Hírek:

Fontos tudnivalók a migrációval kapcsolatban, kérlek olvasd el:

A régi fórumról áthozott hozzászólásoknál a felhasználó neve adatvédelmi megfontolásokból véletlenszerűen generált értékekre lett  lecserélve. Ez akkor tud a valódi értékre visszaállni, ha az adott felhasználó a régi fórumon nyilatkozik, hogy beleegyezik az adatainak az új fórumra továbbításához, majd ezután itt a régi felhasználónevével és email címével regisztrál.
8~20 óra között, 1~30 percen belül megtörténik a jóváhagyás, 30 percenként ellenőrizd email fiókodat (SPAM-ot is) mindenképp kapsz mail-t, a sikeres regisztrácioról, vagy a hibáról és, hogy mi a teendőd.
Nézd meg  "A régi fórumról, az új fórumra költözés útmutatót."
A régi fórumon használt email címmel de más felhasználói azonosítóval érkező regisztrációs kérelmek törlésre kerűlnek.

Main Menu

Léptetőmotor

Indította gaben, 2025 február 03, 18:30

Előző téma - Következő téma

Victorious

Köszi a választ!

Teljesen egyetértek a bekötési javaslatoddal, nekem is így logikus, továbbá a motor gyári kábelvégén is ilyen sorrendben vannak rendezve a kivezetések...
Egyébként a rajzomra a betű jeleket én csak rámásoltam a motor paneljáról.
A rajz célja az volt, hogy a motorról átlátható vázlatot tudjak készíteni, hogy érthető legyen ha hiba van a kötéseknél.

Még viszonylag kezdő vagyok a léptetőmotorok terén, ezért is fordultam a csoporthoz a kérdésemmel.

Victorious

A motor átalakítását csak a legvégső megoldásnak tartogatnám, mert a sorba kötés az egyenlő azzal, hogy kidobjam belőle a gyári kötőpanelt, és bele faragjak egyéb megoldást.

Felmerült bennem már gondolatként a teljes áttekercselés is, mert 8db 12 menetes tekercset feltekerni még kézzel sem akkora dolog, csak naaa.
No meg mi a gar ezek után arra, hogy azután jó lesz...

Az eladó említette azt is, hogy ő ingyenesen is elküldene egyet bárkinek tesztelésre ... ami nagyon korrekt felvetés.

SándorP említette, hogy neki törött füllel érkezett az egyik motor, hála a jó postának :/
Talán célszerű lenne azt boncolgatni tovább.

Nagy Zoli

Ezt a 23asokra írtam, hogy még senki nem panaszkodik, SandorPvel beszéltem többször telefonon a problémáról a 34el de akkor még kevés áram volt a gyanú.

Robsy, amcsi oldalakon is keresgéltem de nem találtam semmi infót egész lépésre specializált motorról.

Egy 34est is felajánlok, ha vállalod hogy hullára teszteled :) (a soros bekötésre én is kiváncsi lennék, ha lesz este időm akkor átkötök egyet,  de csak dm556 van kéznél hozzá)

ANTAL GÁBOR

Csak egy apró kérdés :  "  Alnico  mágnessel vagy neodímiummal van szerelve a motor ?
 Mert ha Alnico és szétszedted  ( hogy menetszámot  huzalátmérőt   stb mérj)akkor mehet a kukába , abból már nem lesz motor .....

dtb

Ezt a szétszedés egyenlő a kukával dolgot már más is írta. Leírná valaki pontosan, hogy miért megy tönkre? Akkor is tönkre megy, ha csak a két fedelet (csapágyházat) bontjuk meg, vagy az is kell, hogy ki legyen véve a tengely a motor testből? Jópár N17 motort szétszedtem, az 5 vezetékesből, és átforrasztottam 4 vezetékesre, és jó lett. Csat tudni szeretném a miért-et...

000000000

A "senki" biztos nem stimmel, mert itt a fórumon is jelezte valaki már. [#t263p137#]

Aztán én ezt a motor problémát már privátban is megírtam neked 4 hónappal ezelőtt (van tőled ilyen léptető motorom), mert kézzel, szemmmel, füllel is érezhető a problémája, amikor forogn egy meghajtóra kötve. A Robsy motor dinamikai mérőrendszer teszt eredmények (majd felteszem ide a tanulságos és elkeserítő diagramokat, adatokat) pedig egyértelműen bizonyítják a súlyos működési problémákat.

Ha lesz alkalmam, bemérhetem a Nema34-es típust is, amikre most pár ember panaszkodik, és én csak nekik válaszoltam a 6299-ben, ahol világosan leírtam, mi a fő gond.

Egyébként meg ez az egész egy remek példa arra, hogy mennyire semmitmondó az a szó, érv, ami itt népszerű és gyakori válasz kritikákra a Fórumon, hogy valami ugyebár rámondás alapon működik, pedig a valós, megmért fő műszaki paraméterek, tények meg közben siralmasak.[#csodalk]

ANTAL GÁBOR

A kulcsszó :demagnetizációs görbe ( fejből demagnetisation curve )  Az Alnico B max ja meghaladja a neodímiumét , de csak zárt vaskörben . Ha megbomlik a vaskör akkor a B értéke a kb a harmadára esik  aztán kampó.....
 A neodímuim az más , annál más a B, H görbe lefutása , ott nincs ilyen jelenség  ( természetesen szobahőmérsékletről beszélünk) .. Magasabb hőmérsékleten a neodímium is lemágneseződik
 Csináltam annó egy kísérletet : egy Alnico-s léptecset generátoros üzemben teszteltem   ( nemcsak üres járás hanem terhelés is ) . Aztán a leggondosabban "csőbe" húztam majd vissza   .. Jelentősen leesett a kapott feszültség .  Majd kihúztam és vissza ,  no akkor már csapnivaló volt az indukálódott feszültség   ( Kb a harmada az eredetinek ) Vagyis a vaskörét elvesztő Alnico az már nem is mágnes .  No motoros üzemben is hasonló a dolog ,
 Látszatra működik csak nyomatéka nincsen  ( a nyomaték az
 I és a B lineáris függvénye )

Szerencsére változik a világ .  Az Alnico az nagyon jó és piszok olcsó csak macerás felmágnesezni , A neodímium az drágább de nincs vele gond , egyre több léptetőt gyártó cég áll át a neodímiumra de ezt sajnos nem írja le az adatlapon , vagyis szétszedni egy ismeretlen motort az kockázatos

B.Zoltán

Én a fénykép alapján úgy látom, hogy a panelon a forrasztás mellett átvágod a fóliát és könnyedén sorba köthető a két fél tekercs, remélem nem csal a szemem.
Ha itt csinálod, és nem jön össze, akkor vissza is kötheted ahogy volt eredetileg.
De tévedhetek is, mert a másik oldalát nem látom.

Nagy Zoli

Minden témát nem olvasok...  A Smart Stepper egyébként szerintem amúgy is kevés ezeknek a meghajtásához. Most visszaolvastam amit Te irtál, hogy pontos legyek azt irtad nincsen egy konkrét beállása két pozició között kézzel eltekerhető, Toschiba és Leadshine vezérlővel próbáltad.

Azt irod gond van velük... valótlant ne állits! a motorok a gyári speckóknak megfelelően biztos hogy tökéletesek! hogy esetleg adott feladatra nem alkalmas azt akár el tudom fogadni mivel nincs adatlap róluk, ezért is nem állitottam sosem semmiféle valótlan adatot róluk! (mérések jöhetnek fel ide nyugodtan, hátha tanulunk valamit)

A tekercsek induktivitása ~200uH a gyári elrendezésben, most gyorsan átkötöttem sorosra, igy ~520uH lett. (kézi multiméterrel mérve, az mérés igy kezelendő... )

Egyébként azt irtad egész lépésre van tervezve, de akkor miért nem tökéles egész lépéssel sem? Egyébként egy fórumtárs mondta, hogy ő terhelés nélkül nem próbálta, de terheléssel menni normálisan megy, csak tartás közben hangoskodik 860as vezérlővel.

Teszek fel mindjárt képet az átkötött motorról, de előtte megpróbálom egy DM556-ról viszont én csak terheletlenül fogom tudni 36V-ról.

000000000

Egyelőre te állítottál valótlant, nem én, hiszen kiderült, a senki az valaki.

"a motorok a gyári speckóknak megfelelően biztos hogy tökéletesek! hogy esetleg adott feladatra nem alkalmas azt akár el tudom fogadni mivel nincs adatlap róluk"

Ezek meg megint milyen mondatok? Ha nincs adatlap, akkor milyen gyári speckóról beszélsz?

Nyilván azért nem található ezekről a motorokról semmilyen adatlap, mert ahogyan írtam célgépre tervezték, nem pedig általános CNC felhasználásra. Ezt a katasztrófális mérési eredmények is bizonyítják. Pont.

Nagy Zoli

Ami a mondanivalóm lényege a motoroknak semmi baja! ne ragozzuk ezt, hogy hogyan értelmezed a mondatomat. Nincs adatlap, nem állítottam hogy x Nm vagy y V akármi adatokkal bír a motor, de állítottam és állítom, hogy a motorok a gyárból kikerült adataival bírnak most is, nincsen semmi károsodásuk. Ezt a részét befejeztem! (technikai adat, mérési eredmény jöhet, de ezt a hülyeséget hagyjuk h nem jó, max Neked nem jó, vagy max egy adott feladatra nem jó, nem pedig általánosságban nem jó, a Ferrari sem jó ha egy folyón kell átkelni)

Képet tettem fel a sorosra átkötött motorról, illetve videot a működésről :)

https://drive.google.com/open?id=1RxtTlyFtlRf_hYQwcy3YGBma56yqpFur

A konfiguráció:
- motor sorosra átkötve (elvileg így 0,5mH lett 0,2mH-ről a tekercsinduktivitás)
- DM556(kínai koppincs) vezérlő a maximális áramra 5,6A-re beállítva , tartóáram a névleges 50%a
- 36V DC tápfesz kapcsolótápról
- 3 fajta beállítás a 3 videon 6400step/rev, 3200step/rev , 400 step/rev
- terhelés nincs a motoron

A 400 az elvileg 1/2 mikrolépés, ott már lépést veszít mert nagyon pörögni akar, a mach3ba emlékeim szerint 7200mm/min van megadva. Nincs kattogás, tartóáramon kézzel stabilnak tűnik a tengely és a motor nem is zenél.

Ebből Nekem az következik, hogy a meghajtás nem volt megfelelő, hogy kezelje ezt az alacsony induktivitást megfelelően. Az elméletem a problémára az, hogy a kis induktivitás nagy áramcsúcsokat eredményez ezért a pwm szabályzásának frekvenciája hallatszik a motorból. A lépegetés meg esetleg a "be-be" kapcsoló áramkorlátból adódhat, ami a tiltási szintet átlagban esetleg nem éri el, de arra elég hogy rendellenesen viselkedjen.

  

Nagy Zoli

Köszi ez hasznos infót ezt eddig én nem tudtam. De jó hír, hogy akkor egy átkötéshez szükséges "kupak" levétel valószínűleg nem károsítja ha jól értem.

B.Zoltán

Most, hogy leforrasztottad a panelt láttad a kivezetéseket.
A panel leforrasztása nélkül is lerajzolhatnád a soros átkötést akinek kedve lesz rá, úgy azért egyszerűbb lenne, panel átvágás+vezeték.

Nagy Zoli

Lerajzolom de nem vagyok benne biztos h leszerelés nélkül átköthető, mert az úgy emlékszem kétoldalas panel és szerintem alul is kellene akkor vágni. De ahogy időm engedi rajzolok

Victorious

Én a magam részéről köszönöm a tesztedet!!!

... és köszi mindenkinek a hasznos tanácsokat (elsősorban a sorbakötőset)!

A videók számomra magukért beszélnek (mert ha kell csendben van, ha kell forog szépen, egyenletesen) bár én nem vagyok mérnök, csak azt látom a videón, hogy így terheletlenül gond nélkül működik, ráadásul mikrolépés módokban.

Ha ezt a motort eredetileg 24V-os rendszerbe építették X árammal, akkor 48V-ra kapcsolt vezérlőnél a sorba kötés X áram felét, így a vezérlőn folyó eredeti áram felét jelentené, azonos teljesítmény mellett? Vagy rosszul gondolom?

Magyarul vajon így is kihozható belőle az eredeti nyomaték?