Hírek:

Fontos tudnivalók a migrációval kapcsolatban, kérlek olvasd el:

A régi fórumról áthozott hozzászólásoknál a felhasználó neve adatvédelmi megfontolásokból véletlenszerűen generált értékekre lett  lecserélve. Ez akkor tud a valódi értékre visszaállni, ha az adott felhasználó a régi fórumon nyilatkozik, hogy beleegyezik az adatainak az új fórumra továbbításához, majd ezután itt a régi felhasználónevével és email címével regisztrál.
8~20 óra között, 1~30 percen belül megtörténik a jóváhagyás, 30 percenként ellenőrizd email fiókodat (SPAM-ot is) mindenképp kapsz mail-t, a sikeres regisztrácioról, vagy a hibáról és, hogy mi a teendőd.
Nézd meg  "A régi fórumról, az új fórumra költözés útmutatót."
A régi fórumon használt email címmel de más felhasználói azonosítóval érkező regisztrációs kérelmek törlésre kerűlnek.

Main Menu

Gépek felújítása A-Z

Indította gaben, 2024 április 09, 16:03

Előző téma - Következő téma

svejk

Ez saját kútfő/tapasztalat, vagy így vagyon leírva a karbantartási utasításban?

TBS-TEAM

József

jani300

Igen a rajz szerint a belső gyűrű mozdul .
Túlhúzás ellen védhet valamit a 714 azért írtam hogy roppantó gyűrű szerűnek tűnik .

svejk

Nem kell bizonygatni, hiszek én neked! :)
Egyébként is a képen olvasható rész az minden eszterga gépkönyvében le van írva.

A sorrend része érdekelt volna, illetve hogy milyen rögzítést kell feloldani.

Virbo

Leengedtem az olajat a főorsóházban. Hát jól ki van találva a leengedés... [#csodalk]
Azt nem tudom hogy az orsóház aljában összegyűlt zaccot hogyapékbe gondolták kitermelni. Ja, sehogy... [#nemtudom]

Mindenesetre a sokadik benzines öblítés után is maradt takony, és huszonhatszor tüdőztem le a benzint, meguntam és kipórszívóztam. [#vigyor]

  

svejk

A legjobb utat választottad.
Ma egy jó porszívó a TMK-s legfőbb barátja a Sterimob mellett. :)
(persze ez utóbbival csak ésszel)

frob

Strigon ME250 megint....

a képen látható csigahajtáson lévő fogaskerék kellene nekem, lehetőleg olyan amiben nem köszörültek szét 1 fogat sem ...

esetlegesen valakinek elfekvőben ilyen?

Csak gondoltam megkérdezem, ez hajtaná a fogaskerék szivattyút, de az a gyökér aki szétbarmolta a gépet, valamilyen oknál kifolyólag beleköszörült egy fogba,ettől az egyébként most már tökéletes csöndben lévő váltómű kattog.
Ráadásnak még a szivattyút is szétveri emiatt...

esetleg van rá esély hogy ezt valahogy meg lehessen gyógyítani?

  

Csuhás

Régi időkben sokféle módszerrel pótoltak fogakat, itt pl  awival fel lehet rakni és egy reszelővel beigazítani.

Virbo

Próbáltam beállítani a csapágyhézagot s főorsónál.

Az első hengergörgősnél egy - szerintem - nagyobb mértékű ràllítás után se igazán van érdemi változás a főorsóvégen nézve, pedig a körmösanyát legalább félháromnegyed "nút szélessétnyit" (amibe a körmöskulcs körme akad) ráhúztam. Nem tudom jobban megfogalmazni bocsánat. A szabad forgást nem fogja jobban érzésre, de valahogy nem vagyok nyugodt.
A főorsóvéget emelve érdekes módon előbb felemelkedik az orsóvég 1-2 század között, majd olyan mintha onnan rugózna tovább, ugynis ebbe az állapotba áll vissza a feszítés után, nem a kiundulásiba. Majd próbálok videót csinálni, meg kicsit egzaktabbul emelgetni.

A hátsó csapágy körmösanyája is agyrém, ha annak meghúzom a rögzítő hernyóját elfeszíti az anyát elég durván, emiatt a beállított axiális játék eltűnik és megszorul az orsó. Gyakorlatilag kísérletezéssel lazára kellett hagynom az anyát és a hernyó nyomta neki a csapágynak... [#zavart2]

Tegnap éjjel volt olajcsere a főorsóban, meg mivel a kezemben maradt a fedélből az egyik olajcső muszáj volt megoldanom. Na erre ráment cirka 3 órám (nem volt 6x1-es csövem). Mindenesetre volt zacc ott is.

  

svejk

Bizony ezek ilyen habok a tortán. :)
Arról nem is beszélve hogy ha még egy kicsit görbe is már a főorsód...

A 841 felfekvésétől is sok függ.

Én láttam már több hasonló gépet belülről, két fajta létezik.
Az egyik aminél még szűz az NN csapágy anyája, itt ment a gép ahogy ment évtizedekig.

A másik aminél agyonra volt verve a körmösanya, mert állandóan "okosan" állítgatták.

Egyébként vigyázni kell vele mert ha túlhúzod akkor csak úgy bírod visszaereszteni ha kiveszed az orsót és visszaütöd a belső gyűrűt.

A hátsó anyánál meg az a baj, hogy lötyögős, érdemes lenne egye méret alattit készíteni ami kissé szorosan megy fel.
No meg bronz betéttel a hernyócsavar végén.

Csuhás

Az NN csapágy esetén ha jól értem pár fokot tekertél az anyán, azaz egy tizedet sem ment előre az anya, az pedig a kúpon feltolva a csapágy gyűrűt még egy ezredet sem csökkentett a hézagon. A profik egyébként a megmért hézag alapján a gyűrű kúposságát és a menetemelkedést figyelembe véve előre kiszámolják mennyit kell tekerni az anyán.

6agnn8pu0

Szia! Én is a főorsóján dolgozgatok az MH gépemnek, az ékszíjtárcsa csapágyait, és szimeringjét cseréltem, és ha már kint van ránéztem a két csapágyra, amiket állítani próbálsz.
Az első csapágynál nálam a feszíthetőség látszólag elérte a maximumát, ahogy a képen látszik a csapágy belső gyűrűje felfekszik a labirinton, amit az ,,A" -val jelölt csavar (2db ) tart pozícióban. H az ,,A" csavarokat lazítanám, talán még lehetne rajta feszíteni, de akkor a labirint jó eséllyel megszorulna, vagy összerágódna.
Én a helyedben kihúznám a főorsót, és megnézném, mennyit enged még a csapágy és a labirint közti hézag.  ( A 337-es anyát nem kell letekerni, elég meglazítani, egyben ki lehet húzni az orsót, váltókarra figyelni, hogy ne feszüljön be.)
A hátsó csapágynál nekem nincs 714-es alkatrész, aminek ha jól értelmezem a rajzot az egyik funkciója, hogy balról jobbra esztergálásnál a mélyhornyú csapágy fel tudja venni azt a tengelyirányú erőt, amit a másik irányba a nyomcsapágy vesz fel. Az enyémben a 841-es tárcsa vékonyabb, és a 714 helyén is nyomcsapágy van, így a 258-as csapágynak a belső gyűrűje támaszkodik fel a 841 lapra, így a 258-as csapágy csak radiálisan van terhelve. Nem tudom ez mennyire gyári megoldás, lehet hogy maszek átalakítás hasonló probléma miatt, mint ami neked van.

    

svejk

S mekkora korrekciós tényezőt használnak? :)

Mert ugye a főorsó végén nem konkrétan a csapágyhézagot méred.

Én egyébként nem véletlen kérdeztem rá tegnap TBS-TEAM tegnapi karbantartási ajánlására a csapágyhézagokat illetően.

Saját eszemtől én a hátsó csapágyat állítanám be először.
egyrészt ne "billegjen" már az az orsó annyira másrészt ha a forgatás nyomatékát is kell nézni akkor mindig először a kisebb csapágyét kell állítani.

Arról nem is beszélve hogy ha fellazított 841-nél történik az állítás akkor annak meghúzásával szinte garantálható, hogy elmásznak az értékek.

A "görbe" főorsó meg külön rémálom, márpedig meg van az esélye egy ilyen korú gépnek, hogy kapott már pár pofont az életben.

frob

awival nem mernék nekiállni, tuti még jobban tönkretenném :)

Virbo

Na igen. Van bőven mivel szívni.

Az orsóm talán jó, a belső kúp 1-2 mutatónyit mozog csak a százados órán, ennek a külső homlokfelülete meg 1 századot üt de hát majd 50 éves a gép..

Az a hátsó anya meg egy vicc, én nem is értem azt (többek között azt is) hogy gondolták.