Hírek:

Fontos tudnivalók a migrációval kapcsolatban, kérlek olvasd el:

A régi fórumról áthozott hozzászólásoknál a felhasználó neve adatvédelmi megfontolásokból véletlenszerűen generált értékekre lett  lecserélve. Ez akkor tud a valódi értékre visszaállni, ha az adott felhasználó a régi fórumon nyilatkozik, hogy beleegyezik az adatainak az új fórumra továbbításához, majd ezután itt a régi felhasználónevével és email címével regisztrál.
8~20 óra között, 1~30 percen belül megtörténik a jóváhagyás, 30 percenként ellenőrizd email fiókodat (SPAM-ot is) mindenképp kapsz mail-t, a sikeres regisztrácioról, vagy a hibáról és, hogy mi a teendőd.
Nézd meg  "A régi fórumról, az új fórumra költözés útmutatót."
A régi fórumon használt email címmel de más felhasználói azonosítóval érkező regisztrációs kérelmek törlésre kerűlnek.

Main Menu

Gépek felújítása A-Z

Indította gaben, 2024 április 09, 16:03

Előző téma - Következő téma

jani300

https://www.krohnewerk2.de/restaurationsbericht-einer-ruhla-typ59-fraesmaschine-teil-2.html

Egyébként innét van , és eredetileg Csuhás osztotta meg .
Érdemes nézegetni , szerintem .

Virbo

Ha a csak a főorsó csapággyal szerelem be az orsót, ekkora hosszon azért már jelentős mozgást eredményezhet egy előírt csapáhyhézag is nem? igaz dupla soros az a csapágy, illene támasztani talán...

A mérésre a következőt tudnám elképzelni:
Egy megfelelő alapra készített prizmára felfektetném az órsót. Elöl az említett távtató alatti szűz felületen. Hátul meg jobb híján az eredeti talpcsapágy felületén. Utána lehet órázni. Vagy nem.

De mindenekelőtt megmérem az átmérőt a gatya részen, szerintem nem véletlenül csíkos az. Én ilyen csapágy által okozott kiverődést még nem láttam.

Arra gondoltam, ha a felület nincs méret alatt (nagyon), meg kellene simogatni köszörűn, hogy a nagyobb hibák eltűnjenek. Hogy nem lenne egyenletes fényes a felület? Na bumm....
De hogy ezt ki vállalná be...[#nemtudom]

Virbo

Nem kötegszem, nem okoskodom mert nincs tapasztalatom ilyesmiben sajnos.

De egy jól kivitelezett támcsapágyas megoldással mi a gond?

jani300

[#t269p701#]

Ezt olvasd el még egyszer figyelmesen !

Csuhás

Így van, pont egy ilyen gépet rakok rendbe magamnak. ( Egy kicsivel nagyobb kardáncsuklóim vannak így perselyt fogok használni. )

svejk

Tudod, Vbodi, vagy talán Sneci mondása, hogy: A tett halála az okoskodás!

nem értem, pedig ez utóbbi nagyon megy nekünk itt a fórumon. :)

svejk

Ha megfeszíted nullásra nem fog lógni, attól nem lesz baja a csapágynak, úgy is vissza kell engedned.

Mérhetsz, csak ne csapd be magad.

Az az átmérő valószínű azért recés mert még látszik rajta az esztergálási előmunkálás, aztán már a köszörülésnél nem adta ki az anyag.
50'-ben a hiánygazdaság és az 5 éves tervek idején jó volt az úgy is.

Ne aggódj, majd ha nekiállnál egy EAN-anak akkor sírva is fakadnál az ottani megoldásoktól.

PSoft


svejk

Még egy utolsó böffentés és eldugulok.
A támcsapágyak meg főleg különösen problémásak előfeszítés nélkül.

Gondolj bele megmunkáláskor az esetek 95 százalékában a főorsót hátra kényszeríted, azaz a távtartó helyett beszerelt axiális csapágyad gyakorlatilag mindig laza(ább) lesz, mivel gondolom nem minden  nap fogod kezdéskor beállítani ráadásul a most is nyegle hátsó anyával.
Így a csapágy nem illesztett oldala szépen elkezd "kalimpálni".

A mélyhornyút -ha az előfeszítése gyengül vagy meg is szűnik- akkor a lehajtás axiális irányú tengelykitérítő ereje legalább kordában tartja.

jani300

Ne huncutkodjál ! :)
Abban nincsen kardán ,bent van az asztalban a külön előtoló motor .
Az enyémben leégett és eldobták .
Az a gond hogy fogaskerékkel együtt .
Éppenséggel van már két másik ,de az egyik  UF 221 é .
Nem korrekt ez így mert még a végén csinálok róla képet és cseszheted :)
Most az ugrott be egyébként hogy meghagyom végrendeletben , az legyen a síremlékem ,akkor tuti nem bírok kimászni ... :)
A facén a képem helyett egy NDK szerszámmaró van :)
(a kép csak illusztráció, nem eggyezik az eredetivel )
Azt azért kinézem a morékból hogy simán elvinnék .

svejk

Még egy utolsó utána:

Hajlanék én is oda egy mezei ferdehatásvonalút rakni.
Azzal megoldódna az hogy a rajz szerinti, de mégis a a feltételezett átalakítás céljainak is megfelelne, azaz nagyobb tengelyirányú erőt tud felvenni előre mint a mélyhornyú.

TBS-TEAM

A gép tervezői raktak egy támcsapágyat ( 259 ) a gépbe.
A tervezés a számítások jól sikerültek mivel hosszú (30-50év) éveken át kifogástalanul működnek ezek a gépek.
Kijelenthetjük kibas...ott jól megtervezték.
Van gyári rajzod gépkönyved ami óriási előny, nem kell semmit kitalálnod minden le van írva rajzolva méretek tűrések stb....
Egy átalakításhoz nagyon sok mérés, számolás, tesztelés, módosítás újra tesztelés szét összeszerelés, fejvakarás, hogy ez meg az miért [#conf] nem úgy működik ahogy elképzeltük.
Ja és ami még fontos kiba..ott sok selejt gyártása és ismét [#conf] [#csodalk]

Én ezért ajánlom az eredeti gépkönyv szerinti verziót.

Az összerakásnál pedig csak olajat használj !

NE HASZNÁLJ zsírt mert (nem keveredik az olajjal) a leváló zsírdarabok a visszafolyó csatornákat eltömítik és akkor nem leszel boldog.

A főtengely szerintem egyenlőre ne bántsd, ha megjött az összes alkatrész össze kell rakni és mérni azután kiderül, hogy benne vagy-e a gyári tűrésben vagy nem.
József

jani300

Akkor mégiscsak rúgódzik valamit az a 714 es alkatrész , persze ha bent van ...
Egyébként meg csak az irkál itt ezekről aki szereti a gépeket .
A kidobom az öreg rosszt ,veszek kínait az is , az is egy bemutatkozó levél .
Na de most már nem bírok otthon maradni , sajnos ... :)

Virbo

Na ez egy jó érv számomra. Mármint az előfeszítetlen támcsapágy története.

De mivel úgyse tudok mit csinálni elméletileg továbbgondolom a kérdést:
Mi a helyzet az eredeti támcsapággyal homlok esztergálás, esetén? Azért az nem annyira ritka történet.
A hátsó anyával nem pont ezt az előfeszítést adod meg annak a csapágynak is? Ezen továbbmenve ugyanez történne a belső támcsapággyal is nem? Feltételezem ott a golyós gyűrűjének kellene nekihúzni. Egy jól eltalált távtartó a fedlap és a golyós külső kosár között ki is adná a golyós előfeszítését is egyúttal talán. [#nemtudom]

De hajlok egyre jobban a ferde hatásvonalú, esetleg a kúpgörgős megoldás felé.

Csak könyörgöm, csak a "jóazúgy hagyjad" című mondatokat hagyjuk. Az hogy a hetvenes években jónak találták nem jelenti azt hogy műszakilag korrekt is. Ha ezen lehet javítani ha amúgy is cserélem a csapágyakat akkor miért ne? Legalább elméleti szinten.
Az biztosa, hogy sokat tanultam ezalatt a pár hét alatt. :)

Virbo

Sajnos a gyári rajzokon semmilyen méret és tűrés nincs megadva....

A főorsón a mutatott felületek között van egy csúnya váll, azon áttolni a csapágyat senkinek se jó szerintem... [#rolleyes]