Hírek:

Fontos tudnivalók a migrációval kapcsolatban, kérlek olvasd el:

A régi fórumról áthozott hozzászólásoknál a felhasználó neve adatvédelmi megfontolásokból véletlenszerűen generált értékekre lett  lecserélve. Ez akkor tud a valódi értékre visszaállni, ha az adott felhasználó a régi fórumon nyilatkozik, hogy beleegyezik az adatainak az új fórumra továbbításához, majd ezután itt a régi felhasználónevével és email címével regisztrál.
8~20 óra között, 1~30 percen belül megtörténik a jóváhagyás, 30 percenként ellenőrizd email fiókodat (SPAM-ot is) mindenképp kapsz mail-t, a sikeres regisztrácioról, vagy a hibáról és, hogy mi a teendőd.
Nézd meg  "A régi fórumról, az új fórumra költözés útmutatót."
A régi fórumon használt email címmel de más felhasználói azonosítóval érkező regisztrációs kérelmek törlésre kerűlnek.

Main Menu

Léptetőmotor

Indította gaben, 2025 február 03, 18:30

Előző téma - Következő téma

nigj66r5m

Jó Reggelt!
Nema23h léptetőmotorjaim gyakorlatilag már üresjáratban hamar felmelegednek(kb 20perc). Mi lehet az oka,esetleg a Mach3 szoftverben nincs jól beállítva valami vagy csak fizikai problémája van?

000000000

A Mach3 nem tudja, mekkora a léptető motorod árama, így ott azt állítani se lehet. Az áramot a léptetőmotor vezérlődön kell beállítani, erre vagy DIP kapcsolók szolgálnak, vagy egy trimmer potméter. Esetedben vedd vissza ezen elemek átállításával az áramot, és akkor már nem fog annyira melegedni.

Motoros

Esetleg még az is lehet, hogy a motorjaid nem kis ohmikus ellenállású "modern" hibrid motorok, hanem valami régifajta bontott motorok ahol az ohmmérővel mért tekercsellenállás több Ohm...akár 6..7  Ohm.
Ha visszaveszed a vezérlő áramot a legkisebbre és még mindig melegszik akkor az egyik megoldás a motorcsere, mert olyan vezérlő már nem igen létezik ami ezekhez jó lenne.

000000000

Sziasztok!
Szeretném tapasztalt fórtársak véleményét kikérni,
van egy
34HST9805-37B2 tipusú léptető motorom
60v táppal bipoláris bekötéssel
DM860A meghajtóval jelenleg
2.8A curent áram erősséggel,

Mennyi a max áram erősség amit adhatok ennek a motornak illetve befolyásolja e a mikroléptetés nagysága az adható áramerősséget?

    

designr

Ha 8 kivezetéses a motorod,te döntöd el hogy a bipolás soros vagy párhuzamos bekötésű legyen..egyik kisebb nyomaték de nagyobb fordulat,másik erősebb de nem szereti a nagy fordulatot.Párhuzamos bekötés szerencsésebb.Indulj alulról..2.8A-t ir..ha nem melegszik a motor és szükséged van rá egy dippel emelhetsz rajta..

svejk

Már már többször olvastam itt a fórumon ilyeneket, de most csak szóvá teszem.

A biboláris párhuzamos és a bipoláris soros bekötésnek ugyan azt a tartónyomatékot kell tudnia.

A bipoláris párhuzamos valóban nagyobb sebességre lehet képes, de a két bekötés közüli választás inkább meghajtó függő.
Van-e elég tápfeszültség a bipoláros soros meghajtáshoz, vagy nagyobb motoroknál tud-e a meghajtó elég áramot biztosítani a bipoláris párhuzamos kapcsoláshoz.

000000000

Párhuzamos bipolárisan kötöttem be 8 kivezetéses.
A gépem kb 600kg gép és a sebesség növelésével X tengelyem 3500 -as előtolás felet kezd lépést veszteni míg a többi tengely stabil ennél a sebességnél, egy dippel nagyobb áram nem tudom hogy mennyire terheli a motort?
 2,8A helyett 3.5A kicsit soknak érződik bár a motorok tartós nyüstölésnél kb 40-45 fokig melegszenek

Ti fa relief marássnál milyen sebességekkel dolgoztok esetleg van valami szakmai fogásotok a megmunkálási idő csökkentéséhez?

designr

Igen minden igy van és ez nem nem cáfolja az én beirásomat.
Legtöbb motorhoz megtalálható a nyomaték görbe mindkét fajta bekötéshez.Az emlitett vezérlő a DM860 simán ellátja a párhuzamos bekötést.A hiányzó infó inkább hogy az adott helyzetben nagy tömegű gép lassú előtolás vagy gyors mozgás szükséges..és ugye itt a az áttételezésről sem tudunk..
Mivel a két bekötés és az áram pár perc alatt változtatható,nyugodtan lehet próbálgatni.kellő odafigyeléssel a nagyobb áramra állitott vezérlő tesztelhető..ha melegszik még nem gond..tüzforró ne legyen..

000000000

A motorod elég rossz adatokkal (pl. 6.4 V, 15 mH) rendelkezik, így nem csoda, ha 3500-as sebességig tudod használni.
Ettől sokkal jobb motorok vannak dinamikailag ebben a kategóriában, pl. a Klavió kft-nél is vehetsz.
Sajnos vasba öntött a motorod rossz dinamikai képessége, és ezen már nem segít semmi, hiszen a motor a "főnök" a CNC-ben a szerényebb vagy komolyabb képességeivel megszabja a lehetőségeket.
Ha érdekel a konkrét pozíció jelleggörbéje, dinamikája, akkor bemérem Neked a Robsy motor dinamikai mérőrendszeremmel.

Az előtolás sok tényezős CNC technológiai adat, maró fordulatszám, maró anyagösszetétele, munkadarab anyaga, maró típusa, fogszáma, fogásmélység, stb. határozzák meg. Ezekből sok mindent nem tudunk, így lehetetlen számszerű adatot mondani segítségképpen.

000000000

Értem, vagyis annyira nem az elektronikában nem vagyok túlzottan elmélyülve.

Mivel jellemezhető egy léptető motor jósága? vagy is milyen lenne a legideálisabb az esetemben?

A gépészeti részével és a forgácsolással nagyjából tisztában vagyok, a korlátozó tényező esetemben, ugy gondolom , hogy a tömeg tehetetlenségből adódik és korlátozza le a sebességet a beállításokból többet nem hiszem, hogy kilehet hozni, a motor jelleggörbéje adott.
Egy jó szervó hajtást nehéz pótolni.
Ez a dinamikai bemérés pontosan mit takar?

000000000

jól gondolom, hogy ez a bemérés a start stop határgörbét illetve üzemi tartományt segíti meghatározni?
Igen ezt csak gyakorlati próbálgatással tudom az ideálishoz közelíteni viszont ez tartalmazza az egész hajtáslánc jellemzőit, rezonancia csodákra képes az ideális beállításokra jókora biztonsági tényezőt kell számolnom.

000000000

"Mivel jellemezhető egy léptető motor jósága? vagy is milyen lenne a legideálisabb az esetemben?"

A motort valamilyen vezérlő sok fajta beállítási lehetőség mellett működteti. Így sajnos az is lehet, hogy egy jó motort valaki a rossz minőségű, vagy helytelen konfigurálással hajt, így a végeredmény rossz lehet.

A motor "jósága pedig abban áll, hogy pl. a 0-4 1/s fordulatszám tartományban elvégezzük azt a mérést, amikor a kiadott step jelekre a valós pozícióját megállapítjuk.
Ideális esetben a motor a stepjel kiadásakor már "ugrik" is, és nincs lemaradása vagy túllendülése. Nyilván ilyen motor nincs a valóságban, ezért arra kell törekedni, hogy viszont minél inkább szinkronban legyen a motortengely szögelfordulása a step jelekkel. Az a hajtásrendszer a jobb, ami mindig csak minimálisan hibázik (kicsi az eltérés), és kis időállandóval követi az alapjelet.

A bemérés pedig azt jelenti, hogy egy X típusú step-dir hajtást (stepmotoros, DC vagy AC szervo) Y típusú motorral Z peremfeltételéek mellett az előbbiek alapján egy speciális Robsy motordinamikai mérőprogrammal egységugrás vizsgálójelek felhasználásával működtetünk, és a valós motor szögelfordulási adatokat a kiadott step jelek függvényében ábrázoljuk. A mérési eredmények egy adatbázisba kerülnek, így a későbbiek során összevethető több fajta vezérlő vagy motor műszaki, dinamikai jósága, minősége. Így akár az is kiderülhet, hogy egy jobb léptetőmotoros hajtás legyőzi a gyengébb szervót.

Ha pedig ezeket tudod egy adott hajtásról, akkor a "hazudós" vezérlő csicsa ablakait többé már nem fogod elhinni, és helyén kezeled a virtuális monitor által súlykoltakat, és a valóságot. Lehetőleg elkerülöd azokat a gyenge hajtástartományokat, ahol a legrosszabbak a mért eredmények, így sokkal inkább megbízható, lépés és rezonanciamentes, jobb minőségű lesz a CNC hajtásod, ezáltal az azzal elvégzett technológia minősége is javul.

000000000

Kapiskálom, hasznos dolognak tünik ha egy adott rendszerhez keressük a legjobb összeállítást, de sajnos hobby szinten az anyagiak nem engedik meg hogy szabadon valaszam a legjobb technikai paraméterekkel rendelkező hardvert.
Persze a kalibrálni a rendszert így is sok információt tudna nyújtani bár nehez univerzális munkapontot beállítani pl óriási a fém és fa közötti paraméterek közti igények.

svejk

Általában elmondható, hogy addig növelheted az áramot amíg normál, folyamatos használat mellet sem emelkedik a motor hőmérséklete olyan 80 C fok fölé.
Ezt a hőfokot egy átlag ember tenyere alig 1 másodpercig viseli el.
(vannak márkás specko motorok amik akár  110 fokon is üzemelhetnek)

Az  e fölötti áram már valószínűleg csak ront a helyzeten, mert telítődik a vasmag, amit hallani fogsz a motor hangján is.

A mikrolépés nagysága nem befolyásolja különösebben az áramot.

svejk

A lépésvesztés a fordulatszám és a gyorsulás függvénye.
Ha szép lassan pörgeted fel a motorrral a hajtásodat akkor meglepően nagy sebességeket lehet elérni, de ez általában használahatatlan.

Tanítóink szerint a megmunkálógépek mellékhajtásait gyorsulásra optimalizálják, tehát nem tehetsz mást -ha a motor, elektronika és a mechanika adott-, mint, hogy addig variálod az áttételt az orsó és motor közt amíg el nem éred a maximális gyorsulást.

Ehhez nem feltétlen kell különösebb műszer, akár a Mach3-al is tesztelheted a motortuning bállításait állítgatva.
Nem utolsó sorban a valóságban is ezzel a szoftverrel fog menni a gép.

Nagy vonalakban ki is lehet számolni, hogy kb. mekkora áttétel lesz az ideális, ebben is tud neked segíteni Robsy ha beírod a hajtáslánc pontos adatait.