Hírek:

Fontos tudnivalók a migrációval kapcsolatban, kérlek olvasd el:

A régi fórumról áthozott hozzászólásoknál a felhasználó neve adatvédelmi megfontolásokból véletlenszerűen generált értékekre lett  lecserélve. Ez akkor tud a valódi értékre visszaállni, ha az adott felhasználó a régi fórumon nyilatkozik, hogy beleegyezik az adatainak az új fórumra továbbításához, majd ezután itt a régi felhasználónevével és email címével regisztrál.
8~20 óra között, 1~30 percen belül megtörténik a jóváhagyás, 30 percenként ellenőrizd email fiókodat (SPAM-ot is) mindenképp kapsz mail-t, a sikeres regisztrácioról, vagy a hibáról és, hogy mi a teendőd.
Nézd meg  "A régi fórumról, az új fórumra költözés útmutatót."
A régi fórumon használt email címmel de más felhasználói azonosítóval érkező regisztrációs kérelmek törlésre kerűlnek.

Main Menu

Gépek felújítása A-Z

Indította gaben, 2024 április 09, 16:03

Előző téma - Következő téma

Virbo

Olajban nem fut egy kerék se. Nem érnek le a szekrény aljáig.

Egy huszárvágással megrövidítettem a csövet és úgy hajlítottam hogy kikapcsolt előtolásnál a villa tengelyéhez, bekapcsoltal meg a fogas széléhez "ér" a csővég.

De szerintem elég béna konstrukció így ebben a formában ez a csövezés. [#nemtudom]

Virbo

Na várjál én csak takarítom a gépet...

Ezért ujjáéledni nem most fog sajnos. [#rolleyes] Előbb beszerezzük a kellékeket.[#nyes]

  

mdani2

Jogos. Ez nekem is eltartott egy darabig.

Nekem is van egy ilyen régi 42 Voltos gépem, de sajnos a forgórész megadta magát. A kommutátor teljesen elégett. Majd keresek róla fotót. Keresgélek még, hogy ki tudna hozzá kommutátort gyártani. Ahol eddig a környéken próbálkoztam, ott nem vállalták.

Talán lehetne másik motort tenni rá, de az a bajom ezzel, hogy a motor tengelyébe van marva a fogaskerék, ami valami erősen ferde fogazatú. Egy bolygóművet hajt.

Mekkora a léc?

mdani2

Még a gépre visszatérve. Majd nézd meg, hogy mennyit lötyög a penge tartó. Van két hasáb az orrán, amin csúszik maga a pengetartó. Ott elég kicsi alapból a hézag, nem szabad billegnie. Az a két hasáb alsó része kúpos. Ha kilazítod a két csavart, akkor lehet egy kicsit befelé tolni és kiemelni, hogy csökkentsd a hézagot. Ha nagyon kopott, akkor sajnos újat kell gyártani.

Itt látod, hogy miről van szó:


Itt pedig, hogyan javítja meg:


Persze ki lehet fogni nagyon jó állapotú régi gépeket is, de nekem eddig nem volt szerencsém. :)

A másik dolog, ami fontos az egy kicsi műanyag betét, ami a penge tartóban van. Ha befogod a pengét, akkor nem szabad megtépni a tartót. Csak éppen meghúzni. Rugalmasnak kell lennie, hogy jól működjön. Az ellendarabnak, amit ráhúzol pedig bele kell ülnie a horonyba rendesen. Arra figyelj.

6agnn8pu0

Sziasztok!
Én is felújításokban vagyok, és a hántóló beszerzésnél keletkezett egy kis felesleg, van két teljesen rendbe rakott kifogástalanul működő 42 voltos 175 W-os biaxom amitől megválnék. Olyannak szeretném eladni aki tud értékelni egy ilyen gépet ezért nem rakom az adok-veszek be. Az árukat elég nehéz belőni, mivel igen kevés van eladó, és azt aranyárban adják, én 70 000 Ft-ot gondoltam, fórumos árnak.Ha valakit érdekel jelezze, ha irreálisnak gondoljátok az árát azt is megírhatjátok.

  

TBS-TEAM

A zsír és olaj keverésével nagyon vigyázni kell.

Ha a géped ejtőtartályos olajzású (szivattyú felnyomja egy tartályba onnan a gravitáció a csöveken elszállítja a kenési helyekre) a leválló zsírdarabok eltömíthetik az olajzó csöveket. (Kerülni kell a zsír használatát.)

Infó ellenőrizd:
a) Zsír/zsír

A keverék walk-instabillá válik; azaz folyékonyabbá válhat.

FONTOS: A különbözõ sûrítõ rendszerek vagy alapolajtípusok nem keverhetõk egymással.

A végtermék nem lesz homogén (két fázis), és nem számíthatunk változatlan kenõzsír jellemzõkre.

b) Zsír/olaj

Egy előzőleg alkalmazott korrózióvédő olaj nem felel meg a nagy tisztaságú gördülőcsapágy zsírok tisztasági fokának. Ez a tisztaság és a zajcsökkentõ hatás csökkenéséhez vezet.Ezenkívül a magas hõmérsékletre fejlesztett kenőzsírok a felső

alkalmazási hőmérséklettartományban csökkentett hatásúak lehetnek, ha magas hőmérsékleten (ásványolaj típusú) korrózióvédőolajok krakkolódási melléktermékei keletkeznek.


FONTOS:
Egy zsír csak akkor tud fémes szerkezeti anyagon optimálisan megtapadni, ha közöttük nincs más közeg (korrózióvédő olaj) – az egyetlen kivétel az, ha a korrózióvédő olaj össze van hangolva a zsírral.
A PFPE-alapú zsíroknak tiszta felületre
van szükségük ahhoz, hogy az alapanyagon meg tudjanak tapadni.

A következõ táblázatokban áttekintést nyerhetsz a sűrítőanyagok és alapolajak egymás közötti keverhetőségéről. Az alapfeltételezés egy elméleti 50 : 50 arányú keverés

    
József

Virbo

Az én gépemnek a bakelit kereke van megsérülve. Még fogalmam sincs hogy honnan fogok szerezni, valószínűleg gyártatni kell.

Ha motort cserélsz/cserélnék akkor biztosan mennie kell ennek a keréknek és az új motorhoz illeszkedő fogaspárt kell beletenni.  Ez nem akkora probléma szerintem mert a bakelitet le lehet tolni a tengelyéről, alatta bordázott felület van. A tengelycsonk mindkét vége csúcsfuratos, fel lehet szabályozni ha kell.
A motoron lévő fogas már problémásabb picit, sajnos eléggé kilógatták a csapágyból, de talán lehet készíteni rá egy másik tengelycsonkot illeszkedvén az új fogashoz. Emlékeim szerint a felső csapágy alatt 7-es a tengely.
(Mindenesetre ha úgy döntesz hogy cserélsz én átvenném azt a bakelit kereket... [#vigyor])

A pengetartó tud billegni igen, de ezen a gépen volt némi trombitalemez alattuk. Egész kúltúráltan megoldva. Szerintem én is hézagolni fogom.
A kis műanyag betéttel nem találkoztam, esetleg ha tudnál pár fotót készíteni róla azt megköszönném.

A mechanikában nekem két helyen van axiális játék: a felső "bogyóban" lévő csapágy tud mozogni 1-2mm-ert a drótzégeréig a házában. Ez a bogyó megy a motor által forgatott excenteres harangba.
A másik pedig a "bogyós tengelycsonk" és a csavaros állítóka találkozása, ott össze van peremezve a két fél, de ott is van jópár tizednyi játék. Ez ugye egy csuklópontot ad.
Nem tudom hogy ezek üzemszerűek-e.

      

Virbo


PSoft

Az a bakelit kerék viszonylag könnyen utángyártható/megfogazható marógépen, akár mint az eredeti is bakelitból, de más, a bakelitnél korszerűbb kopásálló műanyagból is.
De megrajzolva és ide kellő műanyagot választva, akár nyomtatható is lenne.

Virbo

Ferde fogazású kerék, sajnos a leméretezése nekem csak eddig a rajzig megy. Az átmérő alapján 0,75modul körlüli, a szöget csak rajzprogrammal tudom mérni.
A motor után ez az első fogas, valószínűleg elég nagy nyomaték lehet rajta.

    

mdani2

Itt a csatolt képen jól látszik:
[#t269p171#]

A kis barna hasáb a befogónál. Itt helyesen van befogva a szerszám.

mdani2

Itt van a kép a forgórészről. Kipörgette már magát rendesen... Gondolkoztam rajta, hogy lehetne e kommutátort gyártani házilag. Nem találtam róla leírást, hogyan is készül gyárilag.

    

Virbo

Ez milyen gyártmány? Evig, Biax? Mikori kiadás és mennyi a "fordulata" az adattábla szerint?

Az enyém jobb állapotban van, viszont egy fura megoldású spirálrugó nyomja neki a szénkeféket. Az a kupak nálad a szénkefék kupakja?

        

mdani2

BIAX. Ez a típus:
https://www.practicalmachinist.com/vb/general/biax-7el-assembly-repair-198462/

Itt van róla fotó, csak kb középtájt.

Ha jól emlékszem akkor 1440-et forog a motor. Most nincs előttem az adattábla. Amúgy azok a kupakok a képen a szénkefét nyomják.

  

designr

Ha a forgórész végén a fogak még ilyen jó állapotban vannak akkor nyert ügyed van.Kommutátor gyártással nem éri meg szerintem..
Ezek kis teljesitményű motorok..helyettesitsd az egész motort egy modernel..arra illeszd rá a régiről a fogaskereket..