Hírek:

Fontos tudnivalók a migrációval kapcsolatban, kérlek olvasd el:

A régi fórumról áthozott hozzászólásoknál a felhasználó neve adatvédelmi megfontolásokból véletlenszerűen generált értékekre lett  lecserélve. Ez akkor tud a valódi értékre visszaállni, ha az adott felhasználó a régi fórumon nyilatkozik, hogy beleegyezik az adatainak az új fórumra továbbításához, majd ezután itt a régi felhasználónevével és email címével regisztrál.
8~20 óra között, 1~30 percen belül megtörténik a jóváhagyás, 30 percenként ellenőrizd email fiókodat (SPAM-ot is) mindenképp kapsz mail-t, a sikeres regisztrácioról, vagy a hibáról és, hogy mi a teendőd.
Nézd meg  "A régi fórumról, az új fórumra költözés útmutatót."
A régi fórumon használt email címmel de más felhasználói azonosítóval érkező regisztrációs kérelmek törlésre kerűlnek.

Main Menu

Elektronika

Indította gaben, 2025 február 03, 18:18

Előző téma - Következő téma

zozo

Van köztünk ólom akkumulátor szakértő?
A neten mindenfélét írnak, néha ellentmondásos dolgokat.
Téli tárolásról kérdeznék.

Jelenleg napelemre van kötve 24 V-ra sorbakötött munkaakksi pakk, csepptöltésen, 27,4 V-on tartom őket. Éjszaka a kerti ledvilágítás megy róluk, amitől 2-3 tized voltot  esik a feszültség, nappal visszatér a 27,4 V-ra.
Korábban olvasottak szerint azt gondoltam, jó nekik, ha kicsit mozgatva/dolgoztatva vannak a tárolás idején.

Most viszont azt olvasom valahol, hogy az akksit ne merítsük csak kis mértékben, mondjuk 30%-kal, mert minden rátöltés egy töltési ciklusnak felel meg, tehát ha merítünk, akkor 80%-ot vegyünk ki, mert így kevesebb töltési ciklusunk lesz.
Az ólomakkisk is ugye véges töltési ciklussal rendelkeznek, amin belül a kapacitásuk nem csökken jelentősen. Ez kb. 250 ciklus.

Van aki szerint 2 hetente kell csak rátölteni, van aki azt mondja, jó ha folyamatos csepptöltésen telelnek az akkuk.

Hát már nem tudom, mi a jobb nekik. Ezzel a pár tized Volttal is újabb töltési ciklusnak számit a napközi szintrehozás?
Nem tartom logikusnak, de már tök bizonytalan vagyok.
24 V 240 Ah a kapacitás, nem ócsó', szeretném sokáig egészségben tudni őket.

Tud valaki tanácsot adni ez ügyben?

2f428kduf

Hogy a savas akksik ciklusa 250 lenne????
Gondolj az autók akkujára, gyakran kellene cserélni őket 250 indításonként.

dtb

Nem vagyok szakértő, és közelebbi pontos típust sem írtál, de nekem valami olyan rémlik, hogy minél jobban le van merülve az aksi, annál jobban fennáll a fagyásveszély...

fn47xk7ei

Itt nem volt szó lemerülésről.Töltés alatt a akkumulátor feszültsége is magasabb . Éjszaka nincs töltés így a 2-3 tized volt természetes.

Kicsa

Fejből ezt most nem tudom,meg kell néznem a beállításokban.
Viszont ha jól értem az írásod,akkor hiába állítom ás aktív high-ra,mert akkor a leválasztó nem fog rendesen üzemelni?

Kicsa

Köszönöm a rajzot,megnézem hogy van-e itthon hasonló értékű tekercs.
Az a fura,hogy nem túl hosszú és árnyékolt a kábel. Ezt rögtön a szervó kártyára menő csatlakozó elé kellene kötnöm?

Enable nincs bekötve a kártyára,tápot kap illetve egy GND-t,STEP és DIR jelet. Az Enable és az Error nincs használva a kártyáról.

Köszönöm szépen!

zozo

Ezek ciklikus avagy munka akkumulátorok, teljesen más mint az autó akksija. Ez utóbbi nem érne meg közel ennyi ciklust sem, ha 80 %-ot mindig kivennél. A munka akku kisebb árammal terhelhető, de mélyre meríthető (11 V) és sokszor, az autóé böszme áramokat tud de csak kis mértékben merítheted.

Kisamotors

Bár szakértő nem vagyok, de a hagyományos ólom akkukat (indítóakkukat) mindig érdemes teljes töltöttségen tartani.
Így a leghosszabb az élettartamuk. Teljesen feltöltött állapot alatt, ha eleinte kis mértékben is, de elindul a szulfátosodás.
Valóban nem szeretik a töltés,lemerítés ciklust, nem kell őket "mozgatni".
Én folyamatos csepptöltésen tartanám, de szobahőmérsékleten az önkisülése sem vészes, az sem okoz jelentős élettartam csökkenést, ha 2 hetente töltöd 100%-ra.
Még zárt akkunál is érdemes lebontani a fedelet (garancia időn túl) és ellenőrizni a savszintet, savsűrűséget, legalább évente egyszer. Ha kell, desztvízzel pótolni.

Rabb Ferenc

Bár nem vagyok szakértő én sem, de az ólomakkumulátorok szeretik a feltöltött állapotot. Ekkor a legnagyobb a savsűrűségük és ezért a legkisebb a fagyveszély is.

A névleges cellafeszültségük 2V. Töltés közben 2.4V-nál indul meg a gázfejlődés (vízbontás) ezért nem célszerű ezt túllépni. A maximális cellafeszültség 2.7V amit még károsodás nélkül elvisel.

A csepptöltést nem véletlenül találták ki és alkalmazzák. Kompenzálja az önkisülést vagy a minimális fogyasztásból adódó feszültségcsökkenést.

Az alsó határ 1.7V, ez alatt megindul a szulfátosodás ami rohamos állapotromlást okoz. Vannak kémiai (Akkuvit) és elektromos (rövid idejű nagy áramú töltés) gyógymódok amik több-kevesebb sikerrel járnak de csodát nem tesznek egy lepukkant öreg elszulfátosodott akkuval.

Szóval hagyjad nyugodtan a minimális töltésen, ne lépd túl a fentebb említett feszültség határokat egyik irányban sem és ha lehet tárold fagymentes helyen.

zozo

Köszi mindkettőtöknek. Igen, mint írtam, 27,4 V-on tartom, ez ugye 2,3 V/cella. A szulfátosodás több forrás szerint is 2,1 V/cella szint alatt kezdődik.
Sajna odakinn fog telelni, na jó, bezárva a hajótestbe, csakhogy érezze a törődést :) Ez nem okozhat neki stresszt.
A LED világítást leveszem róla.

Amúgy van okos töltőm, ami regenerálja az akksit. Ezt évente megcsinálom. Impulzus töltés, 110 ms-ig tölt, 30 ms szünet, majd 50 A-es kisütés 3 ms ideig.
 
Most olvasom, hogy ez a töltőm 27,2 V-on csepptölt, na akkor ezt állitom be a napelemen is.

A szezon kapacitás kalibrálással indul, majd látom, hogy van-e változás.

Köszi mégegyszer, hogy foglalkoztatok a témával.

d30xhrezp

Igen ilyenre gondolok,hogy az aktív állapotokat kéne megfordítani,és úgy megnézni. Zavar esetén nem gondolom,hogy mindig ugyan annyit hibáz,és nem is lenne stabil. De nem írtad,hogy mindig ugyan annyi a hiba,ha egy kódot többször lefuttatsz. De nekem az egyik laptop LPT portja is ösze-visza rángatja a motorokat egy másikkal meg jó.
De gondolom az áramok jól be vannak állítva.
És az SMC diagnosztikát is beállítottad az SMC terminállal.

Kicsa

Megnézem ezt a fordított logikát,úgy nem teszteltem még. Kb. ugyan annyit lép,de erre is csinálok mérést hamarosan.
Az SMC fel volt programozva,úgy vettem. Én nem állítottam rajta semmit sem,mivel jónak tűntek a beállítások asztalon is és a teljes szerkezetnél is. Nem is nagyon értem hozzá,nem tudom,hogy mit is kéne állítani.

d30xhrezp

Értem,akkor mást nem tudok ajánlani.
Gondolom a lépésszám jól vam beállítva.

svejk

Tapasztalat, hogy ez az áramkör szinte mindig az encoder oldalról téveszt.

Ha engedi az encoder csökkentsd a felhúzóellenállás értéket.
Ha teheted akkor a komplett encoder kábelt közvetlen a vezérlőpanelnál fűzd át 1-2 menettel egy ferritgyűrűn.

Ha az encoder valamelyik HEDS típus akkor követlen az encoder táplábaira forrasztott 100 nF is oldott már meg problémákat.

Kicsa

Szia svejk!

Köszönöm neked is az ötletet,viszont egy kis segítséget kérnék ebben.
Itt található a kapcsolási rajz,de sajnos nem látom azt,hogy melyik ellenállás értékét kellene csökkentenem. Eszerint a szűrt-stabilizált 5V közvetlenül érkezik az enkóder tápvonalára.
HEDS enkóderről van szó,a 100 nF kondit már alapból beépítettem,közvetlenül az enkóder lábaira. A ferrit gyűrűt meg fogom próbálni,összeszedem azt,hogy hány helyre tudnék tenni és beszerzem őket.

Az enkóder kábel a vezérlőszerkényhez érkezéskor egy lengó D-Sub csatiban végződik,a szerkénybe befelé pedig egy beépíthető aljzat van szerelve,így oldható a kötés. Gondolom,belülre lenne érdemes így is tenni a gyűrűt,közvetlenül a panelhoz.

Teszek fel hamarosan néhány képet a topicomba a kábelezésről,hogy könnyebb legyen megismerni az aktuális helyzetet.




Átállítottam active high-ra a step pineket és talán jobb lett a helyzet,viszont most más hiba jött elő. Az Y tengely mozgatása kézi - folyamatos módban hibátlan mindkét irányban. Ha átteszem cont. értékről stepre,hogy csak egységnyit lépjen,valami nincs rendben. Egyik irányban szépen lelépni,másik irányú mozgásnál pedig akadozva,darabosan lép és ugyan abban az irányban,mint először. Tehát csak egy irányba tudom vinni a tengelyt step állásban,folyamatos mozgatásban pedig minden ok. Nem tudom,mi lehet a gond,de erősen szoftver gyanúra tippelek,hiszen hardveresen nem is történt változás.