Hírek:

Fontos tudnivalók a migrációval kapcsolatban, kérlek olvasd el:

A régi fórumról áthozott hozzászólásoknál a felhasználó neve adatvédelmi megfontolásokból véletlenszerűen generált értékekre lett  lecserélve. Ez akkor tud a valódi értékre visszaállni, ha az adott felhasználó a régi fórumon nyilatkozik, hogy beleegyezik az adatainak az új fórumra továbbításához, majd ezután itt a régi felhasználónevével és email címével regisztrál.
8~20 óra között, 1~30 percen belül megtörténik a jóváhagyás, 30 percenként ellenőrizd email fiókodat (SPAM-ot is) mindenképp kapsz mail-t, a sikeres regisztrácioról, vagy a hibáról és, hogy mi a teendőd.
Nézd meg  "A régi fórumról, az új fórumra költözés útmutatót."
A régi fórumon használt email címmel de más felhasználói azonosítóval érkező regisztrációs kérelmek törlésre kerűlnek.

Main Menu

Segítség, béna vagyok!

Indította gaben, 2024 április 09, 15:35

Előző téma - Következő téma

gyorkecs

Szia, egy fázisú (vagy aszimmetrikus három fázisú) fogyasztó esetén a nulla vezetőn áram folyik,ez okozza a szikrázást. A laza kontakt "nagy" átmeneti ellenállást okoz, ettől melegszik a sín. A sípoló, fázisceruza nem jelez, hiszen nulla potenciálon van (javítás után), amúgy is csínján kell bánni velük véleményem szerint. Az elégett konnektor égés közben egy állandó fogyasztóként szerepelt, hozzájárulva esetleg a nulla sín melegedéséhez. A LED villogás a tápegység nem megfelelő tápfeszültségének eredménye, ami a konnektor/ laza nulla miatt kialakult állapot. Egy valószínűsíthető sorrend: a konnektor ázás terhelte az amúgy is laza nulla kötést, kimelegedett, tovább rontva a helyzetet, amire reagált a rá között fogyasztó/fogyasztók. Lakossági felhasználás esetén, a jellemzően egy fázisú fogyasztók miatt a nulla gyűjtés a leginkább kiterhelt, függetlenül a betáplálás jellegétől (1F, 3F) érdemes rá gondot fordítani. Legyen robosztus és csillagpont jellegű. A wago működik, de nem feltétlenül ide való kötőelem.

TBS-TEAM

Elinditod Csillagba ahogy most van.
Motoráramot mérsz.
Átkötöd deltába, motoráramot mérsz.
Amelyik mért érték közelit az adattáblához az a jó bekötés.
József

jani300

Azért ezzel kapcsolatban vannak kétségeim .
Először is pontosan mérhető mechanikus tengelyterhelést kellene mérni .
A több mint 8 amperes áramfelvétel névleges maximális terhelésre vonatkozik .
Üresjárati áram minimális , max 1 amper körölinek kellene lennie .
De deltában üresjáratban , nagy áramfelvétel utal arra hogy nem megfelelő a bekötés .
Teljesen korrekt megoldást nem tudok , azért nem is írtam .

TBS-TEAM

Üresjáratban ~30-50% közötti az áramfelvétel tekercselés minőségétől függően. jó bekötés esetén.

Ha 3x230V-ra tekerték deltában 3x400V-on az áramfelvétel jóval meghaldja
az üzemi terhelés áramát.

Nem kell ezt tólbonyolítani.
József

jani300

Ez így szinte elfogadható .
Szerinted ugyanezt írtad az előző hozzászólásban is ?

TBS-TEAM

József

jani300

Szerintem nem , de nincs értelme vitázni .
De legalább így már van egy elfogadható tanács .
Egy példa :
A 10 amperes üresjárati áramfelvétel jobban közelít a nyolc valamennyi névleges áramfelvételhez , mint az üresjárati 3 amper .
De nem jó bekötés !
Csak ezért írtam .

ANTAL GÁBOR

Elővettem egy féltve őrzött doksit amit egy idős  villamosmérnök barátomtól kaptam  ( Az Evig főkonstruktőre volt anno )
 Néhány fontos adat : A 4 pólusú motoroknál (112 es tengelymagasság) pont 4 kw nál váltanak a gyárak.  Alatta csillag a szokványos bekötés , a 4 kW 4 pólusú motor az már delta . Ok ez így is van az adattábla szerint .   A táblázat szerint az üresjárási áram 3.43 amper  ( a táblázat szerinti névleges 7.98 amper )
 Tehát deltában a fentebb leírt áram körüli értéket kell mérni

Egyébként a szokványosan megadott motorparaméterekből ki is lehet számolni az üresjárási áramot . ( régen amikor még DOS volt a gépemen akkor csináltam rá basic programot ) Gyalog módszerrel felejtős

jani300

Egy idősebb kollégámtól halottam egy ökölszabályt .
Villanymotornál 1KW az két amper névleges áramfelvétel ,terhelve .
Közelítő ugyan de egész jól közelít .
Normál hálózaton persze , 3 fázis .
Érdekes lenne egy helyi fázisjavítás mennyivel tudja csökkenteni az áramot .

ANTAL GÁBOR

Nap mint nap én is használom...
 a villamos teljesítmény P = (gyök 3)* U*I* cosfi  
 A motor tengelyteljesítménye a Pteng = P* a motor hatásfoka
 Nagyobb motoroknál a cos fi = 0.86   a hatásfok meg kb 0.84

Az adatok behelyettesítésével pont kijön az ökölképlet szerinti adat
Pl: P teng = 4000watt   I = 4000/( 1.73*400*0.86*0.84 )= 8amper
  Kisebb motoroknál kisebb a cosfi és rosszabb a hatásfok ott egy kicsit nagyobb lesz az áram

svejk

"A több mint 8 amperes áramfelvétel névleges maximális terhelésre vonatkozik .
Üresjárati áram minimális , max 1 amper körölinek kellene lennie . "

Neked van sok motorod, majd alkalomadtán mérj csak egy üresjárati áramfelvételt!
Nagyon szuper motornak kellene hogy legyen az 1 Amperral.
A cosfi-t a névleges terhelésra adják meg, üresjáratban sokkal kisebb, hasonlóan a trafókéhoz.

Nagy hirtelen most egy kisebb, vacakabb motorét megmértem, 400 V-on 1,8 A az üresjárati áramfelvétele.
Adattáblája a képen.

  

jani300

Ebben igazad van , de az üresjárati áramot hasraütéses alapon írtam . Nem ezt a részét vitattam .
De mennyi lehet a kérdéses motor áramfelvétele csillagban üresjáratban , ha tényleg jók az adattáblán feltüntetett értékek ? Ez még érdekes lehet .
Érdekes a téma , nem vita okán írtam .

svejk

No, amit fényképeztem azt bonyi lenne csillagba kötni, mert gépen van. (a méréshez levettem a szíjat csak egy pici, könnyű alu tárcsa volt a tengelyen)

Esteleg 2800 fordulatú 1,1 kW-os  van a polcon, amit kötögethetek/méregethetek. De ma már nem...

ANTAL GÁBOR

Mint említettem az üresjárási áram a szokványos motoradatokból ( adattábla adatok + indító nyomaték / névleges nyomaték valamint  indítóáram / névleges áram  valamint billenőnyomaték/ névleges nyomaték  adatokból ki is számolható ) A 3+ adatot a gyártók  kommersz katalógusai meg is adják

A fentiek ismeretében kiszámolható a motor billenőszlipje , valamint a helyettesítő képben szereplő ellenállás ( R1 ill R2')és induktív ellenállás adatok ( X )
 Az adatok birtokában az üresjárási áram számolható.   További számítások után a motor nyomatéki görbéje , áramfelvétel =f(slip) és még sok más hasznos görbe is megrajzolható .

 Az üresjárási cos( fi ) re egy adat  cos(fi ) = 0.125
( a számolt eredmény jól egyezik a mérttel )

jani300

Ne küzdj vele . Az eredeti kérdésben szereplő 4 kW os motorra gondoltam .