Hírek:

Fontos tudnivalók a migrációval kapcsolatban, kérlek olvasd el:

A régi fórumról áthozott hozzászólásoknál a felhasználó neve adatvédelmi megfontolásokból véletlenszerűen generált értékekre lett  lecserélve. Ez akkor tud a valódi értékre visszaállni, ha az adott felhasználó a régi fórumon nyilatkozik, hogy beleegyezik az adatainak az új fórumra továbbításához, majd ezután itt a régi felhasználónevével és email címével regisztrál.
8~20 óra között, 1~30 percen belül megtörténik a jóváhagyás, 30 percenként ellenőrizd email fiókodat (SPAM-ot is) mindenképp kapsz mail-t, a sikeres regisztrácioról, vagy a hibáról és, hogy mi a teendőd.
Nézd meg  "A régi fórumról, az új fórumra költözés útmutatót."
A régi fórumon használt email címmel de más felhasználói azonosítóval érkező regisztrációs kérelmek törlésre kerűlnek.

Main Menu

3D nyomtatás

Indította gaben, 2024 április 09, 15:30

Előző téma - Következő téma

2f428kduf

A tanácsot köszönöm. Üveglapom van, holnap próba.

szf

Z-home beállítás nem kell?

morvfer7

az természetes, de mivel nem kezdő, hanem csak a petg tapadásával van a gond, így az szerintem egyértelmű neki is.

dtb

Úveglaphoz a leggagyibb hajlakk is jó. Tesztelve.

szf


exvm7f6a

Én PLA-ra 55-60fokos asztalt használok, PETG-re 65-70fokosat. De ez szerintem mindenkinek a saját kitapasztalt hőmérsékletnek kell lennie. Lényeg hogy az anyag puhulási tartományának az aljában legyen, mert ha nagyon hajlékony az anyag akkor sem tart rendesen, meg ha nagyon merev, akkor sem.

3mm-es tiszta ablaküveggel. Se a vékonyabb, se a vastagabb nem vált be. Vastagabb nem bírja a fűtést, a vékonyabb meg hajlik. Szerencsére 3mm az általánosan elterjedt.

Én soha nem kenem össze semmivel az üvegemet. Igyekszem tisztán tartani, mert ez a tapadás titka. Mosogatógépben szoktam elmosni, a tányérok között, akkor annyira tapad a PLA hogy képes feltépni az üveg felületéből.

Másik trükk ami fontos, hogy én 0.1mm kezdő réteget állítok 150% flow-al. Ehhez persze precíz szintezés kell, és ki kell tapasztalni, mert az olcsó gépek rugalmasak, és a matéria nyomása feljebb tudja emelni a fúvókát. Ezért nem csak a szoktásos papíros szintezést kell megcsinálni, hanem esetleg ráállítani még egy kis előfeszítést. Ilyenkor az első réteget jól bele paszírozza a felületbe, jó lesz a tapadás.
Érdemes szintezési tesztet nyomtatni a négy sarokra és középre, az nem fog becsapni.

Leszedésnél ha tiszta az üveg vigyázni kell, mert felszakíthatja, szóval nem szabad feszegetni. Erre nekem van propanol:desztvíz 1:1 keverékem spricniben. Nyomtatás végén azt fújom a munkadarab köré, ez leszedi sérülés mentesen. Persze nem árt ha kicsit már visszahűlt az asztal.
Ugyan ezzel és steril papírtörlővel szoktam takarítani közvetlen nyomtatás előtt hidegen. Akkor jó ha nyikorog az üveg törlés közben. Így is elfárad az üveg, de elég kb. havonta egyszer berakni a mosogatógépbe.

PLA-val iszonyat jól tapad arra soha nem kell semmi kenőcs nekem, de a PETG tapadása gyengébb. Ha olyan a forma, akkor tud kunkorodni. Erre nekem két megoldásom van.
A kritikus sarkokra teszek egy egy 20mm-es 0.3mm magas pöttyöt, ami eloszlatja az éles sarkokon a feszültséget, és így jó esély van hogy az asztalon marad, de a pötty egy darabig tapadó korongként funkcionál akkor is ha esetleg megindul, így nem lesz nagy hiba.
Ha ez kevés, akkor pedig az első réteget PLA-val nyomtatom, és erre nyomtatok más anyaggal. A PLA tapadó hidat képez, bármilyen anyaggal ugyan olyan jól tapad mintha PLA-t nyomtatnék. CURA-ban postprocesszinggel beszúrható a manuális szálcsere. Ilyenkor az asztalt a PLA-hoz kell fűteni végig.
Ezzel szoktam ABS-t is nyomtatni ami meg semennyire nem szeret üvegre tapadni nekem.

Egyébként az extra erős DM-es hajlakk is bevált, de azt az üveget már nem használom másra, csak hajlakkozásra, a tiszta üvegemet nem koszolom össze, mert macerás levakarni rendesen bármiféle rákent dolgot. (több üvegem van)

Aztán a legkényelmesebb megoldás a PEI műanyag felületű asztal. Arra tapad minden, csak vigyázni kell mert könnyen sérül ha negatívban van a szintezés. Van ilyenem is, de általában lusta vagyok cserélni és sima üvegre nyomtatok PLA tapadóhíddal.

Ja és a szintezést mindig a nyomtatási hőfokra felfűtve kell csinálni.

TROMF22

De jó az ilyeneket olvasni! [#worship]

Pedig én közelében sem vagyok 3D nyomtatásnak.
Aki viszont igen, annak viszont több napos, több hetes kínlódást takaríthat meg egy ilyen összefoglaló.

Nevükben is köszönet!

PSoft

Jó és hasznos, gyakorlati tapasztalatokra épülő összefoglaló. [#eljen]
Az is jó hogy...újra itt vagy! [#kacsint]

VighLajos

Frappáns összefoglaló!
- Hajlakk: megnéztem, milyennel fújja be a haját a feleségem. Ilyet vettem a szemközti kisboltban. A pénztáros hölgy arcára kiült, hogy mire gondol...[#nemtudom] .
Nem igazán jött be: nem jöttem rá, hogy miért válik le, és miért nem válik le.
A vége ez lett:
PEI lap
Nem olcsó, egy guriga filament ára...
Jól tapad a PLA, PET-G, TPU, PLA+.
A hőfokkal, ahogy Keri is írta, kísérletezni kell. A felületi hőmérséklet más, mint a hőérzékelő hőmérséklete.

Virbo

Nekem az alábbi, innen kapott, módszer jött be:

Ender3, sima üveglap. Nitrolakk van beoldva acetonos lemosóba, majd ezzel az elegyel van áttörölve az üveg. A fej normál (na jó, 3 százados hézagmérővel szintezek papírlap helyett) szintezésen van, a flow 110-en megy az első rétegnél, utána 100-on.
PLA-PETG melegen nem leszedhető, annyira tapad. Ha a tárgyat hamarabb kéne leszedni, féktisztítót fújok köré, az sokszor segít leszedni.
PLA 60 fokos, PETG 80 fokos asztallal megy. Ezek nincsenek különösebben kikísérletezve, rápróbáltam / jó lett alapon úgy maradt.
Nálam sokat áll a gép takarás nélkül, indítás előtt ha nagyon szöszös/poros vagy előtte sokat tapiztam áttörlöm féktisztítós szilviával a felületet és kalap. A "bevonat" nem jön le, ujjamat végighúzva rajta picit ilyen "mattos, érdes" érzésem van.

Az arány kb a következő: Kóláskupakba ha fújsz lakkot, az első kis belső peremig érjen, utána majdnem teli önteni acetonnal. Kb ilyesmi. [#nyes] Én egy kis spricnib kevertem, de a spricnit megette az aceton, így közvetlenül nedvesítem a szilviát és azzal törlöm át az asztalt ha kell.

B.Zoltán

Örülök, hogy neked is bejött a nitrolakkos asztal.
Sokat beszéltünk erről az elmúlt években, de rajtad, és Svejken kívül senki nem jelzett vissza, hogy kipróbálta volna.

Sok megoldás volt nekem is a hajlakktól kezdve, de egyik sem volt ilyen megbízható, főleg nekem ABS-nél.
ABS-nél végigjátszottam mindenfélét: a homokszórt üveglapot, a műanyagot, a 110 fokos asztalt...

Amikor megjelentek ezek a műanyag lapok az asztalra, azokra jól tapad szinte minden.
De én azért inkább az üveglapot használom most már, mert azon tökéletesen sík marad a nyomtatás.

ABS nyomtatásnál se lépem túl a 90 fokos asztalt (88). PLA-nál természetesen jó a tisztára mosott üveg is, de biztos ami biztos ugyanazt az üveget használom mindenre, amin rajta van nagyon vékony, erősen hígított nitrolakk bevonat, ami ha megsérül, ott kipótolom.

ABS-nél fontos ráhúzni a nyomtatóra egy nejlon zsákot, és én úgy írtam a G-kód végét, hogy ne engedje kihűlni 70 fok alá az asztalt, mert nagy esély van rá, hogy hűlés közben kitép egy darabot az üvegből. Szesszel megtöltött szemcsepegtetővel körbenyomom a tárgynak a szélét, pár másodpercen belül felválik. Nem várom meg a kihűlést.

Sok beírás volt már ezzel kapcsolatban. Akit érdekel, rákereshet ebben a topicban a "nitro" szóra.

A kényes sarkokra rajzolok egy-egy 15-20 mm-es 0.4 mm vastagságú kört, a felszedése az asztalról is könnyebb vele, és nem sérül meg a tárgy, mert ezt levágom róla.

yy2yggmv7

Tiszteletem!

Segítséget kérnék aki már gyakorlott nyomtatós, hogy mi okozhat ilyen hibát? Eddig nem volt ilyen soha, hogy felhajlik a sarka amit nyomtatok.

    

morvfer7

olvass vissza 5-6 hozzászólást, épp a tapadás téma van kitárgyalva, jobbnál jobb tanácsokkal.

PSoft

IdézEddig nem volt ilyen soha...

Mi az ami -esetleg- változott az eddigiekhez képest?

bbalazs

Másik szál (filament)? Más tipusú filamenttel is csinálja?
Szerintem hőzsugorodási gond lehet. Fej hőmérséklete? Asztal hőmérséklete? Nyomtatási sebesség?