Hírek:

Fontos tudnivalók a migrációval kapcsolatban, kérlek olvasd el:

A régi fórumról áthozott hozzászólásoknál a felhasználó neve adatvédelmi megfontolásokból véletlenszerűen generált értékekre lett  lecserélve. Ez akkor tud a valódi értékre visszaállni, ha az adott felhasználó a régi fórumon nyilatkozik, hogy beleegyezik az adatainak az új fórumra továbbításához, majd ezután itt a régi felhasználónevével és email címével regisztrál.
8~20 óra között, 1~30 percen belül megtörténik a jóváhagyás, 30 percenként ellenőrizd email fiókodat (SPAM-ot is) mindenképp kapsz mail-t, a sikeres regisztrácioról, vagy a hibáról és, hogy mi a teendőd.
Nézd meg  "A régi fórumról, az új fórumra költözés útmutatót."
A régi fórumon használt email címmel de más felhasználói azonosítóval érkező regisztrációs kérelmek törlésre kerűlnek.

Main Menu

Elektronika

Indította gaben, 2025 február 03, 18:18

Előző téma - Következő téma

keri

Ha felvázolsz nekem konkrét kapcsolási rajzot, akkor elmondom neked miért nem jó, addig is találgatok mert szeretek okoskodni :D
 
Milyen kapcsolásban használtad a FET-et?
Jön a villany, sorban vele a motor, a motor test felé menő vezetékében sorban a FET? Na ez a kapcsolás tuti lerúgja a FET-et. Mivel amikor lezár akkor még (szakemberek csukják be a fülüket) az elektronok lendületben vannak, és mennének tovább, de nincs hova, ezért nekicsapódnak a FET bezárt kapujának és ha nem elég erős a FET akkor át is szakad.
 
Ez annyira durván így van, hogy pl. az MZ-m FET-es gyújtásában 12V-ból 300V-ot állít elő a FET gyors zárása, egy tekercs segítségével. Gondold el mit csinál ugyan ez a gyors lezárás 160V-ból.
 
Ennek kiküszöbölésére a leg egyszerűbb megoldás ha nem zárjuk el az áram útját, hanem hagyjuk kifutni. Hivatalosan szabadonfutó diódának is szokták nevezni ezt a megoldást.
Vagyis a motorra párhuzamosan kell kötni egy diódát, lehetőleg gyors kapcsolásút, úgy hogy visszafelé mutasson az áram folyása rajta.
 
Ha a FET nyitva akkor a táp felől a motoron és a FET-en keresztül folyik az áram. Ha lezár a FET akkor az áram a diódán keresztűl körforgalomba kerül vissza a motor + felére, de mivel a motornak van ellenállása ezért az áram pontosan számítható idő alatt megáll.  
 
+ A FET-en nem fog nagyobb fesz esni mint a tápfeszültség+dióda 0,6V-ja.
- persze lehetséges hogy a FET gyorsabban zár, mint ahogy nyit a dióda, ilyenkor lehet feszültség tüske, ami agyonvágja a FET-et, erre oda kell figyelni, hogy a dióda elég gyors legyen ahhoz, hogy kellően kicsi feszültség tüske tudjon csak kialakulni.
+ A diódán az áram nem lesz nagyobb mint ami a kikapcsolás előtti pillanatban a motoron és a FET-en keresztül folyt.
+a szabadon futó dióda az alkatrészek kímélése mellet, javítja a rendszer hatásfokát is.
 
IGBT...amikor én jártam iskolába még nem létezett ilyen alkatrész, és annyira nem érdekelt hogy utána nézzek, így nem tudom hogy működik, de az adatlap letölthető, innentől kezdve pedig ismert paraméterekkel tudok tervezni vele áramkört :D
 
Amit tudok róla, hogy jóval nagyobb áramokat és feszültségeket kibír mint egy FET, viszont kisebb a csatorna ellenállása mint a tranzisztornak.
Régen tirisztort használtunk erre a célra, de annak van pár kellemetlen tulajdonsága.

keri

nem kell párhuzamosan kötni, venni kell megfelelő képességűt. Első darab amit a Lomex oldalán kiszúrtam:
500HUF 600V 16A ez csak elég, nem?

000000000

>500HUF 600V 16A ez csak elég, nem?
inkább ne égjen el :)

3k74cecek

750W-os motorra, esztergán használva egyáltalán nem biztos hogy elég. Nekem a 31A-es is elszállt egy idő után a 400W-os motoron. Pedig lágy indítású, ott a gyors visszafutó dióda, néztem szkópon, nincs túlfesz tüske.  Hűtőborda csak kézmeleg (<50 fok).
Viszont van nagyon ritkán túláram tüske.
Most nyomozom, hogy ezt mi okozza.
 
Nem merültem bele Fehér Viktor kapcsolásába, mert azt csak kiindulásnak írta, így nem tudhatom pontosan, hogy miket változtatott rajta.
Ha nem használt visszafutó diódát az egyértelműen baj, ahogy írtad is.
Ha ad konkrét rajzot, akkor van értelme átnézni és észrevételt tenni.

keri

Ugye nem biztos hogy az áram a kritikus, hanem a feszültség túllövés, de ahogy írtad hogy scop meg értesz is hozzá, ennél többet én sem tudok tenni.

5bzs27u7

Ha megjöttem a melóból feldobom a rajzot. Amúgy én is tettem diódát túllövés ellen.

keri

Akkor nézd meg scóppal.
Én is szeretem a FET-eket használni, de nekem nem volt még ilyen gondom...igaz nem is szoktam ilyen teljesítményt kapcsolgatni.
 
Esetleg próbálkoznék pár nanoFarádos kerámia kondikkal szűrni a zavarokat a FET-en, de leginkább a durva túlméretezést szoktam alkalmazni, ebben segíthet az IGBT :)

5bzs27u7

Valahogy nem megy fel az a rajz, a képfeltöltés.hu ra.
Nincs valami jobb képfeltöltési oldal, ami megbízható?

43pbwjg8s

A felhasználók mappái a HUBAY-on.
Keresd meg a topicot és kérj jelszót!
Jó lesz ha lesz saját mappád itt!

43pbwjg8s

Azt hiszem jobb ha a QFN16 tokozással áttérek ide ebbe a topicba.
Nos a multkor volt még egy próbálkozásom, amit nem mutattam meg:
Ilyen pókok lepték el a lakásomat: :)
http://cnctar.hobbycnc.hu/KisKZ/elektronika/QFN16/2verzio/pok1.JPG" border=0>
http://cnctar.hobbycnc.hu/KisKZ/elektronika/QFN16/2verzio/pok2.JPG" border=0>
 
Sajnos nem jött be a dolog.
Az a derót amit használtam nagyon könnyen tört. :(
Ahogy felhelyeztem a lapra a bedrótozott IC-t azonnal kezdődtek a problémák. Letört az egyik vezeték, az újrahegesztésnél elkezdtek leesni további vezetékek....
Azt hiszem már nagyon fáradt és törelmetlen lehettem. Jelentem tanultam belőle ismét!
A lényeg a lényeg....
Az IC forrszemeinek egy része szépen levált a végére. :( Egy darab kukába is ment azonnal.
 
Azóta készítettem újabb, finomabb nyákokat.
Megpróbálkozom most óvatosabban a dologgal.
A lényeg a türelem ugye.
Sajnos ezen a pákán nem tudok hőmérsékletet állítani. :( Pedig de jó lenne ha le tudnám korlátozni a hőmérsékletet. A hobbielektronikán 240-250 fokot mondtak a plafonnak. Persze ott hőlégfúvós pákához. Az most nyemam!
De akkor is megoldom! :)

SquirrelTech

Csipesszel könnyebb azért a zománchuzalt hajtogatni. Vagy nem zománchuzalt használtál? Azzal jobb ilyesmit csinálni. Egyedül blankolni nehéz... :)

43pbwjg8s

Sajnos mivel még soha nem csináltam ilyet, így nem ismerema zomáchuzalt (most már fogom).
Ez sima rézderót amit egy sodrott vezetékből szedegettem ki.

000000000

[#fejvakaras][#fejvakaras][#fejvakaras][#fejvakaras][#fejvakaras]
 
hát....azt hiszem ujraértelmezted a gányolás fogalmát [#nyes]
 
ha ilyen tokzást akarsz használni akkor ne sajnáld azt a pár ezer forintot egy normális nyákért. de ha mégis te akarod csinalni akkor:
 
vehetsz olyan nyák-ot ami már le van fújva fotolakkal, kinyomod a rajzot foliára 2x egymásra rakod és egy 100W-os lámpával ráfotózod a panelre. van előhívó készen beledobod és ott a rajzolat, lemaratod és kész. ugyanígy van hideg ónozó is amibe bedobod a panelt és beónozza. aztán van folyasztószer is ts560, smd-nél elég annyi maradvány ón a pákán ami az ezüstös szinét adja. ha kinyúlnak a vezetékdarabok a chip alól elég a kilógó részt melegiteni és befut az on a helyére.

keri

És miért kell qfn tokozást használni.
Sima DIP, vagy maximum SMD tokozást használok azokkal nincs ennyi probléma.

4um5b65d

Nem lehetséges, hogy nem is a drótok törtek el, hanem a forrasztás? Csak mert, hogy írod, hogy levált a panelről a forrszem. Ez arra is utalhat, hogy sokáig forrasztottad, a folyasztószer pedig kiégett a cinből. Ha matt lesz a forraszanyag felszíne akkor már kiugrott belőle a gyanta..... akkor pedig nem hajlandó a drótod ott maradni.