Hírek:

Fontos tudnivalók a migrációval kapcsolatban, kérlek olvasd el:

A régi fórumról áthozott hozzászólásoknál a felhasználó neve adatvédelmi megfontolásokból véletlenszerűen generált értékekre lett  lecserélve. Ez akkor tud a valódi értékre visszaállni, ha az adott felhasználó a régi fórumon nyilatkozik, hogy beleegyezik az adatainak az új fórumra továbbításához, majd ezután itt a régi felhasználónevével és email címével regisztrál.
8~20 óra között, 1~30 percen belül megtörténik a jóváhagyás, 30 percenként ellenőrizd email fiókodat (SPAM-ot is) mindenképp kapsz mail-t, a sikeres regisztrácioról, vagy a hibáról és, hogy mi a teendőd.
Nézd meg  "A régi fórumról, az új fórumra költözés útmutatót."
A régi fórumon használt email címmel de más felhasználói azonosítóval érkező regisztrációs kérelmek törlésre kerűlnek.

Main Menu

Épül a gépem ::: Kicsa

Indította gaben, 2025 február 26, 08:02

Előző téma - Következő téma

Kicsa

A Z esetén fent van megfogva mereven,lent pedig csak támasztva van.
Akkor ez mehet a másik két tengelyre is így?
Csak azt nem tudom hirtelen,hogyan tudom rögzíteni az orsóra a csapágyakat. Majd a hétvégén kitalálok valami megoldást rá.

Szalai György

„Illetve az oldalfal...muszáj abból kivágni valamit?” Nem muszáj, de a közepe nem dolgozik semmit, viszont van mikor pénzbe kerül. Ha a kivágott darab, vagy a helye, szolgálhat valamilyen esztétikai vagy gépészeti vélt, akkor ki kell vágni, mert ki van fizetve. Ha nem kell sehová és nem is szebb tőle semmi, akkor akár otthagyható.
 
„Az orsók csapágyazása.” Az úgy nem korrekt, de attól még működhet akár jól is.
Kis sebességen szinte tökéletes, mert nem melegszik az orsó, nem is hőtágul, nem feszíti túl a nullára állított hézagú csapágyakat. Nagy sebességen az orsó melegszik, a két végcsapágy közötti jelentős hossz, jelentősen megnő, a csapágyak befeszülnek. Utána, ha az orsó visszahűl, marad a csapágyhézag, vagy akár a sérült csapágy. Nagyon nagy erő a hő tágulás.
Mereven feszített csapágyazásban korrekt egymás mellé tenni a két feszített csapágyat, hogy a köztük lévő tengelydarab hő tágulása nagyon közel nulla lehessen csak. A túlsó végére pedig úszó csapágyazást, ami engedi hő tágulni az orsót.
Ha nem tudod egymás mellé szerkeszteni a két feszített csapágyat, akkor inkább ne feszítsd mereven őket. Valamelyik végén a csapágy mellé tegyél tányérrugót, (akár többet) az nem deformálódik még a megmunkálás közben, de engedi az orsó hő tágulását.

Szalai György

Az összefekvő felületek mérete alapján a vastagabb anyagra szavazok.
De ha nem ide való alumínium ötvözet (Vagy ötvözetlen alumínium.) akkor meg bár mi, csak az nem.

Kicsa

Ennek a csapágyazásnak utánanézek,azthittem hogy ennél sokkal egyszerűbb lesz a dolog. Nem gondoltam volna hogy ekkora hosszban is jelentős problémákat okozhat a hőtágulás.
 
 
Alumíniumnak elvileg AlMgSi ötvözet az eddigi lemezalkatrész is,azért utánakérdezek hogy a nagyobb darabok is ebből lesznek-e de szerintem igen.

Szalai György


Kicsa

Hmm.Milyen hőre kell gondolni? Például a 8 fokban is működik a gép illetve a 40-ben is? Reálisan nézve : a gép egy garázsban lesz,ahol télen 10 fok van,nyáron max 35. Esetleg köztes megoldásnak : A motor felöli oldalra fixen rögzítek egy darab golyóscsapágyat,anyával-távtartó csővel vagy esetleg ragasztással. Ennek a csapágynak a külső gyűrűjét fixen megfogom egy házban,az orsó másik végén pedig szintén egy db csapágy,csak a külső gyűrűnek engedek játékot axiális irányban.
http://www.uni-miskolc.hu/~wwwmach/tantargyaink/012b_gepszerkezetek_men/gepszerkezetek_ea6.pdf" TARGET=_fnew>Itt találtam beépítési példát is.
Ez megfelelő lenne?

279nwbpsa

A motor felőli oldalon 2db csapágyat szükséges mértékben összefeszítesz,a másik oldalon pedig 1db csapágyat szerelsz csak be.Utóbbi csapágynál a tengely végmegmunkálása lehet-legyen picit kevésbé "húzós".
 
Ha a gépet pl.28 fokos hőmérsékleten építed,akkor csak ezen a hőmérsékleten is szabad majd használni!Mindenki így jár el.Te ezt nem tudtad? :)[#vigyor]

Szalai György

„A motor felöli oldalra fixen rögzítek egy darab golyóscsapágyat,anyával-távtartó csővel vagy esetleg ragasztással. Ennek a csapágynak a külső gyűrűjét fixen megfogom egy házban,az orsó másik végén pedig szintén egy db csapágy,csak a külső gyűrűnek engedek játékot axiális irányban.”
Ez nem feszített csapágyazás. Tengely irányban nem kottyanásmentes. A csapágyhézagon belül kottyan. A kishézagú csapágy meg ritka kincs.
 
Nem, nem…
Két végén mereven feszített csapágyazás esetén az orsó és a gépváz közötti hőfok változása lehetne, ami számit.
Mert nem dolgozó gépen beállítod nullára a csapágyhézagot és lezárod a lakatanyát. Munka közben pedig melegszik az orsó, de a gépváz nem. Egy méteres acél orsó pedig kb. 0,12mm-t hosszabbodik 10C fok melegedés hatására. Ha jól számolom. Ezt kéne felvennie egy tányérrugónak.

Kicsa

A két csapágy összefeszítése nem teljesen egyértelmű egyenlőre.
Két csapágy közé felrakok egy kis távtartó gyűrűt,és a két csapágy külső gyűrűjét pedig egymás felé feszítem a házban?

279nwbpsa

Igen.Illetve a két csapágy közé helyezendő távtartó gyűrű,már magából a csapágyházból van kialakítva.

279nwbpsa

Hopp,bocs!A belső gyűrűket egyszerűbb ilyenkor előfeszíteni.A csapágyházban lévő váll a csapágy külsőnek fekszik neki,a belső gyűrűk pedig mennek egymás felé.

Kicsa

Azthiszem hogy többszöri olvasásra sikerült felfognom,amit üzenni szeretnél nekem... [#nevetes1]
Ahogy belegondolok,nem lesz nehéz ekkora a csapágyház elkészítése sem,mostmár csak otthon kell megnéznem hogy az orsón hogyan lehet a csapágyak feszítését megoldani. Legjobb lenne egy megfelelő átmérő és hossz kész menettel de hát nem hinném hogy ekkora szerencsém lenne...

279nwbpsa

Hát igen,azt olvastam ki a kérdésedből,amit akartam és nem azt amit te tudni szerettél volna.
A válaszomat is ennek függvényében írtam...[#vigyor2]

279nwbpsa

Elég lenne tudni,hogy milyen átmérőjűek az orsók és milyen csapágyak lesznek rajta,meg,hogy mekkora csapágyház fér el.Ebből már adódik a többi...

Kicsa

Hiába,egy rajz itt tényleg többet ér 1000 szónál. De mostmár megvan...azért szerintem rajzolok majd egyet,ha hétvégén megnézegettem az orsókat.
 
Juteszembe...te használsz a Rava motorhoz illesztő áramkört illetve automata (Mach 3 által irányított) fordulatszámszabályozást? Nem találom svejk mappájában a szükséges rajzokat...nincsenek meg neked esetleg?