Hírek:

Fontos tudnivalók a migrációval kapcsolatban, Kérlek nézd meg a Régi fórumról új fórumra való költözés

Main Menu

Elektronika

Indította gaben, 2025 február 03, 18:18

Előző téma - Következő téma

bundyland

Persze ha szükséged van a teljes felbontásra akkor a PIC Vref+ ra kell egy 4,096V-os referenciafesz. De mint írtad 5 volt pontossághoz bőven-bőven elég ami marad.

pbalazs

Még annyit, hogy 1%-os ellenállást használj, vagy kalibráld az osztót SW-ből. 5%-os ellenállással kalibrálás nélkül nem biztos, hogy meglesz az 5V-os pontosság.
A Zener adatlapjában látod, hogy hány V-nál kezd "kanyarodni" az áram-fesz görbe, adott munkaponti áram mellett. Ebből leolvashatod, hogy meddig szabad felengedni a leosztott feszt, hogy ne torzuljon.
Én mondjuk nem használnék Zenert, de ez magánügy...

000000000

Mit használasz zéner helyett?
Ha nagyon nem titok..
csőő

s73tgf9vg

Számolok kicsit, ha már tudom a pontos adatokat, egyelőre teszt környezetben van minden. A Zener nem probléma, a PIC védelme most fontosabb mint a pontosság. Meg a torzulás gondolom mindig úgy fog viselkedni, majd a kapott adatok alapján írom a PIC-re a programot.

000000000

PIC-től függően de pl:pic18f1220 ami 5v os..simán müködik még ha 8 volt is megy az ADC-re.
Lehet szerencsém van, már több pic-nél is észrevettem ezt.
De a 3,3V pic18f45k20 már a 4v től is elsül..

pbalazs

Nem titok: nem használnék semmit, mert az ellenállások megfelelő megválasztásával meg lehet védeni a PIC-et, csak jobban át kell gondolni.
Pár éve még én is használtam volna, de a munkám hatására már mindenhol a spórolási lehetőséget látom :)

000000000

Szerintem az osztó előtti részre tegyél egy supressor diodát.,vagy valahova az osztó közé, értéktől függően.

000000000

Ez így is igaz, de vannak ahol vannak tulfesz csordulások mérés közben,oda viszont mindig kell valami védelem.
Nálam akkor van ilyen gond ha pont nincs kéznél olyan értékü alkatrész amilyen kellene,, azért voltam kiváncsi a te megoldásodra.

zotykó

Az előző hozzászólásomra senki semmit?

svejk

Alapvetően el vagy tévedve.
A kapcsolás nem frekvencia-feszültség, hanem kitöltési tényező(pwm)-feszültség konverter.
 

me3ua0a6

#13500-as hsz!

zotykó

Köszi ezt a hozzászólást észre sem vettem. :-)
Köszi Sneci neked is.

b4nm7gjvr

Anno írtam felkérésre akkukról egy összefoglaló eszmefuttatást, itt azt hiszem jó helye lesz és megosztom! Jó kis olvasnivaló...
 
Akkumlátor kompromisszumok:
Laikusként természetes, hogy csodákat várunk az akksiktól. Sok energiát, lassú öregedést és kis tömeget kívánunk magunknak. Az elvárások jogosak, de egyszerre ritkán teljesülnek. Legjellemzőbb a mobil eszközök esetében, hogy az akkumulátorok méretükhöz képest nagy teljesítményűek, viszont élettartamuk rövid. A rövid élettartam persze általában nem okoz gondot, hiszen a készüléket gyakrabban cseréljük, mint ahogyan az akkumulátor kiöregedne.
 
A legismertebb akkumlátor fajták:
 
A nikkel-kadmium (NiCd) viszonylag régi fejlesztésű, kiforrott technológia, amelynek viszont több elfogadhatatlan hátránya is van. Ezek között az első, hogy ezek az akkumulátorok mérgező fémeket tartalmaznak, amelyek nagyon károsak az egészségre. Hosszú életciklusuk és jó töltés-ürítési arányuk miatt voltak sikeresek, emellett jól bírják a nagy hőmérsékletingadozást is. Sorsukat a 2006. szeptember 26-án elfogadott, új "EU Akkumulátor Direktíva" pecsételi meg, amely nagyon megszigorítja a higany, a kadmium és az ólom használatát az akkumulátorokban, így gyakorlatilag a NiCd akkumulátorok már csak ott használhatók, ahol helyettesítésük nem megoldható.
A nikkel-metál-hidrid (NiMH) akkumulátorokban nincsenek mérgező anyagok, és a nikkel-kadmiumokhoz képest több energiát is szolgáltatnak, cserébe viszont még hamarabb öregszenek. Velük gyakran találkozhatunk laptopokban és mobiltelefonokban is, és fontos lépcsőt jelentenek a lítium-alapú akkumulátorok felé.
Az ólmos-savas (lead-acid) akkumulátorokról azt gondoljuk, hogy elavultak, de még mindig van létjogosultságuk. Olyan gépekben találkozhatunk velük, ahol a nagyobb tömeg nem probléma. Gazdaságilag a leghatékonyabb megoldást jelentik, teljesen zárt (sealed lead-acid) kivitelben is készülnek, így már régen nem az autóinkban használt, mindent összesavazós szörnyetegekre kell gondoljunk, ha az ólmos akkumulátorokról hallunk. Az akkumulátorok között egy akkora rést tömnek be a nyújtott szolgáltatásukkal, hogy gyakorlatilag pótolhatatlanok, így még nagyon sokáig jelentős szereplői lesznek az energiaiparnak.
A lítium-ionos (Li-ion) akkumulátorok a legdinamikusabban fejlődő típust képviselik. Kis tömeg mellett szolgáltatnak relatíve sok energiát, emellett élettartamuk is hosszú. Gyorsan tölthetők újra, és az önkisülésük is messze a legjobb, azaz a legkisebb. Maga a technológia nem túl biztonságos, de ezekbe az akkumulátorokba több biztonsági berendezést is beépítenek, így félnünk tőlük nem kell. Ha mégis nagyon melegszik, netán felrobban, az azt jelenti, hogy minimálisan 3 különböző elven működő biztonsági berendezés mondta fel egyszerre a szolgálatot. Ennek nagyon kicsi a valószínűsége... És hogy a mi készülékünkben éppen melyik típus teljesít szolgálatot? Egyszerű: rá van írva az adattáblájára!
 
Akkumlátorok töltése:
 
Lényeges különbség van aközött, hogyan töltjük különböző típusú akkumulátorainkat. Mi, a felhasználók ezzel segíthetünk leginkább magunkon, és itt főként a pénztárcánkra gondolok. Nézzünk néhány fontos tudnivalót!  
A nikkel bázisú akkumulátorok, azaz a NiCd és a NiMH igénylik a formázást, azaz első alkalommal 24 órán keresztül kell töltsük azokat. Ez azért szükséges, mert a gyártás után előtöltött cellák egyrészt különböző töltöttségi szinten vannak, másrészt a hosszú, mozdulatlan tárolás miatt kialakult elektrolit-eloszlási egyenetlenségek is eltűnnek. Ezekre az akkumulátorokra jellemző az is, hogy a teljes kapacitásukat csak néhány töltési ciklus után érik el. Ez az arány is sokat javult az elmúlt években, a korábbi 50-100 ciklusról ez mára 5-7 ciklusra rövidült.
 
Néhány jótanács a nikkel alapú akkumulátorok töltéséhez:  
 
•   Kerüljük el a túlmelegedést, cseréljük le a töltőt, ha nagyon melegíteni az akkumulátort töltés közben;
•   A nikkel-kadmiumhoz adott töltő túltöltheti a nikkel-metál-hidrid akkumulátort!
•   A nikkel akkumulátorok a gyors töltést szeretik, a túl lassú töltögetés károsítja azokat;
•   A nikkel akkumulátorokhoz ne használjunk lítiumhoz való töltőt!
•   Ha nem használjuk fel azonnal, vegyük le a töltőről a nikkel akkumulátort, majd a felhasználás előtt közvetlenül töltsük fel teljesen. Még formázásnál se hagyjuk a töltőn néhány napnál tovább!
 
A lítium-ion akkumulátorok töltését egy és CSAK egy féle módon lehet elvégezni. Az úgynevezett "csodatöltők" és "gyorstöltők" a lítium akkumulátorok esetében NEM LÉTEZNEK. A gyártók szigorú előírásokat szabnak meg az Li-ion akkumulátorok töltéséhez, ettől eltérni a saját érdekünkben sem tanácsos. Nem szabad tehát lítiumos akkumulátort semmi mással tölteni, CSAK A SAJÁT töltőjével. Akkor sem, ha a használni kívánt töltő látszólag alkalmas lenne erre, azaz például megfelelő feszültséget és áramerősséget ad le és a csatlakozója is illeszkedik a tölteni kívánt eszközhöz.
A lítium-ionos akkumulátorok NEM igényelnek FORMÁZÁST, az első és az ötvenedik, vagy ötszázadik töltési ciklus semmiben nem különböznek egymástól. Bár a lítium-ionos akkumulátorok celláit 4,2 Voltra lehetne tölteni, a töltők általában 4,1 Voltnál megállnak. Ezzel a kapacitás 10%-kal csökken, de az élettartam nagyban javul. Az újabb fejlesztésű lítiumos akksik már produkálják a hosszú élettartamot teljes töltésnél is.
A lítium-ion technológia kényes, de bizonyos szabályok betartása mellett biztonságos. Ennek érdekében az akkumulátorokat - bár ez kívülről nem látszik - ellátják különböző védelmi rendszerekkel. A túltöltés, a túlnyomás és a túlmelegedés ellen is védettek, ahogyan az alulmerülés ellen is. Általában akkor kapcsol szét a biztonsági rendszer, ha a cellafeszültség eléri a 4,3 Voltot, vagy a hőmérséklet eléri a 90 Celsiust, illetve amikor a nyomás eléri az adott szerkezetre számított értéket.
Ha túlmerül az akkumulátor, akkor a saját töltőjével nem hozható már vissza. Vannak viszont úgynevezett gyógytöltők, amelyek mintegy újraéleszthetik az alulmerült akkumulátorokat is, de 1,5 Voltos cellafeszültség alatt már ezekkel sincs sok remény.  
 
Amellett, hogy NEM igényelnek formázást, a lítium-ionos akkumulátorok már az első használatkor leadják a maximális teljesítményüket és nem érzékenyek arra sem, hogy az élettartamban meghatározott töltési-ürítési ciklusszámot hány részletben kapják meg. Ennek ellenére havonta egyszer érdemes teljesen lemeríteni és feltölteni őket, hogy a cellák között keletkezett különbségek megszűnjenek. Ezek ugyanis hibás diagnosztikához vezethetnek, azaz például a telefon azt mutatja, hogy már csak félig van az akkumulátor, miközben még majdnem tele van, vagy éppen fordítva.
 
Jótanácsok a lítium-ionos akkumulátorok töltéséhez:
 
•   Próbáljuk az akkumulátort minél kevesebb ideig a maximális cellafeszültségen tartani, azaz például ne kikapcsolt, hanem bekapcsolt állapotban töltsük a telefont;
•   3,92 Volt/cella a legideálisabb töltöttségi szint, ezen a várható élettartam a duplája, mint a maximális cellafeszültségnél. A gyártók általában e fölé hangolják a töltőket, így magunkon úgy segíthetünk, ha háromnegyedóra elteltével lehúzzuk a töltőről az akkumulátort;
•   A töltőáramot nem szabad a maximálisan leadható áram 50%-a felé vinni, a töltők így is vannak hangolva. Akkor kell odafigyeljünk erre, ha nem a készülékhez járó töltővel töltünk.
 
Alacsony és magas hőmérsékletek:
 
Az akkumulátorok szobahőmérsékleten adják le a legjobb teljesítményt. Akkumulátor típustól függ, hogyan reagálnak az ettől eltérő hőmérsékletre. Általában igaz, hogy a magas hőmérséklet elsősorban az akkumulátor élettartamát csökkenti, gyorsítja az öregedését. A NiMH akkumulátorok önmagukhoz képest 30 Celsiuson már csak 80%-ot, 40 Celsiuson már csak 60%-ot képesek leadni. 45 Celsiusnál az élettartamuk is a felére csökken. A NiCd akkumulátorokat is érzékenyen érinti a meleg, de a százalékos arány nem ennyire durva.
A nagyon alacsony hőmérséklet sem hat kedvezően a működésre, a NiMH, az ólom és a li-ion akkumulátorok -20 Celsiusig működnek, egyedül a NiCd képes lemenni -40 Celsiusig. Persze a NiCd ezen a hőmérsékleten a teljesítménye 20%-át képes leadni. Újabb li-ion akkumulátorok szintén képesek -40 Celsiuson működni, ezek egyelőre számunkra megfizethetetlenek.
 
Annak ellenére, hogy ezeken a hőmérsékleteken képesek működni, TÖLTENI NEM SZABAD ŐKET. Előbb fel kell melegíteni, és csak ezután szabad megkezdeni a töltést. A télen, az autóban hagyott navigátort egyetlen óvatlan töltéssel elintézhetjük, ha nem várjuk meg, amíg felmelegszik, a töltő ugyanis adja neki a 0,5 C-t, míg az akkumulátor ilyenkor maximum 0,1 C-t képes elviselni. A következmények kikövetkeztethető....
 
Akkumlátor tárolása:
 
Mindegyik akkumulátorra nyugodtan ráírhatnánk, hogy "Romlandó". Persze egyszerű szabályok betartásával lassítható ez a romlás, nézzük most ezeket. Mit tegyünk tehát, ha tárolnunk kell az akkumulátorokat?
 
Minden akkumulátorra igaz, hogy 15 Celsiuson szeretnek leginkább várakozni. Az ólmos akkumlátorokat tartsuk teljes töltöttségen, a nikkel- és a lítium-alapúakat 40%-on. A gyárból is ezen a töltöttségi szinten kerülnek ki, így amikor mevesszük őket - attól függően, meddig álltak a raktárban - ekörüli töltöttségre számíthatunk. Meddig bírják a tárolást? A NiMH 3 évig, a NiCa 5 évig, a lítiumos akksik pedig 10 évig tárolhatók a megfelelő hőmérsékleten. Az ólmos akkumulátorok 2 évig tárolhatók, de csak folyamatos frissítő töltések mellett.
 
Jótanácsok az akkumulátorok tárolásához:
 
•   Hűvös, de nem hideg helyen tároljuk őket, légkondicionálás ajánlott (vagy folyamatos enyhe légkeverés - légmozgás). A páralecsapódástól megvédhetjük őket, ha nejlon borítást alkalmazunk;
•   A lítiumos és a nikkeles akkumulátorokat ne töltsük fel teljesen, mielőtt tárolásba helyeznénk. 40%-on tegyük el és felhasználás előtt töltsük 100%-ra.
•   Az ólmos akkumulátorokat teljes töltéssel tegyük tárolásba, mérjük a töltöttségüket és - ha a gyártó mást nem javasol - minimum hat havonta töltsünk rá;
•   Lítium-ionos akkumulátort ne tegyük tárolásba ha teljesen lemerült. Tárolás előtt fél óráig töltsük;
•   Na halmozzunk fel lítium-ion akkumulátorokból túl nagy készletet akkor sem, ha nagyon olcsón hozzájuthatunk. Ha elérhető, nézzük meg a gyártási dátumot a vásárlás előtt;
•   Nikkel-alapú akkumulátort soha ne hagyjunk a töltőn pár napnál tovább;  
 
Akkumlátor tények:
 
•   A laptopokban az akkumulátor a használatkor bőven 45 Celsius fölé melegszik. Ezt onnan érezzük, hogy elkezdi égetni a lábunkat, ha az ölünkbe vesszük. Fentebb bemutattam, mi történik 45 foknál a Li-ion és a NiMH akkumulátorok élettartamával. Mivel a laptop akkumlátor drága, így nem árt ha beruházunk egy + laptophűtőre, sokszorosan megtérülhet az ára!
•   Felesleges éjszakára töltőn hagyni a telefont. Az áramot fogyasztja de mérhető kapacitásnövekedést nem eredményez. Szokjunk hozzá, hogy a telefont lefekvés előtt 1-2 órával kezdjük tölteni és éjszakára húzzuk ki a töltőt!
•   Ne hagyjuk sem nyáron, sem télen a kocsiban a navigátort/telefont/laptopot még a kesztyűtartóban sem! Ha mégis ott maradt, hozzuk újra normál hőmérsékletre, azaz hűtsük le vagy melegítsük fel, mielőtt bekapcsoljuk, vagy tölteni kezdenénk! A navigátort helyezzük úgy el a műszerfalon, hogy közvetlen napfény ne érje a hátlapját sem, ha lehetőségünk van rá, nyáron hűtsük, télen fűtsük!
•   Ha a navigátor, vagy a telefon nyáron a kocsiban töltés közben kikapcsol, nem biztos, hogy elromlott. Hűtsük le az akkumulátort, hogy a melegedés ellen védő elektronika visszakapcsoljon.
•   Ennyit az egységes mobiltöltőkről. Egységes mobiltöltő akkor lesz, ha minden készülékben ugyanolyan lesz az akkumulátor is. Ennek az esélye csekély...
•   NiCd akkumulátort SOHA ne dobjunk a kommunális szemétbe (kuka), hanem az arra kialakított gyűjtőpontokon adjuk le. Ilyen gyűjtőpontok találhatók a nagyobb szupermarketekben és elektronikai áruházakban is.
 

svejk

"• Ennyit az egységes mobiltöltőkről. Egységes mobiltöltő akkor lesz, ha minden készülékben ugyanolyan lesz az akkumulátor is. Ennek az esélye csekély... "
 
A mobiltelefon töltőknek ma már annyi közük van a tényleges akkumulátor töltéséhez, hogy azok adják az energiát.  
Maga a töltésvezérlő a készülékben, és/vagy az akkupackban van.
 
Tehát az egységes mobiltöltő egyáltalán nem utópia, mindössze a  gyártók profitja, illetve a hiánya az egyetlen hátráltatója.
 
 

s7manbs8

Ilyen panelje nincs valakinek, pontos száma: MT2-17 REV0.4.
 
Úgy nézem háttér világítása nincs neki a monitornak talán ez az inverter nem megy benne ? Hogy tudom azt megállapítani ? Van ötletetek ?
 
http://www.ccl-la.com/catalog/images/IP-35135A.jpg" border=0>