Hírek:

Fontos tudnivalók a migrációval kapcsolatban, kérlek olvasd el:

A régi fórumról áthozott hozzászólásoknál a felhasználó neve adatvédelmi megfontolásokból véletlenszerűen generált értékekre lett  lecserélve. Ez akkor tud a valódi értékre visszaállni, ha az adott felhasználó a régi fórumon nyilatkozik, hogy beleegyezik az adatainak az új fórumra továbbításához, majd ezután itt a régi felhasználónevével és email címével regisztrál.
8~20 óra között, 1~30 percen belül megtörténik a jóváhagyás, 30 percenként ellenőrizd email fiókodat (SPAM-ot is) mindenképp kapsz mail-t, a sikeres regisztrácioról, vagy a hibáról és, hogy mi a teendőd.
Nézd meg  "A régi fórumról, az új fórumra költözés útmutatót."
A régi fórumon használt email címmel de más felhasználói azonosítóval érkező regisztrációs kérelmek törlésre kerűlnek.

Main Menu

Gépek felújítása A-Z

Indította gaben, 2024 április 09, 16:03

Előző téma - Következő téma

fy9k4amuy

Én is kérdeznék akkor [#nyes]

E2N esztergám van, aminek tudtommal Csuhás (is) a nagymestere.

A gép egész korrekt, csendes, hobbi géphez mérve pontos, a legnagyobb baja, hogy a szegnyerge irtó kopott. Szerintem ez nem is eredeti rajta, mert nincs összeszámozva. Sajnos a hossz-szán sem eredeti, akkor került rá a szegnyereg is, amikor a szán. Gondolom célgép volt, aztán visszaalakították univerzálissá, nem tudom mi másért venné le valaki az eredeti alkatrészét.  A szegnyereg talpán van egy egész korrekt kihézagoló megoldás, előre kimart hely a lemezeknek, nem ez a gondja.

A szegnyereg hüvelyét 2/3 részt kitolva, az abba helyezett csúcs hegye valamivel kevesebb mint 1mm-t mozgatható fel-le irányba a főorsóba rakott tüskéhez képest. Fúrószárral ez nyilván még több a végén mérve. Hiába hézagolom ki, hogy nyugalomban szembe mutassanak, a talpát lerögzítve a hüvelyt mozgatni lehet kézzel fel-le. A hüvely szorítója is több helyzetben rögzülhet emiatt.

A hiba a következő: a gép eléggé tördeli a központfúrókat, illetve ha 5-6mm-esnél nagyobb csigafúróval akarok fúrni, akkor a névleges méretnél 0.2-0.4mm-rel nagyobbat visz. Többféle fúróval, több tokmánnyal is kipróbáltam.
Például: 10.0->10.25; 11.5-> 11.78 lesz a furat.
Hiába támasztok meg akármilyen tengelyt, 200mm-en támasztás nélkül kúpol mondjuk pár(5-6) századot, forgócsúccsal támasztva meg több tized mm-eket.

A fúrás nagyon durva felületet hagy, recseg-ropog a forgács. Kis körcikkekben jön ki belőle a spén. Folyó forgács csak a kis átmérőknél marad.
Eddig főleg belsőmenetes tengelyszerű alkatrészeknek előfúrtam volna rajta, ami így szinte használhatatlan, ha csak nincs pár tizedenként fúrója valakinek alulméretben. Meg mégis, na... Elvileg ez egy szerszámgép.


Van ötletetek, hogyan induljak neki? Sajna a szegnyereg-ágy kopott ennél is pár tizedet, szóval önmagával felfúrni nem egy egyszerű művelet, csak az ágy végén lehetne, egy 1m-es fúrórúddal meg bábbal. Tudom, először az ágyat kellene kiköszörülni, de elsőre az is elegendő lenne, ha nem kóvályogna a hüvely. A retesz is kopott, ami elfordulás ellen fogja a hüvelyt, először azt fogom kicserélni, de kétlem hogy ennyitől megjavul.

Fel tudják ezt fúrni, vagy hónolni, mint a motorokat, egy hidraulika tengelyhez, vagy valami nagyobb körmérethez?

jani300

Ha maga az ágy kopott ,a szegnyeregvezeték , akkor tudod te is hogy nem a szegnyereggel kell kezdeni a javítást .

fy9k4amuy

Oké, köszi...
Ha tudsz valakit Somogy megyén kívül, aki felköszörüli nem egy fél gép áráért, szólj [#zavart2]

Nem használhatatlan, csak simán nem új.
Ha 0.2-t mozog a szegnyeregcsúcs magasságban, 750 hosszon, azt mondom belefér.


Egyelőre keresek egy hengerfúróst, vagy nagy gépes maróst hátha meg tudja csinálni.

KoLa

Ha nem akarsz egyből pontossági felújításba kezdeni akkor csak be kell állítani a szegnyerget központba, ez nem olyan nagy dolog![#nyes]
Ha nem tudod a módját, majd segítünk.
Kérdezz!

jani300

Azt pedig így házilagosan helyszínen kellene felfúrni utána új járóhüvely bele .
De hézagold ki sörösdobozzal vagy hasonlóval , és ne teljesen kitolt állapotban , kezdj fúrni .
Még az sem biztos hogy a főorsóval egytengelyű a járóhüvely , ellenőrizd azt is .
Nem igen láttam még olyan szegnyereghüvelyt ami kitolt állapotban ne lógna valamennyit .
.
Adaptáltam már gépre más gép szegnyergét .
Ott új szegnyeregtalp készült gyalun , nagyjából középre mérve a járóhüvelyt ,és utána az új talppal együtt lett felfúrva helyszínen .
Nem azért mert lötyögős volt vagy hasonló ,egyszerűen nem volt rávaló szegnyereg .

fy9k4amuy

Ki van hézagolva, ez a lényeg. Egy korábbi tulaj már csinált a szegnyereg alapjába két hornyot, amibe bele lehet pakolni a hézagoló lemezeket.
Az oldaliránya is be van állítva, két csúcs közé tett lemezdarabbal, hogy ne billenjen a lemez egyik irányba se.

Most nyugalomban középen áll, épp egymásra mutat a két csúcs.
De ha kézzel megmozgatom a hüvelyt, rögtön elmegy.

A hüvely lerögzítésekor is épp olyan magasságban rögzül be, ahol épp állt. +-0.4mm.

Virbo

Mérj bele a szegnyeregtest furatába, hogy mennyire van megkopva a tejes hossz mentén. Illetve a járóhüvelyt szintén kívül. Itt már ki fog derülni hol a bibi.

Én is gondoltam rá hogy felhónolom a testet (nem hiszem hogy egy hengerfúró normálisan elszórakozna vele... ), de még gyűjtöm a csít. Meg a tudást hogy hogy is kellene a járóhüvelyt megcsinálni köszörűs nélkül...

Csuhás

A szövegben utalnak rá egy félmondatban: Egy tükördarabkát raksz a gépre majd egy lézerpointerrel rávilágítasz. A rezgés miatt a falon egy nagyobb fényfoltot ad a visszavert fény. Ennek a foltnak mondjuk a legnagyobb mérete jellemző a rezgés mértékére. Nem mérés csak összehasonlítás, de egyszerűen, gyorsan látszik hogy hol nagyobb a rezgés.

jani300

Nem igazán értelek benneteket .
Kicsit fel kellene javítani ,igazítani a szegnyeregtalpat , eltávolítani minden bájlagot, szépen összeilleszteni minden felületet .
A hónolás mint munkafolyamat megvan hogy mi célt szolgál ?
De úgy emlékszem motorhengereket javítasz ,tehát tudod .
A feljavított szegnyerget , lesúlyozva , a keresztszán elé téve fel lehet fúrni egy bábbal támasztott fúró rúddal gépi előtolással . ÉN TÁMASZTÁS NÉLKÜLI FÚRÓRÚDDAL FÚRTAM ,MERT FÉLTEM HOGY FÉLREFÚROM A FURATOT A PONTATLAN TÁMASZTÁSSAL .
Igazából csak tiszta felületet kell elérni a fúrással .
Egy új járóhüvely készítése azért nem lehet akkora kihívás .
Csak hát ellenőrizni kellene a főorsó párhuzamos futását a szánnal a szegnyeregvezetéket ugyan így mert egyébként nem lesz jó eredmény akkor sem ,ha nem lötyög a járóhüvely .
Hengerfúró hogyan fogja biztosítani a főorsó és a járóhüvely pontos egytengelyűségét erre kíváncsi lennék ? Mert ezt elképzelni sem tudom hogyan tudná megoldani .

Virbo

Én úgy értelmezem a problémát, hogy a kitekert hüvely tud kotyogni a testben, emiatt van hogy totál véletlenszerűen áll be a befogott csúcs vége. Ezt hogy passzítod, állítod be a főorsóra? A testet/hüvelyt kell rendbe tenni vobalfúrással (írta hogy kopott a szegnyereg vezeték is), vagy egyéb technikával.

És hát igen a fúrós bácsi nem fog tökölni hogy vonalba állítsa a szegnyeregtestet...
Egy hónolóval esetleg meg lehet próbálkozni a kézikerék felőli oldal felől indulva, jópár század kúpolást ki lehet szedni ha tudja az ember hogy mit csinál... De nem tudjuk mi és mennyire kopott...

jani300

Az még a probléma hogy a szegnyereg testben lévő furat sűlyed a kopások ,felújítások miatt , a főorsó vonalához képest .
Igen ,helyben kell a főorsó vonalába fúrni .
A régi furatra ráállva nem lesz jó .
Ha már maga a furat javítva van akkor elegánsabb megszüntetni a kopások miatt szükséges hézagolásokat is .

Virbo

Igen, én ezt tudom.
De a korrekt vonalfúrás feltétele hogy az ágyazat jó.

jani300

Hát igen , de akkor megint ott vagyunk a teljes felújításnál .
Feladom :)

kmil

Nemrég volt a hirdetés figyelőben egy eladó hosszgyalugép a Face-en. Egy üzenetet megérne küldeni neki, hogy eladás előtt mennyiért gyalulná meg az ágyat. Biztos olcsóbb lenne mint a nagyüzemi köszörülés, és utána jöhet a szegnyereg. Egy kisebb gép ágyát még személyautóval is el lehet vinni.

jani300

Az éjjel találtam , egy másik fórumon .
4X6 colos fémdaraboló szalagfűrész hajtása , méretezve .
Einhel gépem van ,hiányosan abba is ez lehet .
Találtam gyári csigakereket is más gépét de ugyanez lehet ,fényképpel részleges méretekkel .