Hírek:

Fontos tudnivalók a migrációval kapcsolatban, kérlek olvasd el:

A régi fórumról áthozott hozzászólásoknál a felhasználó neve adatvédelmi megfontolásokból véletlenszerűen generált értékekre lett  lecserélve. Ez akkor tud a valódi értékre visszaállni, ha az adott felhasználó a régi fórumon nyilatkozik, hogy beleegyezik az adatainak az új fórumra továbbításához, majd ezután itt a régi felhasználónevével és email címével regisztrál.
8~20 óra között, 1~30 percen belül megtörténik a jóváhagyás, 30 percenként ellenőrizd email fiókodat (SPAM-ot is) mindenképp kapsz mail-t, a sikeres regisztrácioról, vagy a hibáról és, hogy mi a teendőd.
Nézd meg  "A régi fórumról, az új fórumra költözés útmutatót."
A régi fórumon használt email címmel de más felhasználói azonosítóval érkező regisztrációs kérelmek törlésre kerűlnek.

Main Menu

Segítség, béna vagyok!

Indította gaben, 2024 április 09, 15:35

Előző téma - Következő téma

Robsy1

A kefék szimmetrikusan állnak az állórész tekercseléshez képest, vagy elforgatottak?

Irányváltáskor korrigáltad a kefebekopást?

jani300

forgórész tekercselésnél alkalmazzák a ún. kommutátor elhúzást


Ezt úgy érzem ki kell emelnem , az eredeti hozzászólásból , ami magyarázza miért szikrázik ,fordított forgásnál a kommutátor .

Rabb Ferenc

A kefék szimmetrikusan állnak az állórész tekercseléshez képest, de [#2430@jani300] által említett kommutátor elhúzás jól látható, viszont nem fényképezhető mert rendesen bandázsolva vannak a kivezetések. Kb 8-10° az elhúzás a tekercsfejhez képest.

Természetesen nem csiszolgattam a keféket, mert elég pontosan illeszkednek a kefetartóba. Különben is az általad említett szervo motoroknál sem csiszálják rendszeresen, pedig ott aztán van irányváltás rendesen.

PSoft

IdézKiváncsi vagyok a tudásodra. Hány fokkal kell elforgatni a keféket a motorban irányváltáskor és mi erre a képlet?

Én meg arra vagyok kíváncsi hogy miért és miként alakul ki benned az az inger hogy beleköss valakibe?
Gondolom, erre is van egy jól megírt/bevált, atom stabil DOS-os programod? [#nemtudom]

Robsy1

Az irányváltó kefeszög képletedet nem látom. Ha tényleg tudod, írjad, és ne mesélj itt minden másról.
Egyelőre te kötöttél belém azzal, hogy te tudod, én meg csak gondolom. Továbbá a DOS előitéletes lenézéséről is leszokhatnál már, aminek ráadásul a kefés motorokhoz mi köze van? Így bocs, de szerintem az a kötekedés, amit te művelsz.

Bencze András

Hadd emlékeztessem a nagyérdemüt mi volt az alapkérdés: [#t200p51913#]

PSoft

Valóban igaz, az eredeti kérdés ez volt. [#eljen]

Egy lehetséges megoldás az irányváltásra, egy hirtelen "levadászott" kép alapján.
Igaz és működik, ha a forgórész tekercselése "támogatja" az ellentétes irányú forgást.

  

B.Zoltán

Nekem van egy régi fúrógépem, ami ha visszafelé állítom a forgást azzal a bizonyos kallantyúval, ami a fordulatszám szabályzó kapcsolóján van, akkor az csak max kb negyed annyi fordulatszámmal engedi forogni a fúrógépet, függetlenül attól, hogy hova van beállítva a kis tekerője előre forgásnál, gondolom ezzel is védve a kommutátor beégését.

A többi fúrógépnél ez nincs, ezért nagyon oda kell figyelni, hogy visszafelé forgásnál csak kis fordulatszámon szabad használni, mert nagyon hamar a kukába kerül a fúrógép.

Menetfúrásnál én is szoktam használni a menetfúró kitekerésénél a visszafele irányt, természetesen odafigyelve, és nem teljes sebességgel.

Robsy1

Témazáró összefoglalás:

Ezek a ~230V-os univerzális motorok a kézi fúrógépekben "hitvány" motor konstrukcióknak tekinthetők, mivel a hatásfokuk max. 50 % körüli.

A két forgásirányra tervezett (szimmetrikus tekercselésű, kompenzálatlan) univerzális kefés motor irányváltása tekercspolaritás váltó kapcsolóval megoldható.

Ha azonban egy olyan példányról van szó, amit kifejezetten csak egyirányú, és nagyobb terhelésre optimálzáltan tekercseltek vagy elforgatva szerelték fel fix pozícióba a semleges vonalhoz képest a kefetartót, ott már lehetnek gondok.
Ha pedig ez a kompenzálás a maximális terheléshez közelire történt az armatúra visszahatás csökkentésének érdekében, akkor ott valóban lehetnek már olyan mértékű nagyobb kefe szikrázási jelenségek, amik miatt az ilyen motort nem lehet átkötni.

Ha kompromisszumokat kötünk, az ilyen motort is átköthetjük az alábbiak mentén:  
~ 10000 rpm fordulatszám alatt használjuk, gyengébb nyomatékkal megelégszünk, új kefét teszünk bele az egyirányba bekopott helyére, felpolírozzuk a kommutátorát, kifújjuk a kefeport, koszt a belőle, esetleg még megnöveljük a keféknél a zavarszűrő kondenzátor értékét, amennyire lehet.
 
A sokkal komolyabb műszaki kategóriájú PM DC szervo vagy szervo jellegű kefés motoroknál pedig mindkét forgásirány használható, mert ott irányfüggetlen, és a minimális ürejárati áramra optimalizált a kefék pozíciója.

Köszönet Ferencnek, Jánosnak, Zoltánnak az építő jellegű, szakmai észrevételek kapcsán.

Rabb Ferenc

A konkrét téma szerintem akkor tekinthető lezártnak, ha [#2594@kisssandor] kolléga ki tudja próbálni az általad elsőként javasolt megoldást, és nekünk is beszámol róla. Addig csak ötletelgetés, hogy mit hogyan lehet - vagy nem lehet.

Robsy1

Szerintem minden bekövetkezhető variácót összefoglaltam.
Az pedig, hogy ezek közül mi lesz az ő motorjánál, csak akkor derül ki, ha beírja ide a forgás irányváltás tapasztalatait.

majer

Tiszteletem!
Segítséget szeretnék kérni Heidenhain TNC150-es vezérlőbe soros porton hogy tudok generált programokat betölteni,kérdezném itt esetleg a paramétereket,illetve a feltöltés menetét.
Előre is köszönöm a segítséget.

wkbgzy80t

Tisztelt Hozzáértők!

A következő villanyszereléssel kapcsolatos problémába ütköztem:

Van egy régi házunk, ami a felújítás során java részben újra lett vezetékezve. Néhol megmaradtak a régi vezetékek, mivel eleve réz volt mindenhol. A "fő" elektromos szekrény, ami az óráknál kvázi lakáselosztó szerepet is betölt, egyelőre nem lett rendbe rakva, meglehetős káosz uralkodik benne, ennek ellenére az utóbbi néhány évben semmi gond nem volt (előtte sem, ennyi ideje lakunk itt/dolgozunk rajta).

A lényeg, hogy a mai napon érzékelhetően vibrálni kezdett egy két led, mire azonnal odamentem a szekrényhez, és volt is benne egy laza, szikrázó 3 vezetékes kötés (csavaros 0 sín). Lekapcsoltam mindent, és betettem helyette egy wago-t. Oké.

A következő anomáliák vannak: a vezetékek színe alapján (kissé kaotikus hogy mi micsoda) ez egy nulla közösítés volt. Össze is van kötve egy másik, sok vezetéket egysítő nulla sínnel.

Felkapcsolva a villanyt a sípoló volt stickem nem mutat benne feszültséget, annak ellenére, hogy a "javítás" előtt szikrázott, el is olvadt a sínt tartó műanyag. Ez is rendben van, de valamitől mégis elolvadt mielőtt hozzányúltam...

Továbba, van egy led szalag ami azóta nem működik, de a hiba elég érdekes: bekapcsolás után ég pár másodpercet, majd szabájos, kb 1 hz frekvenciával villogni kezd. Kipróbáltam másik led szalagot, és másik tápegységet is, minden kombinációban ugyanaz történik, azzal a különbséggel, hogy a kisebb teljesítményű led szalag sokkal később kezd villogni, és sokkal ritkábban, de az is szabályos.

Mindezek előtt minden évekig jól működött...

wkbgzy80t

Köszönöm ha valaki ezt elolvasta, tárgytalan... Némi extra felderítés után kiderült, hogy a pincében egy patkány elrágta a lefolyót, és egy konnektor ázott és elégett... Hogy a szikrázást ez miért váltotta ki... mind1 most legalább jó az a kötés is... jó kis nap...

A hatásmechanizmust nem nagyon értem, de megoldódott... majd kiművelem magam...

SzaboDenes

Sziasztok!

Segítség, ötletre lenne szükségem:

Adott egy 4kW-os 3 fázisú motor.
Az adattábláján csak annyi van, hogy "delta" 380V.
Amit eddig láttam, azokon kb. igy szokott lenni: "delta" 400V / "csillag" 690V
1. kérdés:  Ezen vajon miért nincs feltüntetve a "csillag" feszültség?

Gondoltam bekötöm egy csillag delta kapcsolóba, hogy induláskor ne rántsa megy annyira a hálózatot.

Pár méter vezetékkel lett kibontva a motor a régi helyéről, és az látszik, hogy csillagba volt kötve , így használták 400V-ról.

És itt jönne a következő kérdés, hogy lehetne eldönteni, hogy

"A" verzió: egyszerűen azért volt csillagba kötve, mert nem kellet a 4kW teljesítmény, és így jóval kisseb áramot vett fel. Nyugodttan átköthetem deltába ahogy az adattáblája is jelzi.

"B" verzió: valamikor leégett, és úgy tekerték újra, hogy "delta" 230V / "csillag" 400V . És így akkor jól is volt bekötve a 4KW teljesítményre. Csak az adattáblát a tekercselő nem karcolta át, csak elmondta a tulajnak, hogy kösse csillagba.