Hírek:

Fontos tudnivalók a migrációval kapcsolatban, kérlek olvasd el:

A régi fórumról áthozott hozzászólásoknál a felhasználó neve adatvédelmi megfontolásokból véletlenszerűen generált értékekre lett  lecserélve. Ez akkor tud a valódi értékre visszaállni, ha az adott felhasználó a régi fórumon nyilatkozik, hogy beleegyezik az adatainak az új fórumra továbbításához, majd ezután itt a régi felhasználónevével és email címével regisztrál.
8~20 óra között, 1~30 percen belül megtörténik a jóváhagyás, 30 percenként ellenőrizd email fiókodat (SPAM-ot is) mindenképp kapsz mail-t, a sikeres regisztrácioról, vagy a hibáról és, hogy mi a teendőd.
Nézd meg  "A régi fórumról, az új fórumra költözés útmutatót."
A régi fórumon használt email címmel de más felhasználói azonosítóval érkező regisztrációs kérelmek törlésre kerűlnek.

Main Menu

Épül a gépem ::: kgl

Indította gaben, 2025 február 26, 08:02

Előző téma - Következő téma

TBS-TEAM

Akárhogy is érzed az egymás alatti sines rendszert  már nagyon
régen (~35 éve) használják főleg az egykarú a faipari gépeken.
Az egykarúak képesek 2-3 tizedet is hajlani Z irányban.
Mivel famegmunkálás a cél nem számít 1 tized mm Z irányban.
Itt ráadásul kétoldali támasztás van.

  
József

Csuhás

Nem az egymás alatti sínekkel hanem az egymás alatti kocsikkal van bajom. Az egymás alatti eltolt sínekkel és így elolt nem egymás alatti kocsikkal szvsz minden rendben van

TBS-TEAM

Elsőre is értettem mivel van bajod, mielőtt felraktam a rajzot számoltam, hogy elviselik-e a csapágyak és milyen hatással van.
Köszönöm érdeklődésed,egészségileg jól érzem magam minden rendben van. [#eljen]
József

Csuhás

Átgondolva, eltolt kocsikkal kb ugyanaz a helyzet, továbbra is a kocsikat összekötő egyenesre merőleges erőkkel szembeni merevség gyenge. Nincs mese két kocsi kell egy sínre a lehető legtávolabb egymástól. ( Persze farostlemez géphez, fa kapirgáláshoz igazából mindegy, mert nem egyenszilárdságú a rendszer és bőven nem a lin sínek a gyenge pontjai )

TBS-TEAM

Első mozzanat az ötlet kipattanása után a jobbak utánnaolvasgatnak, összeszednek sok jó és rossz infót majd
100%-ban elöször vásárol mindenki össze vissza mindenféle alkatrészt pénztárcától függően. (sokszor nagyobb cégek sem kivétek).
Az amatőr azt hiszi csak az >0,001mm pontosság-kottyanásmentesség a jó más alternatíva nem létezik.
Mindez kis költségvetésből.

Elöször le kellene fektetni az elvárt célt, pontosság, megmunkálandó anyag, mozgástartomány stb...
Utánna tervezni-számolni alaktrész specifikációk méretek alapján, nem megvenni az új autót és utánna tuningolni, mert nem is ilyet akartam, vagy nem is tudom mit is akartam.[#fejvakaras]
Így lesz írdatlan mennyiségű porosodó valamire még jó lesz alkatrész felhalmozva a polcon mindenkinél.
Alkatrész terén én sem vagyok kivétel.[#nevetes1]

100 szónak is egy a vége a 4 vagy az 5 verzió kielégítő eredményt fog hozni famegmunkáláshoz.
József

kgl

Tökéletesen igazad van. Még a vér profi mérnökök is követnek el fatális hibákat. Lásd a Tacoma híd 1940-es újonnan épült szerkezete is leszakadt egy kis szél hatására.
 Én örülök, annak hogy egy kis megbeszélés is kialakult a témában több hozzászólással, mert így több szempontból tudunk egy részletet körül járni. Az érvek és ellenérvek viszik előre a haladást bármit is tervezünk.

Ami még zavarja a szememet a 4-es verzión az, hogy a marómotor hatásvonala pont a felső sor csapágyán van. Ez lehet jó is meg rossz is. Jó, mert a csapágy megtámasztja ezt az erővonalat, és rossz azért mert csak ez a csapágy fog erőteljesebben elhasználódnak. TBS-TEAM azt javasolta, hogy a marómotor az alsó és felső csapágyak közé kerüljön a kottyanás megszüntetésére. Ezt el is fogadom és értem is miért jó. Nekem is így tetszene jobban az elrendezés, mert akkor nem egy csapágy terhelődne hanem az alsó tengelyen lévő csapágy is. Ehhez viszont nagyon át kell alakítanom a 4-es verziót, mert 115 mm-el el kellene tolni a marómotor tengelyvonalát balra. Dilemmában vagyok emiatt, hogy megéri e ezzel ennyit tervezgetni. Max 10 évet fogok még élni jó esetben, ha így haladok akkor pár éven belül úgyis amputálják a lábaim, akkor meg már úgysem fogok tudni kimenni a műhelybe tolószékben. Ennyi év alatt meg így sem fognak elkopni a csapágyak vagy a tengely hobbi felhasználásban.
Viberen is elérhető vagyok : 06-20-976-6330

Szalai György

"Az érvek és ellenérvek viszik előre a haladást bármit is tervezünk."

[#t68p46#]

PSoft

Régen volt...nem változott. :)

TBS-TEAM

Nagyon egyszerüen:
Egy 20mm csapágy 882N visel el/9,81=89,9Kg x8 csapágy=719Kg tömeget terhelheted maximum.
Ezt üzemszerüen hosszú távon elviseli.
Ha 150Kg lesz az Y+Z=150/719=20% terhelés.
150kg/8 csapágy=18,75Kg csapágyanként a terhelés a föld felé.
A maromotorodat 2Nm léptető 5mm golyosorsón keresztűl mozgatja.
2x5=10N~1Kg ezt ráadásul a gravitációval ellentétesen fejti ki.
1kg/8 csapágy=0,125Kg terhet vesz le maximális -Z előtolással amit ki tud fejteni a léptetőmotor egy csapágyról.
Elhanyagolható felesleges miatta aggódni.
A csapágyak  és a golyósanya rögzítése sokkal nagyobb kihívás a rétegelt lemezbe.
József

kgl

Köszönöm a számítgatást, ehhez a részéhez nem értek. (sok máshoz sem, mert egy élet kevés arra amire kíváncsi vagyok :) )
Először elkészítem a marósablont MDF-ből, ez alapján lesz körbe marva maróasztalon az y tengely lábai egyformára. (asztalos marógéppel)
Viberen is elérhető vagyok : 06-20-976-6330

Rabb Ferenc

Szerintem [#2128@kgl] nagyon örülne ha nem b@sznátok szét a topikját.

svejk

[#9403@Robsy1]!
Ird le a véleményed a konstrukcióról, a hibásnak vélt számítást vezesd le helyesen.
Mindezeket személyeskedés nélkül tényszerűen, másra nem kíváncsi senki.

svejk

Szomorú amit az írásod végén lehet olvasni, de talán pont azért is rakd össze minél hamarabb a gépedet.
Anno egy fórumtársunk jelszava volt: "A tett halála az okoskodás!"
Míg mi itt tervezgettünk, vitázgattunk Ő már a 3. gépét építette.
A régiből mindig tanult, szétszedte masszívabbat épített.
A végén már az acélt is marogatta.

Ha így teszel lehet Te is hamarabb jutsz el oda ahova szeretnél.

Persze kérdezni nem szégyen és kell is, de nem feltétlen kell megfogadni minden ötletet.

Sok sikert és örömöt a gépedhez!

kgl

Viberen is elérhető vagyok : 06-20-976-6330

kgl

Sziasztok!

Durván 2 hónapja nagyon lassan tudtam haladni a CNC gép építésével, a dokik is kivontak 2 hétre a forgalomból, utána meg 35-45 C fok volt a műhelyben amiben csak napfelkeltekor tudtam maximum 1-2 órát valamit ténykedni. Már nagyon vártam ezt a hűvösebb időjárást.

Először is elkészítettem a terveknek megfelelően az Y tengelyt tartó oldallapokhoz egy sablont 10mm-es MDF anyagból. Ebből egyből két darabot készítettem, mert ezt is fel fogom használni. Ezek lesznek a oldallapok külső oldalai. Ez a sablon alapján először nagy vonalakban kiszabtam az oldallapok belső felét 18mm-es egy bevonatos rétegelt lemezből, majd összeragasztottam a két belső és a két külső oldalt egybe kétoldalas ragasztó kockákkal. Marógépen az egyik MDF sablon alapján így egyszerre martam körbe a mind a négy darabot. Utána jött a lineáris tengelyek csapágyainak a rögzítő furatok kiszerkesztése. Persze ahogy meg van írva a nagy könyvben ez sem sikerült elsőre, szerencsére le tudtam radírozni és kezdhettem elölről. 16 furat helyét kb 1 hét alatt tudtam kiszerekeszteni ezen az amorf formájú oldallapon. Majd szétszedtem az összeragasztott darabokat és kifúrtam a lyukakat. A csapágyakat süllyesztett fejű M6-os csavarokkal rögzítettem úgy hogy a tengelyt beledugtam a csapágyakba és a végeit távtartóval fogattam össze hogy párhuzamosak legyenek a tengelyek. ezután húztam meg a csavarokat erősen. Szépen, könnyedén csúsznak a tengelyek. Ez 2 hónap alatt nagyon kevés haladás, de remélem a hűvösebb időben már jobban fogok haladni.

Most az oldalfalak vastagítása fog következni, belül lesz a rétegelt lemez amin a csapágyak vannak, majd lesz egy távtartó réteg ráragasztva kívül. Ez a távtartó juharfából lesz kiszabva keretnek és belső merevítőnek. A távtartókra pedig a 10mm vastag MDF sablonok lesznek leszerelhetőre felcsavarozva. Így 1-1 oldalfal 18+18+10= 56 mm vastagra tervezem, belül üregesre a súly csökkentése miatt.
Az Y tengely dobozára 4-4 darab marokcsavarral lesz felszerelve az oldallapok, hogy bontható legyen.
Eddig itt tartok az oldallapok csak oda vannak támasztva az Y hídhoz. Sajnos muszáj a legtöbb helyen bonthatóra/szerelhetőre elkészítenem az alkatrészeket mert én már fizikailag nem bírok nagyobb súlyokat emelgetni.

          
Viberen is elérhető vagyok : 06-20-976-6330