Hírek:

Fontos tudnivalók a migrációval kapcsolatban, kérlek olvasd el:

A régi fórumról áthozott hozzászólásoknál a felhasználó neve adatvédelmi megfontolásokból véletlenszerűen generált értékekre lett  lecserélve. Ez akkor tud a valódi értékre visszaállni, ha az adott felhasználó a régi fórumon nyilatkozik, hogy beleegyezik az adatainak az új fórumra továbbításához, majd ezután itt a régi felhasználónevével és email címével regisztrál.
8~20 óra között, 1~30 percen belül megtörténik a jóváhagyás, 30 percenként ellenőrizd email fiókodat (SPAM-ot is) mindenképp kapsz mail-t, a sikeres regisztrácioról, vagy a hibáról és, hogy mi a teendőd.
Nézd meg  "A régi fórumról, az új fórumra költözés útmutatót."
A régi fórumon használt email címmel de más felhasználói azonosítóval érkező regisztrációs kérelmek törlésre kerűlnek.

Main Menu

Mechanikai ötletek

Indította gaben, 2024 április 09, 15:37

Előző téma - Következő téma

3vv2btrhv

Nem rossz , vajon alkalmi vagy gyári cuc ??

sasi

Szia Gyuri!
Az acéloknak terhelés hatására van egy rugalmas, majd egy maradandó nyúlása, és végül szakad. Terhelni csak a rugalmas határon belül szabad, itt is megfelelő biztonsági tényező figyelembevételével. A mérőszalag rideg kemény anyag, ezért szakító vizsgálatnál nincs mérhető folyáshatára, csak un. egyezményes folyáshatára, ami azt jelenti, hogy megmérjük a 0,2%-os nyúláshoz tartozó erőt, ezt osztjuk a vizsgált keresztmetszettel. Ez az adat mérőszalagnál kb. 1000 MPa körül lehet (vagy kevesebb…?). Ötvözött rugóacélnál elérheti az 1500 MPa értéket is, az ötvözetlen 600 MPa körűli.
Száz szónak is egy a vége, 0,2%-os nyúlástól kevesebbel kel számolnod az acélszalagos meghajtásnál. Ha a mérőszalag mérete 0,15x19 mm, a max. terhelhetősége 2850 N, illetve a felére lehet méretezni.
Drótkötélnél más a helyzet, az rendesen nyúlik terhelés hatására, itt ilyen rugalmassági szakaszt nem lehet meghatározni. Szakadása alatt az első elemi szál elpattanását értjük.
Tudok méréssel segíteni, ha konkréttá válik az ügy…
Üdv sasi  

4um5b65d

Eszembe jutott valami Amatőr fogasléce kapcsán....Sokan épitettetek sokféle megoldással gépeket, és soxor probléma a holtjátékok kiküszöbölése a gépek mozgatásakor. Nem tudom, hogy láttatok e már olyan megoldást ami egy fogaslécre épül,de a kapcsolódó fogaskerék az valójában 2db fogaskerék egymás mellett , tehát  a fogasléc olyan széles mint a két egymás melleti fogaskerék szélessége. A trükk a dologban, hogy mig az egyik fogaskerék fixen rögzül a tengelyre , a másik fogaskerék viszont elforog a tengelyen, és ezen fogaskerekek belsejében van egy erős csigavonal szerű rugó ami a két fogaskereket el akarja forgatni egymás mellől. Olyan rugó kb mint egy régi vekker órában az a bizonyos felhúzó rugó, csak kevesebb menetszámmal. A fogaslécbe való illesztés előtt gyakorlatilag felhúzzuk a rugót és a fogaskereket mint az órát tettük és úgy illesztjük bele a fogaslécbe. Teljesen kotyogásmentes lesz az erőátvitel. Ez a megoldás lényegesebben kevesebb kopással jár mint mondjuk egy trapézorsós mozgatás. Igaz célszerű mindkettőnek edzettnek lenni.

3vv2btrhv

http://www.talkshopbot.com/forum/messages/27/27312.jpg" border=0>
rajzolo toll , a maro szerszám helyébe kell befogni

3vv2btrhv

laslie , ez érdekell , mert a következö gépem fogasléces lessz .

4um5b65d

Majd előkotrom valahonnan a mintapéldányt, nekem ez a megoldás egy esztergagéphez rögzített mérőrendszerben "volt-van-lesz" csak ott nem hajtásra használják hanem a fogaskerék tengelye egy szögadóhoz van rögzítve és 0,01-os elmozdulást precízen érzékel.

3k74cecek

Ez egy gyakran használt megoldás a finommechanikában, de nem szerencsés komolyabb terhelés esetén.
Ugyanis a fogakat olyan erővel kell a fogasléchez szórítani ami  nagyobb, mint az üzemben előfordulható legnagyobb erő. Enélkül nem lesz kottyanás mentes a dolog. Így viszont a fogak állandóan nagy terhelésen vannak. Üzem közben a terhelése pedig a kétszerese lehet, mint enélkül lenne. Ezt azért jó szem elött tartani a tervezésnél.

Motoros

Esztergályozásnál ha csak egy irányba forgácsolsz..márpedig ez a jellemző a késélek miatt.. akkor a kottyanásmentesség nem lényeges, azaz bőségesen megfelel a szoftveres holtjátékkompenzáció.
Ha viszont mégis fontos akkor itt van egy nagyon egyszerű módszer, használatánál sajna a motorterhelés növekszik ugyanúgy mint a "félbevágott fogaslécnél"
http://www.dakeng.com/sideview.JPG" border=0>

Motoros

Természetesen itt is igaz amit Szigma ír a #3212 ben.

Motoros

Laslie4
Ötletesnek tartom ezt az excenteres megoldást, kíváncsian várom az eredményt.
Én azt mondom hogy elektronikával kevesebb munkával jutok célba, de nem biztos hogy igazam van.
A hatpofás tokmányhoz:  
A pofák nem biztos hogy egyszerre mozognak, mert he jól megnézed  a fotót akkor a látható hogy két szinten helyezkednek el a pofáknak a mozgatását lehetővé tevő tokmánykulcs befogadására szolgálo négyzetesre kialakított nyillások . (( ezt a mondatot nem tudom már tovább bonyolítani:((  ))

3rymb5s35

Azokat a fogasléceket egy öreg szokta árulni a Mórahalmi vásárban (minden hónap 3. vasárnapján van). Én úgy emlékszem 1000Ft-ért vetzem tőle.

D.Laci

Fogasléccel úgyis megoldható, hogy egy kerék 2 léc. Az egyik léc fix a másik állítható.
De mikronos pontosságú gépet soha nem fogtok így építeni!  Mert a fogasléces megoldásnak van egy kis problémája, fogankénti linearitás. Ahhoz, hogy egy igen precíz fogaslécet elő állítsanak az nem 2fillér.

4um5b65d

A 6 pofás tokmánnyal kapcsolatban most lett egy kis képzavarom. Ha ez így van ahogy mondod akkor nem értem a tokmány működését. Ha megnézed azt a képet amin két dió is látszik akkor azt mondanám hogy fizikai lehetetlenség külön állítani a pofákat. Ha a pofáktól befelé haladva nézzük a tokmány belső alkatrészeinek elhelyezkedését akkor ugye így jönnek sorban.  Tokmánypofa - síkmenetes tárcsa - tokmánydió.  Az nagyon jól látszik a képen, hogy a négyzet kulcsnyílású dió van közelebb a tokmány elejéhez, és az biztos hogy ez mozgatja a pofákat. Ami síkban mögötte van az viszont egy hatszög kulcsnyílású és menetesen befelé tekerhető, de az a dió már semmiképp nem érhet hozzá egyik tokmánypofához sem mert ugye köztük van a belső tárcsa....tehát útban lennének egymásnak. A hatszög nyílású az tuti nem erőátviteli kulcsnyílás. Lehet hogy most sci-fi dolgot mondok, de szerintem az inkább valami excenteres állíthatóságra találták ki, talán épp a síkmenetes tárcsát állítja. Bár ilyen tokmány belülről még sosem láttam, lehet hogy jókorát tévedek,de akkor viszont ez egy teljesen más belső elrendezésű tokmány, mint egy hagyományos.

4um5b65d

Igazad van a pontosságot illetően, de azt hiszem a mikronos mozgás nem lehet elvárás egy hobbi gépnél, hisz a profi gépek sem képesek rá, vagy csak igen kis százalékuk. 1 mikron =  1 ezred miliméter. Ahol ezt a pontosságot igénylik azok már nem a marógépek és esztergák és gravírozók kategóriájában vannak, Csak edzett, köszörült alkatrészeknél érdemes ebbe a pontossági kategóriába merészkedni. Bár személyes véleményem szerint 5-6 ezred-en belüli megmunkálás a fémiparban már-már hülyeség számba megy és értelmetlen. Csak az etalonok, kaliberek és egyéb mérőeszközöknél látom értelmét. A fogaslécre ható erőkkel kapcsolatban viszont nem értek veled egyet. Nyilván hogy a rugó szorító erejének nagyobbnak kell lenni mint a forgácsoló erőnek, de ha az erőt nézzük akkor szóba sem jöhetne a műanyagból készült trapézmenetes anya, hisz nagy erő hatására összenyomódik valamelyest az anyag. Jó ha a fogasléc és a fogaskerék edzett és köszörült, ez kétségtelen,de a rugó szorítóerejével nem érdemes nagyon foglalkozni mert a fogak ezt simán elviselik, hisz nem papírból vannak ugyebár.....és ráadásul a súrlódási jelenség itt nem igen van jelen úgy mint egy rugófeszítésű trapézanyánál, mert gördülnek a felületek egymáson.....Nem mondom, hogy mindenhová lehet használni ezt az elvet,de gravírozás, nyákmarás, habok, fa és egyéb kisebb fémforgácsolásra simán jó lehet...

Szalai György

Szia Sasi!
Köszönöm a szakszerű segítséget. Végre egy-két szám, amivel már lehet számolgatni valamit. Most találtam egy táblázatot.
http://hu.wikipedia.org/wiki/Szak%C3%ADt%C3%B3szil%C3%A1rds%C3%A1g" TARGET=_fnew>http://hu.wikipedia.org/wiki/Szak%C3%ADt%C3%B3szil%C3%A1rds%C3%A1g
Itt van egy-két használhatónak tűnő adat. Melyik anyagot ajánlanád belőle, erre a feladatra?
A Folyáshatár vagy a Legnagyobb feszültség oszlopot érdemes nézni? Sajnos direkt nyúlási adatokat nem találok, a gyártók honlapján sem. Vagy rosszul keresem.