Hírek:

Fontos tudnivalók a migrációval kapcsolatban, kérlek olvasd el:

A régi fórumról áthozott hozzászólásoknál a felhasználó neve adatvédelmi megfontolásokból véletlenszerűen generált értékekre lett  lecserélve. Ez akkor tud a valódi értékre visszaállni, ha az adott felhasználó a régi fórumon nyilatkozik, hogy beleegyezik az adatainak az új fórumra továbbításához, majd ezután itt a régi felhasználónevével és email címével regisztrál.
8~20 óra között, 1~30 percen belül megtörténik a jóváhagyás, 30 percenként ellenőrizd email fiókodat (SPAM-ot is) mindenképp kapsz mail-t, a sikeres regisztrácioról, vagy a hibáról és, hogy mi a teendőd.
Nézd meg  "A régi fórumról, az új fórumra költözés útmutatót."
A régi fórumon használt email címmel de más felhasználói azonosítóval érkező regisztrációs kérelmek törlésre kerűlnek.

Main Menu

Léptetőmotor

Indította gaben, 2025 február 03, 18:30

Előző téma - Következő téma

dezsoe

Igen, a feliratok némiképpen ellentmondanak egymásnak. :) Az ENA az magasra aktív.

dtb

Kb. 1 heti levelezésembe került, mire megküldte a kinai a pdf-t, de mindenképp meg akartam nézni, mi a gyártói javaslat a beállításokra.
Nekem is egyértelműen "Active Low" típusnak tűnik, viszont a default gyári beállításoknál épp az ellenkezője volt/van beállítva, ami elbizonytalanított:
"SW1 is used for setting the activate edge of the input signal, "off" means the activate edge is the rising edge"

Azóta már az adott szövegrészre rákeresve megtaláltam más gyártóknál is ezt a leírást, más helyeken a feszültség értékek jók, tehát az már biztos, hogy a leírás ezen része hibás.
Tehát a jelenlegi állapot szerint a javasolt az active low(?), ehhez képest a gyári default az active high(!).
Ezek szerint teljesen mindegy a driver szempontjából, hogy mire van beállítva?
Ha viszont így van, akkor melyik a jobb választás? Low vagy a High?

dezsoe

Lényegében mindegy, de mivel bekapcsoláskor a vezérlő kimenetei alacsony szinten vannak, én felfutóra állítanám a meghajtót kikapcsolt active low pipával.

000000000

Az 1 hetet 5 percre redukáltam volna a helyedben.:)
Úgy, hogy egy 20 Ft-os IC-vel (pl. 555, 74HC14, .... stb.) készíthettél volna egy ~0.5 Hz-es bistabil multivibrátort, aminek jele meghajt egy ledet, és a léptető motormeghajtód step bemenetét is. Ezek után kezed a motortengelyen szemed a leden. Tökéletesen megállapítható, hogy pozitív vagy negatív élre történik a lépés.

Csak halkan jegyzem meg, a Robsy CNC vezérlőkhöz van ilyen élvezérlés megállapító bemérő program is, csak ugye ehhez már PC is kell.

Az meg nonszensz, hogy itt szinte mindeki össze-vissza pipálgat a setup menüpontokban a virtuális ketyvaszban, majd valahogy működik az a szerencsétlen CNC tengely, de közben fogalmunk a sincs a valóságról ebben hajtástechnikai alapkérdésben.

dtb

Köszi a választ, de átsiklottál a lényegi részen.
1, Mint kiderült, hibás a gyári doksi,
2, A papíron javasolt beállításokkal pont ellentétes a gyári default beállítás.
Tehát gyakorlatilag a driver-en én állíthatom be, hogy felfutóra lépjen, vagy lefutóra.
A kérdésem az lett volna, hogy melyiket célszerű, ha már a gyári doksi ilyen trehány, illetve reménykedtem benne, hogy PRO és Kontra érveket fogok olvasni egyik vagy a másik mellett...

000000000

Nem látom egész pontosan, mitől "trehány" a gyári doksi.

Én csak segíteni akartam, hogy műskor ne levelezzél bizonytalan adatokért hetekig, hanem mérjél 5 perc alatt a biztos eredményért.

Az meg teljesen mindegy, hogy utána közös anódos, vagy közös katódos bekötést alkalmazol a bemeneti optocsatolóknál, eleve a fölösleges leválasztó kártya ilyen téren is csak bajt okoz, és kényszer pályára vihet, bekavarhat.
A közös katódos megoldás jobban átlátható nekem, én ezt alkalmazom a rendszereimben.

dtb

A feszültség szintek rosszul vannak megadva, és az egész más gyártók doksijából lett összeollózva.

000000000

Ez egy ~ 5 másodpercig tartó léptető motoros hajtás teszt hangja.

Ha pedig ezt a folyamatot kielemezzük közben a legújabb fejlesztésű Robsy motordinamikai mérőrendszerrel, egy csodálatos, rendkívül tanulságos valós kép tárul elénk.



Azt pedig mindenki magában eldöntheti, hogy az eddigi műszaki elképzelése, ismerete egy ilyen eseményről és a bemért, megmutatott valóság mekkora mértékben egyezik meg.

dtb

Ez egy nagyon szép kép, de egy kicsit bővebben is írhatnál arról, hogy mit kell látnunk, melyik tengely, melyik érték mit takar, mert enélkül mi laikusok csak annyit látunk, hogy ez egy nagyon szép kép :-)

PSoft

Tibor, ugye megbocsájtod nekem...[#kacsint]
Én egy szép, augusztusi hullócsillagot vélek felfedezni a Balaton fölött, az amúgy tényleg látványos képen.[#wave]

dtb

[#taps][#eljen][#kacsint]

RJancsi

Ha már volt korábban akkor elnézést, nekem új. Többször volt szó róla, hogy ha valaki olyan gépet épít ahol ugyanazt a tengelyt két léptetőmotorral mozgatja, akkor mi a jobb: motoronként külön meghajtó és a step/dir jelek szétosztása, vagy egy meghajtó és a motorok párhuzamos kötése. Ezzel a megoldással most találkoztam először: egy meghajtó és a léptecsek sorba vannak kötve. Találkoztatok már ilyennel? Netán kipróbálta valaki? Vélemény/tapasztalatok?

dtb

A "hivatalos" megoldás az lenne, hogy a vezérlő programodban beállítod, hogy az a motor "slave" és persze meg kell hozzá adni az elsődleges tengelyt is. Igy a vezérlő, pl.  MACH3, vagy az UCCNC, ha kiad egy lépést az elsődleges léptetőre, akkor kiadja a slave motorra is.
Elvileg ugyanezt éred el hardveresen azzal, ha az enable, a step, meg a dir jeleket két összetartozó motor vezérlőre vezeted, de vigyázz a forgásirányra.

000000000

Ennek a megoldásnak mindig lesz  nagy hátrány párhuzamos/soros kötés kérdés melyik tényezőt áldozod fel nyomaték vagy sebesség?!
Legjobb meghajtó motorokét és mehet egy vezérlőjel egyszere mindkét meghajtónak és megmarad a motorod összes  gyári tényezői is amit nem kell beáldozni le rontani...[#eljen]

2f428kduf

Az első gépemnél nagyon "okos" akartam lenni, az Y tengelyt két motorral hajtottam, egy meghajtóval. Az A és B motor megfelelő tekercsei sorba voltak kötve. Mivel két motor hajtott egy tengelyt, nem ijedeztem, hogy nem bírják. Nem is az lett a baj, hanem előbb-utóbb befeszült, megszorult a két orsó, valószínű valamelyik motor lépést vesztett. Természetesen a legkellemetlenebb helyzetben. Kínomban összekötöttem a két Y-t, egy szíjjal, meg is szűnt az akadozás, de így mi értelme a két motornak. Azóta ezen a gépen is, a következő nagyobbon is két orsó, egy motor van. Hiba nélkül mennek.