Hírek:

Fontos tudnivalók a migrációval kapcsolatban, Kérlek nézd meg a Régi fórumról új fórumra való költözés

Main Menu

Léptetőmotor

Indította gaben, 2025 február 03, 18:30

Előző téma - Következő téma

wcsxp0uxa

Sajnos ,mindig elfog a szenvedély amikor az l298-ról van szó. Az első áramkörömön ilyen volt  (297-nélkül). Többször szóltam a panel forgalmazójának ,javítsa a tévedést (mindig megígérte , hogy majd megcsinálja). Valószínűleg így jobban "eladható" a termék.(kinek kell egy 1A-es léptető vezérlő?)
http://www.wvshare.com/datasheet/ST_PDF/L298.PDF
A félrevezető sorok:
IO Peak Output Current (each Channel)
– Non Repetitive (t = 100ms)              3A
–Repetitive (80% on –20% off; ton = 10ms) 2.5A
–DC Operation                             2A
 
Viszont ezek az adatok az egész ic-re vonatkoznak.
A dc motormeghajtás esetén Hídba lehet kapcsolni a tok 2 részét , így tudja a 2A-t.
2 fázisnál viszont feleződnek az értékek.
A 0.5 Ohm-os ellenállások sem bírják.
Egyébként az l297 -klasszul megvédi ha nem tekeri az ember a potiját csutkára.

pbalazs

Bár még nem használtam ezt az IC-t, hadd értsem meg én is, mi vele a gond.
Az adatlapjában az van, hogy 1 csatorna (azaz 1 teljes híd) tudja a 2A-t DC-ben. Ez mindegyik csatornára igaz külön-külön. De ha nagyobb áram kell egy hídon, akkor párhuzamosan kötheted a két csatornát, és akkor már 3A mehet DC-ben.
Léptetőmotor esetén 2A-es tekercselés még megengedett, így egy IC egy motort tud meghajtani.
A te tapasztalatod szerint ez nem így van?

wcsxp0uxa

Igen.
 
a szótár szerint  each chanel : mindegyik csatornát ,vagy minden csatornát jelent.(nagyon fincsi,jelenthet minden egyest is)
De ha megnézzük a hasonmása (6203) adatait minden értéke a duplája (az ára is) .Az tényleg csatornánként tudja (tudhatja) a 2A (annyit is mondanak rá úgy emlékszem)  , de mondhatnák rá 4A-is ilyen módon.
 
A tesztet ilyen "különleges ügyosztályosan" végeztem  ,de a 10 darabból egy sem bírta tovább 1,3A-nál.
 
Megépítettük a teszt áramkört is. Érdekesen megy tönkre némelyik , a karácsonyfa izzót lehet a hibás csatornával működtetni . Testvérem szerint nem is a híd megy tönkre leginkább. (magyarázta a blokk vázlatot ,de én stupid vagyok ezekhez a dolgokhoz)
 
A pdf 6-os képénél egy egy hidas dc motor kapcsolást mutatnak be ,szerintem az is alátámasztja amit mondok.
 
Az l297-essel kombinált esetben is vannak érdekességek, de azt még nem tudtam tönkre tenni soha.
 

ANTAL GÁBOR

 A boncolás rovatban adatok hogy mi történik egy lépteccsel ha szétszedjük

zotykó

Hello  
 
A gépemben 0.6Nm-es motorokat akarok használni. Viszont az Viszont sajnos nem újak. Némelyiknek egy kicsit ki is van kopva a  
csapágyazása. Ha cserélni akarom rajta a csapágyat, akkor szét kellene szedni a  
motort, ami annak a tönkretétele is lenne egyben. Egy motort szétszedtem már  
és amikor kivettem a forgórészt az állórészből akkor történt valami, amitől  
sokkal gyengébb lett a motor azután. Az volt a tartalék mocim.
 
Mondták már többen, hogy ne húzzam ki a forgót az állórészből. De akkor nem férek hozzá a csapágyhoz, hogy kicseréljem.  
 
-Hogy lehet ezt megoldani?
-Még fontosabb kérdés, hogy mi történik ilyenkor a motorban, hogy ez a drasztikus romlás megy végbe?
- Ha már meg történt, mit lehet tenni?
 
Köszi

hostya

Olvass vissza a #3431 környékén vannak okosságok.

Varga Ferenc

Amikor tekercselni szoktam, csőbe húzom.

zotykó


c2nsu773m

Engem már sokszor csőbe húztak , de sose erőtlenedtem el.....[#vigyor3]

s4fi8wsu

Egyszer én is szétszedtem egy léptetőmotort, kíváncsi voltam a belsejére, persze az is legyengült, kézzel forgatva alig van ellenállása azokhoz képest, amit még nem szedtem szét.
A forgórészben van egy állandómágnes, ami gondolom fel van mágnesezve teljesen, és olyan könnyen nem veszíti el az erejét, a többi rész lemezelt vasmag, gondolom lágyvasból, ami nem őrzi meg a mágnesességet.
De akkor hol tárolódik a plusz mágnesesség?
Lehet, hogy a zárt mágneskörben?
http://kepfeltoltes.hu/121124/leptetomotor_metszet_www.kepfeltoltes.hu_.jpg" border=0>
Mi erről a véleményetek? Hogy lehet ezt visszaállítani?

Szalai György

Fel kell mágnesezni.

s4fi8wsu

Meg tudnád mondani, hogy hogyan?

xrd63aazf

Erre én is nagyon kiváncsi lennék, mivel hasonló helyzetbe vagyok mint Attila_21 forumtársunk. Meglehet-e ezt házilag oldani?
Elöre is köszönöm a választ.

svejk

Érdekes, hogy mostanában nagyon sok embernek legyengül a motorja, holott pár éve hitetlenkedtek, szinte kérdőre vontak ezzel a dologgal még a tapasztalt nagyok is.
 
Antal Gábor fórumtársunk mostanában komolyan foglalkozik a felmágnesezés lehetőségével, itt a fórumon még senki nem tudta megmondani, hogy csinálják a gyárban.
Jó angolos, láptetőkkel tisztában levő valaki pedig szerintem gyorsan ki tudná guglizni a tutit.
 
Én már rég nem foglalkozom léptetőmotorokkal, az újabbaknál pedig állítólag nincs ez a jelenség.
 

svejk

Olvasd el a "Szétszedtem..." topic utolsó pár oldalát.