Hírek:

Fontos tudnivalók a migrációval kapcsolatban, kérlek olvasd el:

A régi fórumról áthozott hozzászólásoknál a felhasználó neve adatvédelmi megfontolásokból véletlenszerűen generált értékekre lett  lecserélve. Ez akkor tud a valódi értékre visszaállni, ha az adott felhasználó a régi fórumon nyilatkozik, hogy beleegyezik az adatainak az új fórumra továbbításához, majd ezután itt a régi felhasználónevével és email címével regisztrál.
8~20 óra között, 1~30 percen belül megtörténik a jóváhagyás, 30 percenként ellenőrizd email fiókodat (SPAM-ot is) mindenképp kapsz mail-t, a sikeres regisztrácioról, vagy a hibáról és, hogy mi a teendőd.
Nézd meg  "A régi fórumról, az új fórumra költözés útmutatót."
A régi fórumon használt email címmel de más felhasználói azonosítóval érkező regisztrációs kérelmek törlésre kerűlnek.

Main Menu

Épül a gépem ::: TROMF22

Indította gaben, 2025 február 26, 08:07

Előző téma - Következő téma

TROMF22

Idézetet írta: Robsy1 Dátum 2025 július 28, 21:45Ha bármiben segíteni tudok még, nyugodtan hívjál majd telefonon is akár.


Köszönöm a felajánlást, ha elakadok, élek vele. wave.gif

TROMF22

Emlékeztem rá, hogy pár éve készített nekem Tibor (Robsy1) egy kis Step-Dir jelgenerátort.

Meg is találtam az egyik fiókban, épp csak a csomagolása volt megbontva.
Hamar kiderült, hogy nem pár éve, hanem 2019-ben volt.

Gyorsan felraktam a táblára a minimál szükségletet a próbához.

Tibor annak idején rendesen összerakta, tesztelte a kis modult, mert most öt év elmúltával elővéve - a megfelelő csatlakoztatások után - szépen működik a leírás szerint.

- Az egyik potméter közép állásában forgás STOP.
- Közép helyzetből jobbra vagy balra a forgásirány megváltozik, a fordulatszám véghelyzetig folyamatosan növelhető.
- A másik potméterrel az a fordulatszám tartomány választható ki, amelyen belül az előző potival  a kívánt értéket beállíthatjuk.

Nr. 1 Teszt OK.

Azért volt egy pici szívás:

A DM 542T meghajtó keskenyebb oldalán van egy pici tolókapcsoló.
Ezzel lehet a fogadni kívánt TTL jelszintet 5 vagy 24 Voltra állítani.
Természetesen 24V állásban volt. A motor nem indult.

Láttam én a matricát, de nem tudtam, hogy tolókapcsolót rejt.
A jelkép alapján egy kis benyomható pöcöknek gondoltam, és az
a szimbólum szerint 5V állásnak tűnt.
Kis tanácstalanság és a neten keresgélés után, megfelelő pozícióba toltam a kapcsolót és minden feléledt.

Úgy működik a jelgenerálás, ahogyan Tibor anno leírta.





TROMF22

Ma reggel kipróbáltam az alábbi kombinációt:

MC860H meghajtó + Sonceboz nagy piros léptető (4,7 A/Ph.) + Robsy jelgenerátor.
A léptető sokaknak ismerős lehet, Lone-Wolf-os 6600RD45 típus, még a hős korból.
Van belőle három.

Bekötöttem, 24V AC tápot kapott közvetlenül trafóról.
Azonnal szépen működött, úgy ahogyan a jeleket kapta.
A meghajtó finoman szellőztette magát, alig lehetett hallani.



Nr.2a. teszt OK.

Aztán vettem egy nagy levegőt és kipróbáltam a DC 36V táplálást.

Elővigyázatosságból kerestem egy más gyártású, hasonló kategóriájú meghajtó, amit szintén AC/DC táplálásra ajánlanak.
Ezen például szépen feliratozták mindkét táplálási lehetőség adatait, és a kapcsoknál is volt egy kis szimbólum pár a +/- pólusra.
Ennek megfelelően kötöttem be.



RMS 3,71A (PK 4,45A) értéket állítottam be a meghajtón.
Szépen ment, úgy mint az AC betáppal.

Igaz, hogy terhelés nélkül, de ~ öt perc üzemelés után, még langyos sem volt a motor.



Nr. 2b. teszt OK.

TROMF22

KONZOL a meghajtóknak

Igaz, hogy ezen a táblán csak kísérleti kapcsolásokat, próba összeállításokat terveztem, de ha mégis úgy alakulna, hogy egy motort huzamosabban, terhelve használok, a meghajtókat nem egészséges dolog csak úgy ide-oda lefektetni. Kellene nekik egy kis luft.

Két maradék alu.  L profilból összeállítottam egy kis konzolt.

Az L mindkét szárára raktam M3, M4 felfogó furatokat, így többféle elrendezésben, akár három meghajtót is el tudok helyezni rajta.
Kettőt párhuzamosan, egyet ezekre merőlegesen.
- Három egyforma DM5542T
- Kettő DM542T + egy MC860H vagy hasonló
- Egy DM542T + kettő MC860H (MA860H, DM860H )

Sikerült úgy kisakkozni a magasságot, hogy ha tartósabbnak ígérkezik egy összeállítás, a tábláról át tudom költöztetni egy 30x30 cm-es EVIG dobozba.
Három meghajtó esetén a doboz oldalát már érdemes lesz kiszellőzés céljára megnyitni, de az a legkevesebb.


 




TROMF22

Egy bronzkori lelet:

ODIN 3D/4D meghajtó

Miután felmértem, hogy sokkal több léptetőm van, mint meghajtóm, mélyebben beletúrtam a fiókokba. Reméltem, hogy kicsit sikerül javítani az arányokon.

Így került elő ez az ODIN.

(Valamikor 2012 őszén, szinte véletlenül akadtam rá a CNC fórumra.
Korábban sok egyedi és célgépet terveztem fémipari területen. Igazság szerint, nem nagyon tudtam elképzelni, amatőrök, otthon, a ház körül CNC gépet tudnak barkácsolni. De a tények meggyőztek, a dolog létezik, és talán akkoriban éppen virágkorát élte. Úgy éreztem, érdemes csatlakozni ehhez a hullámhoz.
Részemről az elektronikai oldal látszott nagyobb kihívásnak.
Akkoriban sokkal kisebb választék volt léptető meghajtókból. Inkább a kis szériás példányok voltak elérhetők, és az egyedi építés sem volt ritka.
Egyes kiforrottabb  típusokat a fejlesztők kitben  is árusítottak.
Ilyen volt a német gyártású ODIN.
Egyik fórumtársunk (ORCA17) éppen felajánlott egy eredeti, kész példányt a piactéren.
Hirtelen felindulásból lecsaptam rá.)

Letöltöttem mindent, ami német / angol nyelven elérhető volt.
Fordítgattam, tanulmányoztam.
Aztán rájöttem, hogy ez így készre megépítve is inkább a hobby-elektronikusok világa, az én gépész – mechanikus ismereteimmel nem sokra megyek.

Le is csillapodott (mondhatnám elhalt) a lelkesedés, és az élet, a napi tevékenységek is más irányt vettek. Pl. építkezés a fiaméknál vagy három évig ...

Minden info megvan hozzá, amit anno összegereblyéztem, még kinyomtatva is!
Kipróbálom, mire jutok vele most.

ODIN forrás








TROMF22

Idézetet írta: TROMF22 Dátum 2025 augusztus 03, 19:14Minden info megvan hozzá, amit anno összegereblyéztem, még kinyomtatva is!
Kipróbálom, mire jutok vele most.

A felhasználók anno nagyon dicsérték.
Azóta nagyot változott a világ. Ez a kis panel akkor sem volt hozzám barátságos, de most már végképp nem kezes.
De, ha már megvan lássuk ...

A fázis áramokat (tekercsenként) egy-egy ellenállással lehet beállítani
Az ellenállások lábai egy kis csésze alakú foglalatba vannak dugaszolva.
Most minden tekercshez 6,8 kOhm ->  3A  van beültetve.
Kezdetben én nem indulnék ennyivel, mivel ez a max. áram.
A hat darab ellenállás elvileg könnyen cserélhető, csak a lábait kell kivarázsolni egy csipesszel. Ja és kellenek helyette mások.
Sajnos a 3D-s panelen egyik ellenállás sem hozzáférhető, mert takarja a hővezetést /egy- potenciálra hozást szolgáló kis élhajlított alu lemez. Ettől előbb meg kell szabadítani. (FOTO lent)

Azt írja a leírás, hogy 1A –ig elég ez a kis alu lemez, nem kellenek bordák és kényszer hűtés sem. Miközben a panel 3A-re van beállítva.  Hmmm.

Mikrolépések:

Elvileg sokféle lépés beállítható.
A gyakorlatban a változtatáshoz egy GAL 22V10 Chip  készletet kell kicserélni, tengelyenként, párban. A panelon most az 1/25 lépést generáló No.1 fix készlet van.
Raktári tubusban van hozzá egy másik GAL Chip készlet,  1/12, 2/12 felirattal.
Ha, ez a No. 12-es készletet jelenti, ahogy a lenti idézet írja, ennél már kicsit bonyolultabb a helyzet.  Nekem az jön le, hogy ezt programból kell kapcsolgatni.

Ha egyszer föléled és használható lesz, nem fogom a Chipeket csere-berélni.

Most azon ügyködök, hogy a D-SUB 25 pólusú bemeneti csatlakozón kiválogassam a tengelyekhez tartozó Step/Dir pin-eket, és összehozzam a Robsy jelgenerátorral.

Remélem, hogy a tápokon kívül,  ennyi elég lesz neki, hogy életre keljen. (vagy nem ...)

A DSUB-25 pólusú csatlakozáshoz ezt írja:
"Szabványos feladat! Nincs szükség speciális kábelezésre az adatkábelen!" ???

Takt X,R,U (Pin2)    Drehrichtung X,R,U (Pin3)    GND X,R,U (Pin19)
Takt Y,S,V (Pin4)    Drehrichtung Y,S,V (Pin5)    GND Y,S,V (Pin20)
Takt Z,T,W (Pin6)    Drehrichtung Z,T,W (Pin7)    GND Z,T,W (Pin21)

Spindelmotor-Relais    s1 (Pin8)    GNDs1 (Pin22)
Kühlmittelpumpen-Relais    s2 (Pin9), invertiert    GNDs2 (Pin22)
1.Zusatz-Relais    s3 (Pin14), invertiert    GNDs3 (Pin25)
2.Zusatz-Relais    s4 (Pin16)    GNDs4 (Pin25)
3.Zusatz-Relais    s5 (Pin17), invertiert    GNDs5 (Pin25)
Stromabsenkung & mech. Bremse    (Pin1), invertiert    GND (Pin18)
Referenzschalter (Pin11)    Start, wenn Pin11 Low    GND (Pin23)
Endschalter (Pin10)    Stop, wenn Pin10 High    GND (Pin24)
Schrittcodierer (Pin12/13/15)    Auto-Korrektur der Istpos.    GND (Pin24/24/23)

A kövéren kiemelt:
2-3-19 (X tengely)
 4-5-20 (Y tengely)
 6-7-21 (Z tengely)


csatlakozási pontokra próbálok Step/Dir jeleket adni.













TROMF22

Idézetet írta: TROMF22 Dátum 2025 augusztus 04, 18:17Most azon ügyködök, hogy a D-SUB 25 pólusú bemeneti csatlakozón kiválogassam a tengelyekhez tartozó Step/Dir pin-eket, és összehozzam a Robsy jelgenerátorral.

Remélem, hogy a tápokon kívül,  ennyi elég lesz neki, hogy életre keljen. (vagy nem ...)

Minden tervezett huzalozás, csatlakozás bekötve.

A D-SUB 25  csatlakozó úgy ahogyan az előzőkben írtam bekötve.
Step /Dir jelgenerátor az X tengelyhez tartozó bemenetekhez csatlakoztatva.

Tápok: 
Logikai áramköröknek és reléknek: 12V/18V DC (min./max.) Egy dugasztápról 12V DC.
Teljesítmény a motorokhoz: 24V/55V DC (min./max.)  36V DC a bevált tápról.

 

Sajnos egyelőre bekapcsolva semmi életjel.
Igaz füst sem jött ki. Melegedés semmi. A motoron tartóáram sincs.

Ami elkészült, többször ellenőrizve. Semmi rendellenességet vagy hibás bekötést nem találtam.
Valami még hiányzik neki.

-    Talán engedélyező jel az LMD 18245 –ök 10-es lábaira?

Ez eredetileg egy +panellel a 4D-re bővített változatként érkezett.
Ezt a kiegészítő panelt levettem róla. Lehet, hogy valamiket vissza kéne még állítani, hogy a bővítmény nélkül működjön?

Tanácstalanság.


   








TROMF22

Idézetet írta: TROMF22 Dátum 2025 augusztus 04, 19:52Sajnos egyelőre bekapcsolva semmi életjel.
Igaz füst sem jött ki. Melegedés semmi. A motoron tartóáram sincs.
/quote]


HOPPÁ !!!

Már épp a búcsúbeszéd – elbocsátó szép üzenet – megírására készültem, amikor gondoltam, teszek még egy próbát:

Átkötöm a motort és a bemenő jeleket a Z tengelyi áramkörökre.

Minden táp be, a motoron egyből megjelenik a tartóáram, keményen áll.

Step jelre, morgás, csörgés, csattogás, mint egy ócska kávédaráló, a motor darabosan elindult, a fordulatszám enyhén növelhető, leállítható, az irányváltás működik.

A Z-hez tartozó IC-k körül az alulemez kicsit langyosodott, majd határozattan melegedésnek indult. Kb. egy - két percig járattam, aztán kikapcs.

Minden esetre elindult, forog, de a nagy hájpoláshoz képest ez siralmas.
Az biztos, hogy ha nem sikerül rajta finomítani, ezt a motorhangot nem fogom hallgatni.

Hogy mi volt a gondja, egyelőre fogalmam sincs.
Megpróbálok még visszafelé,  -> Y  -> X tengelyt sorban kipróbálni.
Lehet, hogy valahol mégis csak egy kontakt probléma volt.


   



TROMF22

Idézetet írta: TROMF22 Dátum 2025 augusztus 05, 10:10Hogy mi volt a gondja, egyelőre fogalmam sincs.
Megpróbálok még visszafelé,  -> Y  -> X tengelyt sorban kipróbálni.

Elvégeztem a próbát tengelyenként visszafelé.

Y tengely.
Rákapcsoltam a tápokat, a motor azonnal megkapta a tartóáramot.
Egyebekben, forgás közben a motor pontosan úgy viselkedett mint a Z esetében.

X tengely.
Rákapcsoltam a tápokat, később a Step/Dir jeleket.
Se tartóáram, se mozgás. Ugyanaz az állapot, mint tegnap az eső próbáknál.
Itt valami durvább hiányosság lehet.

Próbaképpen visszaillesztem rá a +1D (4D) kiegészítő panelt.
Hátha azzal van összefüggésben.

Esetleg, ha szerencsém van a +1D tengely önállóan is működik.

TROMF22

Idézetet írta: TROMF22 Dátum 2025 augusztus 05, 13:54Próbaképpen visszaillesztem rá a +1D (4D) kiegészítő panelt.
Hátha azzal van összefüggésben.

Hát emberek, hogy mibe keveredtem ...

Ez az ODIN negyedik tengelyre bővítés, tipikus példája annak, hogyan próbálnak egy rókáról több bőrt lenyúzni. Ebből aztán az eredeti 3 tengelyes koncepció is megerőszakolva jön ki.
(Ha nem unjátok még összefoglalnám mire jutottam.)

A gyártó mindenáron a 3D panelt akarta tovább reszelni, csak ne kelljen készíteni egy tisztességes 4D-s PCB-t.
-    Készített egy külön kis panelkát csak 1D kiépítésben.
-    Ebből kinyúlik 12 darab tűcske, kis vörösréz huzaldarabkák
-    Ezek adják a kapcsolatot a 3 tengelyes alappal.
-    A csatlakozáshoz az alappanel hat reléjéből kettőt (s4, s5) ki kell dobni
-    Ezek foglalatába csatlakozik a kis +panel a tüskékkel.
-    A relék összesen hat kimeneti pontját táp +55V, +18V, és A1, A2, B1, B2 a léptető motor tekercsek csatlakoztatására használja.
-    De ez kevés: A "CLK" és a "DIR" jeleknek 5V TTL kompatibilisnek kell lenniük.
A jelföld és a tápfeszültség földje közös földdel rendelkezik. A tápfeszültség földjét a hűtőbordákon keresztül kell a motorvezérlőkhöz vezetni!


-    A Step/Dir bemenetek a D-SUB25, 16 és 17 Pinjétől jöhetnek. Hogy ezek GND ellenpólusa hogyan kerül be csak feltételezem, eredetileg a relé aljazat GND a 25 Pinnel van kapcsolatban.
-    Továbbá a 3 tengelyes alap PCB hátoldalán az áramköri rajzolatot négy helyen, forrasztással át kell hidalni. Ettől kezdve ez ugye már csak 4D-s. Az enyémen át vannak forrasztva.
-    És még egy érdekesség:
A D-SUB 25 csatlakozó fölött van 6 db. PC 815DIP4 optocsatoló.

,,Az interfészről optikailag leválasztott relék max.16A/=24V ohmos terheléssel.
Az optocsatolók [PC 815] külső terhelésrelék kapcsolására használhatók."


A +1D (4D változat) modul használata esetére az egyik kapcsolási rajzon azt írják, hogy ekkor a hat darab optocsatolóból a két középsőt ki kell emelni, és a foglalatában két pólust átlósan át kell kötni.
Egy másik helyen erről egy fotót is találtam.

Nos, a panel a 4D-re bővített változatként érkezett.
Ugyanakkor mind a hat optocsatoló a helyén volt.
Most is ott van mind a hat, ami a 3D-s kiépítés alap állapota.
Ha egyszerűen visrosszaknám a +1D kiegészítést, az még mindig nem felelne meg a leírásnak.

De, abba is hagyom, bár még vannak ,,apróságok"


Könnyen lehet, hogy jobban jártam volna, ha reggeli állapot marad, amikor még meg sem nyikkant, és kidobom az egészet.

Ígérem, a Fórumot nem terhelem vele tovább, legfeljebb megírom, hogy maradt, vagy kuka.




 







TROMF22

Idézetet írta: TROMF22 Dátum 2025 augusztus 05, 13:54Esetleg, ha szerencsém van a +1D tengely önállóan is működik.


Nem hagyott nyugodni.

Amennyire meg tudtam ítélni, nekem úgy tűnt, hogy ennek a kiegészítő panelnek önállóan is működnie kell(ene).

Az alap 3D-s panellel való kapcsolatra szolgáló 12 darab vörösréz tű csapocska a szükséges be- és kimenetekhez elegendőnek látszik.

A korrekt csatlakoztatáshoz Finder F 95151 reléfoglalat kellene.
Van vagy négy-öt féle kisrelém foglalattal, de természetes pont ilyen nincs.

Rápróbáltam a kis tüskékre a 0,75-ös érvéghüvelyt, és szinte hézag nélkül passzolt.

Hajlékony sodrott vezeték darabokat forrasztottam a hüvelyek külső palástjára.
Egy leheletnyi lapítással, jó kontaktot adó bontható kis csatlakozásokat kaptam.

   

Bekötöttem az egészet és próba.


Teljes kudarc.

Az eső méréseknél kiderült, hogy abban a pillanatban, ahogy ráadom a +12V tápot a logikának, a mérhető fesz. azonnal el is tűnik a sarkokról.
Valószínűleg valami durva hibával találkozik, és a táp zárlatvédelme leold.
Az egyik 7805 (táp) IC környezetében lehet valami gubanc.
Kipróbáltam úgy is, hogy azt a vezetéket, ami az IC-cel összecsavarozott hűtőbordát összeköti a közös GND-vel lekötöttem.
Ekkor a +12V tápvezeték végét a bekötő ponthoz érintve csinos kis szikrákat adott.

Jobban megnézve ennek a 7805 IC –nek a beforrasztási környezete is elég gyanús.
A lábak közötti forrasztásnál nagyítóval is alig lehet rést látni, ha egyáltalán van.
Aztán kicsit távolabb van egy ón paca, ami vagy szándékolt, vagy véletlen, de két áramköri sávot összeköthet.
 

Lehet, hogy a 3D-s panelnek is 7805 IC gondja van.  Y és Z ,,működik",  X halott.


Tartok tőle, hogy ez a panel sem 3D-ben, se 4D-ben nem működött még soha.

Mivel szakértelmem nincs, hogy boncolgassam a lelkivilágát, egy percet sem fordítok rá többet.
Megy az elektrohulladékba, vagy max. alkatrészbányának (csatlakozók, relék + aljazatok).

Ha nagyon szükséges, a meglévő két kínai meghajtóhoz veszek még egy DM542T  és egy MC860H-t vagy hasonlót (MA860H, DM860H ),  hogy legalább párban legyenek.

A sok ajánlatban vannak akcióban is, néha egészen olcsón. Ezekkel minden kísérletező ötletem megvalósíthatom.


TROMF22

Az egész ODIN pepecselésnek talán annyi pozitív hozadéka lett, hogy gyakoroltam egy kicsit a forrasztást.
Évek óta nem volt rá szükség, akkor sem ilyen apró daraboknál.
Nem is lett volna egyszerű, mert akkoriban csak egy UDO-KOV TRP-2-73  cseh, 75W-os pillanatforrasztóm volt.
( most nézem, hogy már ez is 25-30e Ft. újonnan!)

A próbák alatt egy Somogyi SMA-051-et használtam. Igaz, hogy csak 48W, de ég és föld.
Kis gyakorlással, nagyító alatt egészen jól ment.
Nem tudom, hogy azok a WELLER kattogósak vagy egyebek mivel jobbak, vagy tudnak többet, de ez nekem nagyon megfelel. Van hozzá vagy ötféle csúcs, sokáig kitart.

TROMF22

IKO aktuátor

Lassan sorra kerül minden léptetős cucc.

Egy korrektül megépített, golyósorsós, léptetőmotoros aktuátor a következő.

Alapja egy acél U profilban futó,  D14x5 emelkedésű golyósorsóval mozgatott kocsi.
IKO TU60S29/G5 SDD típus, könnyen, finoman mozog, jó állapotú.
Egy SANYO DENKI  3A-es léptető hajtja.
A tengelykapcsolók közé még elhelyeztek egy tengelyre feltűzhető ELTRA, 1000-es enkodert.

     

Ahogy a léptető megindult, rögtön kiderült, hogy valami gond van.
A léptető tengelyén lévő tengelykapcsolóban  a d6 és a d6,35 mm-es tengelycsonk is megforgott. A csavarok már agyon voltak húzva, de úgy látszik ez nem használt.
 
Talán ez volt az oka, hogy ilyen jó állapotban az egészet lecserélték és hobbista kezekre került.

Nem volt veszteni való, alakítottam rajta egy kicsit. A rugalmas deformációt szolgáló rés hosszát kb. 1/3-al növelve, a tengely másik oldalán is  kialakítottam.



A dolog bevált, a szorítás biztos, a nyomaték átadás megbízható lett.

Hogyan lehetne egyszerűen az enkodert is kipróbálni?





kgl

Idézetet írta: TROMF22 Dátum 2025 augusztus 09, 19:23Nem volt veszteni való, alakítottam rajta egy kicsit. A rugalmas deformációt szolgáló rés hosszát kb. 1/3-al növelve, a tengely másik oldalán is  kialakítottam.

A dolog bevált, a szorítás biztos, a nyomaték átadás megbízható lett.


Ügyes megoldást találtál ki. Csak azt nem tudni, hogy a meggyengített anyag meddig fogja bírni. Szerintem sokáig.
Viberen is elérhető vagyok : 06-20-976-6330

TROMF22

Idézetet írta: kgl Dátum 2025 augusztus 10, 18:09hogy a meggyengített anyag meddig fogja bírni. Szerintem sokáig.

Szerintem is sokáig rendben lesz. Ezek a tengelykapcsolók jóval többet tudnak, mint mennyi nyomatékra ezek a kis léptecsek képesek. És nem is gyengítettem le nagyon.

Még egy meglepő dologgal találkoztam. Az anyaga alumínium, de valami minőségi ötvözet lehet, mert amikor a rést fűrészeltem úgy viselkedett, mintha legalább valami egyszerűbb lágyacél lett volna.