Hírek:

Fontos tudnivalók a migrációval kapcsolatban, kérlek olvasd el:

A régi fórumról áthozott hozzászólásoknál a felhasználó neve adatvédelmi megfontolásokból véletlenszerűen generált értékekre lett  lecserélve. Ez akkor tud a valódi értékre visszaállni, ha az adott felhasználó a régi fórumon nyilatkozik, hogy beleegyezik az adatainak az új fórumra továbbításához, majd ezután itt a régi felhasználónevével és email címével regisztrál.
8~20 óra között, 1~30 percen belül megtörténik a jóváhagyás, 30 percenként ellenőrizd email fiókodat (SPAM-ot is) mindenképp kapsz mail-t, a sikeres regisztrácioról, vagy a hibáról és, hogy mi a teendőd.
Nézd meg  "A régi fórumról, az új fórumra költözés útmutatót."
A régi fórumon használt email címmel de más felhasználói azonosítóval érkező regisztrációs kérelmek törlésre kerűlnek.

Main Menu

Elektronika

Indította gaben, 2025 február 03, 18:18

Előző téma - Következő téma

000000000

A rövidzár a legrosszabb jelenség ez több ezer szeres is lehet nagyon rövid idö alat ezt legtöbb félvezető nem birja ki.. de nem keverendő tuláram védelem amit a vezérlő támogat ![#rolleyes]

fpd0kbd4

Nem vagyok szakértő! De,én csapágy cserét javasolnék. Tapasztalatom,hogy a motort kézzel forgatva még kifogástalannak tűnő csapágyak, akár csak a motor üresjáratában rájuk ható radiális terhelés hatására, az általad említett jelenséget produkálják.

e9g6tycw

A motorról készült videó.
Amikor megáll akkor tilt le a szervóvezérlő.


Bocs

Sziasztok!

Segítség, béna vagyok! Bár ez már kiderült.
Kicseréltem az elromlott léptetőmotor vezérlőt, az rendben is van. A további hibát be-ki kapcsolási sorrend megváltoztatásával jelenleg meg tudom előzni. A vezérlő hibája úgy tűnik, hogy pontosan egyezik svejk által leírttal. Mondhatni természetesen.

Most az engedélyező/tiltó jellel küzdök. Azt kutatom, hogy hogyan kellene az UCCNC-t kalibrálni, hogy a léptetőmotor vezérlő kapjon engedélyező/tiltó jelet. Tudnátok ebben segíteni?

dezsoe

Szia!

Írhattad volna, hogy "ugyanitt eladó szélgenerátor és napkollektor", akkor még két témát érintett volna a hozzászólásod! [#taps]

Komolyra fordítva, fejtsd ki részletesebben, hogy mit is szeretnél elérni az engedélyező bemenettel. (Ha program beállítási probléma, akkor menjünk az [#t218#]-ba.)

svejk

Nekem meg egy fogós ravasz kérdésem lenne, mire jó egy léptetőmotoros cuccnál az engedélyező/tiltó jel?

Egy esetet tudok ha erre a bemenetre kötnénk rá a fizikai végállás kapcsolókat.

De ugye ehhez meg főleg nem kell a szoftver.

dezsoe

A végállással az a baj, hogy akkor nem tudsz róla lejönni, csak kézzel tekerve. Jó lehet az charge pump-hoz, de én azzal inkább az egész tápot kapcsolom.

Thowra

Kulcsos kapcsolóval esetleg felülbírálható és akkor le lehet mászni a végállásról (Fanuc esztergánál találkoztam vele)?

kaqkk007

Ha jól sejtem arra találták ki , hogy bekapcsoláskor amíg "feláll" a rendszer ne legyen random mozgás a motoroknál . minden motor (a főorsó is !) csak a program indításakor mozoghasson .

svejk

Ahogy Thowra írja mindig van Bypass nyomógomb vagy kapcsoló, esetleg egy gépi paramétert kell annak idejére átírni.

(egelső saját készítésű L297-essel készült léptetőmotor vezérlőmben persze már ez is ki volt logikázva külön bemenet volt a POT-nak és a NOT-nak)

svejk

Ahhoz ugyan úgy kell külső charge-pump, azzal meg aztán bármit vezérelhetsz.

Bocs

Van egy CNC gépek javításával foglalkozó barátom, de azt mondja, hogy ezek a cuccok még ismeretlenek neki. Ő is próbál segíteni, azonban a találka általában komoly nehézségekbe ütközik. Én igyekszem tanulni tőle és tőletek is. Mindkét oldalról rengeteg segítséget kaptam, és igyekeztem a legjobb tudásommal ezeket összehangolni.

Az ő javaslata volt a relés fékrendszer, amit pl. a vészstop is aktivál. Azonban ez azzal jár, hogy az áram alatt lévő motorvezérlőkről leválasztja a léptető motorokat. Mint korábban "mondtátok", ez nyírhatta ki az egyik vezérlőt, amiről most már konkrétan kiderült, hogy a svejk által felállított diagnosztika tökéletes volt, és javítható is.
Ez a fékrendszer igazából hatékony, mert előfordul, hogy a ciklus tart után vészstop a következő mozdulat.

Ha az engedélyező jel működne, azzal lehet, hogy nem okoz problémát a motorok leválasztása, ehhez még a vezérlőben lévő tranzisztorok kapcsolását át kell gondolni, illetve késleltetéssel vagy charge-pump vezérléssel lehetne szabályozni a fékező reléket.

A fékrendszerről persze lehet vitatkozni. Én más tudására hagyatkozva építettem ki ellenállásokkal, elég komolyra sikerült, most már nem szívesen válnék meg tőle. Mindennek van előnye, van hátránya. A tovább fejlesztésével az esetleges bénázásaimban is segíthet, hiszen igen gyors leállást eredményez, nem beszélve a Z tartásáról.

Az említett barátomnak is tetszik, amit a hozzászólásaitokról mondtam, és ő is többször javasolta, hogy kérdezzelek meg Titeket is erről vagy arról. Tehát nem ellentét van, hanem egymást támogató tudásokról, amit én lassan vén fejjel próbálok megtanulni.

Na ez jó kis regény lett.[#vigyor2]

Bocs

A végállásra futás nem szokott problémát okozni, mert beállítottam a soft limitet. Ha valami miatt mégis ráfutok, a felülbírálással simán le tudok jönni róla. Svejk által kötelezővé tett refpont felvétel a soft limittel együtt erre is megoldás. Legalábbis nálam.[#taps]

000000000

Lehet más lesz itt a megoldás.

Mekkora tömeget mozgat a Z motor?
Mekkora a golyós orsó menetemelkedése?
Van áttétel a motor és az orsó közt?

Bocs

A Z motor úgy 25/30 kg-ot mozgat, de ezt később lehet, hogy rendesen megnövelem.
A golyósorsó menetemelkedése 5mm, az átmérője 16mm.
A hajtás áttételes, ha jól emlékszem 1:5.