Hírek:

Fontos tudnivalók a migrációval kapcsolatban, kérlek olvasd el:

A régi fórumról áthozott hozzászólásoknál a felhasználó neve adatvédelmi megfontolásokból véletlenszerűen generált értékekre lett  lecserélve. Ez akkor tud a valódi értékre visszaállni, ha az adott felhasználó a régi fórumon nyilatkozik, hogy beleegyezik az adatainak az új fórumra továbbításához, majd ezután itt a régi felhasználónevével és email címével regisztrál.
8~20 óra között, 1~30 percen belül megtörténik a jóváhagyás, 30 percenként ellenőrizd email fiókodat (SPAM-ot is) mindenképp kapsz mail-t, a sikeres regisztrácioról, vagy a hibáról és, hogy mi a teendőd.
Nézd meg  "A régi fórumról, az új fórumra költözés útmutatót."
A régi fórumon használt email címmel de más felhasználói azonosítóval érkező regisztrációs kérelmek törlésre kerűlnek.

Main Menu

Léptetőmotor

Indította gaben, 2025 február 03, 18:30

Előző téma - Következő téma

ANTAL GÁBOR

Node akkor a gyár miért cicózik hogy zárt vaskörben mágnesez ?. Meg miért alkalmaz ALNiCo mágnest ?? ( aminek a zárt vaskörben mért indukciója NAGYOBB!!  mint a neodímiumé)  Meg kell nézni az előbb is idézett demagnetizációs görbét !   Ha cél lenne hogy kicsi legyen a B akkor egyszerűen stroncium ferrit mágnest alkalmaznának.
  A neodímium meg drága és mint említettem kissé még gyengébb is   ( és a hőtűrő képessége is nagyon alacsony )

gk6nzg8h4

Ennek a mágnesnek köszönhetem, hogy sokpólusú szinkronmotorként tudom járatni a léptetőt az egyedi vezérlésemmel. Ha nem lenne mágnes benne, akkor megszűnne az átmenet két fő lépés között, mert a reluktancia egyből berántaná.
 Ez nem válasz a kérdésre, tudom jól.

zozo

Bocs, lemaradt előle egy nulla, igen, 0,09 mm a legnagyobb hézag, de gyárilag 0,1 lehet, csak íves felületen nehéz a hézagmérőt betolni.

jani300

Már előzőleg akartam kérdezni hogy l297-el vezérled a végfokokat , vagy valami mással .
Van gyári kétmotoros vezérlőm ilyesmi ,de az csak féllépést tud .
Én ,vettem DQ860MA-t egyszer már csak kipróbálom reszelővel .

Kristály Árpád


gk6nzg8h4

Nem L297. Saját készítésű logika vezérli (FPGA) - olyasmi a logikája mint az A300 vezérlőnek amit a másik topicban tárgyalunk.
 A motoron van egy encoder, ez alapján tudja, hogy pontosan hogy áll a rotor. Én annyit csinálok, hogy mindig 90 fokkal arréb gerjesztem, így létrehozva a forgatónyomatékot. Olyan ez mint az egyenáramú motornál, ahol a szénkefék kialakítása miatt mindig 90 fok körül van a gerjesztés.
 Az encoder jele miatt tud tökéletesen fordulatszámot tartani, és pozicionálni is. Mivel nem stepper módban van vezérelve, nincs lépésvesztés.

 Majd tovább bővítem, hogy feldolgozza a step/dir jeleket amit a mach3-tól fog kapni, de még ott nem tartok.

ANTAL GÁBOR

A Granite devices ( finn ) vezérlő is 2 fázisú sokpólusú szinkronmotor modellt csinált .  Ismered?   Szívesen kipróbálnám a tiédet is.. Mennyibe kerülne ? ( a végfokot meg is tudnám csinálni )  Küldhetnél egy "agyat "  Persze fontos lenne hogy tudja a ( klasszikus ) step üzemet

jani300

Rendben .
Léptetőmotor topik , azért gondoltam hogy valami step-dir es vezérlő .
Lusta voltam először kikeresni az IC típusát , pedig kellet volna . Másképp néz azért ki így a dolog .

gk6nzg8h4

Az előbb lemaradt a matematikai rész, meg rajzoltam is.

A 90-fokkal odébb gerjesztem matematikailag azt jelenti, hogy van egy szinusz tábla az IC-ben elmentve. Megnézi, hogy most hol áll az encoder (rotor), abbol visszaszámolja elektromos melyik gerjesztési foknál áll a rotor, majd hozzáad vagy elvesz 90 fokot (aszerint melyik irányba kell forognia), kiolvassa a táblázatból az értéket, megszorozza a PI (PID, differenciális tag nélkül) szabályzó kimenetével (ezt teszi a fordulatszám szabályzás miatt) és azt adja a motorra. A PWM 10kHz-en dolgozik, tehát ez az egész számolgatás 1s/10kHz = 10us alatt megtörténik.

 Elvi diagram képe lent van.

Nagyon szívesen küldök egyet, de kompletten motorral, a múltkor amikor privát üzeneteztünk, gondoltam is rá, hogy felajánlom, de gondoltam inkább megvárom, míg lesz érdeklődés.
 A step dir beírása a kódba 2 perc, az nem okoz gondot.

  

gk6nzg8h4

Granit devices? Még nem hallottam róluk. Pont Tamperében, ahol a főhasziálásuk van a Google szerint, voltam tavaly több mint egy hónapot, és helyeztem üzembe egy gyártógépet.
 Majd ha megint hívnak, hogy változtatni kell a PLC programon lehet beugrok hozzájuk is. :)

ANTAL GÁBOR

Érdemes rákeresni . Olyan drivert csinál amiben 2 H híd van ezeket kombinálja  Dc motorhoz egyet használ ( de akár a meglévőket párhuzamba köti )  Ac szervóhoz, Brushless hez 1.5  H híd van használva    Léptecshez meg mind a kettő .
 Annó vettem egyet és sokat játszottam vele .  A fórumon 1-2 ember használja   . Hízó Józsi kötött velük egy szerződést nála forintért is meg lehet venni   ( én közvetlenül Finnországból rendeletem mert akkor még Józsi nem üzletelt velük)
 Keressek típusszámot?    De a Dolphincam on ( Józsi ) is megleled.

ANTAL GÁBOR

Előkerestem a generátoros léptecsmérésem papírját
390 ohmos ellenállással terheltem a léptecs egyik fázisát
az adatok  ( V )
  10Hz      6.66      5.13      4.05
  12Hz      7.95      6.16      4.60
  14Hz      9.32      7.15      5.03
  16Hz     10.72      8.16      5.33
  18Hz     12.02      9.14      5.66

 Az első oszlopban az esztergát forgató frekiváltó névleges frekvenciája szerepel    ( 10Hz megfelel 57 1/ min nek )
A második  oszlopban a gyári állapotú motor feszültsége látható
 A harmadik  oszlopban az óvatosan csőbehúzott majd visszahelyezett forgórész feszültség adatai szerepelnek . A negyedik  oszlopban a levegőre kivett és visszahelyezett forgórésszel történt a mérés
Megállapítások : a csőbehúzással kb 77 % ra esett le a B
A teljes kivételnél (átlagosan ) az 53 % ára .  A fordulatszám indukált feszültség a nyers motornál lineáris , a csőbe húzottnál is , viszont a levegőre kivett forgórész nagyobb fordulatoknál már csökkenő feszültséget eredményez

 Megállapítás 2 .  A kommersz léptetők  ( ALNiCo mágnessel vannak szerelve ) IGENIS  lemágneseződnek ha kihúzzuk a forgórészt

zozo

[#eljen][#taps] Érdekes infók, köszönjük.

Az mire utalhat, hogy használt, de soha szét nem szedett 2db tök egyforma léptető házának a mágneses vonzereje eltérő?

Érthetőbben írva, ha egy (összeszerelt) motor házához fémet közelítünk, érezhető, hogy permanens mágnes lakik benne.

Mondjuk adott egy 40x40x1 mm-es lemezdarab, amit egyik motor háza magához tapaszt, a másiké meg elejti.

Mire következtethetünk ebből?
-hogy egyik motor mágnese gyengébb, vagy
-hogy az egyikben excentrikus a forgórész és jobban átadja a mágnesességet a külső vasnak.


A másik kérdés. ami éppen időszerű és ebből a jelenségből felmerült bennem:

-Két motort úgy lenne célszerű elhelyeznem, hogy 2-3 mm-re egymástól, párhuzamosan egymás mellé kerüljenek. Viszont attól tartok, hogy a házak egymásra gyakorolt kölcsönös mágneses hatása valamilyen károsodáshoz vezethet egy idő után. -Van alapja az ilyen aggodalomnak ?

PSoft

Nem is oly rég, én is tapasztaltam ezt a "jelenséget".
(a tapasztalás, véletlen szüleménye)

-Két, teljesen egyforma(gyártó, típus) NEMA23-as motor.
-Szinte biztos vagyok benne, hogy egy beszerzés is.
-Az eddigi "munkaidejük" is azonos.
-A külső körülmények,és a villamos paraméterek is ugyanazok az eddigi üzemelés során.
-Nem "leharcolt" egyik motor sem, most is újszerűek.

Mégis jelentős különbséget mutat a két motor a "lágyvas teszt" során.
Hogy újkorán mit mutattak volna a motorok...
Hát azt...nem tudom.:)

svejk

Szerintem ami kifelé jelentős mágnesességet mutat az már eleve vacak, rossz hatásfokú.