Hírek:

Fontos tudnivalók a migrációval kapcsolatban, kérlek olvasd el:

A régi fórumról áthozott hozzászólásoknál a felhasználó neve adatvédelmi megfontolásokból véletlenszerűen generált értékekre lett  lecserélve. Ez akkor tud a valódi értékre visszaállni, ha az adott felhasználó a régi fórumon nyilatkozik, hogy beleegyezik az adatainak az új fórumra továbbításához, majd ezután itt a régi felhasználónevével és email címével regisztrál.
8~20 óra között, 1~30 percen belül megtörténik a jóváhagyás, 30 percenként ellenőrizd email fiókodat (SPAM-ot is) mindenképp kapsz mail-t, a sikeres regisztrácioról, vagy a hibáról és, hogy mi a teendőd.
Nézd meg  "A régi fórumról, az új fórumra költözés útmutatót."
A régi fórumon használt email címmel de más felhasználói azonosítóval érkező regisztrációs kérelmek törlésre kerűlnek.

Main Menu

Elektronika

Indította gaben, 2025 február 03, 18:18

Előző téma - Következő téma

43pbwjg8s

Akkor is kitoltál velem..... :)
Most elkezdtem miattad olvasgatni az adatlapot!  
Kikapol!!!  
Hogyan fogok visszakanyarodni a rendes napi munkámhoz így???

keri

A nagyon okosokat kérdezném chopper áramszabályzás lélektanával kapcsolatban.
 
Az világos hogy működik. Van egy induktív terhelés, párhuzamos szabadon futó diódával, alatta egy kapcsoló tranzisztor, az alatt meg egy áram érzékelő ellenállás.
Ha ezen az ellenálláson az áram túllép egy adott értéket, akkor a tranzisztor lekapcsol.
 
Na de mitől kapcsol vissza? Mert amint a tranzisztor lezárt, az áram azonnal zéró lesz a Sense ellenálláson, tehát a sima komparátorral elvileg azonnal visszakapcsolna.
 
Az elméletem erről:
1. Egy késleltető elem adott ideig zárva tartja, amíg biztosan lecsökken az áram a referencia alá.
2. csak a PWM frekvencia ütemében kapcsol be a tranzisztor, és ha nagyobb az áram, akkor az áramköri elemek késleltetésével le is kapcsolja. (hiszen nagyobb az áram a referenciánál)
 
Namost akkor már értem miért robbannak fel a motormeghajtó IC-im. Mivel ezek az első változat alapján működnek, így a referencia feszültség forrás impedanciája határozza meg a visszakapcsolási késleltetést, így ezt a késleltetést a motormhoz kell méretezni, ami nem történt meg hiszen az adatlapból nem derült ki.

s7manbs8

Most akkor mitől pukkant ki ?
 
Késleltetést szoktak beletenni, shmitt triggeres komparátoros megoldással pl., vagy fix chopper frekivel megy és akkor kapcsol le, ha elérte a beállított áramot.

keri

Szerintem attóé pukkan el, hogy túl gyorsan kapcsol vissza, illetve túl lassan kapcsol le.
Mivel ez az IC aszinkron copper, ezért a motor paraméterei is beleszólnak ezekbe. Kissebb áramoknál nem volt gond de 800mA felett már könnyen megszalad.

jv7pu3a5p

Effektív 800mA a főágban? Mert az bizony 4-5 meg több amper is a motorágban.

keri

Kirchoff bácsi meg forog a sírjában? vagy hogy?

jv7pu3a5p

Dehogy forog, Ő is tudja (tudta) hogy a kapcsolóelem előtt és után az áram biz nem ugyanaz. Csak a teljesítmény változatlan ideális esetben. Ezért írtam a múltkor is, hogy valószínűleg magas az áram és azért száll el az IC. nem tudom mire van hitelesítve, de valószínű sok neki. Próbáld meg mondjuk tartóáram alatt lecsekkolni a motorági áramot. Nálam 400mA volt beállítva tartóáramnak (tápoldalon mérve) a motorkörben pedig 2.5-3A csordogált.

keri

Te a csúcs áram és az átlag áram viszonyára gondolsz? Mert egyettlen útja van az áramnak, ezért tuti ugyan az az áram mérhető a tápon is mint a tekercsen.

keri

Lehet hogy tökéletesen ugyan arról a problémáról beszélünk? :)
 
Szerintem nem normális egy PWM áramgenerátornál, hogy az áram PWM frekvenciás összetevője nagyobb legyen mint az átlagos effektív áram. Ebben az esetben túl alacsony a PWM frekvencia.
 
3A-es meghajtóm van ami impulzusban 4-et is kibír. Én csak 1,5A effektívvel akarom hajtani.
Tehát ha csúcsban dupla akkora az áram mint átlagban.
Ez persze bekövetkezhet ha a kikapcsolás késleltetése nem elég gyors, és a visszakapcsolás gyorsabb mint az áram megfelelő mértékben tudna csökkenni a tekercsen. Így előfordulhat hogy minden egyegy ki be kapcsolásnál annak ellenére hogy a referencia felett van, mindig csak növekszik az áram, vagyis megszalad.

jv7pu3a5p

Csak arra akartam rávilágítani, hogy ne vedd kézpénznek a tápoldali áramot.  
Előszőr furcsa volt nekem is, hogy csak 500mA folyik a 2.5A motor meg tüzel, csupán a tartóáram hatására is. Aztán leesett.
Jól megkavarja a dolgokat az induktivitás...
Mekkora a pwm freki?

s7manbs8

PC tápot tuningolt már valaki ?

svejk

Csak hogy neked van egy visszafutás diódád is, amin és a motoron akkor is folyik áram amikor a kapcsolód kikapcsoltad.
Ismered a step-down konvertert...pl. 40V 0,2A-ból csinál 5V 1A kimenőt.
Na a Te áramköröd is hasonló, és ehhez nem sok köze van Kirchoff bácsinak, sokkal inkább Lenze-nek :))))

s7manbs8

A Lencse mit mond ?

svejk

Tuningolni nincs mit rajta mert a vasmag adott, azon nem tudsz több energiát átvinni, így is eléggé ki van hegyezve, hála a kényszerléghűtésnek.
Gondolom inkább Te más feszkókat akarsz kivenni belőle...
28V 10-15A-t ki lehet venni belőle..

svejk

Bocsánat: Lenz-nek