Hírek:

Fontos tudnivalók a migrációval kapcsolatban, kérlek olvasd el:

A régi fórumról áthozott hozzászólásoknál a felhasználó neve adatvédelmi megfontolásokból véletlenszerűen generált értékekre lett  lecserélve. Ez akkor tud a valódi értékre visszaállni, ha az adott felhasználó a régi fórumon nyilatkozik, hogy beleegyezik az adatainak az új fórumra továbbításához, majd ezután itt a régi felhasználónevével és email címével regisztrál.
8~20 óra között, 1~30 percen belül megtörténik a jóváhagyás, 30 percenként ellenőrizd email fiókodat (SPAM-ot is) mindenképp kapsz mail-t, a sikeres regisztrácioról, vagy a hibáról és, hogy mi a teendőd.
Nézd meg  "A régi fórumról, az új fórumra költözés útmutatót."
A régi fórumon használt email címmel de más felhasználói azonosítóval érkező regisztrációs kérelmek törlésre kerűlnek.

Main Menu

Épül a gépem ::: Gatesz

Indította gaben, 2025 február 26, 08:01

Előző téma - Következő téma

gaben


5epatw836

Végre eljött az ideje, hogy megépítsem az első CNC gépemet. Hobbi célra szeretném használni. Fa, műanyag, esetleg alu marásra, nyák fúrásra.
Tegnap sikerült hozzájutnom némi építőanyaghoz, illetve egy félkész géphez. Kb 500x400x100mm a munkaterülete.
THK SR20 sínek, kocsik, golyós orsók, 50x50, 50x100 as profiok.
Minden segítséget, tanácsot szívesen veszek, előre is köszi.

Üdv, Atesz

          

5epatw836

Szétszedtem a meglévő dolgokat, és áttervezem a saját elképzelésem szerint. Az X (vagy az Y??) tengely sínjeit, és golyós orsóit (mert hogy duplán lesz) átszerkesztem a gép alá, hogy ne verje telibe a fogács.
Eddig így néz ki:

  

jau5ccsn9

Én nem értek hozzá, de ha lehet 2-2 kocsit használnék sinenként, főleg az Y tengelyen. A hid 2 profilját egymásra helyezném, több helyen összefogatnám, a sineket alulra-fölülre tenném, a golyósorsót pedig hátra. A híd lábainak a külső oldalára teljes hosszban csavaroznék egy merevítőt.

Szalai György

Z orsódat alkalmatlanul nagy emelkedésűnek látom.
Jobb volna 2-5mm emelkedésű.

Az egy kocsi/sin nagyon takarékos megoldás, a gép használhatóságát viszont a minimum alá fogja csökkenteni.
Gondolj a keresztbefordulások lehetőségére, vagy a szélső golyók szélsőséges terhelésére.

A sínek ehhez a gépmérethez nagyon erősek.
Ekkora gépet vékonyabb sínnel szoktak készíteni, mert a kisebb-rövidebb kocsiból kettő is elfogadható hosszal csökkenti a munkateret.
Terhelhetőségre a vékonyabb is bőven sok.

Merevségből sosem elég.
A régi gépváz gyenge részei és a tervezetté is, nem csak az egyenes szakaszokban vannak, hanem azok derékszögű kapcsolatainál is.
Azokat igyekezz minden eszközzel erősíteni, főleg átlós merevítőkkel, külső támaszokkal.

A tervezett gép hídlábaira a leg illőbb kifejezés a ,,pilincka".
Ha rá sem nézel, akkor is lebegni fog a szélben, már az előtolástól is, megmunkáló erők nélkül is. Feltétlen áttervezendő szerintem.

A lineáris vezetékek és orsók védett szerelését nagyon célszerű törekvésnek tartom.
A lefele fordításon kívül még valami körbe-oldalt záró szoknya is segítene a védelmükben. (Meg persze egy hatékony por és füst elszívó rendszer, ami önmagában külön misét érdemel.)

A lentebb említett elvárásaiddal szerintem körülbelül akkor leszel boldog, ha a gépvázad rugalmas elhajlásai, a képzeletbeli szerszám végén, horgászmérlegen kb. két kilóval húzva, bármely irányban, legalább egy tized milliméter alatt maradnak.

A digitális horgászmérleg és egy indikátoróra tanulságos játéklehetőségeket ad.
Próbálgathatsz vele anyagokat, alkatrészeket, szerkezeti megoldásokat, mielőtt véglegesítenéd azokat.

5epatw836

Szia. Köszi a tanácsokat.

A sínekkel és a kocsikkal nem igazán tudok mit kezdeni, mert ez van.

A hídlábakat úhy tudom módosítani, hogy visszaszerkesztem az "eredeti" anagot, azaz a 100x50 alut.

A Z orsó (nem vagyok tisztában a tengelyek elnevezésével) (Z amelyik a hídon mozgatja oldalra a szerszámot?) (A fele irány az Y? ) az egy vadi új orsó. Kellene egy másik helyette?

Csuhás

Véleményem szerint alu kapirgálásra már nem lesz alkalmas. Fa műanyag és habanyag megmunkálható lesz, de a pontos munkára a híd billegése miatt nem lesz jó, illetve tele lesz rezonanciával. Hallgass az előttem szólókra: Nem elég két csapágy a híd alá.

Szalai György

Z többnyire a fel-le irány. Erre általában kicsi a mozgás úthossza, és a legapróbb elmozdulásokra van szükség.
Gyorsmenetben a léptetőmotor a rövid utat, kis emelkedésű orsóval is elfogadható idő alatt végigtekeri.
Az egy motorlépésre jutó egyenes vonalú elmozdulás is kis menetemelkedéssel kedvezőbb.

5epatw836

Egyelőre nincs több csapágy. Ha meg lenne, túl rövid lenne a munkaterület. :(

5epatw836

Megmértem az orsókat. A legrövidebb azaz a Z, 20mm menetemelkedésű, négybekezdésű. Amiből kettő van (ami a hidat mozgatja X vagy, Y?) az 10mm menetemelkedésű, kétbekezdésű. Amiből egy hosszú van, az 15mm menetemelkedésű, egybekezdésű.

jau5ccsn9

A Z orsót lecserélném 5mm emelkedésűre. Ha csak 1-1 kocsid van az Y tengelyre, akkor emeld fel a sineket a hídig, mint ahogy azt adamant fórumtárs tette, és ne akarj túl nagy Z járatot.  
[#t52p539#]
A 20-as és 15-ös emelkedésű orsókat szíjáttétellel hajtanám.

5epatw836

Kicsit tervezgettem. Ha tudok venni hosszabb sínt 4 kocsival, akkor át tudnám alakítani, hogy alul dupla kocsi legyen.
Így a munkaterület kb 640x400mm lenne.
A híd még tovább gondolás alatt áll.
A tervezgetés oka: a meglévő anyagok mellé nem szeretnék még egy gépnyi anyagot venni. Csak amit tényleg muszáj ahhoz jó gép legyen.

  

Szalai György


Szalai György

Az X két orsóját összekötöd fogas szíjjal?

5epatw836

Nem. Két külön motorral tervezem, csak még nincs a rajzon. :)