Hírek:

Fontos tudnivalók a migrációval kapcsolatban, kérlek olvasd el:

A régi fórumról áthozott hozzászólásoknál a felhasználó neve adatvédelmi megfontolásokból véletlenszerűen generált értékekre lett  lecserélve. Ez akkor tud a valódi értékre visszaállni, ha az adott felhasználó a régi fórumon nyilatkozik, hogy beleegyezik az adatainak az új fórumra továbbításához, majd ezután itt a régi felhasználónevével és email címével regisztrál.
8~20 óra között, 1~30 percen belül megtörténik a jóváhagyás, 30 percenként ellenőrizd email fiókodat (SPAM-ot is) mindenképp kapsz mail-t, a sikeres regisztrácioról, vagy a hibáról és, hogy mi a teendőd.
Nézd meg  "A régi fórumról, az új fórumra költözés útmutatót."
A régi fórumon használt email címmel de más felhasználói azonosítóval érkező regisztrációs kérelmek törlésre kerűlnek.

Main Menu

Épül a gépem ::: Kicsa

Indította gaben, 2025 február 26, 08:02

Előző téma - Következő téma

Szalai György

Ettől alakult ki az a nézetem, hogy tenyérben már nem elférő gépek esetében, amit csak lehet, be kell passzírozni a gépvázba. Tápokat, motorvezérlőket, frekiváltót, stb.
Ha erre megfelelően, dobozszerűen vannak kialakítva a gépváz álló és lassan mozgó elemei, akkor az a merevségnek is javára válik, a zavartatás is kedvezőbb és a költségen is csökkent.

ht0cjk58i

Hobby gépeken persze a gépvázba kell importálni amit csak lehet.De törekedni kell a pormentességről és néha a vízmentességet is figyelembe kell venni(gránit-plexi hűtővíz) és a jó szellőzésről is.

Szalai György

A léptető motoroknak 3db ötösével csavart érköteg. (MkhCu 0,75mm2. 31Ft/m.)
3db vékony két erű árnyékolt a végállásoknak. (2x0,22mm2 árnyékolt hangtechnikai kábel. 300Ft/m.)
Négy erű köteg, szintén alapos árnyékolással, a frekvenciaváltó és a főmotor közé. (YSLCY 300/500V 4x0,5mm2  300Ft/m.)
Egy külön érpár, a vészstop nyomógombnak. (YSLY 300/500V 2x0,50mm2  55Ft/m.)
És egy frankó érintésvédelmi vezető. (MkhCu 1,5mm2 ZÖLD-SÁRGA 45Ft/m.)  
Például így állhatna össze a köldökzsinór. Nem is túl összetett struktúra és szépen beférne egy Univolt MV 19mm horganyzott acél gégecsőbe.

Szalai György

http://elektronika.vatera.hu/ipari_gep_berendezes/villamossagi_berendezesek/14_eres_rez_kabel_ysly_jz_5_fm_egyben_1452314430.html" TARGET=_fnew>A három léptetőmotornak. (Ha nincs jobb.)
Találtam itthon kb. 2m-es darab 7x0,2mm2 flexi árnyékoltat a végállásoknak. Beraktam a Proli házba.

Kicsa

Nagyon szépen köszönöm a tanácsokat,mindennemű segítséget,amit Tőletek kapok!!! [#worship]
Próbáltam én is gondolkozni,mit hogy lehetne megoldani,és a következőre jutottam:
Elég bonyolultra sikeredett a 'logikai felépítés',megpróbálom egyszerűen,lépésről lépésre leírni,mi is lenne a dobozban.A hálózati csatlakozás felöl nézve...
Bejön a hálózati 230 a dobozba.Kétsarkú leválasztás egy mágneskapcsoló személyében : Ennek a behúzótekercsa kisfeszültségű,amit a Charge Pump áramkör kapcsol. A Behúzótekerccsel sorban van bekötve egy 'Főkapcsoló' is:Ha a Mach adja a jelet és a főkapocsoló bekapcsolva,akkor lehet áram alá helyezni az egészet.
 
Innen a hálózati feszültség egyfelől a digitális tápokba közvetlenül megy,a két torroid lágyindítójához pedig a VészStopon keresztül:Ha E-stop van,akkor csak a digitális tápok élnek,fizikai mozgás nem lehetséges. Az E-stop záró érintekzőpárja pedig H1-en kerseztül jelez a Pc felé.
A fordulatszámszabályzó részt még bűvölöm,de kezd alakulni az is.  
Szeretnék néhány visszajelző ledet a 'Kezelőpanelra' (mágneskapcsoló - digit tápok - motortápok megléte),A marómotor kézi kapcsolója,fordulatszámszabályzó illetve a VészStop gomb is itt kapna helyet.
 
Szalai György!
Nagyon szépen köszönöm a kedvességed és a segítőkészséged! Egy valami nem teljesen világos : A védővezetőt rá kell kötnöm a készülékházra is,illetve a gépvázra is közvetlenül?

Szalai György

Védő vezető útja a villásdugóból a hálózati betáp kábelen végig, a Proli dobozban, a fő biztosító mellett kialakított gyűjtőcsavarra vezet. A gyűjtőcsavarról ágazik szét külön-külön ággal, a Proli dobozban lévő összes védendő alkatrészre, és innen megy a köldökzsinóron keresztül a gépvázon kialakított gyűjtőcsavarra, onnan pedig a gépvázra szerelt védendő alkatrészekre külön-külön ággal.

Szalai György

A színe végig zöld-sárga, a keresztmetszete pedig minimum a védett alkatrész fázisvezetőjével megegyező keresztmetszetű.

88nwcf22d


Kicsa

Hát fejben egyenlőre. A suli elég sok időt lefoglalt a múlt heti 'erőpróbák' miatt,a héten is még lesz egy nekifutás és utána állok neki a tevékenykedéseknek.
Ez az idő viszont jó volt arra,hogy beszerezzek minden,még szükséges alapanyagot. Megérkezett a váz összes eleme,illetve sikerült az elektronikai alkatrészek nagy részét is megvennem.
(Frekiváltó trafó - VészStop - Kulcsos kapcsoló - Szilárdtest relé stb.)

000000000

Csak nem érettségiztél te is?

Kicsa

Nem! :)
Fősulira járok,vizsgaidőszak van/volt illetve részmunkaidőben dolgozom is.
Viszont a héten meglett az utolsó eredményem,megvan a félév,úgyhogy...tegnap neki is álltam az elektronika résznek,egyenlőre nyáktervezésnél tartok.
Felraktam a fényképezőt tölteni,le fogom fotózni az alapanyagokat,amiből építkezni fogok. (teljes vázanyag,kapcsolók stb.)
Illetve amint van eredmény a vezérlés terén,azt is megmutatom nektek!

Kicsa

Egy képet tudtam csinálni gyorsan a kapcsolókról :
VészStop egyértlemű , a kulcsos kapcsoló amolyan főkapcsoló lesz,anélkül mindennemű mozgás blokkolt lesz. A Telemechanique 3 állású lesz a főorsó választókapcsolója : Kézi illetve automata fordulatszám állítás - középállásban pedig kikapcsolva. A relé pedig az egész tápot kapcsolja majd,a meghúzótekercsébe lesz sorbakötve a kulcsos kapcsoló.
 
http://cnctar.hobbycnc.hu/Kicsa/%c9p%edt%f5elemek/kapcsolok.jpg" border=0>

svejk

Na de hol van ott relé?
A FOTEK ugyan egy a szakzsargonban un. szilárdtest relé, mely gyakorlatilag egy galvanikusan leválasztott vezérlésű TRIAC.
Főkapcsolói, áramtalanítói feladatot ilyenre nem szabad bízni!!

Kicsa

Igen,a szilárdtest relére gondoltam. A terv az volt hogy sorba kötöm a betáppal,így egysarkú leválasztás jönne létre. Ha megszűnik a behúzótekercsen a táp,megszakítja az áramkört.
 
Azt nem írtam,hogy a behúótekercset a kulcsos kapcsoló illetve egy Charge Pump áramkör sorbakapcsolás kapcsolná : Csak akkor mehet a gép,ha a kulcsos kapcs. ON,illetve a Mach fut.
 
Ezen felül a Motorok (főorsó - léptecsek) tápja az E-Stop bontó érintkezőn is keresztülfut,tehát ha be van nyomva,akkor a motortápok lekapcsolnak,csak a Digitális tápok maradnak üzemben.
 
Ez így nem jó felépítés?Azt hittem hogy a SSR még jobb is mint a sima relé,ilyen célra,mert nincs benne mozgó alkatrész és elég nagy áramot képes kapcsolni.

svejk

Nem ajánlott és nem is szakszerű.
Eleve mivel nem fixen telepített berendezés (villásdugóval csatlakozik a hálózathoz) csak kétsarkú leválasztás az ajánlott.
Azonkívül egy ilyen szilárdtest relének kikapcsolt állapotában van szivárgó árama, bekapcsolt állapotában pedig az átfolyó áramtól függően vesztesége, mely hővé alakul.
 
Én mindenki számára hagyományos 24V-os behúzótekercsű mágneskapcsolót ajánlok, melyet egy biztonságos készenléti tápegységről lehet működtetni. Ez a tápegység az egyéb vezérléshez szükséges feszültséget is adhatja.