Hírek:

Fontos tudnivalók a migrációval kapcsolatban, kérlek olvasd el:

A régi fórumról áthozott hozzászólásoknál a felhasználó neve adatvédelmi megfontolásokból véletlenszerűen generált értékekre lett  lecserélve. Ez akkor tud a valódi értékre visszaállni, ha az adott felhasználó a régi fórumon nyilatkozik, hogy beleegyezik az adatainak az új fórumra továbbításához, majd ezután itt a régi felhasználónevével és email címével regisztrál.
8~20 óra között, 1~30 percen belül megtörténik a jóváhagyás, 30 percenként ellenőrizd email fiókodat (SPAM-ot is) mindenképp kapsz mail-t, a sikeres regisztrácioról, vagy a hibáról és, hogy mi a teendőd.
Nézd meg  "A régi fórumról, az új fórumra költözés útmutatót."
A régi fórumon használt email címmel de más felhasználói azonosítóval érkező regisztrációs kérelmek törlésre kerűlnek.

Main Menu

Léptetőmotor

Indította gaben, 2025 február 03, 18:30

Előző téma - Következő téma

gk6nzg8h4

Valaki feldobta a külföldi fórumon, hogy neki a tengely hajlott meg. Ő később bevallotta, hogy a motort feszegette.
Ennek eredménye az volt, hogy forgás közben rázkódott. De mivel nem volt büdzséje, ezért úgy döntött tovább használja.

s7manbs8

Központosan betenni a forgórészt is lehet úgy kellene, hogy előtte bekenjük egy vastagabb lakkréteggel és úgy betenni, akkor majd mozgás közben a felesleget ledúrja a motor, de legalább középen van. :)

gk6nzg8h4

Nem így történt.
 Most váltsunk komolyra.
 Úgy történt, hogy miután kivettem a csavarokat, nem tudtam szétszedni, mert gondolom a ragasztás ott tartotta. Ekkor fogtam a műanyag fejű kakapácsot, és ráüttöttem azon az oldalon amelyiken a vezeték jön ki. (már tanultam belőle kisebb motornál, hogy a másik oldalon ütve letépi a műanyag egyik felét). Az ütés hatására alumíniummal-csapággyal együtt kihullott a forgórész és az ölembe esett.
 Visrosszakáskor is kopogtattam egy picit, hogy rendesen bemenjen a csapágyba. Nem simogattam, nem lacafacáztam.

 Hallottam róla, hogy a mágnesek veszítenek mágnesességükből, ha odacsapja valahova az ember, de nagyon nem izgatott a dolog. A mérés igazolta, hogy a Nm megmaradt.

gk6nzg8h4

Megj. Nekem olyan motorom van, hogy mindkét végéből kiáll a tengely.

ANTAL GÁBOR

Én meg csináltam egy másik kísérletet . Egy léptetőt megpörgettem az esztergán ( generátorként ) tettem rá valamilyen reális terhelést és különböző fordulaton megmértem az üresjárási ás a terheléssel leadott feszültséget

Aztán óvatosan csőbe húztam és vissza  . Újra mértem .. Majd lazán kihúztam és vissza .  Megint mértem  Az eredmények siralmasak : a csőbehúzással is veszített a mágnesességből  Fizikailag nem lehetett úgy csőbe húzni hogy abs tökéletes legyen ( pedig cél csövet esztergáltam )  Az eredmények meg vannak de kb 25 % al volt kisebb a kapott fesz a csőbe húzáskor es 40 % al amikor kikerült a szabad térbe . Vagyis lecsökkent a B

A kommersz léptecsket ALNiCo mágnessel szerelik   ( Meg lehet nézni az un demagnetizációs görbét)   Találkoztam egyszer neodymiumos lépteccsel de annak az adatlapján a gyártó büszkén hirdette is azt
Szerintem a generátoros mérés korrektebb mint a tartó nyomaték mérése

gk6nzg8h4

Ez nagyon jó hír!!! (nekem)
 Ezzel le lehet csökkenteni a léptető motor indukált feszültségét, így alacsonyabb feszültségű tápról is lehet járatni.
 Való igaz én statikus mérést végeztem, dinamikusban eszembe sem jutott. Bár a generátoros feszültségcsökkenést még nem írnám a nyomatékvesztés javára!

gk6nzg8h4

Ha hazamegyek ki is kapom a rotort a 9,5Nm-es nagynyomatékú motoromból!

jani300

Az előbb akartam írni hogy később szoktak jönni a szakik ,kapsz majd :)
De ez jobb azért !
Mindjárt állok is neki ,kihúzgálom az öreg motorjaim forgórészét [#csodalk]
Tudtad űberelni az előzőt :)

gk6nzg8h4

Hobbioldalon szabad árral szemben úszni. Azért hobbi.
 Ha a cégnél csinálom, aminél dolgozom, akkor nem számolok be az eredményről, hogy az év végi értékelésnél a prémium ne maradjon el. :)

 Motort még nem égettem le (ellentétben pár kollégával). Olyan már viszont volt, hogy nem vettem észre, hogy a tonnás pozíciószabályzó kocsija nekiütközött a golyósorsó végéhez, (egymás alatt voltak) és leszakította a 14-es és csavart furatot ami azt tartotta.

gk6nzg8h4

* 14-es csavar(okat) (2db) és furatokat ami a kocsit tartotta

jani300

AHA !
Tehát akkor direkt csinálod ?
Valami itt nem kerek :)

gk6nzg8h4

Mármint mi? A szakadás?
Nem volt direkt. A lakatos mondta, hogy mozgassam felfelé a kocsit, mert hátulról be akar csavarni egy imbuszcsavart, de abban a pozícióban nem fér hozzá. (azt tudni kell, hogy az egész gépért ők felelnek, tehát én tulképp nekik dolgoztam)
 Erre hallotunk egy reccccssst. Azonnal stop. Nagyon hangos volt, és furcsa, hogy a mozgás fent volt a reccs meg lent. Mondom a lakatosnak, hogy most mi legyen ő látott-e valamit. Erre azt mondta nem. Jó akkor óvatosan engedem tovább. Ő figyelt, és egyszer csak bumm, kiszakadt a kocsi.
 Egy pici 350W-os aszinkron motor hajtott valami ordenáré nagy csigahajtást, ami aztán egy 5mm-es emelkedésu D25-ös golyósorsót hajtott.

zozo

J-Steel:
A légrést a forgórész és állórész magja között mértem, ott, ahol a legnagyobb volt. A 0,9-es hézagmérőt tudtam csak beletuszkolni, tehát összeszerelve ~5 század csupán körkörösen a légrés.
Kompresszorral a ricnik közét próbáltam kifújni, 1mm-es fúvókát téve a tömlőre, de hiába.

Árpi bá':
Köszönöm a felajánlott segítséget, de a fórumos eladó amint olvasta a topikot, azzonal becsomagolt egy másik példányt és elküldte nekem térítés mentesen. Ma meg is kaptam egy szépen szaladó példányt.

jani300

Csak pici volt az a hajtómű ,nem volt elég nagy a vesztesége ,maradt elég ,szaggatni .
Egyedül szeretek dolgozni .
Nincsen úgyse sok eszem ,az kéne még hogy segítsenek is :)

gk6nzg8h4

Úgy érted 0,09mm-es hézagmérő. Az tényleg nem sok.
Ha úgyis szétszedem az enyémet megint, akkor majd én is megmérem. Én nem emlékszem ilyen kis hézagra.