Hírek:

Fontos tudnivalók a migrációval kapcsolatban, kérlek olvasd el:

A régi fórumról áthozott hozzászólásoknál a felhasználó neve adatvédelmi megfontolásokból véletlenszerűen generált értékekre lett  lecserélve. Ez akkor tud a valódi értékre visszaállni, ha az adott felhasználó a régi fórumon nyilatkozik, hogy beleegyezik az adatainak az új fórumra továbbításához, majd ezután itt a régi felhasználónevével és email címével regisztrál.
8~20 óra között, 1~30 percen belül megtörténik a jóváhagyás, 30 percenként ellenőrizd email fiókodat (SPAM-ot is) mindenképp kapsz mail-t, a sikeres regisztrácioról, vagy a hibáról és, hogy mi a teendőd.
Nézd meg  "A régi fórumról, az új fórumra költözés útmutatót."
A régi fórumon használt email címmel de más felhasználói azonosítóval érkező regisztrációs kérelmek törlésre kerűlnek.

Main Menu

Épül a gépem ::: kgl

Indította gaben, 2025 február 26, 08:02

Előző téma - Következő téma

kgl

Most vettem észre hogy elírtam egy adatot. Nem 22 cm a mozgási úthossza az Y tengelynek hanem 29 cm. Még jobb :)
Viberen is elérhető vagyok : 06-20-976-6330

Szalai György

A marómotort tartó falemez két hosszabbik oldala alá (nem mellé) jól szolgálna egy-egy aláragasztott merevítő lap, mert így a merevítés nélkül lelógó falemez rezegni fog munka közben.
Sajnos csak kissé, de a síneket és az orsót is védené a portól.

kgl

Köszönöm a tanácsot, jó ötlet. A sín mellett kívül is elfér a takaró léc. Ezt meg fogom csinálni. :)
Viberen is elérhető vagyok : 06-20-976-6330

Szalai György

Most így egy jó kávé után, mélán elmerengve a második képen, az a látomásom támadt, hogy:
Ha az egészet gondolatban megfordítom, a marómotort arra a falapra képzelem, amin a lin sínek vannak, akkor az eléggé merev is a sínek miatt. Kevéssé rezeg.
Akkor a másik lapot meg, amin a kocsik vannak, merevíti majd a hídgerenda, amin szaladgál.
Persze tudom, hogy ,,a töprengés a tett halála" de töprengeni kényelmes és ingyen van.

Szalai György

A réz vezetékek terhelhetőségét nagyjából 10A/mm2-el szokásom figyelembe venni, folyamatos terhelőáram esetén.
Mérnök vénájúaknak léteznek táblázatok meg korrekciós táblázatok és még ahhoz is korrekciós táblázatok.)
Az 1,5mm2 Cu vezetéket ahhoz a motorhoz többszörösen túlméretezettnek gondolom, és törekednék a minél kisebb keresztmetszetre, mert azt majd hajlítgatni is kell. Nagyobb vezeték átmérő = nagyobb hajlítási rádiusz, vagy gyorsabb fáradás.
(Az M12 csatlakozós érzékelő/működtető kábelek terhelhetőségére 4A körüli értéket adnak meg. Ér keresztmetszetük 22 AWG = 0,326 mm2, a négy eres külső átmérője 6,5 mm. De nem árnyékolt.)
Ilyen csatlakozóval gyárilag szerelt kábelek itt a fórumon is kerülnek nemsokba.

Ha ez egy fali konnektorba csatlakoztatott készülék lesz, akkor abba már feleslegesnek és hatástalannak gondolom a kismegszakítót. De, ha valamivel tele akarod tömni a dobozt a látvány kedvéért, úgy biztos van értelme.
A kis és törpefeszültségű főáramkörök védelmére, készüléken belül, szerintem hatásosabb és kis helyigényű az 5x20mm üveg vagy kerámia biztosító betét.

kgl

Ezen a varión gondolkodtam először én is, de el kellett vetnem a 40 cm-es sínek, súlya miatt. Durván 3 hónapom volt rá átgondolni. A léptetőmotorok csak 2.2 Nm nyomatékú (22kg.cm) Elvileg ennek bírnia kellene, de ez tartóáramnál szerintem elég sok hőterheléssel járna. A marómotor és a 2 darab sín 10.2 kg súlyú és akkor még semmi terhelés nincs rajta csak a gravitációs terhelés.
Ezért választottam a hagyományos rögzítési megoldást.
Igy durván 2 kg súlyt tudtam könnyíteni a mozgó részen.

Ma szétszedtem az egészet és a síneket tartó lapból legyalultam a hosszanti oldalaiból kb 4-4 mm szélességet mert teljesen egyforma volt a rétegelt lap szélesége a mozgó lapéval. Így már meg tudom oldani a merevítést egy lépcsősre mart szélű lappal. Ezek a lépcsős lapok 7 cm szélesek, ezt már nem fogja tudni elhajlítani. Persze ragasztva lesz rá préselve 40 cm hosszaban, így a ragasztás sem tud elválni. Ez a két lap csak pár dkg súlyt rak rá a mozgó részre.
Viberen is elérhető vagyok : 06-20-976-6330

kgl

Köszönöm a segítséget.

A marómotor fordulatszám szabályzója IN 5A out 2.4A. Érdekes, hogy ezt adták a marómotorhoz amin meg a táblája szerint 5A

A villanyszerelő szomszédom szerint egy 3A-es 3 fázisú kismegszakítót rakna fel a motor és a szabályzó közé kábeltöréses zárlat esetére. A különálló biztosítékokat nem ajánlja, mert elektromos hiba esetén azok nem egyszerre oldanak le. Én nem vagyok villanyász, szóval ehhez a részéhez konyításom sincs.
Viberen is elérhető vagyok : 06-20-976-6330

remrendes

Marmint a frekvenciavalto es a motor koze rakna kismegszakitot?

mex

Úgy a legegyszerűbb kinyírni a frekiváltót.[#nyes]

kgl

Lehet, hogy igazad van, nem értek hozzá, én inkább a gyengeáramhoz voltam szokva még amikor TTL áramköröket építettem. Ott nem volt 3 fázis sem. Azt viszont tudom, hogy elég drasztikus hőterhelés lehet egy 3 fázisú motoron ha 1 fázis kiesik és a másik kettőn még kap delejt. Nekem logikusabbnak tűnik ez a kismegszakítós megoldás, mint a fázisonként különálló biztosíték.
Viberen is elérhető vagyok : 06-20-976-6330

PSoft

IdézA villanyszerelő szomszédom szerint egy 3A-es 3 fázisú kismegszakítót rakna fel a motor és a szabályzó közé kábeltöréses zárlat esetére.

Jobb lenne ha pld. cukrász lenne a szomszédod, azok amit elbasznak, meg szokták enni.
Te, gyanítom...nem fogod a döglött frekiváltódat.
 
A motor és a frekvenciaváltó közé ne tegyél semmilyen védelmi, vagy kapcsoló eszközt.
A motorparaméterek szerint helyesen beállított frekiváltó, majd tudni fogja a dolgát hogy mikor mit kell csinálnia.

zsolt123

Szia, ezt a rétegelt lemez alaplapot komolyan gondoltad? ;) A gép statikus pontosságát is tized mm nagyságrendbe csökkented, nem beszélve a dinamikusról (értsd: se megmunkálni nem tudod olyan pontosan, mint az aluminiumot/acélt, idővel jobban változik is (pl. a légnedvesség/száradás hatására), meg az erőhatásokra is sokkal jobban hajlik, deformálódik).
villamosmérnök, rendszergazda, hobby CNC-s

zsolt123

Az alis témára visszatérve egy kicsit: én az elmúlt három évben 500 fölötti (!) csomagot kaptam, így elég nagy tapasztalatom van benne...
A csomagküldés azért olyan olcsó, mert államilag dotált (!). Emellett folyton változik náluk, az EU-s ÁFA bevezetése után egy időben pl. próbálkoztak azzal, hogy Hollandián vagy Belgiumon keresztül küldték Magyarországra, az mostanra teljesen kikopott.
Ami most van:
1./ Szállítás Cainiaoval, a tracking no. ilyenkor ECSCCA-vel kezdődik, általában egy hónap alatt itt van, aztán még egy hónapot ül rajta a posta. De volt úgy, hogy két hét alatt ideért, és akkor is egy hónap kellett még a postának. Ez náluk valami szakmai előírás lehet. ;) Egyszerűen nem értem, hogy mi tart egy hónapig az utolsó tíz-húsz km-en.
2./ Szállítás Aliexpress Saver shippinggel. Ha egyszerre több dolgot rendelsz, akkor jó eséllyel össze fognak rakni többet egy nagy csomagba, és kapsz egy csak számokból álló tracking no-t, amit az ExpressOne szállít, 100% megbízhatósággal (legalábbis itt Bp-en), előre jelezve a szállítást, tök rugalmasan. De néha ez is ESCCA-val jön, a posta karmaiba dobva.
3./ Szállítás Aliexpress Standard shippingel. Ez biztos kezekben lesz, tuti az ExpressOne hozza ki.
4./ Kb. egy fél éve megjelent az Alin a gyorsposta, ezeknél odaírják zölddel, hogy 13..15 nap a szállítás, és általában tényleg annyi. Ilyenkor LP-vel kezdődik a tracking no, nagyrészt ezeket is az ExpressOne hozza ki, de néha az MPL, ami ugyan a postáé, de mintha egy tők más cég lenne, mert a ferihegyi érkezés után egy-két nappal itt a küldeményt.

Szóval LP a főnyeremény, a csak számok is jó, az ESCCA szívás. Ritkán van még olyan, hogy egy országkód a tracking no. vége (pl. CN), ez meg dupla szívás, mert lassan is jön, a posta hozza ki, és még a 400/700Ft-tal is lehúznak.
villamosmérnök, rendszergazda, hobby CNC-s

Szalai György

,,A léptetőmotorok csak 2.2 Nm nyomatékú (22kg.cm) Elvileg ennek bírnia kellene"
Az nem úgy van, hogy a 2,2 Nm tartónyomaték egy 5 mm emelkedésű függőleges golyósorsó anyáján kb. 260 kg tömeget képes megtartani?

kgl

Köszönöm a tanácsot. :) Amúgy nagyon tetszett a hasonlatod :) :) :)
Viberen is elérhető vagyok : 06-20-976-6330