Hírek:

Fontos tudnivalók a migrációval kapcsolatban, kérlek olvasd el:

A régi fórumról áthozott hozzászólásoknál a felhasználó neve adatvédelmi megfontolásokból véletlenszerűen generált értékekre lett  lecserélve. Ez akkor tud a valódi értékre visszaállni, ha az adott felhasználó a régi fórumon nyilatkozik, hogy beleegyezik az adatainak az új fórumra továbbításához, majd ezután itt a régi felhasználónevével és email címével regisztrál.
8~20 óra között, 1~30 percen belül megtörténik a jóváhagyás, 30 percenként ellenőrizd email fiókodat (SPAM-ot is) mindenképp kapsz mail-t, a sikeres regisztrácioról, vagy a hibáról és, hogy mi a teendőd.
Nézd meg  "A régi fórumról, az új fórumra költözés útmutatót."
A régi fórumon használt email címmel de más felhasználói azonosítóval érkező regisztrációs kérelmek törlésre kerűlnek.

Main Menu

Épül a gépem ::: TROMF22

Indította gaben, 2025 február 26, 08:07

Előző téma - Következő téma

Vetesi75

Idézetet írta: TROMF22 Dátum 2025 május 17, 16:33Első lépésben a két T hornyos elemet kellene összekapcsolni.


Javaslom, hogy ne hasábbal fogasd össze, hanem leszorító papucsokkal, ami a szorítóvas elvét használja. Az EÖK-ön ott az oldalán a horony, abba lehet akasztani a szorítókat. T-hornyok az alsó lemezen szintén megvannak, a középső illesztett. Az EÖK-ön lehet, hogy megvan az illesztő horonykő helye is, ami a párhuzamot, merőlegességet adná. Mivel nem lenne fixen tájolva, ezért hossz irányban könnyen áthelyezhetővé válna.

TROMF22

Idézetet írta: Vetesi75 Dátum 2025 május 17, 19:42Javaslom, hogy ne hasábbal fogasd össze, hanem leszorító papucsokkal, ...

Én is úgy gondoltam, hogy nem csak a csavarokra bízom, hanem a hasábon kialakítom az M12 csavarok melletti hosszhoronyba "beugrást". (csak nem részleteztem)
Ez a két darab vízszintes síkját összerendeli.
Az EÖK talpában is van egy 14 mm horony ami átvezethető majd a végleges pozícióban a három T hornyos darab alsó síkjára, és egy betéttel fixálható ebben az irányban is.
Sajnos ehhez a három T hornyos darabot is gép alá kell vinni. Majd meglátom.

Van még néhány kiegészítő kis betét az EÖK-hoz  lehet, hogy abból választom valamelyiket hogy összeszorítás is legyen a hossztengely irányába.

TROMF22

Idézetet írta: TROMF22 Dátum 2025 május 17, 16:33Első lépésben a két T hornyos elemet kellene összekapcsolni.

A 25x40 –es leszúró kés szára éppen kiadja, bár a hossza csak max. 170 mm.
Kisakkoztam rajta a furatokat, igen szűkösen, de elfértek.

Mielőtt elkezdeném az új összekötő hasábot faragni, - bár ez valószínűleg nem lesz elkerülhető - találtam két kis kiegészítő derékszöget.
Modellszerűen így kapcsolódhatnának:

Nagy előnyük lenne, hogy nagyobb felületen kapcsolódnak, megbízhatóbban összerendelnék a síkokat.

Közben "benézett" egy új játékos, egy T horonnyal. Erre kerülhetne egy kis tengelymagasságú orsóház.
Ezzel még jobban kitűnik a két derékszög idom előnye.





TROMF22

OFF
Lassan haladok. Kicsit sok az elmélkedés.
De egyik napom így, másik úgy telik. Ez van.
ON

Valamikor 1978-79  körül, egy BNV-n  kiállítva láttam először egy EMCO hobbi, asztali kisesztergát.
Természetesen az osztrák termék az ácsingózók többsége számára elérhetetlen volt,
a kínai dömping pedig még álomban sem létezett. (Pedig igény lett volna rá.)

Aztán akit vonzott a téma és lehetősége is volt rá, megpróbált fusiban, később GMK-ban valami kis használható ketyerét összehozni.
Engem is izgatott a dolog. 
Majdnem kész, de valamilyen okból leselejtezett MTZ könyöktengely volt az alap.

A nemesített Cr2 anyagból készített, tengelycsonkon az első és a hátsó csapágyhely mérete (40 és 30 mm) valamint a kinyerhető hossz, minden fő paramétert meghatározott.
Az eredeti szerkesztésem skiccpauszra, ceruzával készült. Kicsit halvány volt, de a fénymásoló plusz egy kis színezés javított rajta.

Az alkatrészek zöme elkészült,  aztán a barkács-hobbi tevékenység pár évtizedre háttérbe szorult, pontosabban mindenestől szünetelt. Komolyan gondolom, hogy most befejezem.



De előtte kipróbálok egy kis gyorsító pályát. Hamarosan köv. ...

sarktibsi

#349
Idézetet írta: TROMF22 Dátum 2025 május 20, 14:28OFF
Lassan haladok. Kicsit sok az elmélkedés.
De egyik napom így, másik úgy telik. Ez van.
ON

Valamikor 1978-79  körül, egy BNV-n  kiállítva láttam először egy EMCO hobbi, asztali kisesztergát.
Természetesen az osztrák termék az ácsingózók többsége számára elérhetetlen volt,
a kínai dömping pedig még álomban sem létezett. (Pedig igény lett volna rá.)

Aztán akit vonzott a téma és lehetősége is volt rá, megpróbált fusiban, később GMK-ban valami kis használható ketyerét összehozni.
Engem is izgatott a dolog. 
Majdnem kész, de valamilyen okból leselejtezett MTZ könyöktengely volt az alap.

A nemesített Cr2 anyagból készített, tengelycsonkon az első és a hátsó csapágyhely mérete (40 és 30 mm) valamint a kinyerhető hossz, minden fő paramétert meghatározott.
Az eredeti szerkesztésem skiccpauszra, ceruzával készült. Kicsit halvány volt, de a fénymásoló plusz egy kis színezés javított rajta.

Az alkatrészek zöme elkészült,  aztán a barkács-hobbi tevékenység pár évtizedre háttérbe szorult, pontosabban mindenestől szünetelt. Komolyan gondolom, hogy most befejezem.



De előtte kipróbálok egy kis gyorsító pályát. Hamarosan köv. ...


Nem látom a ferde hatásvonalú csapágyak közt a távtartó gyűrűt , általában azért szokott lenni egy vagy kettő db.  Na meg egy-két zsírzógomb se ártana.

TROMF22

Oh, persze sok apróság hiányzik. Ezekkel a részletekkel még kiegészítem.
Rövid a donor tengelycsonk, minden távtartó veszteség a hosszból.
Itt elvileg párosított csapágy van ábrázolva. Csak ugye az a projekt jellegét tekintve igen borsos összeg lenne.
Normál csapágyak esetén, fólia (néhány tized mm) vastagságú, előfeszítő betétgyűrűt tervezek.

gaben

Idézetet írta: sarktibsi Dátum 2025 május 21, 07:33Nem látom a ferde hatásvonalú csapágyak közt a távtartó gyűrűt , általában azért szokott lenni egy vagy kettő db.  Na meg egy-két zsírzógomb se ártana.

Egy ilyen eszterga főorsónál lehetne használni olajkenést is? Persze ahhoz szükség lesz 1-1db szimeringre is.
Egyébként szép munka Tromf22 fórumtárs, kíváncsi vagyok a folytatásra.  eljen.gif  wave.gif

TROMF22

Idézetet írta: gaben Dátum 2025 május 21, 09:28Egy ilyen eszterga főorsónál lehetne használni olajkenést is?
Oh, persze. De, most már nagyon takarékra fogom a fantáziám, örülök annak, ami készen, félkészen előkerült.
Akkoriban zsírkenésben gondolkod(hat)tam. Erre utal a homlok tárcsába készült, klasszikus filc tömítésre utaló horony.
Annyit még lehet, hogy alakítok rajta, hogy a csapágyak belső oldala mellé is teszek egy vékony, nem súrlódó lemez tárcsát, hogy a kenőzsírt a csapágyak környezetében tartsa, és ne legyen tele zsírral az egész ház.
Ha szereléskor feltöltöm, - amilyen munkaintenzitás tőlem elvárható - életem végéig kitart. :)

gaben

Idézetet írta: TROMF22 Dátum 2025 május 21, 10:31Oh, persze. De, most már nagyon takarékra fogom a fantáziám, örülök annak, ami készen, félkészen előkerült.
Akkoriban zsírkenésben gondolkod(hat)tam. Erre utal a homlok tárcsába készült, klasszikus filc tömítésre utaló horony.
Annyit még lehet, hogy alakítok rajta, hogy a csapágyak belső oldala mellé is teszek egy vékony, nem súrlódó lemez tárcsát, hogy a kenőzsírt a csapágyak környezetében tartsa, és ne legyen tele zsírral az egész ház.
Ha szereléskor feltöltöm, - amilyen munkaintenzitás tőlem elvárható - életem végéig kitart. :)

Mondjuk ezt megértem, az a fránya idő komponens sok projektet keresztbe vág.

Tervezés alatt áll nálam egy olyan főorsó, amit olajkenéssel szánok megépíteni.
Aztán persze meglátjuk, hogy kompromisszumot kell e kötnöm vagy sem.  :Q

TROMF22

Ami most következik, az bizonyára megosztó lesz.
Gondolkodtam is, hogy elővezessem-e.

Tudom, tudom, tudom,  Y csapágyakkal nem illik főorsót építeni.
Egyszerűen elvileg hibás.

De az Internet népe odavan érte, és széles vigyorral használja.
A YT tele van ilyen csapágyazással készült szerkezetekkel.




Mi lehet az igazság? Tényleg használható?
A gyors építhetőség biztosan előny.
(Bár nálam a gyorsaságra azért nem lehet mérget venni.)

TBS-TEAM

Idézetet írta: TROMF22 Dátum 2025 május 21, 18:01

Mi lehet az igazság? Tényleg használható?

Miért ne lehetne használható.
Mindig azt kell elöszőr eldönteni milyen pontosságra törekedünk.
Minnél nagyobb pontosságra annál több pézmagot kell beleönteni a projektbe.
József

gaben

Idézetet írta: TROMF22 Dátum 2025 május 21, 18:01Ami most következik, az bizonyára megosztó lesz.
Gondolkodtam is, hogy elővezessem-e.

Tudom, tudom, tudom,  Y csapágyakkal nem illik főorsót építeni.
Egyszerűen elvileg hibás.

De az Internet népe odavan érte, és széles vigyorral használja.
A YT tele van ilyen csapágyazással készült szerkezetekkel.




Mi lehet az igazság? Tényleg használható?
A gyors építhetőség biztosan előny.
(Bár nálam a gyorsaságra azért nem lehet mérget venni.)


Nyilván sokkal gyorsabb megépíteni, mint bármi mással.
Előnyei, hogy nem követel meg olyan pontos illesztést a szemben lévő oldalaknál,
mert nagyobb axiális hiba is belefér.
Fordulatszámban, terhelhetőségben és pontosságban biztos vannak komoly korlátai.

Én pedig csupa olyan videókat találok, ahol ezeket váltják ki komolyabb szerkezetekre,
majdnem mindenki a végén eljut a kúpgörgős csapágyazásig.

sarktibsi

Idézetet írta: gaben Dátum 2025 május 21, 18:12Nyilván sokkal gyorsabb megépíteni, mint bármi mással.
Előnyei, hogy nem követel meg olyan pontos illesztést a szemben lévő oldalaknál,
mert nagyobb axiális hiba is belefér.
Fordulatszámban, terhelhetőségben és pontosságban biztos vannak komoly korlátai.

Én pedig csupa olyan videókat találok, ahol ezeket váltják ki komolyabb szerkezetekre,
majdnem mindenki a végén eljut a kúpgörgős csapágyazásig.


A gép építés az nagyon szerteágazó érdekes dolog mindenkinek más az elvárása anyagi háttere tapasztalata.

Nekünk PL. egy mosógépmotoros bakköszörűnk volt (még apám csinálta) természetesen akkor az is nagyszám volt lehetett rajta koszorálni , most meg már egy frekiváltós ipari bakköszörűm van 2db munkalámpával 2db konektorral üvegbiztosítékkal kismegszakítóval. Na de közben eltelt 35 év persze közben voltak más köszörűim is.
Ez a fejlődés igaz a forgácsológépeimre is.

Lassan én is készülök egy cnc csúcsesztergát összerakni azon példának okáért egy német cnc esztergáról lebontott főorsószekrény lesz. (sikerült jó árban vennem egyet) 

gaben

Idézetet írta: sarktibsi Dátum 2025 május 21, 19:46A gép építés az nagyon szerteágazó érdekes dolog mindenkinek más az elvárása anyagi háttere tapasztalata.

Nekünk PL. egy mosógépmotoros bakköszörűnk volt (még apám csinálta) természetesen akkor az is nagyszám volt lehetett rajta koszorálni , most meg már egy frekiváltós ipari bakköszörűm van 2db munkalámpával 2db konektorral üvegbiztosítékkal kismegszakítóval. Na de közben eltelt 35 év persze közben voltak más köszörűim is.
Ez a fejlődés igaz a forgácsológépeimre is.

Lassan én is készülök egy cnc csúcsesztergát összerakni azon példának okáért egy német cnc esztergáról lebontott főorsószekrény lesz. (sikerült jó árban vennem egyet) 

Ez így van, a fejlődés örök és általában nem visszafelé megyünk.
Ettől függetlenül imádom a régi gépeket, de a legtöbb felett sajnos eljárt az idő és többe kerülne felújítani, mint venni egy másikat.
Ami nem feltétlenül jobb...

Na ez a csúcseszterga érdekes, mondhatnál vagy mutathatnál valamit a műszaki megoldásokról.
Ezt viszont ne itt beszéljük meg, szemetelünk fórumtársunk topikjába.  ;D

TROMF22

Hogy ne csak költői legyen a kérdés:
Akkor próba: Szinte minden megvan hozzá
Az első foto, szélen van egy kis peremes csőtengely.  Névleges csapágy méret d40 mm,  + egybe munkált perem D100x20.
Ez külön előnyös, mert nem kell közvetítő tokmánytárcsa.
Ez a szép, zsír új RÖHM tokmány éppen 100-as.



Volt egy komplett, kínai MSB UC208/P208 Y csapágyam egy korábbi munkából, ami végül nem került beépítésre. Ez lesz az egyik.
Nagyon régen kallódik nálam egy hamisítatlan, INA GYE 40 KRRB csapágy W. Germany, használatlan állapotban, ház nélkül.
Az egyik csapágykereskedésben éppen készlet kisöprésbe került néhány üres, FAG P208 ház. Pár ezer forint volt, gyorsan vettem egyet.
Ennyi lesz a kísérlet összes költsége.

A csomagot kibontva, azonnal látszott, hogy a FAG feliratú (fekete) csapágyház sokkal robusztosabb, de durvábban kivitelezett öntvény, mint a régebbi kínai (zöld).
Az INA csapágyat helyére rakva érezhető volt, hogy a gömb felületek pontosan illeszkednek, de a működési síkba nem sikerült könnyen beforgatni.
Szerencsére nem erőltettem.
Kivettem, és a ház megmunkált gömbszeletét kitapintva, azonnal lehetett érezni,
hogy a kenőanyag továbbító körhorony (beszúrás) mindkét éle erősen sorjás.
A sorját finoman eltávolítva, a csapágy kicsit húzósan, szépen a helyére billent.
Ez a közjáték is arra utal, hogy a ház, a FAG felirat ellenére, szintén valami kínai, indiai vagy akármi gyárban készült.
A komplett egységek tömege is eltérő,  az INA+FAG 1,956 kg., az MSB 1,688 kg.
Az eredeti kínai ~ 15 dekával könnyebb.
Mindegy, ez az egység lesz a kínai párja.



Így állna össze: