Hírek:

Fontos tudnivalók a migrációval kapcsolatban, kérlek olvasd el:

A régi fórumról áthozott hozzászólásoknál a felhasználó neve adatvédelmi megfontolásokból véletlenszerűen generált értékekre lett  lecserélve. Ez akkor tud a valódi értékre visszaállni, ha az adott felhasználó a régi fórumon nyilatkozik, hogy beleegyezik az adatainak az új fórumra továbbításához, majd ezután itt a régi felhasználónevével és email címével regisztrál.
8~20 óra között, 1~30 percen belül megtörténik a jóváhagyás, 30 percenként ellenőrizd email fiókodat (SPAM-ot is) mindenképp kapsz mail-t, a sikeres regisztrácioról, vagy a hibáról és, hogy mi a teendőd.
Nézd meg  "A régi fórumról, az új fórumra költözés útmutatót."
A régi fórumon használt email címmel de más felhasználói azonosítóval érkező regisztrációs kérelmek törlésre kerűlnek.

Main Menu

Brushless marómotor

Indította gaben, 2024 április 09, 16:45

Előző téma - Következő téma

Szalai György

A régi nagy fordulatszámú laborcentrifugákban, mikor nem volt még direct drive, szénkefés motort alkalmaztak olajban úszó fogaskerék áttétellel. Komolyan mondom, csendes volt.

43pbwjg8s

Ezeknek a csappágyaknak egyedi beépítés esetén a referenciafordulatszáma 13000, a határfordulatszám 18000.
Ez pl az egyik behatároló tényező a motor választásánál.
Ezért van az, hogy valami áttétel kell ha nagy fordulatszámú motort akarok alkalmazni.

43pbwjg8s

Itt egy kissebb skicc a csapágyazás elrendezéséről:
így gondolom.
http://kepfeltoltes.hu/090211/csapagyazasskicc_www.kepfeltoltes.hu_.jpg" TARGET=_fnew>csapágyazás skicc

43pbwjg8s

A legyártás nem gond.
Tudod... Van néhány olyan barátom, akinek a cége aki már sokkal "tartozik" nekem, hiszen milliós nagyságrendű megrendelést vitte. Mivel barátok vagyunk, soha nem számszerűsítettünk, hanem abban egyeztünk meg, hogy ha valamit le kell gyártani (persze bizonyos határig) azt megcsinálják nekem.
Tulajdonképpen Ők csak a rojzokra/modellekre várnak.
Azonban ez nem végtelen dolog. nem akarom addig kihasználni, amíg nem tudom, hogy az amit gyártatok velük az várhatólag jó lesz.
Így azt hiszem már megérted azt is, miért kérdezek annyit, miért nem akarok csak úgy belevágni valamibe amit nem értek és tudok legalább annyira, hogy el tudjam dönteni: várhatólag működni fog.
Tehát a kiadások ezen oldala egyelőre nullszaldó lenne, ha tényleg látnám azt, hogy mik is a lehetőségek, és mi az ami működőképes lehet.
 
A motorok közül itt éppen egyik sem 220V-ois tudom. De más szempontok is vannak, amelyek elnyomhatják ezt az igényt. Ha megállok abban, hogy csak 220-as lehet eléggé szűkítem a lehetőségeket. Az lenne a legjobbugyan, de lehet hogy mégsem ez lesz. A fontosabb a motor nyomaték/teljesítmény/fordulatszám. Ez után következik a méret, utána pedig a meghajás elektronikus paraméterei. Itt persze csak a 220/12/24/30/akármennyi voltos táplálásról beszélek. Ha olyan a motor akkor a vezérlése is érdekes. Pl. a ROLAND gépeknél 400W-os szervó motorokat használnak. de gondolom egy ilyen vezérlés jóval drágább mint egy sima DC motor fordulatszámszabályzása. Tehát ez is szempont.
Elég sokváltozós ez a motor kereséses dolog.
A 230V-os motorok közül tudsz ajánlani egy hasonló kimeneti és beépítési méretparaméterekkel rendelkező motort mint mondjuk pl itt az 500W-os 24V-os kefés motor? Mert én még sajnos sehol nem találtam meg ilyen motort és legfőképpen ilyen adatokat egyszerű, 230V-os motornál.
Sajnos egy hülye mérnök vagyok, aki azt szokta meg, hogy látja az adatokat és értelmezi.

Szalai György

„amíg nem tudom, hogy az amit gyártatok velük az várhatólag jó lesz” Akkor választhatsz a bevált megoldások közül, esetleg átdolgozva a saját ízlésednek megfelelőre. http://cnctar.hobbycnc.hu/Szalai_Gyorgy/Szerszambefogo.pdf
 
Ha fortuna, akkor áttétel is. Nem lehet többfokozatú? Akkor már tényleg szinte bármilyen motort illeszthetnél bármilyen marószerszámhoz. 500W 230V-os kézi szerszámgép motor szerintem bármelyik célszerűbb, mint ez az alacsonyabb feszültségű. És elkerülhetnéd az elaktrónikát. Na most ott vagyunk, ahonnan indultál. Fúrógéppel hajtott fortuna. Csak tokmány helyett szíjtárcsa. Kompakt megoldásnak tűnik. Valami atomstabil példány, amelyik hosszú élete során mindég beleröhögött a szervizszakemberek pofájába. És nem törődik az egy év garanciával.
 
http://www.vatera.hu/lemezvago_furogep_koszoru_42v_csere_erdekel_122693610.html
http://www.vatera.hu/24v_os_furogep_124727301.html
http://www.vatera.hu/furogep_2_sebesseges_127282168.html
http://www.vatera.hu/kezi_furogep_hatalmas_125227734.html

43pbwjg8s

Hát Gyuri!
Tudnod kell: nekem is van egy 1.2KW-os bikaerős fúrógépem. Meg kell mondjam amikor vettem, kifelyezetten az lebegett a szemem előtt, hogy a géphez fogom felhasználni.
Amikor véleményt kértem róla valamelyik topicban, elég meggyőző érvekkel támasztották alá azt, hogy ezt ne tegyem. Hogy ezek a gépek nem alkalmasak a hosszú ideig tartó igénybevételre. Ebben van is valami, mert ha egy kicsit hosszabb ideig fúrogattam vele, bizony igencsak forróvá vált.
Akkor most?
Használhatóek-e ezek avagy sem?
Csak hogy lásd miért hezitálok amikor ilyen "egyszerű" megoldások esetében.
 
A fortuna:
Igen. Erősen bennem van az a gondolat, hogy olyan szíjtárcsát kellene alkalmazni amivel tudok áttételt is módosítani. Ezt már tanácsolták mások is.
 
A befogó rajza tetszik. Esetleg megvannak az alkatrészrajzok is? Nagyon megköszönném.

Szalai György

A mostani fúrógépek motorjai pörgősek és kicsik. A fejlett számítógépes tervezés eredménye képen ki van belőlük költséghatékonykodva az utolsó milligramm réz és vas is. De nem baj, mert a pörgős motor ventillátora több levegőt szállít, tehát a hűtés is jobb valamivel. De még a marha jó gépek is forrósodnak, csak azok bírják, mert legalább jó anyagból vannak. Hilti72-vel betont vésünk, nyáron, egész nap, hárman, felváltva. Ha hozzáér a kezem a motorhoz, megéget. És bírja. Örökké. De az ára…. Ezek a régi fúrógépek is bizonyítottak már. Meddig bizonyítsanak még? Nem volt számítógépes tervezés, biztonsági ráhagyás volt. Bőven. De egy mai blekkendekkerrel ezt biztos nem lehet megcsinálni.
 
A rajz többi része nincs meg nekem sajnos, de lehet hogy innen valaki más segít majd. Úgy rémlik, hogy valaki ezen a fórumon linkelte egyszer.

s7manbs8

A kisebb feszültségű, pl. 24V 500W-os motornál szerintem meg az elektronika a zűrösebb, és még trafó is kell, nem is kicsi. Mivel ott alapból 20A-ről van szó legalább. Pl. egy 230V-os, 16A-es triakos szabályzást nem nehéz megcsinálni, ilyenek vannak a porszívókban pl. Csak ott kézileg potméterrel lehet áéllítani a teljesítményt. De ugyanígy az automata mosógépekben már elektronikusan szabályzott. Most készítek éppen egy ilyen szabályzást, ami elektronikusan csinálja ezt, és G kóddal vezérelhető akár majd Mach-ból is.

4um5b65d

Ez az a megoldás ahol meghalnak a csapágyaid !
Mindkét (kék) fedéllel előfeszítést kell állítanod és nem fogod tudni a fedélcsavarokkal ezt megtenni.
Félrehúzod és még fel is fognak lazulni a csavarok.
Itt csak az lehet jó megoldás, ha a tengelyen feszítesz kontraanyás rögzítéssel, és inkább 1 radiális és 2 kúpgörgőset szerelj be , ha már mindenképp kúpgörgőset szeretnél használni.
A simmeringeket se felejtsd ki.
Bár én biztos kidobnám a kúpgörgőseket.

s7manbs8

Pont ezért régebbi típust érdemes keresni, ami jó volt, és akár újratekercseltetni, ha leégett vagy ilyesmi, és egyéb szempontból jó, nincs kiverve csapágyház, stb.

43pbwjg8s

Hát leaslie...
Ez érdekes amit mondasz, mert nálunk a sebességváltókban ez a féle hézagolási megoldás eléggé meggyőzően működik.
A hézagolókat nem rajzoltam be a fedelek csőrei alá ebben a skiccben. Ezek a hézegolók gyakorlatilag százados lépésekben cserélhetőek.
Az előfeszítés értékét (pontosabban a hézagot) nem a csavarokkal állítom, hanem a behelyezett hézagolóval. Ezek elkészítése nem gon, mert lenn a protoban ott a síkköszörű, valamint ott helyben megvan minden mérőeszköz a játék/előfeszítés mérésére.  
A csavarokat nagyon egyszerű úgy meghúzni, hogy azok semmi esetre se lazuljanak meg. Erre az ugynevezett elveszthetetlen alátét alkalmas. A FAITH nál kapható. Ha ezt alkalmazod, komoly nyomaték kell már ahhoz is, hogy a csavart kiold kitekerés előtt a helyzetéből. Ez nem fog soha kilazulni. A váltóknál egyébként a sima rugós alátét is simán működik, mindenféle probélma nélkül.
Ennél a csapágytípusnál a dinamikus alapterhelés 22.4 KN.
Csak ki kellene már valahogy számolni a valós axiális érs radiális terhelést az orsón!!!
 
A szimmeringek már ki vannak választva, csak nem jutottam még el a csapágyboltba. Szeretek egy-egy darabot a kezembe fogni amikor rajzolok.

43pbwjg8s

Az egy radiális csapágy azért még lehetséges lesz.  
Egyébként az elrendezést amit mutattam a képen(a hézagoláson kívül) gyakorta ajánlják. Van ilyen pl. A Kazinczi féle Fémforgácsoló szerszámgépek-ben.

4um5b65d

A hézagolás alapvetően megváltoztatja az elrendezéshez fűzött kommentemet. De mivel én csak a rajz alapján mondtam a véleményemet, így megúszhatom, hogy a nyakam és a hóhér egymással randizzanak.
[#vigyor3]
Hézagolás nélkül viszont tartom a véleményem. Abban az esetben nem húzhatod le a csavarokat fixen mert megszorul a csapágy.
De ez mindkét esetben bonyolultabb, mint egy kontraanyás megoldás.
Építsd meg aztán majd beszámolsz a tapasztalatokról....

3k74cecek

Egyetértek Laslie-vel, szerintem is rossz megoldás a hátsó szóló kúpgörgős használata. Oda bőven elég egy mélyhornyú golyós, vagy ha nagyon flancolni akarsz, akkor egy hengergörgős csapágy.  
Az említett könyvet nem ismerem, de eddigi pályafutásom alatt még nem találkoztam ferdehatásvonalú csapágyak páratlan számú beépítésével. Ez ellentmond a szakmai szabályoknak.

svejk

Akkor minden bizonnyal azért nem adnak 1 vagy egyéb páratlan számú db. ferdehatásvonalút a csapágyboltban :))
Mert gondolom a szakmai szabályokban az is benne van hogy javítás/csere esetén sem egyesével kell cerélni :)
Na, szóval én már láttam gyári csapágyazást 3 ferdehatásvonalúval.