Hírek:

Fontos tudnivalók a migrációval kapcsolatban, Kérlek nézd meg a Régi fórumról új fórumra való költözés

Main Menu

Elektronika

Indította gaben, 2025 február 03, 18:18

Előző téma - Következő téma

svejk

Nem probléma, csak kell keresni olyan embert aki a szád íze szerint megírja szoftot a mikrokontrollerre.
Itt a fórumon 3-4 embert tudnék ajánlani, de majd ők biztos jelentkeznek.

s2k5ycubj

A Renault memóriás ülésmozgatóján van valami encoder féle,mert számolja merre hányat forgott és úgy állítja vissza a vezérlője a memorizált pozícióba.És ráadásul mind a 4 tengelyt követi.

svejk

Általában csak egyszerű jeladó, esetleg pár lépéses inkrementális, hogy irányérzékeny legyen.

s2k5ycubj

Igen,de szerintem neki pont ilyen kell egy plc-vel mondjuk.

svejk

Egy kis PLC jó ötlet, bár lényegesen többet fogyaszt mint egy mikrokontrolleres cucc.
No meg az ár...egy valamire való PLC normális kijelzővel 40 alatt nincs és még ahhoz is kell szaki aki megírja rá a progit.

s2k5ycubj

Sok volt mostanába itt is az adok-veszekben pár ezerért.Vannak rendszeres eladók. A programozása az gáz,legalább is nekem,de biztos találni itt valakit aki képes rá. Egyébbként jó ötletnek tartom,mert nehéz/költséges/ másolni.

s2k5ycubj

Mármint a mozgatót.

rd6i9rg83

Pontosan ilyen ülésmozgató motorokat nézegetek. Jók, mert erősek és némelyik elég pörgős is. Találtam is egyet a német NIDEC cég oldalán, ami megfelelő lenne, viszont ezekkel a motorokkal az a baj, hogy egy mezei Hall-szenzoros jeladó van bennük, ami motorfordulatonként csak egy jelet ad. Persze egy ülés beállításához ez is elég, de nekem kevés.
Most azt próbálom megérdeklődni náluk, hogy milyen hátsó tengelykivezetése van a motornak, hátha lehet rá barkácsolni egy nagyobb felbontású jeladót.
 
Jelenleg kétféle motor közt vacilálok: A csigahajtóműves motor esetén meg lenne oldva, hogy a súlyt megtartsa, viszont ezek a motorok elég nagyok és nehezek. A bolygóműves motorok meg alacsony súlyuk és méretük miatt szimpatikusak, csak ott meg kellene valamennyi tartóáram, ami fogyasztás tekintetében nem jó.
 
Mondjuk arra kíváncsi lennék, hogy nagyságrendileg ez hogyan mutatkozna a fogyasztáson. Ha pl. 24:1-es bolygóműves motort veszek alapul, ami egy 40 mm-es szíjtárcsán keresztül hajtja a kocsit, amin maximális teher (6 kg) van függőlegesen akkor -ha jól számolom- a motorra visszaható forgatónyomaték: 0,005 Nm. (Persze van egy mértékű súrlódási erő is, de azt most nem vettem figyelembe.) Egy 30 W-os motor esetében ehhez mekkora tartóáramra lenne szükség? Ki lehet ezt valahogy számolni?

svejk

Úgy látom csak sok pénzed van a hobbidra ha ilyen cégeknél érdeklődsz, és nem guberálsz egyet a MÉH-telepen vagy az autó bontóban.  
 
Azt kell eldöntened, hogy kell-e tudnod mozgatni tápfesz nélkül a cuccot, iiletve okoz-e kalamajkát, ha valamilyen elektromos probláma miatt megszűnik a tápellátás és szabaddá válik a hajtás.
A fenti két szempont meghatározza, hogy kell-e önzáró hajtás.
 
Ki lehet számolni, tudnod kell mennyi az adott motor nyomatékállandója.
Az ilyen autós motoroknál kb. 0,1 Nm/A értékkel lehet számolni.

xfg6v697j

http://www.pasztorvolgyi.sulinet.hu/zsolt/klte/mert_atv/merteke.htm" TARGET=_fnew>Munka, energia, hőmennyiség-nél átválthatod a newtonmétert wattórára.

svejk

Egyébként 0,05 Nm hat a motorodra a leírt áttételnél.
(1kg~10N)

rd6i9rg83

Ami azt illeti, ez nekem nem hobbi, hanem a munkámhoz kellene, mert a filmiparban dolgozom. Azért keresek olyan motort, amit még forgalmaznak, mert ha a későbbiekben több darabot szeretnék gyártani, akkor ne kelljen áttervezni az egész rendszert, pusztán a motor miatt. Illetve ha bármi baj történik a motorral, akkor cserélni tudjam.
 
Amúgy ezeknek a NIDEC motoroknak még egészen baráti áruk van. Konkréten amit kinéztem, az hajtóművel, Hall-szenzorral együtt 40 Euro.
 
Jelenleg több érvem szól a csigahajtás mellett, mert biztonság szempontjából is jobb lenne az önzáró áttétel. Viszont a súlyuk nagy gondot okoz (1.2 - 2 kg). Vannak műanyag házas hajtóművel rendelkező motorok, ezeknek a súlyuk jelentősen kisebb (0.6 - 0.8 kg körül), viszont a fordulatszámuk is.
 
Számolgattam és az jött ki, hogy számomra a legideálisabb motor ez lenne:
125-150 f/min és 1,5-2 Nm
VAGY
250-300 f/min és 0,75-1 Nm (ebben az esetben egy sima 2:1 áttétellel meg tudnám oldani)
 
Ezidáig egyetlen megfelelő motort találtam (a már említett NIDEC-nél), jött is azóta válasz tőlük és sajnos a kiszemelt motornak nincs hátsó tengely-kivezetése, így az encoder rászerelés nem lehetséges, viszont eszembe jutott az a megoldás is, hogy a hajtómű tengelyére szerelném a jeladót.

rd6i9rg83

Bocsánat. Igen, egy nullával többet írtam.

PSoft

 "...sajnos a kiszemelt motornak nincs hátsó tengely-kivezetése, így az encoder rászerelés nem lehetséges,..."
 
Meg is lehet fúrni azt a tengelyvéget,és egy tengelytoldat beragasztásával máris van hely a jeladónak.
 
Ezen a motoron sem volt hátul tengelyvég,és mégis került rá enkoder.
 
http://cnctar.hobbycnc.hu/PSoft/DSSC-ablaktorloszervo/Motor/IMG_1796.JPG" TARGET=_fnew>Kép-1
http://cnctar.hobbycnc.hu/PSoft/DSSC-ablaktorloszervo/Motor/IMG_1813.JPG" TARGET=_fnew>Kép-2

wcsxp0uxa

Az jutott eszembe ,hogy ki lehetne "egyensúlyozni" a mozgatott terhet valamennyire (majdnem úgy mint a lifteket). Lehet így már a nem önzáró hajtómű sem lenne rossz.