Hírek:

Fontos tudnivalók a migrációval kapcsolatban, kérlek olvasd el:

A régi fórumról áthozott hozzászólásoknál a felhasználó neve adatvédelmi megfontolásokból véletlenszerűen generált értékekre lett  lecserélve. Ez akkor tud a valódi értékre visszaállni, ha az adott felhasználó a régi fórumon nyilatkozik, hogy beleegyezik az adatainak az új fórumra továbbításához, majd ezután itt a régi felhasználónevével és email címével regisztrál.
8~20 óra között, 1~30 percen belül megtörténik a jóváhagyás, 30 percenként ellenőrizd email fiókodat (SPAM-ot is) mindenképp kapsz mail-t, a sikeres regisztrácioról, vagy a hibáról és, hogy mi a teendőd.
Nézd meg  "A régi fórumról, az új fórumra költözés útmutatót."
A régi fórumon használt email címmel de más felhasználói azonosítóval érkező regisztrációs kérelmek törlésre kerűlnek.

Main Menu

Léptetőmotor

Indította gaben, 2025 február 03, 18:30

Előző téma - Következő téma

Motoros

Sziasztok
Biztos mindenki ismeri, de hátha mégse ezért leírom
Hogyan lehet megállapítani a léptető motor összetartozó tekercspárjait ellenállásmérő nélkűl?
Találomra összezárunk két kivezetést és megtekerjük a tengelyt, ha könnyen megy akkor nem talált-tehát nem összetartozó.
Ha nehezen akadozva akkor összetartozik, és megjegyezzük. Így folytatjuk tovább. Ha unipoláris a motor akkor a középkivezetést zárjuk az egyik széléhez akkor könnyebben forgatható mint ha a két szélsőt zárjuk rövidre, tehát a középkivezetést is beazonosíthatjuk ezzel a módszerrel. Sokkal gyorsabb módszer mint ohmmérővel pepecselni, amiben természetesen az elem is ki van merűlve.
Sajnos a módszer arra nem ad választ hogy hány éves a kapitány[#mf1]

000000000

Az ötlet nem rossz, viszont nem tökéletes!
8 kivezetésesnél, hogyan állapítod meg az egyfázishoz tartozó 2 tekecset (ugye ebből 4 db van egy ilyen motornál)?
A legnagyobb probléma a fázison belüli ellengerjesztés meghatározása (elkerülése)!

000000000

Sziasztok
 
Van egy 10 kivezetéses VEXTA léptetőmotorom.
Hogyan tudnám beazonosítani a vezetékeket(használható-e)?
 
Üdv: Jagger

000000000

Az nem valószínű, hogy léptetőmotor :(

dg8n4i8x

Lehet az 5 fázisú létető is! Sajnos azt sehogy nem tudod bekötni István vezérlőjéhez. :(

000000000

Sziasztok
 
Az 5 fázisú motort lehet-e a H1-es vezérlővel használni?
 
Üdv Jagger

000000000

Nem, csak 2 fázisút!

000000000

Sziasztok!
Valahol a fórumon láttam, hogy 5 már vezetékkel is be lehet kötni a PROFI1-be az eredetileg  6 ill. 8 kivezetéses mocikat. Csak 5 eres  kábelt kaptam a megfelelő keresztmetszetben ezért kérem, hogy adjátok meg a bekötés módját.  

000000000

A két M+ -t vezetheted elvileg 1 kábelen, ha jól tudom.

000000000

Pontosan! A motor középkivezetéseit egyesítheted egy érben (úgy is mindkettő az M+ -ra megy)!

000000000

Sziasztok!
Én is így gondoltam, de jobb ha megkérdezem.
Más.. Ha ez már így van akkor nem lehetne-e egy egyszerű vezérlőt csinálni SAA1027-es IC-kel?
Van egy ilyen kapcsolásom, amely azonban direktben csak fél ampert tud fázisonként. Azonban az open collector kimenet miatt az IC után tranyók köthetők, így a megengedhető fázisáramot fel lehetne tupírozni. Mit szóltok hozzá?  

000000000

Hali!
Megtudná mondani valaki azt, hogy a léptetőmotorgyártók miért titkolóznak amikor a motorjaik adatait közlik.
Nem értem, hogy ha egy motor névleges feszültségének 1.9 V adnak meg akkor azt miért egészséges 30 voltról hajkurászni. Ha viszont ez kell neki, akkor miért nem ezt adják meg az adattáblán. Nekem ez magaslabda.  
Üdv rátok

000000000

Sziasztok!
 
Ebben semmi titok nincs.
Amit közölnek adatokat a gyártók , (pl. 1.9 V)
az azt jelenti, hogy egyenáram esetén,
állandó gerjesztéskor a motor maximum
ekkora teljesítményt (disszipációt)  
tud elviselni. Ha azonban léptető  
impulzusokat kap, az ugye váltóáram, tehát
a motor induktivitása kapcsán nagyobb frekvenciáknál ugyanakkora áramhoz nagyobb feszültség tartozik.  
 
tr   általában  

000000000

Ezt eddig is értettem. De a léptetőket 15-40 KHz frekivel kergetjük többnyire, akkor miért nem az ehhez ajánlott feszültségértékeket adják meg. Nekem ez nem fér a fejembe.

000000000

Adataid kicsit túlzóak, ezeket ugyanis  
csak még szuper konstrukciójú step motorok
(pl. Portescap) sem igen tudják. De számoljunk egy kicsit.
1.8 fokos motort még féllépésben is
10 1/s-os (600 ford/min) sebességgel
hajtva a frekvencia csak 4 KHz. Ez a frekvencia
nagyon messze van a 15-40 KHz-től.
Ettől nagyobb fordulatszámokra pedig lépéstévesztés miatt nem érdemes  
felmenni, szeritem 5 (rosszabb esetben 2-3)
1/s fölött örülj minden fordulatnak, az
ajándék, ha még a névleges motornyomatékod
legalább 50 %-a megvan. Az általad  
megadott frekvencia step-dir rendszerű szervó
hajtásoknál van, illetve ott sokkal magasabb is lehet. Más a helyzet, ha microstep
hajtásod van, mert ott valóban lehetnek
nagyobb frekvenciák, de még azok sem nagyon  
érik el a a 40 KHz-et.
Az egyenáramú alapadatoknak pedig az
az oka, hogy ebből lehet méretezni  
minden más verziót, hiszen a gyártó
nem tudhatja a Te alkalmazott hajtástechnikád
megoldásait (áttételezés, bipolár-
unipolár mód, lépésfelosztások száma,ú
terhelő nyomaték nagysága, maximális  
senesség, stb....). A nagyobb frekvenciák  
méretezéshez pedig váltakozó áramú villamos áramkörök impedancia számításait javaslom.
Talán sikerült válaszolnom a kérdésedere.
 
Üdv. Mindenkinek!
Tibor