Hírek:

Fontos tudnivalók a migrációval kapcsolatban, Kérlek nézd meg a Régi fórumról új fórumra való költözés

Main Menu

Elektronika

Indította gaben, 2025 február 03, 18:18

Előző téma - Következő téma

remrendes

Az konnyu ut, szinte vegig autopalya. Onnan talan meg Szeged is izgalmasabb lenne :)

000000000

Ha jol emlékszem ők szervizelnek is!
ntc90...2000 ök szervizeltek a felnöt képzöbe ahol tanultunk..
www.nct.hu

000000000

Hozzáértők használható tanácsára van szükségem.[#conf]

Van egy 300 milliamperig mérő műszerem. szeretném megduplázni a méréstartományát, egyszerűen.  
Mi a megoldás?[#nemtudom]

Köszönöm ha segítesz.

zozo

Ha ez csak egy ampermérő alap műszer, akkor shönt ellenállással tetszés szerint kibővítheted a mérés tartományt.

000000000

Köszike!

Nem. Ez egy "univerzál" müszer. 300 milliamper mérési lehetőséggel.

000000000


zozo

Elvileg söntölheted azt is, de csak a mérés idejére, utána nem lehet a körben a sönt, mert pl. a feszültségmérést is befolyásolná.
A műszer belső ellenállása szükséges a számításhoz.

sönt számítás


Ha nem tudod mérni, akkor marad a kísérletezés és külső műszerhez hitelesítés.

000000000

Beméred egy másik Ohm mérővel a 300 mA-re beállított műszered ellenállását, majd egy ilyen értékű külső sönt ellenállást párhuzamosan kötve a műszereddel jó közelítéssel máris kétszeresére kiterjesztetted az árammérési tartományát.

000000000

Köszönöm a segítséget. Nem tudni a belső ellenállást.
Majd kiokoskodom.

000000000

Köszi!
Az előző írásomnál, pont erre gondoltam.
Csak, egy kis lökés kellett. [#nyes]

Szalai György

Akkor készíthetsz egy egyszerű áramkört, amin a műszereddel mérhető, lehetőleg végkitéréshez közeli áram folyik.
Valami elem vagy akkumulátor, ellenállás vagy izzó és kész is. Szamárháromszöggel nagyjából előre is számolható.
Megméred, hogy mekkora az az áram, legyen a példa kedvéét 200mA, de lehet más, nem ennyire kerek érték is.
És most kötsz a műszereddel párhuzamosan egy akkora ellenállást, amitől a mért értéked pont a fele lesz.
Így a végkitéréshez nagyjából 600mA tartozik majd.

000000000

Jönnek itt a jó és jó megoldások. [#eljen]
Jövök ide máskor is.[#nevetes1][#taps]

ajpwg6jrn

A mai nap sem telt eredménytelenül. Már régóta küzdök az ólom akkumulátorok helyes töltésével, mivel sajnos a gyári "intelligens" töltők eléggé használhatatlanok karbantartásra.
Már nagyon régen észrevettem hogy a szulfátosodott "döglődő" ólom akkumulátorok kedvelik azt a fajta töltést, ha egy mezei trafó szekunderéről 1 utas egyenirányítással töltjük. (Vagyis csak 1 db diódán keresztül kötjük a trafó szekunderét az akkura.) Ez nálam elég sok akkut megmentett már a végsőktől, amikkel az intelligens töltők nem tudtak mit kezdeni. Most pedig a kezem ügyébe akadt egy kis RC modellező dobozka, amiben volt egy 2x13 VAC kimenetű trafó. (Megvan a megfelelő töltődonor.) Az egyik szekunderből letekertem pár menetet, így egyutas egyenirányítás után 13,7V-ra  állt be a kimenet. (Feltöltött akkura tettem.) És mivel ott volt a másik szekunder, ami adja a lehetőséget arra hogy végre legyen szulfátfeltörő opció is a töltőben, nekiestem hogy legyen belőle valami. (A szulfát feltörés lényege annyi hogy magas feszültséggel és magas csúcsáramokkal, de nagyon rövid impulzusokkal feltörjük a szulfát réteget, úgy hogy közben ne tudjon durranógáz keletkezni.) Vagyis ezt a második szekunder kört az elsővel sorbakapcsolva és egy "N.O." (normally open) "N.C." (normally closed) nyomógombot rákötve el is készült a "akkumentő töltő" manuális változata. Valahogy így néz ki a bekötése:
1. szekunder meleg pontján van a kimeneti dióda anódja
1. szekunder hideg pontja össze van kötve a 2. szekunder melegpontjával és ide van kötve a nyomógomb "N.C." kontaktusa  
2. szekunder hideg pontja össze van kötve a nyomógomb "N.O." kivezetésével
Az akku pozitív pólusa a dióda katódjára kapcsolódik, a negatív pólusa pedig a nyomógomb "C" (common) kivezetésére.
Működés: ha nem nyomjuk a nyomógombot, akkor az akkut 13,7V-ig tölti.
Ha megnyomjuk a nyomógombot, akkor a 2 szekunder feszültsége összeadódik és így 23VAC körül mérhető az üresjárási kimeneti feszültség, de ha rajta van az akku, akkor nagyon nagy árammal tölt, amíg nyomjuk a nyomógombot.
Ezek után jön a 2. része a projektnek, a nyomógombot cseréljük relére és csinálja elektronika a kapcsolgatást, megadott feltételek szerint. (Feltétetelek: tapasztalataim szerint max. 13,2V-ig érdemes engedni az impulzusáramokkal való töltést, felette már elkezd gáz képződni.) Az impulzusok ne legyenek 50-100 msec-nál hosszabbak.
Gyorsan összefarigcsáltam a fiókban található pár alkatrészből egy kis áramkört, ami nagyjából tudja ezeket a követelményeket. (Készítek hozzá egy kis mikrokontrolleres kapcsolást, ami figyeli pluszban majd az áramokat, a trafó és az akku hőmérsékletét is, illetve természetesen nem relé fogja a kimenetet kapcsolgatni hanem MOSFET vagy IGBT.)
Pár órás teszt után azt kell hogy mondjam hogy ez is egész jól működik. Íme két videó:



J-Steel

Lakásban nem kell a világítást a FI relé után kötni.
Ilyenkor a falakban lévő Bergmann csövekben akkor két fázis-ér fut az egyik a konnektoroknak, a másik a világításnak.
 A kérdés az, hogy ezeket színnel meg szokták különböztetni, mint pl az egyik fekete a másik barna?

 A másik kérdésem, hogy a világítás kapcsolójának veztékének milyen színt használnak, hogy azonnal látható legyen, hogy az másmilyen?

fn47xk7ei

Jó annak ha mindkettő fekete csak a világításnak elég a vékonyabb vezeték és így mindig szemre is meg tudom különböztetni - legalábbis magamnak így szereltem anno .