Hírek:

Fontos tudnivalók a migrációval kapcsolatban, kérlek olvasd el:

A régi fórumról áthozott hozzászólásoknál a felhasználó neve adatvédelmi megfontolásokból véletlenszerűen generált értékekre lett  lecserélve. Ez akkor tud a valódi értékre visszaállni, ha az adott felhasználó a régi fórumon nyilatkozik, hogy beleegyezik az adatainak az új fórumra továbbításához, majd ezután itt a régi felhasználónevével és email címével regisztrál.
8~20 óra között, 1~30 percen belül megtörténik a jóváhagyás, 30 percenként ellenőrizd email fiókodat (SPAM-ot is) mindenképp kapsz mail-t, a sikeres regisztrácioról, vagy a hibáról és, hogy mi a teendőd.
Nézd meg  "A régi fórumról, az új fórumra költözés útmutatót."
A régi fórumon használt email címmel de más felhasználói azonosítóval érkező regisztrációs kérelmek törlésre kerűlnek.

Main Menu

Gépek felújítása A-Z

Indította gaben, 2024 április 09, 16:03

Előző téma - Következő téma

svejk

Még egy kósza kérdés.
A hátsó mélyhornyú csapágy végül is elő lett feszítve?
Melyik megoldás lett a befutó, már nem emlékszem.

Virbo

A skálacsíknyi/mutatónyi jelentése nálam:
Óránál mutató szélességnyi, mikrónál a felgravírozott skálacsík szélessége. Tehát nem két osztásnyi távolság ami 1 század ugye.

Számszerűen a régi gépen kb 1-2 ezred lehetett saccolva, az E2N-en pedig 1-1,5 századnyi mért hiba van. Több ponton körbemérve is mikróval. Figyelve hogy a kúposság ne szóljon bele, azaz próbáltam ugyanazon a körvonalon mérni. A megmunkált felület 3 pontján is néztem.
A tokmány felé lecsökken 1-re.

Este csinálok próbát valami másik vazzsal meg egy borotvapengével. :D

Remélem az van amit írsz, más gép, máshogy viselkedik.

Virbo

Nem nem lett. Vagyis beraktam a fedlap meg a golyós közé azt a támcsapágyat, és neki lett nyomva az anyával (előtte finoman bekocogtatva a helyére a régi csapággyal).

Ezen gondolkozom én is, hogy ha hátul tud mozogni (mert pl üt a főorsó vég [#vigyor]), akkor az elöl is megjelenhet mint esetleges felületi hiba. [#rolleyes]

Gyula65

Elnézést, hogy közbeszólók. Nálunk a TMK-sok a következőképpen végezték a próbaesztergálást: A főorsó kúpjába illesztett tengely ( kb. 35 mm átmérő~120 mm hosszú, anyaga pl. St37), melyen két azonos átmérőjű (12 mm hossz) kiképzés volt, közte alászúrás. A beesztergálást gyorsacél késsel kis fogással, lassú fordulaton végezték!
Így a tokmány kikerült a rendszerből, mint hiba forrás.
Üdv!

svejk


svejk

Azért nem kell rögtön túlgondolni a dolgokat! :)

Csak nem emlékeztem mi is lett a vége.

2si5rj3b

Egyébként a gépkönyvben -ha jól emlékszem- szépen leírták a próbaesztergálás paramétereit, sőt, talán még teljesítménypróbáét is. (Legalábbis nekem szerintem benne van egy alig olvasható kópiában.)
A felületi minőség az acélok sokfélesége miatt erősen késfüggő, de kb. még vagy tucatnyi dolog nagyon befolyásolja. Egy keményebb, szívósabb típus pl. nagyon simára esztergálható pengeéllel is. (Szélsőséges példa a csapágy, mikor pl. zégerhornyot kell bele szúrni.) A többnyire rövid kihordási idejű tucatárukhoz használt szálanyagok nagyrészt nem annyira alkalmasak a célra. Amennyiben a kés nyom, az könnyen hamis képet rajzolhat a gép futáshibáiról.
Egyébként meg valóban jó sokat kell próbálkozni, idővel minden egyre világosabb lesz.

Virbo

Köszönöm, igen én is tapasztaltam hogy anyag-és anyag között is hatalmas a difi, sőt egy anyagdarbon belül is.
Mint hobbista általában az egyszerűbb fajtájú vasakhoz jutok hozzá, S2xx, C45, vastelepi vas,ilyenek. Néha előkerül egy két kisebb darab maradék, vagy talált "egyszermajdjóleszvalamire" forgástet is. [#vigyor]
A késekkel is tapasztaltam azt amit leírtál, tényleg sokféle lapkát próbáltam, több kevesebb sikerrel.

Mindenesetre tegnap csináltam próbát: 35-ös talált fényes vashenger, tisztázás után 0,5mm-es fogás 140-es hosszon, megtámasztás nélkül. A felületben elhanyagolható ovalitás. Kúpolás hálistennek annál több... (0,05mm [#csodalk])
Majd hirtelen felindulásból megint átmentem a korábbi alurúdon, megtámasztással. Szintén elhanyagolható ovalitás.

Mindenkinek igaza volt. [#kacsint]

Most jönnek az elmaradt bizgeréim, majd utána átgondolom hogy tudom kimérni a geometriát. :)

2si5rj3b

Örülök, hogy lassan csak előre jutsz! Nem annak örülök, hogy lassan, de nekem se volt gyorsabb harminc éve, ez sem királyi út, -hogy ragaszkodjak a kalasszikus mondáshoz. [#vigyor0]
Azt mondom, hogy hagyd a lapkákat, (ne dobd el, csak tedd félre) egy időre. Próbálj kést készíteni! Mire minden világos lesz, soha nem feledhető tapasztaltokat szerzel vele, és tényleg megtudod, hogy mi is az az élkiképzés, és hogyan reagál a változásokra. A katalógusokban sokminden benne van, de nem lesz tőle nagyobb rálátásod. Ez egy nagyon érdekes út, kár kihagyni, -meg nem is lehet, ha tényleg tudni akarod, hogy mit csinálsz.
Vannak remek régi szakkönyvek, azokból el lehet indulni, aztán egyszer csak egésszé állnak össze a részek.
Ez egy szinte új területe a fémiparnak. Bár évezredek óta létezik pl. az esztergálás mint munkamódszer, komolyabban csak alig másfél évszázada vizsgálják. Azóta jó sok felfedezés történt, de a személyes tapasztalat nem leírható, és nem is pótolható. (Ez mondjuk nem csak erre a területre igaz.)

mdani2

Sziasztok!

 Itt egy jó kis példa, hogy mire jó a sík fenőkő:
A köszörűgépnek az ágyazatán voltak berágódások. Valami kosz mehetett a görgők alá. Szépen lecsaptam a kővel a kinyomódásokat. Látszik, hogy kifényesedett a gödrök körül, de magából a teljes felületből nem vett el. Ha meggurítok lassan egy görgőt az ágyon, akkor látszólag akadálytalanul halad végig ezeken a szakaszokon. Még akkor is, ha éppen, hogy csak gurul. Szóval bízom benne, hogy ez így jó lesz.

 Közben úgy néz ki, hogy sikerül görgőket beszereznem. 7x20 as nincs, de van 22.4-es, szóval ebből majd le kell esztergálnom. Jó alkalom lesz kipróbálni a kerámia lapkát. :)
 4.95 ös nincs, de gyanús nekem, mert az orosz fórumokon mindenhol 5 öset írnak és a kopás nyomok is olyanok, mintha csak vonalban feküdtek volna fel a görgők, szóval egy próbát majd megér a dolog. Az se baj, ha jó lesz. :) Ha nem akkor visszakerülnek a 4.95 ösek. Azok egészen jó állapotban vannak. A hossz szánhoz a 12x12 es görgők már megvannak.

 A villanymotor viszont kampó. Lecsapja a biztosítékot. Elvittem tekercselőhöz. Most az alsó ágyat pucolgatom. Elleszek még vele egy darabog...

      

mdani2

Ez a legrondább szakasz. Erről lemaradt a kép.

  

Virbo

Ezeket vajon hogy sikerült elkövetni?

mdani2

Szerintem annyi lehetett, hogy vagy nem volt tiszta a kenőolaj, vagy köszörűpor és egyéb kosz kerülhetett a görgők alá. Az meg szépen benyomta. Azért a csapágygörgő elég kemény anyag, simán maga alá nyom egy porszemet. Egyébként a görgők között is vannak igen tisztességesen ellapult darabok. Majd fotózok néhányat, de nem könnyű meglátni.
 Talán ennyivel jobbak a komolyabb köszörűgépek, ahol van hidraulika tápegység. Ott mindig folyik a tiszta olaj az ágyon és így nem jut oda soha kosz. Itt csak egy lemez és egy rés véd, meg a távolság. Amúgy ilyen nyomok csak ezek az egy vezetéken vannak. A V-ken és a hossz asztal szánjai sértetlennek tűnnek. Valahogy talán azok jobban védettek? Pedig ugyan az a konstrukciós megoldás.

svejk

Vagy épp az öt méterre levő marógépből, munkadarabról került oda a forgács.

A fémforgács fura jószág, olyan helyekre be tud jutni ahova csipesszel nem tudnád behelyezni.

Sajnos olyan forgácsoló üzemben sem jártam még ahonnan a sűrített levegő ki lenne tiltva. :(

grekon

Arra a felületre még rá kéne csiszolj (kézzel egy fára tett smirlivel vagy szalag vagy nagyobbik rezgö csiszolóval)s utánna még a sík fenőkővel mig egyforma fényes lesz .
A görgőket nem esztergálnám :
nem lesz egyforma , még századon belül se
lehet csak felületedzett s leszeded (s hogy esztergálod meg egy fogásból?).
Vagy bepróbálnám a 22,4-est vagy 20-as lineár anyagbol szurj le .