Hírek:

Fontos tudnivalók a migrációval kapcsolatban, kérlek olvasd el:

A régi fórumról áthozott hozzászólásoknál a felhasználó neve adatvédelmi megfontolásokból véletlenszerűen generált értékekre lett  lecserélve. Ez akkor tud a valódi értékre visszaállni, ha az adott felhasználó a régi fórumon nyilatkozik, hogy beleegyezik az adatainak az új fórumra továbbításához, majd ezután itt a régi felhasználónevével és email címével regisztrál.
8~20 óra között, 1~30 percen belül megtörténik a jóváhagyás, 30 percenként ellenőrizd email fiókodat (SPAM-ot is) mindenképp kapsz mail-t, a sikeres regisztrácioról, vagy a hibáról és, hogy mi a teendőd.
Nézd meg  "A régi fórumról, az új fórumra költözés útmutatót."
A régi fórumon használt email címmel de más felhasználói azonosítóval érkező regisztrációs kérelmek törlésre kerűlnek.

Main Menu

Léptetőmotor

Indította gaben, 2025 február 03, 18:30

Előző téma - Következő téma

svejk

Anno én is elszórakoztam pár napig ilyen mókával.
Egy már szétszedve hozzám került HybridStepper volt az áldozat és volt mellé egy jó is összehasonlításnak.

A saját tekercsével való felmágnesezés szinte semmi eredményt nem hozott.

Esztergáltam hozzá vascsövet, majd a két mágnes közti résznél rést martam ezen keresztül fűztem be a beütőtekercset.
A beütés érzésre sikerült elég jól, de a helyére való visszatoláskor mindig vesztett sokat az erejéből.
És igen az eredeti tekercsfejektől nem lehetett elég vastag ott a vascső, lehet telítődött.

A szétszerelt motor kb. 1:3-ra veszti a mágnesességét, nekem ezzel a barkács módszerrel kb. 70 %-osra sikerült visszaütni.

Időtöltésnek jó volt :)

A mai motorok szerintem már nem AlNiCo-val készülnek, ott talán nincs ilyen gond.

Victorious

Én lerajzoltam.
Ha jól látom, és jól gondolom, akkor így kötötted be.

Továbbá találtam egy dokksit, ami talán azonos lehet ezzel a 34-es motorral.

https://www.astrosyn.com/wp-content/uploads/2015/10/MY34HY1-3-Technical-Datasheet.pdf

Vélemény? (Tök hülyeség, hogy azonos, ha a súlya, méretei, és a kinézete kb ugyanaz?)

  

svejk

Szerintem az is kevés lenne, de Gábor ki tudja számolni fejben milyen keresztmetszetnél telítődne, persze tudni kellene a szükséges B értékét is.

svejk

A kérdéses léptetőmotor tekintetében pedig a legbiztosabb a gyári meghajtással való kipróbálás lenne, mert ugye volt már itt is olyan a történelemben, hogy a legjobb szakik is elhamarkodottan nyilatkoztak egy-egy dologról.

Nagy Zoli

Bocs, egy üzenetben válaszolok mindenkinek.

Victorious,
igen úgy kötöttem be pontosan ahogyan rajzoltad. Méretben kinézetben hasonlít, de teljesen nem ugyanez, jóval nagyobb fázisáramra tippelek, az induktivitása amit mértem 0,2mH volt alap kötésnél ennek az adatlapján 2mH, ennyit még a kézi műszer sem téved.

Robsy,
megcsináltam a mérést bár Nekem ez így jónak tűnik. 0,45A ment a tekercsre áramgenerátoros üzemmóddal egy labortápról, ezt rákapcsolva "megragad" a motor , ahogy próbálom eltekerni kissebb erővel akkor rezeg mintha ellentartana Nekem és vissza akarná tenni a pozícióba, nagyobb erővel eltekerhető de ilyenkor is beáll egy ilyen stabil nyugalmi pozícióba. Egy másik teljesen más motorral is megpróbáltam, a helyzet ugyanaz. (a kérdéses motort kézzel alig bírtam eltekerni mert nem volt rajta bordáskerék, csak a tengelybe egy kis csap és eléggé kényelmetlen volt a kezemnek abba kapaszkodni)

Csináltam egy ennél látványosabb mérést is, szintén DM556 vezérlővel:

- Áram 2.7A-re beállítva , nyugalmi 50%
- 1/16 ulepes
- többi ugyanaz mint a Nema34 esetében

Kézi multiméter nekem a szóban forgó motorra ~2,5mH tekercsinduktivitást mutatott, a másikra pedig 0.8mH-t.

A motor gyönyörűen pörög... megállításkor csendben van, nem kattog, nem zörög, semmi rendellenes. Jó lenne látni tőled is valami kézzelfoghatót, mert eddig csak "furcsa" , meg "nem jó" volt. Így most az egész mérőrendszer Nekem olyan mint Columbo felesége.

És persze videót is tettem fel róla ide:
https://drive.google.com/open?id=1RxtTlyFtlRf_hYQwcy3YGBma56yqpFur

Na most akkor? :) nem használtam fekete mágiát. Van még a telkemen pár egyszerű aktuátor amiket habvágókhoz építettem, jövőhéten elvileg megyek oda hazahozok egyet, felszerelem rá ezt a motort majd a végére egy mérőórát. Nekivezetem a mérőórának, majd elküldöm a másik végére. Újra vissza "0"ba és mérőóra leolvas. Ugyanezt kipróbálom majd úgy is hogy nem csak egy oda-vissza hanem esetleg útközbe egy-egy irányváltás ide-oda járkálás. Nem hiszem el h ez nem alkalmas CNC-re és pozíció gondjai vannak, most hogy saját magam is próbáltam pláne nem.

Nagy Zoli

Találtam egy ilyet, ha nemis a konkrét motorról de a 23KM-C sorozatról

  

000000000

"az egész mérőrendszer Nekem olyan mint Columbo felesége.+

Nagy mesélő vagy, folyamatosan szeretsz mást mondani, mint a valóság. [#csodalk]
A tény az, hogy már 2017-ben a székesfehérvári Hobby CNC kiálításon látható volt a mérőrendszer, ott a helyszínen be is mértem vele pár fórumtárs motorját.
Aztán van egy szakmai honlapom, aminek az egyik fejezete csak a Robsy motor dinamikai mérésekrők szól, szerintem itt se jártál még. Itt a fórumon is számos publikációm van ebben a topikban is erről.

Aztán azt az elemi mérést se tudod normálisn érezni, megvalósítani, amit írtam. Az áram miért 0.45 A volt, amikor 0.3 - 0.4 közöttit javasoltam? Mellesleg hogy minél kisebb nyomatékkal tudjad kézzel kitéríteni a motor tengelyét, a kisebb áram értékek a jobbak ennél a tesztnél, tehát pl. 0.3 A-el ismételd meg.
Az is fontos alaptétel, hogy először egy léptetőmotort a +- 2 1/s fordulatszám tartományban érdemes tesztelni, kivizsgálni, mert a "hülyére" pörgett motor sokszor csak egy "látványpékség" a hobbysta videókon.

Hidd már el, nem a levegőbe beszélek, az a ritka szakemberke, megszállott vagyok, aki ~ 40 éve a CNC motorhajtások fejlesztésével, lelkivilágával is intenzíven, folyamatosan foglalkozik. Így amikről pedig írok, azok a kőkemény elvi alapokon megvalósuló gyakorlati tények, tapasztalatok, mérési eredmények, és nem valami misztikus duma, ahogy te is gondolod.

Nagy Zoli

Félre ne érts én nem a szakmai hozzáértésedet kérdőjelezem meg ezt azért had szögezzem le!

Nem értem miért nem jó a 0,45A ha a 0,4 jó , ez kb 10% különbség. Ráadásul abban biztos vagyok, hogy nem lehet általánosan minden motorra kimondani, hogy 300mA a jó a próbához, más tulajdonságú motornak lehet elég 150mA vagy kell 500mA. (privát véleményem)

Kérdésem: ha normálisan motorvezérlőről meghajtva ahogy írtam egy aktuátoron referencia pozicióhoz mérve a kiadott és valóságos mozgást összevetve ha jó akkor még szerinted mindig nem könyvelhetjük el , hogy ez alkalmas CNC-re? Mert hogy CNC-ben is ugyanezt kell tudnia egy léptetőnek.  

Illetve mint látod a SmartStepperes kolléga által írt hiba sincs. (nem csodálom az egy 3d nyomtatóhoz leginkább nema17hez való meghajtó)

000000000

Ennek a motornak már a tekergetése is olyan furcsa, amolyan "minebeás" érzés.
Tudod ez olyan, mint a görögdinnye vásárlás előtt a tenyérrel való kongatási teszt. Kellő tapasztalat, gyakorlat után van aki igen nagy valószínűséggel tud így számára jó minőségű dinnyét kiválasztani.

Leírtam világosan, miért jó ENNÉL a motornál a 0.3 A körüli teszt áram, olvasd el megint, és teszteld le így is.

Nagy Zoli

Kiváncsiságból már csak megcsinálom 300mA-el is. Ez a "minebea"-s ezt akkor úgy érted hogy a Minebea motorok nem jók?

Most visszaolvastam a SmartStepperes tapasztalatait, aki azt említi hogy darabosan jár de csak kis áramnál, nagyobb áramnál már jól jár menet közben csak zajos. Ezt teljes egészében én betudom a gyenge meghajtásnak, mivel nálam a 2,7A-re beállított vezérlőn normálisan jár. (na éppen ezért nem győzne meg még az sem ha 300mA-en bármit tapasztalnék, mert az nem korrekt meghajtás)

Az aktuátoros teszt kérdésemre is válaszolj légyszíves! Leginkább erre lennék kíváncsi

KBalázs

A SmartStepperes problémáról kiderült pár hsz-el később, hogy az opto-s bemenete elégtelenül lett meghajtva az Arduinoról.

Nagy Zoli

Tovább olvasva a topicot, valami Pico Drive vezérlővel normálisan járt már a SmartStepperes kollégának is a motor.

https://www.youtube.com/watch?v=2IHCxHkufrU Ha jól látom ez a PicoDrive vagy TB6560 vagy 6600 alapú lehet. Én azt gyanítom ennek a motornak egyszerűen kell az áram...ennyi. High Torque motorról beszélgetünk elvégre, a sok lóerős autókat is etetni kell hogy menjenek :)

Nagy Zoli

Szóval én mindent összevetve azt gondolom meddő ez a vita tovább. Mindkét szóba került motor jól működik a megfelelő meghajtás mellett.

000000000

Ezredes mérőórával mérted az aktuátoros visszaállási pozíciót?

Egyébként a visszaállási pozíciója lehet még elfogadható egy motornál, miközben elfogadhatatlnok, hitványok a mozgás dinamikai függvény jellemzői (út, sebesség, gyorsulás).

Fontos tehát leszögezni, hogy óriási különbség van a statikus és dinamikus motorhajtás állapotok között.

B.Zoltán

Csak találgatok, mert nekem nincs ilyen motorom.

Egy bizonyos áramnál (0,3-0,4) kellemesen lehet érezni az előre-hátra mozgatásnál a mágneses rugalmasságot a következő pólusig, talán ezeket bontja mikrolépésekre.
Ezeknél a motoroknál nincs ez, vagy jóval kisebb?
Lehet rossz irányba tapogatózom?