyúló és tömörödő oldal. (Minél vastagabb a szerkezet.)
Azért, hogy a lemeznek mégse kelljen piszok vastagnak lennie, és a szerkezet mégis eléggé merev legyen, tehetünk rá merevítő lapot. (Kék) Úgy már a nyúló oldal jó messze kerül a tömörödőtől. Csakhogy a merevítő lap két alsó sarka, nem vesz részt a merevítésben. Ha ezeket levágjuk, az eredmény egy háromszög formájú merevítő, aminek minden része dolgozik. (Piros)
http://cnctar.hobbycnc.hu/Szalai_Gyorgy/Hajlas1.jpg" TARGET=_fnew>Kép.
 
A motorra egy excenteres nyakat csavarozott és ezt fogja be a szorító gyűrűbe. Így az excenteres nyakú motor tekergetésével beállítható a szíj feszessége. Közben a szíjtárcsák együttfutása is megmarad. A fortuna meghajtó motort is elég a nyakcsapágynál megrögzíteni.
http://cnctar.hobbycnc.hu/Szalai_Gyorgy/excent1.jpg" TARGET=_fnew>Kép.

Kicsa

Megrajzoltam,azt hiszem hogy lassan értem a pontos célját ennek.
Itt van az általad megrajzolt kivitel  
 
http://cnctar.hobbycnc.hu/Kicsa/Tervek/Z%20tengely%20k%e9szen/felhuzotthosszu.JPG" TARGET=_fnew>Felhúzott
illetve  
http://cnctar.hobbycnc.hu/Kicsa/Tervek/Z%20tengely%20k%e9szen/leengedetthosszu.JPG" TARGET=_fnew>Leengedettállapotban ,illetve mivel a legvégét nem nagyon tudom csavarozni mert olyan vékonyka,megrajzoltam rövidített változatban is. :
http://cnctar.hobbycnc.hu/Kicsa/Tervek/Z%20tengely%20k%e9szen/felhuzott.JPG" TARGET=_fnew>Fent és http://cnctar.hobbycnc.hu/Kicsa/Tervek/Z%20tengely%20k%e9szen/leengedett.JPG" TARGET=_fnew>Lent .
 
Sajnos a bakokat fel kellett vinnem,nem is gondoltam arra hogy milyen mozgástér lesz : Az előző verzióban sajnos csak fel tudtam volna húzni a szánt,le nem. Így körülbelül jó a mozgási tere.
Melyik megoldás a stabilabb? A támasz vastagsága jó lesz így? 18 mm vastag. Sajnos az orsó nem fog elférni,úgyhogy szélesíteni kell majd a lapot,így akár 20-25 mm vastag merevítőt is be tudok rakni. Szükséges szerinted?

Szalai György

Na, most meg, ahogy a leengedett.JPG-et nézem, feleslegesnek látom azt a két zöldet.
Beugrott, hogy miért látom annak. Mert ott van mellette a bak, ami a kocsikat tartja.
Az merevít, csak nem végig. Ha hagynál a bakoknak egy lecsapott végű „farkát” a fortuna irányába, akkor felesleges volna a zöld és ki lenne pipálva a merevítés, egyben.

Kicsa

Egy darabból a bak és a toldás. Megmunkálás szempontjából rém egyszerű és 'van benne anyag is' rendesen
http://cnctar.hobbycnc.hu/Kicsa/Tervek/Z%20tengely%20k%e9szen/tamasztek.JPG" TARGET=_fnew>Erre  gondoltál?

Szalai György

Szerintem ez az, amin már nem lehet javítani.

Kicsa

Egy ötlet még esetleg : A mostani bakra merőlegesen betenni egy merevítőt a fortuna szíjtárcsa és a léptetőmotor közé? Jelentene ez plusz merevséget?
Akkor ha nagyvonalakban jó ez,elkezdem 'szépítgetni'..minden beméretezni,stb.

ra8nsmk6w

Kompromisszum készségből, jeles

Szalai György

Ahová az kerülne, körülbelül ott lesz a fortuna-meghajtó motor tartója. Az a lemez túloldaláról ugyan úgy merevít keresztbe. Ha lehet, készítsd azt akkorára, hogy átfedje a két bak közötti távolságot. De a sarkait annak is csapd le, mint a bakoknak.