Hírek:

Fontos tudnivalók a migrációval kapcsolatban, kérlek olvasd el:

A régi fórumról áthozott hozzászólásoknál a felhasználó neve adatvédelmi megfontolásokból véletlenszerűen generált értékekre lett  lecserélve. Ez akkor tud a valódi értékre visszaállni, ha az adott felhasználó a régi fórumon nyilatkozik, hogy beleegyezik az adatainak az új fórumra továbbításához, majd ezután itt a régi felhasználónevével és email címével regisztrál.
8~20 óra között, 1~30 percen belül megtörténik a jóváhagyás, 30 percenként ellenőrizd email fiókodat (SPAM-ot is) mindenképp kapsz mail-t, a sikeres regisztrácioról, vagy a hibáról és, hogy mi a teendőd.
Nézd meg  "A régi fórumról, az új fórumra költözés útmutatót."
A régi fórumon használt email címmel de más felhasználói azonosítóval érkező regisztrációs kérelmek törlésre kerűlnek.

Main Menu

Léptetőmotor

Indította gaben, 2025 február 03, 18:30

Előző téma - Következő téma

ANTAL GÁBOR

Ha mégis macskadobálós lenne akkor kérném a forgórészt  !! Én szétszedném és bevonnám Sasit hogy nézze meg  az összetételét (de más  csatorna is lehet )  Nem tudom mással magyarázni csak azzal hogy nem AlNiCo .  A fotót nézve nem látom hogy volt e nikkelezve  vagy cinkezve a palástja  ?

 Kínai vagy japán ?

ANTAL GÁBOR

Minthogy szinuszosnak lehet feltételezni a feszültséget én is a kettős integrálós multiméteremet vettem elő . A különbség azzal is kiderül

ANTAL GÁBOR

De van egy jobb ötletem is : kölcsönkérek egy indukciómérőt és a szétszedett forgórész mágnesneak megmérem a felületi indukcióját  ( van egy saját indukciómérőm is de elég kaotikus , egy kis ráfordítást megérne , lehet megcsinálom )
 Az én szétszedett forgórészem  is meg van talán  azzal kezdem ....

ANTAL GÁBOR

Beszéltem Bélával telefonon . Elküldi nekem a motort és tovább vizsgálódok   ( az adatlap alapján  feltételezhetően neodymiummal van szerelve mert T max = 80 C fok . )  A pdf ben nem utalnak a mágnes minőségére

Összerakom a térerőmérőmet és egy kölcsön műszerrel lekalibrálom .  Előszedtem az én motoromat Az egy Sanyo denki  2.1 Nm es 4 szegmeneses forgórészű  klasszikus AlNiCo  ( nincs nikkelezve ,nyers a felülete a mágnesnek  )

rokonok

Itt a katalógus a motorokról. Sajna mágnesről nem írnak.
kati...

svejk

"A harmadik oszlopban a kifele több mágnesességet mutató motor, ez forgatható kézzel is keményebben.(ezt, nem szedtem szét)"

Kár, pedig akár tanulságos is lehetett volna.

PSoft

No de, ott a katalógus, az [5715]-ben is!
[#t168p5715#]

PSoft

Gáborral beszélgetve született egy teória is, a két egyforma motor, nem egyforma "külső mágnesességével" kapcsolatban.

Röviden...

A motorpajzsok, nem illesztővállas kialakítása miatt elképzelhető, hogy az "erősebb" külső mágnesességet mutató motor forgórésze, nincs tökéletesen "központban".
Talán, ezért a kézzel nehezebb forgatás is.[#nemtudom]

zozo

Wow, akkor nekem is vannak néha "okos" gondolataim [#nevetes1]
[#t168p5712#]

Az én motorom annyira klón, hogy adatlapot se találni róla. :)

PSoft

Mindenképpen![#worship]

gk6nzg8h4

Olvasgattam külföldi fórumokon.

Azt írják, hogy a mágnesek idővel gyengülnek, ha a pólusaik nincsenek összekapcsolva valamilyen ferromágneses anyaggal.
Erre azt a tapasztalati példát hozták, hogy a fizika szertár patkómágnesét is úgy tárolják, hogy a két pólusvéget vassal "rövidzárják", különben az évek alatt lemágneseződik.

Van egy Orientalmotors nevű cég, aki hibrid léptetőket forgalmaz, és megírta a fontos infókat.

- A motort ne terheljük a névleges áramnál 2x jobban, mert telítődés miatt nem alakul több forg. nyomaték
- A motor névleges áramának 10x terhelése esetén a mágnes lemagnetizálódik

- A forgórészt komplett összeszerelés után mágnesezik fel a gyárban
- A motor szétszedésével a nyomaték 50%-ra csökkenhet

forrás:
http://www.orientalmotor.com/stepper-motors/technology/stepper-motor-basics.html

 Egy másik cég azt írta, hogy a csapágycsere miatti szétszedés után vállal újramágnesezést bizonyos költségtérítés fejében.

Ezen a tudományos oldalon pedig azt írják, hogy a permanens mágnes nem is olyan permanens mint gondolnánk.

 - néhány ütést kibír, de gyakori ismétlődés esetén elveszíti mágnesességét
 - ha úgy tároljuk a mágneseket, hogy egymást taszítják, akkor idővel mindkét mágnes veszít erejéből. Érdemes úgy tárolni a patkómágneseket, hogy északi pólust a másik déli pólusával kapcsolunk össze.

https://sciencing.com/causes-magnet-lose-its-magnetism-8229455.html

ANTAL GÁBOR

"- A motor szétszedésével a nyomaték 50%-ra csökkenhet"
ezt kommunikálom 2 napja ! De a Psoft féle mérés mást is előrevetít .  Régen ( atombiztos infó) AlNiCo mágnesekkel szerelték a motorokat és zárt vaskörben mágnesezték föl azt

 Az AlNiCo gyártása egy régi technológia ,azt hiszem a 30 as években a Japánok találták fel , olcsó  és zárt vaskörben az indukciója kissé nagyobb mint a neodímiumé


 A felmágnesezéshez  komoly cél készülék kell .  Aztán a neodímium mágnesek ára csökkent ( manapság megint emelkedik ) és a cégek kihagyták a AlNiCo mágneseket és egyszerűbb konstrukciót választottak . Saccra egy 3 Nm es motorban a neodímium mágnes ára kb 300 -500 Ft  lehet   Ennyit megér a gyárnak, belefér a költségekbe  

És akkor jön a dilemma :kivehető e a forgórész ?  Ha tudjuk hogy a gyár neodímiummal szerelte akkor IGEN  minden ellenkező esetben NEM !   Vettem Németországból direkt mérési célra fejlesztett analóg Hall cellákat   ( Ic = 5 mA és B = 1 Tesla  estén Uki = 2 V )   megcsinálom a hőkompenzált áramgenerátort és mérek   ( addig ideér a Psoft féle forgórész )
 ( folyt köv mert keresek egy demagnetizációs görbét
( mindkét mágnesét )  hogy jobban érthető legyen amit írok

ANTAL GÁBOR

No itt a görbe .. De erre rá kell rajzolnunk a levegő  B H görbéjét . Akkor a mágnes görbéje és a levegő görbéje munkapontot alkot és leolvasható a kialakuló B érték
egy kis fizika
B = mű null *műrel *H   (mű rel = 1 levegőre )
műnull = 1.256*10ad minusz 6   Vs /Am   SI egységben
  Hozzunk létre 2 Kgauss  indukciót  ( 0.2 Tesla )
ehhez 0.2/ 1.256*10ad -6 gerjesztés tartozik ami 159000A/m

ez a fránya diagram Oerster-rel  operál    nem baj 1 Oe = 79.6 A/ m    vagyis a 159000A/m  az megfelel 2000 Oe nek

  Most már rá lehet rajzolni a levegő görbéjét  ( 2 kGauss illetve 2000 Oe     (  az origóból induló egyenes) végpontja  1 gausses/ oersted ordinátaponton van  mert 2000 gauss / 2000 Oe az pont eggyel egyenlő

Siralmas az AlNiCo-9 es  munkapontja mert kb 1.5 kGasuus vagyis 0.15 Tesla  

Az érdeklődők megkereshetik a neodimim lemágnesezési görbéjét is és arra is rávetíthetik a levegőjét   1-1.2 tesla lesz a munkapont ( 20 C fokon )

  

ANTAL GÁBOR

Oersted -del operál

Szalai György

Szerintem.
Ma már az olcsó tömeg gyárthatósággal nem fér meg az AlNiCo egyedileg beépítve felmágnesezős technológiája.
Olcsóba beleteszik a leghitványabb N33M minőségű NdFeB karikát, ami száz fok fölött már nem is mágnes.
Jó az pl. a nyomtatóba. Ha már olyan meleg, akkor úgyis meglágyul körülötte a többi műanyag kivetnivaló és oda a filléren vett boldogság.
Igényesebbe meg mehet az N52EH amibe kerül egy csipetnyi Tb/Dy is, így működik akár száznyolcvan fokon, vagy kicsit fölötte. Az már más motor, mert még a csapágyzsír sem lehet egyszerű benne. Valószínűleg nem is rakják háztartási készülékekbe.
Csúcskategóriásba meg SmCo mágnes kerül, ami akkor is mágnes marad, ha leolvad róla az alumínium motorpajzs.

Ezek mind szétszedhetőek, nem igényelnek zárt mágnes kört.
Az AlNiCo a régi idők öröksége, mikor az volt az alternatíva, a törékeny ferrit mellett.