Hírek:

Fontos tudnivalók a migrációval kapcsolatban, Kérlek nézd meg a Régi fórumról új fórumra való költözés

Main Menu

Léptetőmotor

Indította gaben, 2025 február 03, 18:30

Előző téma - Következő téma

Sz.József

Én így csináltam 6 vezetékesből 4 vezetékest (párhuzamos kapcsolás)
Az 1-est és a 2-est kellet felcserélni a 3-as pedig egy átkötés.
A két világosabb huzal az egyik tekercs a két sötétebb a másik tekercs.
A két világosabbat cseréltem fel (1-2), hogy a menetirányok jók legyenek...
 
http://cnctar.hobbycnc.hu/Sz_Jozsef/6%20to%204%20wire%20001-kk.jpg" border=0>

hostya

Értem én... Meg érted Te is..
Meg értik mások is... [#wave]

Sz.József

Persze a másik oldalon ugyan így...

Sz.József

Ez konkrétan egy SANYO DENKI 103H7823-0740-es motor.

Rabb Ferenc

Remélem a hálózati fázis és vonali feszültséget azért nem nyaloszkóppal akarod beazonosítani. Mert ott is az egyik egy kicsit jobban csííííííííííííííííííííííp [#csodalk]

ANTAL GÁBOR

 Egy kis beszámoló : szétszedtem  ( az első pajzsot is levettem )égésnek semmi nyoma de valahol menetzárlatos lehet  A féltekercsek eredetileg 2.8 ohmosak és az egyiknél elveszett 0.9 ohm .  Van valakinek egy kiterített tekercselési rajza ? Múltkor láttam egy jó szisztémát ahol a tekercselési irányokat kis illetve nagy betük jelölték  ( pl  3 fázis esetén : AbCaBc stb  de ez nem valóság csak példa )

PSoft

Ha már,szóbahoztad.:)
 
Basszus,....nem találom a Weastone hidamat!!![#nemtudom]
Így,most csak "más tollával" tudok ékeskedni.:((
 
http://cnctar.hobbycnc.hu/PSoft/kep/Weastone%20h%edd_kompensator/Weastone_h%edd.jpg" border=0>
 
Viszont,....ezt meg megtaláltam!
Pedig,...nem is kerestem.:)))
 
http://cnctar.hobbycnc.hu/PSoft/kep/Weastone%20h%edd_kompensator/Kompensator.JPG" border=0>

juh0557j0

Jelentkezem!
Egyik esetben napokig volt 3 motor szétszedve. Áttekercseltem őket erősebbre.
Pár hónapja pedig 2db Berger Lahr is szét lett szedve csapágycserére, másik pedig forgórész takarításra. Olyan koszos volt, hogy nem forgott el.

ANTAL GÁBOR

 Köszi. Azóta egy kis léptetőből kiszedtem a forgórészt hogy mindent jól meg lehessen nézni  netán óvatosan meg lehessen gerjeszteni.Reményeim szerint egy belső  mágnestér méréssel   a menet irányok vissza fejthetők lennének  )   Kutakodtam a neten is . Zavaró hogy   a pólusokon két tekercs van (pl pirosas, ill sárgás vagy zöld ill sárgás zománcszigeteléssel  A szisztéma   nem egyezik a netről leszedett rajzokkal. Tudnál valami vázlatot küldeni ? A menetzárlatos motort vastagabb és kisebb menetszámú huzallal pespektivikusnak látom  újratekerni  

B.Tibor

Nem a tekercselés a probléma, mert ha megfigyeled (remélem a tiéd is úgy van) elkezded dupla szállal egy póluson tekerni jobbra, kihagyod a következő pólust, és az utána levőt balra tekered, újra kihagysz egy pólust, a következőn jobbra tekered, kihagysz egyet, következőt balra, és körbeérsz. Megvan az egyik 4 kivezetés. (A lényeg az, hogy a következőt mindig az előzőhöz képest fordított menetirányban kell. De ha nem jól mondom, Attila biztos fog rá reagálni.)
És így jön ki a É-D-É-D pólusok. http://www.youtube.com/watch?v=HvRvMq6VOwU" TARGET=_fnew>(Léptetőmotor animáció)
A következő 4 pólust ugyanígy csinálod, és megvan a 8 kivezetésed.
A bekötés már ki van tárgyalva.
 
A nagyobb probléma szerintem az, amit sajnos én is tapasztaltam, hogy a kivett forgórész mágneses ereje sajnos nekem is két motor esetében (fél év múlva tűnt fel, lehet, hogy már korábban is észrevehettem volna) észrevehetően gyengébb egy ugyanolyan motorhoz képest, amit sosem szedtem szét.
Az a motor, amiben jó erős mágnes volt (mint a mai modern motorokban is van), az még használható valamire, de a 5V 1A (1000 Ft-os) motor sajnos utána már a rezonanciákon lépést téveszt, és képes visszafelé is lépni, szerintem a legyengült mágnesű forgórész miatt. Az erősebb mágnesű motornál ezt a jelenséget nem vettem észre.
(Irigylem Szám Attilát, hogy neki nem gyengültek le a forgórészei szétszedés után.)
 
Véleményem szerint is ki kell kísérletezni a vascsöves módszert valamelyikünknek, lehet, hogy rászánok mégegy motort, amit szerettem volna erősebbre áttekercselni.
A forgórészt megpróbálom vascsőbe átcsúsztatni, és később össze tudom hasonlítani, mert még marad egy motor, ami eredeti lesz, és nem volt szétszedve.

ANTAL GÁBOR

 Szia! Köszönöm a választ pont az írtad amit vártam ,  a képlet :ABabABab  ( ezt a leírást a kefenélküli  motort újratekerőknél láttam és nagyon szemléletes. ( powercroko? oldal )  Ahol A ill B egy egy fázis  és a ill b  ugyanaz a drót de ellenkező a menetirány . Kell a csőbehúzás de azt már nem látom olyan problémásnak ( persze én esztergálni fogom a csövet hogy a légrés ugyanolyan kicsi maradjon  
 
 Egyszer tárgyaltuk a dolgot Svejkkel , Érdekes lenne megtudni hogy egyáltalán hogyan mágnesezik föl a forgórészt. Az oké hogy beteszik a mágnesezőbe és beütik de utána már csak ilyen vascsöves módszerrel tehetik be a helyére.  Vagy közvetlenül bent a motorban mágneseznek?  ( pl nincs fönn a csapágy és egy egy lyukas mozgatható  gyámmal alakítják ki a mágnest?  szerintem ilyenkor az állórész vasa eléggé bezavar. Van egy idős barátom ( az Evig-nek volt a főkonstruktőre ő foglalkozik mágnesterek szgépes szimulációjával (FEMM) majd konzultálok vele )

B.Tibor

A felmágnesezéssel kapcsolatban én is ezen agyalok ,hogy hogy oldják meg ezeket a dolgokat.
 
Most végre sikerült egy iránytű segítségével összehasonlításos alapon megmérni két egyforma motornak mágnes erősségének a különbségét.
Az eredeti motornál az iránytű 12 egységet mozdul ki ,a szétszedetnél már csak 8-at.
Bár ezeket a különbségeket már kézzel is jól lehet érezni.

ANTAL GÁBOR

 Én már megtaláltam a módját ( autocad rajz de átteszem pdf be ás megy a leveleződre ) Sajnos én nem tudok ide képet föltenni   Várom az észrevételedet

ANTAL GÁBOR

Elég  sok szó esett már a 8 kivezetéses léptetőmotorok tekercs kivezetéseinek megállapításáról és a helyes bekötésről  k  Magam is végigolvastam néhányat de a részletekben sokszor elvesztem  
 Közzéteszek egy általam kipróbáltat hátha ez egyszerűbb mint a korábbiak  
 : Cél :párhuzamos tekercses bipoláris kötés  egy frissen vásárolt 3.1 N m es Klaviós motor estében  
 1 lépés : ohmmérővel csipogóval az összetartozó vezeték párosok kimérése  
Eredmény : fekete -fekete/fehér   A
           piros -piros /fehér    B
           zöld- zöld/fehér       C  
           kék- kék/fehér         D
Ezek után találomra egy tekercsre ( én az A ra 6 V AC ( 50 Hz) + soros 270 ohm és  műszerrel keresem azt a tekercset ahol váltófesz mérhető. ( transzformátornak tekintjük a pólusokat )  Esetünkben ez a C lett
Megállapítás : tehát ezek tartoznak egy fázishoz
 Ezek után egy vezérlőre rákötöttem a motort ( piko drive) a bekötés : az egyik fázis A   a másik vagy B vagy D  de semmiképpen sem  C mert az a A hoz tartozik a váltófeszes mérés szerint . Én B t kötöttem és impulzusgenerátorról adtam a stepet és természetesen elindult a motor. ( egy- egy tekercses üzem )  
Ezután meg kell állapítani a C nek a helyes irányát.  Járó motor mellett az A tekerccsel párhuzamosan kötöttem a C t. Ha megállt és morgott a motor akkor az a rossz irány . Ha nem veszünk észre semmit akkor az a jó.  Hasonlóan a fennmaradó D párhuzamosan kötve a B vel ha jó az irány akkor fut tovább a motor  Egyéb adatok :Tápfesz: 24 V áramkorlátos, normál lecsengetés 20% tartóáram  

ANTAL GÁBOR

 Lemaradt a végeredmény :
zöld+fekete /fehér  közösitve  és fekete +
zöld/fehér közösitve adja az egyik fázist
 
piros+kék/fehér közösítve és kék+piros/fehér közösítve adja a másik fázist  .  
Utánanéztem a Klaviós honlapon ott is ez az eredmény . Megjegyzés ők más betűket használnak a tekercsek jelölésénél ( nekem is szerencsésebb lett volna átvenni a jelölést de mentem a magam feje után )