Hírek:

Fontos tudnivalók a migrációval kapcsolatban, kérlek olvasd el:

A régi fórumról áthozott hozzászólásoknál a felhasználó neve adatvédelmi megfontolásokból véletlenszerűen generált értékekre lett  lecserélve. Ez akkor tud a valódi értékre visszaállni, ha az adott felhasználó a régi fórumon nyilatkozik, hogy beleegyezik az adatainak az új fórumra továbbításához, majd ezután itt a régi felhasználónevével és email címével regisztrál.
8~20 óra között, 1~30 percen belül megtörténik a jóváhagyás, 30 percenként ellenőrizd email fiókodat (SPAM-ot is) mindenképp kapsz mail-t, a sikeres regisztrácioról, vagy a hibáról és, hogy mi a teendőd.
Nézd meg  "A régi fórumról, az új fórumra költözés útmutatót."
A régi fórumon használt email címmel de más felhasználói azonosítóval érkező regisztrációs kérelmek törlésre kerűlnek.

Main Menu

Brushless marómotor

Indította gaben, 2024 április 09, 16:45

Előző téma - Következő téma

hyn6ys8wt

A mi esetünkben (maró főorsó) a fortunatengelyt ugy kell kialakitani hogy az szerszám befogására aélalmas legyen. Az enyémben mk1-es morsekup van.

s7manbs8

És ilyen fortunát lehet kapni valamilyen gyári kivitelben, vagy saját magunknak kell készíteni ?

hyn6ys8wt

Az enyém gyári (kinai gagyi), de itt a forumon volt már szó a készitésről, fotokkal dokumentálva az egyik fórumtárs jovoltából. (talán Laslie vagy Vbodi)

s7manbs8


bmejdz9nu

A topik címéről jutott eszembe...
A múlt héten az összes BL motoromat és vezérlőmet elajándékoztam egy soproni hobbystának...
Legalább 10 motort teszteltem = nem alkalmas nagyfordulatú marómotornak... szerintem.

3k74cecek

"Ha olcsó felsőmarót veszel......"
Itt nem egészen értek egyet veled. A szénkefe tartó nem annyira a túlterheléstől fog kiolvadni, inkább az ütő kommutátortól és az emiatt erős kefeszikrázástól, esetleg az elégtelen hűtéstől. Ha már kis terhelésnél jelentős a szikrázás, akkor ott valami baj van a motorral.
Erre  viszont a drágánál is figyelni kell.
A csapágycsere nem árt, ha a tengelynek már érezhető kotyogása van. Ami fontos: kizárólag 2RS jelű csapágyat érdemes használni, és nem a legolcsóbbakat, a Z jelűeket pedig el kell felejteni.
Ami a fúrást illeti, ebben sem értek egyet veled. A fúrógépekben is normál mélyhornyú golyóscsapágyak vannak, és kiválóan lehet fúrni velük.
Egy felsőmarónak akkora fordulatszáma van, (még a legkisebb fokozaton is) hogy avval csak egészen kis átmérőjű fúrok használhatók. Mondjuk max 3mm-ig.
Ilyen kis méretű fúroknál pedig nem jelentős a tengelyirányú erő. Tehát simán használható fúrásra is.
Amúgy a felsőmaró szerintem csak egy szűk területen használható (éppen a magas fordulatszáma miatt) , egyáltalán nem egy univerzális meghajtó motor.
Én a magam részéről többféle motort használok, a feladattól függően. Ehhez persze univerzálisan kialakított felfogási lehetőség kell, és elég sok plusz munkát jelent a rendszeres motorcsere és beállítás, mert ugye a hobbista többnyire nem 100ezres szériákat csinál, hanem ma ezt, holnap azt. Ezt sajnos tudomásul kell venni. Ami univerzális, az többnyire semmire sem ideális.

3k74cecek

Amire viszont figyelni kell az olcsó felső maróknál, az a szerszám ütésmentes befogása.
Sajnos a tapasztalatom az, hogy a patron és/vagy a fészek nagyon pontatlanul van megmunkálva. Egy 2-3cm-re kilógó szerszám vége gyakran több tized mm-t üt. Ez egyrészt a szerszámot is gyorsan tönkreteszi, de a gép csapágyazásnak sem használ.
Ezt érdemes kijavítani, ha nem akarjuk sűrűn cserélni a gépet és a szerszámot.
Így persze az olcsó gép már nem is lesz olyan olcsó, de azért még jóval alatta marad a márkások árának.

Kristály Árpád

Halihó Mindenkinek!
 
Úgyan ez a BL topic.....
De,: http://www.cnchungary.hu/e107_plugins/links_page/links.php" TARGET=_fnew>  Külföldi linkek között töbféle és OLCSÓ fortúna
 
Aprópó... egy másik....
 
 
http://members.home.nl/zoltar/CNC/classicsystem/index.html" TARGET=_fnew>Sikitóból
 
Üdv.:Árpád

000000000

Ha felsőmarót vásárolsz, akkor fülvédőt is vegyél hozzá, nagyon hangosak. Egy jó fortuna sokkal halkabb és kis fordulaton is használható. Nekem is van egy B&B felsőmaróm,azzal kezdtem, alig vártam, hogy kész legyen az első fortunám. Ha a taliig ráér, elviszem az elsőt, és Neked adom. MK2-es befogatási lehetősége van, mint a mostaninak.

43pbwjg8s

Szerencsére a fortuna hajtása a cél.
Közben kis érdekesség:
Ezek a motorok bizony folyamatosan igénybe vannak véve:
(de fel ne vásároljátok előlem az összeset ha jó!!! :) )
http://tech-mobile.hu/termekek-alkatresz.htm" TARGET=_fnew>rollermotorok
 
Mi a véleményetek? (én már nem tippelek, csak kérdezek)
Érdemes lenne megpróbálkozni valamelyikkel?
Ha igen/ha nem miért? :)

43pbwjg8s

vbodi!!!!
Isten vagy ha ezt megteszed!
A gond, hogy olyan messze van még a hatvani találkozó... ( a türelmetlen fejemet.:) )
De most az előbb le is húztam egy napot a naptárból. :)

43pbwjg8s

A válaszig hagy legyek még offtopic!
Én ezért akarom a főorsót elválasztani a meghajtó motortól. Az TIMKEN 200405FR kúpgörgős csapágyakkal (3db) lesz megcsapágyazva.
A tengelyt szeszámüzemben gyáratom le, de a szerszámcsatlakozással még mindig hezitálok.
Nekem is az MK1 jutott az eszembe, de sajnos nem tudom, találok-e hozzá patronbefogót könnyen. Az ebay-on van tudom, de ott még nem vásároltam. Amig megjön a bizalmam, addig inkább itthon keresnék megoldást. (tud valaki ilyet?)
Persze le lehet ezt is gyártatni, csak nem találom azt a rajzot amit egyszer összekapartam a szeszámüzem konstrukcióról. :(
A másik dolog amiért még nem tudom befejezni, az a másik oldali csonk. Nem tudom mivel lenne érdemes átvinni a hajtást a motorról. Nem akarom közvetlen rácsatlakoztatni. Inkább ékszíj, vagy bordásszíj hajtáson gondolkodnék.
Ezekkel esetleg (ha olyan a motor forulatszáma) még áttételt is tudnék csinálni. Ha valami faipari, vagy hasonló nagyfordulastszámú motorban gondolkodok, akkor ezeknél a fordulatszámoknál a fogaskerekes áttétel felejtős. Úgy sikítana, hogy az nem emberi.
Az ékszíjakat/tárcsákat már keresgéltem, de a legkisebb vásárolható méretek is túl nagyok, hogy kompakt legyen a végeredmény. legalábbis amiket én találtam. Lehet, hogy le kellene gyártani a tárcsát?
A másik amit említettem a bordásszíj. Szintén nem tudom, hogy milyen akadálya lehet az alkalmazásának.
Nektek mi a véleményetek?
 
Közben még egy kérdés:
Van-e arra valami megoldás, hogy a hajtómotort felültessem az Y kocsira, és onnan úgy hajtsam meg a főorsót (ami ugye mozog le Z-be), hogy a motorom nem megy vele. Valami tengelyen csúszó alakos kötésű tárcsa vagy ilyesmi?
Vagy nem is érdemes ilyesmin gondolkodni?

4um5b65d

Ugye tudod, hogy a kúpgörgőssel nem lehet olyan magas fordulatot elérni, mint radiálissal+támcsapágy.

3k74cecek

Hogyan lesz elrendezve a 3 db csapágy ?

Szalai György

„Rollermotor” Nem. Ezek között melyik a „nagy teljesítményű, sima 220V-ról működtethető motor”? Ha szalagfűrészt építenék, jó választás lehetne a BLDC HUB motor. Direct drive szalagfűrészt úgysem láttam még. Nem olcsó, nem 230V-os, akkor miért lenne jobb, mint egy rendes 230V-os olcsón megvehető motor.  
 
„Persze le lehet ezt is gyártatni” Tudom, nem kérhetem, hogy írd meg majd, menyibe állnak meg a kiadások, mire elkészül ez a fortuna. Egyre határozottabb az a véleményem, hogy többe, mintha kész megoldást vennél. Az egyedileg gyártatott alkatrész szerintem mindég jóval drágább, mint a bolti. És mindegy, hogy pénzben fizet érte az ember, vagy viszontszívességgel.
 
„mivel lenne érdemes átvinni a hajtást a motorról” Mikor én még ebben törtem a fejem, nekem a hosszbordás szíj tűnt ideálisnak. Elterjedten alkalmazza az autóipar, mosógépekben is előfordul. Bontóból, szemétből tárcsa is kerül hozzá. A szinkronhajtás fortunához szerintem felesleges.  
 
„milyen akadálya lehet az alkalmazásának” Az átvihető erő semmiképp. A centrifugális erő sajnos nagy fordulatszámnál lefeszíteni igyekszik a tárcsáról. De ez más megoldásra is igaz.