Hírek:

Fontos tudnivalók a migrációval kapcsolatban, kérlek olvasd el:

A régi fórumról áthozott hozzászólásoknál a felhasználó neve adatvédelmi megfontolásokból véletlenszerűen generált értékekre lett  lecserélve. Ez akkor tud a valódi értékre visszaállni, ha az adott felhasználó a régi fórumon nyilatkozik, hogy beleegyezik az adatainak az új fórumra továbbításához, majd ezután itt a régi felhasználónevével és email címével regisztrál.
8~20 óra között, 1~30 percen belül megtörténik a jóváhagyás, 30 percenként ellenőrizd email fiókodat (SPAM-ot is) mindenképp kapsz mail-t, a sikeres regisztrácioról, vagy a hibáról és, hogy mi a teendőd.
Nézd meg  "A régi fórumról, az új fórumra költözés útmutatót."
A régi fórumon használt email címmel de más felhasználói azonosítóval érkező regisztrációs kérelmek törlésre kerűlnek.

Main Menu

Léptetőmotor

Indította gaben, 2025 február 03, 18:30

Előző téma - Következő téma

cx79vmdj5

Sziasztok!
 
Elektron segitségét szeretném kérni, mert már segített a témában, de hátha más is járt már ilyen cipőben. Az sla7026 alapján épitettem vezérlőt, ami rángatott, azt a javaslatot kaptam, hogy féllépésben, mikrolépésben hajtsam. Megépitettem a féllépés verziót ttlből és cmosból, sőt piccel is, és az eddigi 160hzes rángatás mellé bejött egy 320hz körüli rángatás, terhelve természetesen jó. Vettem egy sla7062ot, amit ugyanezzel a motorral, ugyanezzel a paraméterekkel hajtva nem rángat(féllépés, lecsengés, motoráram, motor ugyanaz). Ez mitől lehet? Az igazsághoz az is hozzátartozik, hogy ttlből épitve csak morog a motor, cmosból meg piccel ellépi magát akkora a rezonancia. Ezt mi okozza? A cmosokat szükséges hidegiteni, mert ugy tudom az kevésbé érzékeny a zavarokra? A cmost és a picet hidegitettem, a ttlt nem. Próbáltam a fet dead timeal játszani, de csak a max fordulatra lett hatással, és a motorjárás egyenletességére.

pisti73

Sziasztok!
Olyan kérdésem lenne, ha a Mach3 motor tuning menüben a sebességet magasra állítom akkor léptetőmotorom tengelye nem csinál semmit (áll egy helyben) viszont a belsejében mintha nagy sebességgel forogna valami. Ez természetes működése a motornak? (Ja mindezt terhelés alatt csinálja)

000000000

Túlhajtva ezt csinálják. Vedd vissza a sebességet és a gyorsítás rámpát is állítsd be!

pisti73

Köszi, akkor megnyugodtam. Amikor ezt tapasztaltam egyből visszaállítottam mindent, most megy rendesen.

s7manbs8

Most az egész cmos vagy ttl logika step dir jelet kap és azt alakítja át a ic megfelelő kombinációira ? TTL IC nek is tegyél a Táplábához közel kondit, meg a GND legyen elég vastag vagy felület, de egyébként nem teljesen értem a kérdést valahogy.

cx79vmdj5

Igen, a step dirt megkapja egy logikai áramkör, és kiadja az icnek a megfelelő kombinációt. Több ilyen logikai áramkört csináltam, csak ttlből is és csak cmosból is épitettem. A cmos bizonyos frekin ellép, a ttl viszont nem hibázik(igaz némely frekvencián erősebb a motor hangja, de nem lép el). A két kapcsolás közt a különbség az, hogy a cmost hidegitettem(és még igy se jó) a ttlt nem(és mégis jó). A kérdés az, hogy a cmos miért működik rosszul(pedig zavarvédettebb a magasabb kapcsolási szint és a hidegitőkondi miatt), és mit tehetek, hogy jól működjön? A föld nagy felület a kis induktivitás végett, digit táp, és motortáp más trafóról jön. Másik kérdés: az lehetséges, hogy a motorrezonancia okoz egy pozitiv visszacsatolást az elektronika felé?

cx79vmdj5

Egy harmadik kérdés is felmerült bennem, a cmos hidegítése okozhatja-e a problémát? Előre is köszönöm a segitséget.

000000000

Mekkora lehet egy bipoláris (négy vezetékes) léptecs nyomatéka álló helyzetben vagy alacsony fordulaton, ha adatai 3,6 V/fázis és 1,1A/fázis 1,8 fok/lépés?
Mi a helyzet egy másik motornál, ami 8 vezetékes, tehát bárhogy beköthető, 5,17 V, 1,63A, 1,8fok?
köszönöm előre is: Balázs

000000000

Belülülről.
 
http://www.dailycnc.eu/wordpress/wp-content/uploads/2010/11/stepper_motor_components-300x249.jpg" border=0>

besirkyjh

Szia  
 
Ezt igy nehéz meg mondani mert függ pl: a motor korátol is ( mennyire mágnes az a mágnes ? ).
Ki kel mérni ( manuálisan ) .
Egy sima táprol adj rá a névleges feszültséget és mérj tatronyomatékot ugy hogy a motor tengelyére rögzitel egy pontosan 100mm-es erökart és oda akasztol egy 2L kolás üveget amit töltesz vizzel egész addig mid a létetö el nem engedi a tartásbol ( lezuhan ) utánna leméred az üveged sulyát és az a suly lesz a tartonyomatékod Nm-ben .Nem kel léptetni nem kel semmi csak egy táp amit be lehet állitani a léptetö feszültségére !
 
 

000000000

Köszönöm, kipróbálom.

000000000

Szevasztok!
 
Tudom, hogy már az előttem felszólalók is kifejtették hogy sok mindentől függ egy léptető nyomatéka ám mégis megkérdezném hogy van e valami ökölszabály a motor feszültsége és áramerőssége között? Gondolok itt olyanra hogy egy magasabb feszültségű és alacsonyabb áramigényű motor vagy egy alacsonyabb feszültségű és nagyobb áramú motor milyen tulajdonságokban tér el melyik megfelelőbb pl (hobby)cnc hez? Ahogy látom a modern léptetők inkább alacsonyabb feszültséget és nagyobb áramot kívánnak, ami bonyolultabb vezérlőt jelent mert több ampert kell szolgáltasson a motoroknak. Gondolom nem véletlen ez. Nagyobb dinamikát, vagy gyorsaságot vagy erőt biztosít ez a motornak? Világosítsatok fel legyetek szívesek.

svejk

A motor nyomatéka akár állóhelyzetbe vagy menet közben a kialakuló mágneses mező és a forgórész permanens mágnesének kölcsönhatásából alakul ki.
Adott mágneses erősségű forgórész mellett az állórész mágneses mezejének erősségével lehet játszani, ez a tekercsre jutó áramerősség és a tekercs menetszámának a szorzata, ez az un. "Ampermenet" mértékegység. Ma már ritkán használatos kifejezés.
Álló helyzetben az Ohm törvénye alapján a motor árama és a tekercs ellenállása alapján számolható a tekercsre kapcsolható feszültség.  
Léptetőmotornál akkor tudjuk a legnagyobb nyomatékot kivenni ha ezt a megadott áramerősséget minden körülmények közt megpróbáljuk tartani. A fordulatszám növekedésével az ellenelektromotoros erő miatt állandó tápfeszültség mellett egyre kevesebb áramot venne fel a motorunk, ezért menet közben a tápfeszültséget növelni kell.  
Ezt tehetjük PWM szabályzással, vagy nagyon régen az volt a módi, hogy a tekerccsel egy ohmos ellenállás volt kapcsolva a rendszer pedig a motor névleges feszültségének többszöröséről járt.
Ha motor helyből magas tápfeszültségű akkor léptetéseknél a Lenze törvény értelmében csak lassan tud kialakulni, vagy kikapcsoláskor összeomlani a mágneses mező, ezért a ezek a nagy feszültségű motorok nem alkalmasak nagyobb fordulatszámokra, illetve nagyobb fordulaton túl magas tápfeszültség kellene, mely szigetelési problémákat is felvethet.
A mai modern gyors motorok ezért nagy áramúak és ezzel együtt alacsony feszültségűek, tehát ilyeneket keress.
Ez volt a konyhanyelvi megfogalmazás, a ráérő tudós fórumtársak majd kijavítanak ha nem jól írtam valamit.
 

besirkyjh

Szia
 
Ökölszabály ? Talán az hogy a léptetöket érdemes kb 50 fok környékén járatni ( hö fok ) .
Ez meg tudod keresni minden léptetönél feszültséggel ( 15 - 20 perc tarto áram és ha a höfok nem megy e fölé akkor az jo lesz ugy ) .
A többi a #3057 ben .
Amelyiket könnyebben be tudod szerezni olcson az a jo ( de azért 200 lépés legyen egy kör ) .
Régi léptetöhöz régi vezérlö ( pl L298 - SLA ) ujabb léptetökhöz ujabb vezérlö ( TB6560 - MSD stb ) .
 

000000000

Köszönöm a felvilágítást!