Épül a gépem ::: Gatesz

Indította gaben, 2025 február 26, 08:01

Előző téma - Következő téma

gsz03b27r

Az NSK mérnökei biztos értenek hozzá hogyan kell. [#nyes]

De azért a ferde hatásvonalu csapágyakról:
https://www.tankonyvtar.hu/hu/tartalom/tamop425/2011_0001_521_Gepelemek/ch05s03.html

421. ábrától.

Illesztések:

http://pusztavamtc.hu/wp-content/uploads/2017/06/06_illesztes.pdf

5epatw836

A kolléga aki csinálta a csapágyházat 100% ig állította, hogy jó így a cucc, amikor szóvá tettem, hogy több mint 5 századdal a méret alatt van és esélytelen, hogy belemenjen a csapágy. A többi öreg szaki, persze lehülyézte, de ő kötötte az ebet, hogy ez így a fasza. Hőlégfúvóval felmelegítettem, és úgy beleesett a csapágy.

ywathzay

Igen, azok biztosan tudják, most hogy láttam is.... elhiszem.
Én meg saját magam előtt is restellkedem amikor alászaladok méret alá, és csak -0.02 mérettel készül el egy tengely, mert rászalad a csapágy.....  majd ha valaki kérdezi, megmondom a NSK mérnökeitől láttam, hogy ez így tökéletes, a 0-ás tengely meg úgy szar ahogy van, mert azon nem tud megforogni a csapágy a tengelyen, 'oszt nem kell újat készíteni belőle soha. De ez már régen OFF ebben a topikban.

ywathzay

0.05 sok, de ettől még nem kóvályog a tengely. Ha a végmegmunkálás nem központos attól viszont igen. De láthatod a videón, mindent jó lötyögősre kell készíteni, a csavar meg bájlagolás után a helyén tartja.

5epatw836

"mindent jó lötyögősre kell készíteni, a csavar meg bájlagolás után a helyén tartja." Most ugye viccelsz?

ywathzay

Nem nézted meg a linkelt videót? Nézd végig és tanulj! Én nem térek magamhoz de én csak egy nyomi forgácsoló vagyok, azokat az alkatrészeket meg mérnökök tervezik, és nagy pontosságú gépeken készítik.

5epatw836

De láttam a videót már régebben is. De az egy gyári cucc, én meg itt vagyok a kis maszek motyóimmal. Ebből kell főznöm. ;)

ywathzay

Hol a gond, ha majd megtanulod hogy  te is ilyen trehány munkából származó alkatrészeket raksz össze, hézagoló lemezek segítségével korrigálod a hibákat, megfelelő nyomatékkal meghúzod a csavarokat, akkor lehet egy fasza, korrektül működő masinád. Amíg meg próbálsz századra pontos lenni addig csak sz..ni fogsz, mert a legkisebb eltérés is komoly problémát okoz. Hajrá![#wave]

3ztiz2p39

Golyósorsók, nagyfordulatú főorsók precíziós csapágyai szinte mindig kézzel szerelhetőek azzal nincs baj.
(eddig egy szoros illesztéssel találkoztam ama bizonyos 25x25x2700-as orsókéval)

Ettől függően ez és a minap linkelt másik NSK videó is tök béna, szinte komolytalan.
Pl. ha gépalkatrész készülne lennének kúpos illesztőszegek is, és a kocsik lapja nem egy síklemez lenne.

Hobbyban egyébként sem ez a metódus, mert általában eleve kivitelezhetetlen a hosszú sínek helyeinek a pontos megmunkálása.
így mi inkább a kocsiktól indulunk el, azok felfogatásainak referenciafelületeit kisebb munkatérrel rendelkező géppel meg lehet valósítani.

A hézagolás komoly CNC gépeken is előfordul, többször találkoztam vele.
A golyósanya és befogójának a laza illesztése is bevett szokás.
Hiába a precíz megmunkálás a túlhatározottság itt nagyon tud jelentkezni.

Használt cuccokból épített hobby gépeink egyébként azért tudnak jól működni, mert egyrészt kevésbé üti fel a fejét a túlhatározottság, másrészt a pontatlan megmunkálások miatt befeszülnek a kopott cuccok is és "eltűnik" a kottyanás. :(

5epatw836

Kivettem és "kióráztam" az orsót. 0.04mm -ert üt. A mérési módszer megmosolyogtató lehet, de működik, a mérést akárhányszor meg tudtam ismételni, mindig ugyan azzal az eredménnyel. Ami furcsa, hogy ez a 4 század mindenhol mérhető. A két végen és középen is. Hmm?[#miaz]
Akkor ezek szerint a beszerelt állapotban szemmel látható ütést a rossz csapágyfelszerelés okozhatta? Azaz " ferdén volt rajta a csapágy? De hogyan? Egy anya szorítja fel.

  

5epatw836

Közben rájöttem, hogy ezzel a módszerrel, a tengelyvéget is ki tudom mérni ezzel a módszerrel. Az orsó külső felületéhez képes mérhető a 0.04mm a tengelyvégeken ahova a csapágyak kerülnek. Így arra következtetek, hogy az orsó nem görbe, hanem a csapágy valamiért nem jól ül fel az orsóra.

  

5epatw836

Van itthon vadi új csapágy az orsó végére. Kérdés, hogy beletegyem e a csapágyházba az előzőleg ismertetett (csapágyházmelegítés) módszerrel? Ha nem , akkor hogyan szedjek ki 0,05mm a csapágyházból, hogy könnyen belemenjen? :D

8irerv4i

A végmegmunkálások ütését mérted így !
Nem a csapággyal van a baj .

8irerv4i

Smirglivel kijön néhány század hamar .
1 századot szerintem hagyhatsz nyugodtan .
Nem figyeltem milyen csapágyat használsz , ha sima mély hornyú egy lazább illesztésű  is segíthet .

gsz03b27r

A normáltól eltérő hézagú csapágyak alkalmazása is széleskörű. Így szűkített hézag (C1, C2) kell a nagyobb futáspontosság, a merevebb ágyazás biztosításához, a zajszint csökkentéséhez. Bővített hézagot (C3, C4, C5) pedig általában azért alkalmazunk, mert csak ezzel biztosítható az egyéb műszaki okok miatt alkalmazott illesztésnél, a megfelelő üzemi hézag.
Növelt hézaggal építünk be mélyhornyú golyóscsapágyat, ha annak jelentős axiális terhelése van. Ugyanis ezzel a csapágy hatásszöge megnő és javul a szögkorrekciós képessége is.
Általános szabály, hogy mindig azt a gyűrűt kell szorosabban illeszteni, amelyik a terhelés irányához képest forog.
A terhelés okozta mángorló hatás ugyanis csökkenti a fedést és az illesztés lazulásához vezethet. Ilyen esetben a gyűrű ,,vándorol", ami károsodást, illesztési korróziót okoz.
Az álló terhelésű gyűrű általában nem vándorol, ennél (ha egyébként a konstrukció megengedi) lazább illesztés is megfelelő. Határozatlan irányú terhelésnél mindkét gyűrűt szorosan kell illeszteni. A belsőt szorosabban, a külsőt kevésbé szorosan akkor, ha a terhelés nem nagy és az axiális elmozdulást is biztosítani kell.

Ha nincs esztergád és nem tudsz belőle kiszedni, hogy H7 illesztési hézag legyen ami 30-50mm átmérő között katalógus szerint 25µm akkor tegyél bele C3 vagy C4 csapágyat.

Katalógus: 7.4 Csapágyház illesztések

https://www.schaeffler.com/remotemedien/media/_shared_media/08_media_library/01_publications/schaeffler_2/manualmountingoperation/downloads_7/wl_80100_3_de_hu.pdf