Hírek:

Fontos tudnivalók a migrációval kapcsolatban, kérlek olvasd el:

A régi fórumról áthozott hozzászólásoknál a felhasználó neve adatvédelmi megfontolásokból véletlenszerűen generált értékekre lett  lecserélve. Ez akkor tud a valódi értékre visszaállni, ha az adott felhasználó a régi fórumon nyilatkozik, hogy beleegyezik az adatainak az új fórumra továbbításához, majd ezután itt a régi felhasználónevével és email címével regisztrál.
8~20 óra között, 1~30 percen belül megtörténik a jóváhagyás, 30 percenként ellenőrizd email fiókodat (SPAM-ot is) mindenképp kapsz mail-t, a sikeres regisztrácioról, vagy a hibáról és, hogy mi a teendőd.
Nézd meg  "A régi fórumról, az új fórumra költözés útmutatót."
A régi fórumon használt email címmel de más felhasználói azonosítóval érkező regisztrációs kérelmek törlésre kerűlnek.

Main Menu

Léptetőmotor

Indította gaben, 2025 február 03, 18:30

Előző téma - Következő téma

r6cvn479y

Igen lesz golyósorsó
keresztszánra 12/4 es
Hosszánra 16 vagy 20/5 ös

zozo

Akkor most újat fogsz hallani. :)

Szétszedtem a mocit, de előtte adtam áramot az egyik tekercsre, többféle tengelyállásnál. Miután elvettem az áramot, több esetben megragadt kicsit a forgórész.

Ezután szétszedtem. A könnyen forgó tengely azonnal beállt, amint a csavarokat meglazítottam. A dekniket könnyen lehúztam, az elsőt főleg könnyen.

Danibá, erre céloztam az első mondatban, szögletes motor,  és lötyögős deknivel!
Ha megnézed a képet, a deknit semmi más nem vezeti meg, mint a 0,8 mm falvastagságú műanyag "csévetest"
A hengeresnél legalább kettő esztergált, egymásba illesztett felület van...

A csapágyak szárazak, de nem rágnak.

Aztán jött a második rácsodálkozás, miután a lupémmal belekukucskáltam. Dzsuva bőven van a bordák, "ricnik" között.  A légrés kevesebb mint 0,1 mm, még egy újságpapír sem fér közé, kifújni sűrített levegővel nem tudtam belőle semmit. Kár, hogy nem szabad kivenni a belőlük a forgórészt :)

Aztán látható még, hogy a forgórész egy helyen beleért az állórészbe, koptatta azt, vagyis excenteresen helyezkedett el a házban. A dekni bizony engedi van bő 1 tized lötyögése.

Ezenkívűl látható felhólyagosodott festék is belül, ami arra utal, hogy túlmelegedhetett a motor.

Tehát a tengely megragadás okának a következőt vélem:

-A forgórészen századnyi fémpor réteg ül. Forgatáskor ez feltorlódik valamelyik élen, kicsit fékezve azt, de engedi forogni. Hosszabb állás után a fémpor berendeződik a forgórész és a hozzá közelebb lévő test közé, így teljesen összetapad a két felület egy kis sávban.

Vagy: van ugye egy századnyi rés az egyik oldalon, a motor futása közben, -aztán mikor pihen, azt a századot rugalmasan leküzdi a mágneses erő, és egy idő után összetapad a két felület. Mindenképp a központosság hiánya a fő gond.

Képek:

          

ANTAL GÁBOR

Gondolom kínai a motor .  Látom amint ül a kis kínai és a kezében egy kalapács amivel kopogtatja a lazán lehúzott deklit és próbálja forgatni a tengelyt  aztán amikor forog akkor gyorsan lehúzza a csavarokat . Ha sikerül lehúzni és forog akkor Ok  ha nem  akkor vagy beteszi a készek közé ( mert már nagyon unja  vagy kezdi elölről   ( gondolom  inkább beteszi , majd forog az ha megkapja a delejt felkiáltással )

Rabb Ferenc

Ezt a "kopogtatós" módszert kipróbáltam. Nem tartom sem jónak, sem eredményesnek.

De akkor hogy a viharba lehet újra központosítani a pajzsokat egy csapágycsere után?

Esetleg... az állórész vastestet fixen lerögzíteni, és mindkét pajzsot X-Y irányban állítócsavarokkal finoman mozgatva (esetleg kiórázva) beállítani a pontos helyzetet. Aztán megtépni a rögzítő csavarokat [#nemtudom]

Szalai György

A laza összerakás és forgatás közbeni kocogtatás leginkább a háromfázisú, rövidrezárt forgórészű, indukciós motorok összerakására való.
A forgó mágneses tér középre vezeti a forgórészt.
Mágneses forgórészű motorokat csak a forgórészt középre kényszerítve lehet jól összerakni.
Nem véletlen van a jobbakban megvezető perem, ami ezt pontosan, passzosan elvégzi.
Az olcsók. . . Hát, azok meg olcsók.

Rabb Ferenc

De az olcsókat is valahogyan összerakták! Bizonyára gyorsan, olcsón - de jól. Csak a csapágy élettartama véges. Na itt kezdődnek a bajok... És a hogyan továbbra Te sem adtál választ.

zozo

Szerintem új korábban passzol ám a dekni a műanyag keretre!

Mivel ez a motor valószínűleg túlmelegedett, a műanyag csévetest is deformálódott. Sztem hőre lágyuló lehet.
Az is lehet, hogy üzemi hőfokon is deformálódik egy idő után, ezért szétszedve már nem lehet ugyanúgy visszatenni.

Szalai György

A hogyan továbbra azt mondom, veszek egy használt márkás motort, ezt meg. . .
Mert már most is több nehézséget okozott, mint amennyit megoldott és ez csak egyre inkább így lesz.
A pacific scientific motor meg örök, a szamárium kobalt mágnesével.

A csapágy élettartama ezen a fordulaton és terhelésen örök utáni kéne legyen.
Ha az miatt van a baj, akkor rég rossz.
Ez a motor eredendően és javíthatatlanul ócska.
Ócska a csapágy, ócska a vas, ócska a megmunkálás.
Kínlódni persze mindég lehet vele.

gk6nzg8h4

Zozo!

 Tegnap olvastam a hozzászólásodat a szétszedéssel kapcsolatban, de valamit nem értettem meg.

 Levetted a két végén a két alut ami a csapágyokkal tartja a forgórészt. És írtad, hogy..
 "ricnik" között. A légrés kevesebb mint 0,1 mm

Az álló és forgórész között gondoltad vagy hol? Azért kérdezem, mert ha leveszem a két oldalon a csapágyat, akkor a forgórészen a mágnes miatt odaragad az állórészhez. Igazából a tényt, hogy nem középen van, nem is tudom kideríteni, mert akkor mindkét oldalról fel kell tenni az alut, de akkor nem lát bele az ember.

Mit értettél azalatt, hogy "Kár, hogy nem szabad kivenni a belőlük a forgórészt"? Nem tettél fel képet csak a forgórészről, akkor nem húztad ki? De akkor hogy fújtál bele kompresszorral?

jani300

Tényleg nem olvasod a fórumot .
Azért nem kellene kivenni a forgórészt mert el fog utána gyengülni a motor .
Egyébként ki lehet, csak nem érdemes , próbálkozni .

Kristály Árpád

Halihóóó...
Egy kicsit godolkozol.....

A hézag osztva kettővel... s lás csodát annyi![#worship]

Ha vissza szereled a pajzsokat beáll a gyári hézag...[#integet2]

Szerintem ha vaspor van benne...nem igazán tudod kifújni, csak valami oltári nyomással...[#nemtudom]

Persze szemüveg használata kötelezŐŐŐŐ![#worship]

Üdv.: Árpád

Apropóóóó

Milyen motorról van szó? Dobj egy képet, lehet, hogy tudok segíteni...
(Cseredarab)[#worship]

gk6nzg8h4

Én kivettem a forgórészt a 2,5Nm-es 4A-es motoromból. Többször is, mert vizsgálódtam valamin. Utána összerakatam és lemértem a nyomatékot és ugyanúgy tudta a 2,5Nm-ert álló helyzetben.

jani300

Akkor az olyan ami nem veszít a mágnesességéből !
Lehet csak városi legenda az egész ?
Mások meg vacakolnak itt "csőbehúzzák" szerencsétlen forgórészt ... :)

gk6nzg8h4

A recék közül a vasreszeléket kiszedni tényleg nehéz. Nekem BLDC motornál a mágnesek közti reszeléket kellett volna kiszedni, de nem volt ötletem.
 Aztán a youtube-on valaki használt gyúrma szerű anyagot. Olyat, ami ragadós, de nem nyúlós. Benyomta a mágnesek közé, a vaspor ráragadt, és amikor elhúzta jöttek a vasreszelékek vele.

s7manbs8

Lehet hogy úgy kell kivenni, hogy a kivételi előtolási sebesség ne legyen nagyobb, mint 10mm/perc, ekkor megmarad a térerő. :)

J-Steel, meg még nagyon óvatos, így szerencséje volt lehet. :)