Épül a gépem ::: kgl

Indította gaben, 2025 február 26, 08:02

Előző téma - Következő téma

acv99ypss

Akit érdekel.

Sikerült elkészítenem a gépasztalra a golyósorsó felszerelését. Egy jó pár napot elszenvedtem a kiszerkesztésével a gép oldalán, hogy hova essen és a két oldalt egyforma legyen.
Egyenlőre csak kézzel fogatva a két golyós orsót szépen működik.
Megvettem az asztallap anyagát két nagy tábla tökéletes minőségű MDF lapot, de ehhez 160 km-t kellett autóznom. Már méretre is van vágva mindkét tábla. Az asztallap mérete 1010 x 1468 mm.
Alul lesz majd egy 18 mm vastag MDF réteg, erre lesz csíkokban felvágva a 10 mm vastag MDF felcsavarozva, a csíkok között lesznek a lefogató sínek.

A 4 darab léptető motor rögzítését kell most megoldanom, és az asztal lábait.

Már kezd CNC gép kinézete lenni :)
A csapágyak zsírzást még nem csináltam meg. Van otthon jó öreg piros csapágyzsírom van vagy 20 éves, ezért ezt már nem tudom, hogy belenyomhatom e a kocsi csapágyakba. Ti milyen zsírt használtok ?

          

ra8nsmk6w

Szia!
Egy megjegyzés! A motor rögzitő "lemez" en nem szabad takarékoskodni. Ha belegondolsz a megmozgatott tömeg visszahatásai egy vékony lemezre fog hatni mivel az a leggyengébb láncszeme. Ezt a szemléletet kellene szem előtt tartani a tervezésnél. (A motortól a szerszám csúcsáig [#kacsint])

acv99ypss

Ezt sejtettem :) A léptető motorjaim 2.2 Nm -es, először arra gondoltam, hogy van nagyon erős és kemény alu lemezem, nem sima  alu, hanem szerkezeti ötvözet, és ebből gondoltam, hogy elkészítem a tartókat. De 3 napja végre találtam nema23 motorhoz tartókonzolt és rendeltem 4 darabot. Még nem tudom, hogy mennyire fog illeszkedni a gépemhez, de majd kitalálom.

acv99ypss

Zajlik az élet de néha kudarcok is vannak.
Tegnap végre megérkeztek a NEM23 léptetőmotorhoz az acél rögzítő konzolok, amik a motorhoz jól illeszkednek, viszont a gép asztal oldalához nem tudom használni őket, mert nagy lyuk és a talp rész között túl nagy a távolság, kb 5 mm a difi. Farigcsálni meg nem akarom ezeket a gyári talpakat. Ezért azt találtam ki, hogy fából, helyesebben rétegelt lemezből készítem el a motortartó konzolt. A koncepció és az első darab már félig kész van, még a tengely irányú állíthatóságát kell megoldanom. 10 és 18 mm vastag rétegelt lemezből készült.

A másik bibi viszont ma történt korán reggel, elkezdtem a Mach3-al próbálkozni, már elég szépen működött próba panelen. Még TBS-Team segített telefonon keresztül beállítani a portokat és más apróságot, valamikor január környékén. Ma reggel már futott egy teszt marás amikor egy kedves áramszünet bejött. Pár pillanatra visszajött az áram. Az eredménye az lett, hogy a Mach3 összes beállítása elveszett. Emlékeimből próbáltam újra beállítani mindent, már tudom is hajtani a motorokat, de a végállás kapcsolónak kinevezett nyomógomb beállításával nem boldogulok. Az Estop rendben működik. Egyenlőre csak 1 darab mini nyomógomb van a DCM és az IN3 kapocsba bekötve, de akárhogy próbálkozom a beállításokkal vagy lefagy a villogó Reset gomb vagy nem állítja meg a futó programot ha megnyomom a gombot. Mit rontok el?

Arra sem emlékszem, hogy sorosan vagy párhuzamosan célszerűbb kötni a végállás kapcsoló nyomógombokat, valami rémlik, hogy talán a soros kötésnél van valami bibi és nem csinálja meg a maxh3 a nyomógomb megnyomás után a visszaállást a gép???

        

acv99ypss

Este 9-re megtaláltam a hibát a végállás kapcsolóra.
Egy rakás mini nyomógombot vásároltam, a zacskóból csak 1 darabot vettem ki teszteléshez.  A nyomógombom zárt érintkezős amit kivettem a csomagból és nem nyitott érintkezős. Van egy nagy marékkal belőle, most majd méregethetem ki őket melyik milyen. Lehet, hogy mindegyik zárt érintkezős, még nem tudom.

acv99ypss

az elmúlt pár napban elég szépen haladtam a gép építéssel. Végre volt segítségem leemelni a gépet a maróasztalomról és lerakni a földre. A gép hátsó lábai mögött van egy parabet gázkonvektor amit nem használok, az volt a tervem, hogy a gépet fölé tudjam tolni teljesen az ablak párkányig. Sajna ez egyenlőre nem jött össze mert a hátsó lábakat a gép belső oldalára tudtam csak rögzíteni. Így pont nem tudom beolni az ablakig.
Sikerült elkészítenem laminált rétegelt lemezből az X tengely két motortartó bakját. A motorok is rá vannak már szerelve.
Az Y tengely motor tartója gyári fém konzol, az is kész van, egy külön tartó részt kellett bemarnom az y tengely lábának oldalába.
A munkaasztalt is elkészítettem és beszereltem, ezen van jelenleg a próba elektronika panel. Most tervezgetem, hogy fogom elrendezni a vezérlőket, tápokat, és a 380V-os fordulatszám szabályzót. Elég szűkösen kell kicentiznem mindent mert bal oldalra bekerül egy 22 colos monitor, jobb oldalra egy laptop, a laptop mögött lesz a 380 V-os forulatszám szabályzó felül, és tőle balra a belső hátfalon a 4 db teljesítmény meghajtó az asztal lapja alatt. Egyenlőre ez a terv, de még változhat kicsit. Az asztallap is méretre van már vágva, de még nincs felszerelve azért, hogy könnyebb legyen a gép belsejében vezetékezni.
A holnapi napra tervezem a Z tengelyre elkészíteni a motor tartót 1 nap száradási időt kivárva fogom majd felszerelni a Z tengelyt a helyére.
Utána már csak az energialáncokat kell felszerelnem az X tengely golyós orsója fölé egy lécre, hogy ne érjen hozzá a golyós orsóhoz.Utána már csak a vezetékezés van hátra és az elektronika beszerelése.
Már látom az alagút végén a fényt :) Remélem nem egy másik vonat jön szembe :) :) :)

          

ywathzay

A rétegelt lemez a párától/ melegtől nem fog ekkora méretben túlságosan "mozogni"?

acv99ypss

Bízom benne hogy nem. A műhelyben rengeteg faanyag van, ez folyamatosan tartja a légszáraz állapotot alsó határán azaz a kb 10%-os nedvességet. Mivel tényleg nagyon sok faaanyag van műhelyben azok is folyamatosan temperálják a páratartalmat.

Csak akkor lenne körülbelül 15%-20% a páratartalom a műhelyben, ha nem lenne benne más faanyag.

acv99ypss

A téli / nyári hőmérséklet ingadozás elég nagy a műhelyben, mert télen csak ritkán fűtök be nyáron meg akár 28-30 fokig is felmehet a hőmérséklet több hetes kánikulába. Télen még nem fagyott be sohasem az ivóvíz a műhelyben, pedig csak szigeteletlen 40 cm vastag salakbetonból épült az épület.

A tömör faanyag szálirányba elég szépen tud tágulni/zsugorodni a pára változásra, hőmérsékelt változásra nagyon keveset. A hosszirányú méret változása szintén nagyon kevés, max 1%.
A rétegelt lemez a keresztirányban elhelyezett rétegi miatt viszont szinte semmit sem változik x és y irányban, viszont a párától meg tud dagadni 1-2%-ot ami elég jelentéktelen.

Más lenne a helyzet, ha szabad ég alatt vagy csak egy nyitott teraszon lennének a gépek esőtől védve, mert ott akár 60-90%-os pára is érheti ködösebb időben.
A garázsban van kb 1.5 m3 juhar, 0.5 m3 cseresznye és egy kevés fenyő, ott folyamatosan szellőzik átjárja a szél, és esőtől védve elég stabilan légszáraz állapotban van a faanyag már egy évtizede.

acv99ypss

Az acél hőmérséklet változásra sokkal nagyobbat tud tágulni mint a fa. Van egy 5.2 méteres vasvázas kétszárnyú kapum, minden évben többször állítanom kell a zsanérokon mert vagy nem ér be a zár nyelve vagy összefeszül a két szárny. Ez kb 2 cm méret változást jelent téli/nyári időben a szabad ég alatt.

837pzgjm7

IdézEz kb 2 cm méret változást jelent téli/nyári időben
...

Szerintem ez inkább a felfogó, felfüggesztő oszlopok(fal) - talaj - alapozás mozgásából eredhet. Az acél ajtószárnyak ennek töredékével nyúlhatnak, zsugorodhatnak.

gsz03b27r

1m acél 1,17mm tágúl 0-100Cˇ között. 0,0117mm/Cˇ.
0-40C a hőingadozás.
40x0,0117=0,468mm.
5,2m x0,468mm=2,43mm a hőtágulás.

gsz03b27r


acv99ypss

Lehetséges, ezen sohasem gondolkodtam. Csak bosszant hogy állandóan állítgatnom kell.

acv99ypss

Hú de rég tanultam ezeket, már nem is emlékszem rá. [#zavart2]