Hírek:

Fontos tudnivalók a migrációval kapcsolatban, kérlek olvasd el:

A régi fórumról áthozott hozzászólásoknál a felhasználó neve adatvédelmi megfontolásokból véletlenszerűen generált értékekre lett  lecserélve. Ez akkor tud a valódi értékre visszaállni, ha az adott felhasználó a régi fórumon nyilatkozik, hogy beleegyezik az adatainak az új fórumra továbbításához, majd ezután itt a régi felhasználónevével és email címével regisztrál.
8~20 óra között, 1~30 percen belül megtörténik a jóváhagyás, 30 percenként ellenőrizd email fiókodat (SPAM-ot is) mindenképp kapsz mail-t, a sikeres regisztrácioról, vagy a hibáról és, hogy mi a teendőd.
Nézd meg  "A régi fórumról, az új fórumra költözés útmutatót."
A régi fórumon használt email címmel de más felhasználói azonosítóval érkező regisztrációs kérelmek törlésre kerűlnek.

Main Menu

Épül a gépem ::: kgl

Indította gaben, 2025 február 26, 08:02

Előző téma - Következő téma

kgl

Akit érdekel.

Sikerült elkészítenem a gépasztalra a golyósorsó felszerelését. Egy jó pár napot elszenvedtem a kiszerkesztésével a gép oldalán, hogy hova essen és a két oldalt egyforma legyen.
Egyenlőre csak kézzel fogatva a két golyós orsót szépen működik.
Megvettem az asztallap anyagát két nagy tábla tökéletes minőségű MDF lapot, de ehhez 160 km-t kellett autóznom. Már méretre is van vágva mindkét tábla. Az asztallap mérete 1010 x 1468 mm.
Alul lesz majd egy 18 mm vastag MDF réteg, erre lesz csíkokban felvágva a 10 mm vastag MDF felcsavarozva, a csíkok között lesznek a lefogató sínek.

A 4 darab léptető motor rögzítését kell most megoldanom, és az asztal lábait.

Már kezd CNC gép kinézete lenni :)
A csapágyak zsírzást még nem csináltam meg. Van otthon jó öreg piros csapágyzsírom van vagy 20 éves, ezért ezt már nem tudom, hogy belenyomhatom e a kocsi csapágyakba. Ti milyen zsírt használtok ?

          
Viberen is elérhető vagyok : 06-20-976-6330

ra8nsmk6w

Szia!
Egy megjegyzés! A motor rögzitő "lemez" en nem szabad takarékoskodni. Ha belegondolsz a megmozgatott tömeg visszahatásai egy vékony lemezre fog hatni mivel az a leggyengébb láncszeme. Ezt a szemléletet kellene szem előtt tartani a tervezésnél. (A motortól a szerszám csúcsáig [#kacsint])

kgl

Ezt sejtettem :) A léptető motorjaim 2.2 Nm -es, először arra gondoltam, hogy van nagyon erős és kemény alu lemezem, nem sima  alu, hanem szerkezeti ötvözet, és ebből gondoltam, hogy elkészítem a tartókat. De 3 napja végre találtam nema23 motorhoz tartókonzolt és rendeltem 4 darabot. Még nem tudom, hogy mennyire fog illeszkedni a gépemhez, de majd kitalálom.
Viberen is elérhető vagyok : 06-20-976-6330

kgl

Zajlik az élet de néha kudarcok is vannak.
Tegnap végre megérkeztek a NEM23 léptetőmotorhoz az acél rögzítő konzolok, amik a motorhoz jól illeszkednek, viszont a gép asztal oldalához nem tudom használni őket, mert nagy lyuk és a talp rész között túl nagy a távolság, kb 5 mm a difi. Farigcsálni meg nem akarom ezeket a gyári talpakat. Ezért azt találtam ki, hogy fából, helyesebben rétegelt lemezből készítem el a motortartó konzolt. A koncepció és az első darab már félig kész van, még a tengely irányú állíthatóságát kell megoldanom. 10 és 18 mm vastag rétegelt lemezből készült.

A másik bibi viszont ma történt korán reggel, elkezdtem a Mach3-al próbálkozni, már elég szépen működött próba panelen. Még TBS-Team segített telefonon keresztül beállítani a portokat és más apróságot, valamikor január környékén. Ma reggel már futott egy teszt marás amikor egy kedves áramszünet bejött. Pár pillanatra visszajött az áram. Az eredménye az lett, hogy a Mach3 összes beállítása elveszett. Emlékeimből próbáltam újra beállítani mindent, már tudom is hajtani a motorokat, de a végállás kapcsolónak kinevezett nyomógomb beállításával nem boldogulok. Az Estop rendben működik. Egyenlőre csak 1 darab mini nyomógomb van a DCM és az IN3 kapocsba bekötve, de akárhogy próbálkozom a beállításokkal vagy lefagy a villogó Reset gomb vagy nem állítja meg a futó programot ha megnyomom a gombot. Mit rontok el?

Arra sem emlékszem, hogy sorosan vagy párhuzamosan célszerűbb kötni a végállás kapcsoló nyomógombokat, valami rémlik, hogy talán a soros kötésnél van valami bibi és nem csinálja meg a maxh3 a nyomógomb megnyomás után a visszaállást a gép???

        
Viberen is elérhető vagyok : 06-20-976-6330

kgl

Este 9-re megtaláltam a hibát a végállás kapcsolóra.
Egy rakás mini nyomógombot vásároltam, a zacskóból csak 1 darabot vettem ki teszteléshez.  A nyomógombom zárt érintkezős amit kivettem a csomagból és nem nyitott érintkezős. Van egy nagy marékkal belőle, most majd méregethetem ki őket melyik milyen. Lehet, hogy mindegyik zárt érintkezős, még nem tudom.
Viberen is elérhető vagyok : 06-20-976-6330

kgl

az elmúlt pár napban elég szépen haladtam a gép építéssel. Végre volt segítségem leemelni a gépet a maróasztalomról és lerakni a földre. A gép hátsó lábai mögött van egy parabet gázkonvektor amit nem használok, az volt a tervem, hogy a gépet fölé tudjam tolni teljesen az ablak párkányig. Sajna ez egyenlőre nem jött össze mert a hátsó lábakat a gép belső oldalára tudtam csak rögzíteni. Így pont nem tudom beolni az ablakig.
Sikerült elkészítenem laminált rétegelt lemezből az X tengely két motortartó bakját. A motorok is rá vannak már szerelve.
Az Y tengely motor tartója gyári fém konzol, az is kész van, egy külön tartó részt kellett bemarnom az y tengely lábának oldalába.
A munkaasztalt is elkészítettem és beszereltem, ezen van jelenleg a próba elektronika panel. Most tervezgetem, hogy fogom elrendezni a vezérlőket, tápokat, és a 380V-os fordulatszám szabályzót. Elég szűkösen kell kicentiznem mindent mert bal oldalra bekerül egy 22 colos monitor, jobb oldalra egy laptop, a laptop mögött lesz a 380 V-os forulatszám szabályzó felül, és tőle balra a belső hátfalon a 4 db teljesítmény meghajtó az asztal lapja alatt. Egyenlőre ez a terv, de még változhat kicsit. Az asztallap is méretre van már vágva, de még nincs felszerelve azért, hogy könnyebb legyen a gép belsejében vezetékezni.
A holnapi napra tervezem a Z tengelyre elkészíteni a motor tartót 1 nap száradási időt kivárva fogom majd felszerelni a Z tengelyt a helyére.
Utána már csak az energialáncokat kell felszerelnem az X tengely golyós orsója fölé egy lécre, hogy ne érjen hozzá a golyós orsóhoz.Utána már csak a vezetékezés van hátra és az elektronika beszerelése.
Már látom az alagút végén a fényt :) Remélem nem egy másik vonat jön szembe :) :) :)

          
Viberen is elérhető vagyok : 06-20-976-6330

ywathzay

A rétegelt lemez a párától/ melegtől nem fog ekkora méretben túlságosan "mozogni"?

kgl

Bízom benne hogy nem. A műhelyben rengeteg faanyag van, ez folyamatosan tartja a légszáraz állapotot alsó határán azaz a kb 10%-os nedvességet. Mivel tényleg nagyon sok faaanyag van műhelyben azok is folyamatosan temperálják a páratartalmat.

Csak akkor lenne körülbelül 15%-20% a páratartalom a műhelyben, ha nem lenne benne más faanyag.
Viberen is elérhető vagyok : 06-20-976-6330

kgl

A téli / nyári hőmérséklet ingadozás elég nagy a műhelyben, mert télen csak ritkán fűtök be nyáron meg akár 28-30 fokig is felmehet a hőmérséklet több hetes kánikulába. Télen még nem fagyott be sohasem az ivóvíz a műhelyben, pedig csak szigeteletlen 40 cm vastag salakbetonból épült az épület.

A tömör faanyag szálirányba elég szépen tud tágulni/zsugorodni a pára változásra, hőmérsékelt változásra nagyon keveset. A hosszirányú méret változása szintén nagyon kevés, max 1%.
A rétegelt lemez a keresztirányban elhelyezett rétegi miatt viszont szinte semmit sem változik x és y irányban, viszont a párától meg tud dagadni 1-2%-ot ami elég jelentéktelen.

Más lenne a helyzet, ha szabad ég alatt vagy csak egy nyitott teraszon lennének a gépek esőtől védve, mert ott akár 60-90%-os pára is érheti ködösebb időben.
A garázsban van kb 1.5 m3 juhar, 0.5 m3 cseresznye és egy kevés fenyő, ott folyamatosan szellőzik átjárja a szél, és esőtől védve elég stabilan légszáraz állapotban van a faanyag már egy évtizede.
Viberen is elérhető vagyok : 06-20-976-6330

kgl

Az acél hőmérséklet változásra sokkal nagyobbat tud tágulni mint a fa. Van egy 5.2 méteres vasvázas kétszárnyú kapum, minden évben többször állítanom kell a zsanérokon mert vagy nem ér be a zár nyelve vagy összefeszül a két szárny. Ez kb 2 cm méret változást jelent téli/nyári időben a szabad ég alatt.
Viberen is elérhető vagyok : 06-20-976-6330

TROMF22

IdézEz kb 2 cm méret változást jelent téli/nyári időben
...

Szerintem ez inkább a felfogó, felfüggesztő oszlopok(fal) - talaj - alapozás mozgásából eredhet. Az acél ajtószárnyak ennek töredékével nyúlhatnak, zsugorodhatnak.

TBS-TEAM

1m acél 1,17mm tágúl 0-100Cˇ között. 0,0117mm/Cˇ.
0-40C a hőingadozás.
40x0,0117=0,468mm.
5,2m x0,468mm=2,43mm a hőtágulás.
József

TBS-TEAM

József

kgl

Lehetséges, ezen sohasem gondolkodtam. Csak bosszant hogy állandóan állítgatnom kell.
Viberen is elérhető vagyok : 06-20-976-6330

kgl

Hú de rég tanultam ezeket, már nem is emlékszem rá. [#zavart2]
Viberen is elérhető vagyok : 06-20-976-6330