Hírek:

Fontos tudnivalók a migrációval kapcsolatban, Kérlek nézd meg a Régi fórumról új fórumra való költözés

Main Menu

Léptetőmotor

Indította gaben, 2025 február 03, 18:30

Előző téma - Következő téma

000000000


VViktor

Szia.Ha már szétszedted akkor nézzed meg tengelyre merőleges-e a mágnes lemezek.Mert lehet az van csak megfeszülve.
De nem tudom, hogy szetted szét,ki is vetted a hüvelyéből?

svejk

A motor valamelyik csapágypajzsa "kilépett" a tengelyvonalból.
Sajnos elég gyenge az alu konstrukció, illetve sokszor az illesztési perem van vacakul megmunkálva.
Türelemmel, kocogtatással visszaállítható.
 
Persze lehet a tengely is görbült illetve mágnesdarab is lepattanhatott.

wcsxp0uxa

Köszönöm a tippeket , végig is néztem szépen sorra . A tekercs belső lemezszegmenseit most már tüzetesen végigtapicskolva , találtam felületi hibákat ,elcsúszásokat . Biztosnak tűnik ,hogy beleér a mágnes a szegmensekbe . Na szétszedem még egyszer ,hátha a csapágyház lesz a hunyó.

krnj79r9n

Szervusztok,
 
Egy hete szenvedek egy léptetős géppel, az egész hét kálváriáját nem írnám le, mert lassan azt sem tudom honnan indultam el. Na jó, tudom még, de felesleges az összes szenvedést leírni.
Inkább azokat a konkrét megállapításokat írnám le, amire jutottam.
Előre is elnézést kérek, kicsit hosszú leszek, de bizonyos körülményeket kénytelen vagyok leírni, hogy érthető legyen.
 
Kérdésem, hogy ki találkozott ilyen vagy ehhez hasonló problémával és mit lehetne vele kezdeni?
 
Az egész onnan indult ki, hogy a gépünk bizonyos pontokon gyorsjáratban következetesen és megismételhetően mindig ugyan ott elakadt. Gyorsjárati sebesség 1500-2000 mm/min között és a gyorsulás 400 mm/s2, tehát így is elég beteg nem igazán van kihegyezve. :-)
A gép a problémás részeken sokszor még a fenti értékek felével is elakadt vagy szemmel láthatóan megtorpant egy pillanatra és úgy ment tovább (valószínűleg lépést is vesztett ekkor).
 
Mivel itt a cégnél van lehetőségem különböző dolgokat kipróbálni egymással, igen sok mindent kipróbáltam egymással a héten lépésről lépésre haladva. Itt van a problémás gép, Cau Cau Kompas F-800 és két darab Kompas F-1100, amiből az egyik éppen teljes átalakítás alatt, úgyhogy a vezérlői, motorjai pillanatnyilag felhasználhatók. Továbbá van még két kínai gép is, amiből szintén kiszedtem dolgokat. Az F-800 elektronikája gyakorlatilag már teljesen lecserélődött semmi sem az eredeti, még a motorok sem. Úgy számolom a sajátját is beleszámolva a negyedik számítógépről megy, sőt a probléma még csak nem is a mach3 és párhuzamos porthoz köthető.
Mert van CNC USB controller is a saját szoftverével, jelenleg arról megy, de bármikor átköthető oda-vissza, a probléma marad.
 
Amire rájöttem, látszólag két külön probléma:
Nagyon sok kísérletezés után jött a felismerés, mire a két problémát össze tudtam kötni azzal, ami kiváltja. Innentől kezdve nem volt olyan kaotikus, hogy hol jó, hol nem jó.
 
1 probléma (ami kevésbé probléma):
Egy bizonyos ponton eljutottam oda, hogy a motorokról leszedtem a golyósorsóval összekötő bordásszíjat (a motor üres tengellyel csak fel van szerelve a vázra) és a helyzet rosszabb lett. Pl. az X tengely motorja pár másodpercen belül visítva megáll. Ez volt az első meglepetés. Na jó a lényeg, ami még nagyobb meglepetés volt, ha meghúzom a motor rögzítő csavarjait az visítva megáll, ha meglazítom vagy kiteszem az asztalra egy fadarabra szépen pörög sokkal nagyobb sebességeken is. Tehát a motor amint szorosabb mechanikai kapcsolatba kerül a vázzal (egy másik épülő vázzal is) akár csak egy csavar által is, el kezd megváltozni a hangja és pár másodpercen belül visítva megáll, ha leveszem, vagy a csavart meglazítom, a motor pörög szépen. Nem lehet a motor deformációja (erre is gondoltunk), mert egy sima vaslapra (leendő motorkonzol) 4 csavarral felcsavarozva gyönyörűen megy, és ha azon keresztül a vázhoz csavarozom, megáll.
Azért írtam, hogy ez kevésbé probléma, mert viszont ha a szíjakt visrosszakom a golyósorsó és mechanika tehetetlensége folytán a motor túllendül a problémás részen és nem áll meg a teljes munkaterületen belül sem.
Szerintünk (már nem tudunk másra gondolni) rezonancia lehet. A motor és a váz egy olyan rezonáns egységet képez, hogy az a motort kizökkenti a szinkronból. Legutóbbi pénteki kísérleteim is ezt igazolják. Úgy tűnik, hogy ez egy fordulatszám tartományra (elég viszont széles sajnos) korlátozódik. Le lehet venni a fordulatszámot annyira, hogy stabilan pörögjön és egy sebességen túl szintén viszonylag stabilan megy. Ja a mikrostep-től nem függ a dolog, próbáltam 1/2, 1/4, 1/8, 1/16, lépéssel.
 
2. probléma
Ez az oka a gyorsjárati elakadásoknak és három napomba került, a sok csere-bere és próbálgatás között, mire felismertem az összefüggést, és ez sokkal nagyobb probléma.
Amint bármelyik tengelyre, bármennyi „Backlast” beállítok az éppen mozgó (backlast nem tartalmazó) tengely megakad, ha a „Backlash” tartalmazó tengely egyidejűleg elindul.
Például X-re beállítom a backlast, akkor ha Y megy és utána ráindítom X-et, akkor Y megakad, ha  a Z ment eredetileg, akkor Z akad meg. Ez ugyan úgy igaz, ha másik tengelyre állítom a backlast. Ja, és a probléma csak akkor jelentkezik, ha irányváltás van a backlash-es tengelyen, tehát le kell pörgetnie azt a néhány plusz lépést.
Ha a backlast kikapcsolom, a gép szárnyakat kap és sokkal nagyobb sebességeken is stabilan megy bármelyik tengely bármelyik tengellyel, de sajnos jelenleg az X tengelyen 0.2 mm backlash-re lenne szükségem. Ez túl sok ahhoz, hogy kikapcsolhassam.
Hangsúlyozom a motorok már kint vannak az asztalon, nincs közük a vázhoz és mach3-mal párhuzamos portról és USB CNC kontrollerrel is csinálja. Két különböző típusú motorral és vezérlővel is.  
 
A vezérlőm MSD50-5.6 illetve a másik a kompass F1100-ból Microstep Driver CW8060 (80V, 6A). Jelenleg a X, Z külön kapcsolóüzemű tápról (40V, 10A) és a Y megint külön tápról (36V, 9.6A).
 
Az első problémához hozzá tartozik, hogy próbáltam a két tápegységet sorba kötve 76V-ról meghajtva a CW8060-at és egy motort, semmi más nem volt bekötve. És úgy is az történt, hogy a vázra szerelt motor megállt, még üresben az asztalon 3100 1/min fordulatszámig ment a léptető, itt még stabil volt.
 
Ez jó hosszú lett. Szóval ki találkozott hasonló problémákkal?

jv7pu3a5p

Lehet rezonancia is a dologban, nem tudom mennyire merev a gépváz.  
Ami engem zavar az a tápod. Szerintem próbáld ki egy 36V-os 200W toroidról, az pufferelve közel 50V. Az MSD vezérlők nagyon jók, nálam 3.1Nm motorokat tekernek elég jó sebességgel, szintén 50V-ról.
Ezen kívül lehet még földhurok probléma, vagy valamilyen más vezetékezési gond, ami miatt zavart szednek össze vagy épp beültetik a tápot egy másik vezérlőnél (soros kötés).
Motorok milyenek?

wcsxp0uxa

Tudom kizártad a motor mechanikai problémáját , de éppen előtted szedtem szét 1 leesett motort.
Gyakorlatilag a motor 4 oldala téglalapból paralelogrammába ment át.Elképzelhetőnek tartom tehát, hogy a 4db felfogató csavar szabadon gyúrja át a motort ,a felfogató felület kénye kedve szerint. A leesett motor alkatrészeket méricskélve azonban Óriási pontatlanságokat találtam aminek semmi köze a leejtéshez. tehát az első csapágyházat nem mindegy hogyan rakod fel. ( a hátsót a vezetékek miatt nem lehet eltéveszteni)Most szedtem szét ebből a "drágább" típusból először ,lehet csak egyedi eset volt.

krnj79r9n

Szia LZ,
 
Még egyszer elnézést LZ, hogy csak most válaszolok, akkor ebben a topic-ban folytatnám tovább.
 
Adott három gép:
2 db Kompas F-1100 (ebből az egyik komplett átépítés alatt, a másik még az eredeti állapotában működik)
Motor vezérlő: Microstep driver CW8060 (80V 6A)
Motor: Motion king 34HS4802 (5,8 Nm, 5A)
 
1 db Kompas F-800 (ezzel van a probléma)
Motor vezérlő: MSD-50-5.6
Motor: Klaviós 34SM080-050-8W-xx.xx-4.0 (4 Nm, 5A)
 
 
Az F-800 váza hegesztett zártszelvény nem túl merev, de az F-1100 alulapokból épített vázához képest mindenképpen merevebb és a munkaterülete is kisebb.
Viszont az átépítés alatt álló gép jelenleg kb. 120 kg körüli hídját idecipeltük és arra rászerelve is jelentkezett a probléma.
 
Az 1. problémára bemásolom a másik topic-ból azt amire tegnap jutottam:
 
„az üresen vázra csavarozott motor több mint valószínű, tényleg a rezonancia miatt esik ki aszinkronból. Hétvégén még azt írtam nem függ a mikrolépés beállítástól. Ez így nem teljesen igaz, nem függ olyan értelemben, hogy csinálja így is úgy is, viszont ami csak tegnap tűnt fel, hogy ez az instabil tartomány "elmászik". Elhangolható a mikrolépésekkel, tehát más fordulatszám tartományban fog jelentkezni. Sőt, mintha még felharmónikusok is lennének, több ilyen fordulatszám tartomány van ahol elakad és köztük stabilabb részek, ahol jóval nehezebben vagy egyáltalán nem akad meg. Viszont ha a szíj felkerül, a probléma megszűnik, a motor nem akad el sehol.”
 
2. backlash probléma továbbra is nagy gond.
Az F-800 eredeti tápja egy 500 W-os torroid, 3x10.000 mikro farad puffer és 37 V a pufferek után. Jelenleg 40V-os tápnál nincs nagyobb, egy próbát csináltam úgy, hogy a két kapcsolóüzeműt 40V+36V sorba kötve 76V-al hajtottam meg a CW8060 driverrel az X, Y-t.
Így is elakadt, de a hangja sem volt túl szép.  
Visszakötve a régi torroidot is, jelenleg minden tengelynek saját tápja van.
Mach3 alatt:
Backlash nélkül a gép X, Y 2500 mm/min gyorsjárattal, és 900 mm/s2 gyorsulással úgy néz ki, hogy stabilan megy. Jelen áttételek (16x5 orsó, 1:2 lassító áttétel) mellet a léptetőnek ez 1000 1/min fordulatot jelent.
 
Ha bekapcsolom a backlash-t, 600 mm/min, és 100 mm/s2-re kell vissza vennem, hogy ne akadjon meg. Ez már annyira lassú, hogy borzasztó.
 
A motorkábelek árnyékoltak, de az árnyékolás eredetileg nem volt lekötve sehová. Én most úgy csináltam megy, ahogy az a hifi kábelezésnél is bevett szokás, hogy az árnyékot csak az egyik oldalon (földhurok elkerülése végett) a vezérlő szekrény oldalán lekötöttem a földre, ahová a tápok és a váz földelése is megy és onnan megy a betáp kábel földjére. Remélem ez így helyénvaló, ez ügyben is szívesen fogadok tanácsokat.
Új step/dir kábeleket is csináltam, azt hiszem ez már harmadikat garnitúra. Ez már árnyékolt UTP kábelből, az árnyék szintén a földre lekötve.
Az árnyékolások nem rontottak semmit a rendszeren, de nem is javítottak.

krnj79r9n

Még annyit az egészhez, hogy ha X-tengely step/dir kábelét lehúzom (erre van beállítva a backlash, 0,2 mm), úgy is megakasztja az Y-t, sőtt ha X-et és Z-t is teljesen lekötöm, lehúzok a motorvezérlőkről mindent, tehát csak Y kap tápot és vezérlést az Y tengely akkor is megáll, ha X-et ráindítom.
Ilyen formában nem sok köze van szerintem a tápellátáshoz.
 
USB CNC controllerrel a saját szoftverével ugyan ezt tapasztaltam, viszont ezzel nagyobb sebességeket tudok elérni bekapcsolt backlash mellett is, a sebességre sokkal kevésbé érzékeny, csak a gyorsulást kell 200 mm/s2 környékére visszavenni.

jv7pu3a5p

Ezen új infók fényében, hogy lekötött kábelekkel is jelentkezik a probléma, valóban csak a vezérlés marad. Jó lenne szkóppal látni a jeleket, hogy mi is történik olyankor mikor ráindítasz egy másik tengelyt és megáll a motor.
Egyébiránt az áttétel sem hiszem, hogy szükséges lenne. Egy ilyen nagy nyomatékú motornál, direktben lenne a jobb megoldás, netán inkább gyorsító áttétellel, de ez nem igazán az én asztalom, majd megmondják azok akik értenek hozzá. Persze nem tudom mennyi a mozgatott tömeged.
Mindössze a saját gépemből indulok ki, nekem 16x10 orsóm van és 3.1Nm motorom.
Egyébként a 40V azért továbbra is keveslem.
 
 

s7manbs8

Nem mechnaikai baja van ?

000000000

 
Azt látom, hogy a motor túl van pörgetve. Ráadásul, ahhoz képest alacsony feszültséget kap.  
A motor fordulatát, 700 max 800 fölé nem kellene vinni, mert instabillá válik. Nagyobb fordulaton, jobban előjönnek a motor hibái is, ha van.  
Próbáld ki 700 -ason, és 1200 mikro lépéssel. Fél, tartóárammal.
Ajánlom, nézd meg a motor jelleg görbéjét. Ami, ideális körülményekre vonatkozik. Ami, valószínűleg nálad nincs.  
Ha, nagyobb sebességre van szükség, a dinamika rovására, akkor változtatni kell az áttételen, vagy orsócsere.  
Másrészt, azt gondolom, az a PC, amivel megy, nem képes kiszolgálni megfelelő minőségű, és, sebességű jellel a vezérlőt. (A leírásod alapján, ez elég egyértelmű)
Az is előfordul, hogy ez a port hibájából van. (De, nálam, videokártya is okozott már hasonló hibát.)  
Másrészt, a motorok között is van eltérés, típuson belül is abban, hogy milyen gyorsan képes, a mágneses erőteret felépíteni, és megszüntetni.  
De, gondolni kell arra is, hogy gyártási hibás, vagy ütést kaphatott.    
Érdekes lenne, tudni, a jelszélességek, hogy vannak állítva?  
De, én, ráraknám, egy jobb PC. re legalább próbaképpen.  
A PC. GND –jét is közösítsd a többi GND vel. A gépvázzal is.  
Biztosan legalább két oka van a jelenségnek, ezért nehezebb kideríteni, megszüntetni. Ezek, a hibák, egymást erősítik.    
 

hostya

Áthozva az Épül a gépem ::: Szám Attila topikból...
====================
Értem.
 
Tehát valójában ezek az AlNiCo mágnesek nem mágneseződnek le teljesen, csak éppen a zárt mágneskörben (közel duplára) fel mágneseződöt tulajdonságukat veszítik el.
 
Köszönöm.
 
Még lenne kérdésem ezzel kapcsolatban, de menjünk át vele a Léptetőmotoros topikba.
(közben megnéztem a linket is... köszi.)
Válasz 'svejk' üzenetére (#512)
================
 
Tehát a kérdés:
Létezik olyan hobby szinten megvalósítható eljárás amivel az ilyen -szétszerelt- forgórészek újra fel mágnesezhetők az eredeti (vagy aközeli) állapotra.
Valami feltöltött kondival adott "lórúgásra" gondolok...

s2k5ycubj

Régen a motorkerékpárok lendkerekét felújították, akkor még úgy mondták,hogy "delejezték". Ott működött a dolog,egyből bika lett a gyújtás és a töltés is.

hostya

Tudom hogy működik a dolog Laci.
Engem a házilagos megvalósítás lehetősége érdekel.