Hírek:

Fontos tudnivalók a migrációval kapcsolatban, kérlek olvasd el:

A régi fórumról áthozott hozzászólásoknál a felhasználó neve adatvédelmi megfontolásokból véletlenszerűen generált értékekre lett  lecserélve. Ez akkor tud a valódi értékre visszaállni, ha az adott felhasználó a régi fórumon nyilatkozik, hogy beleegyezik az adatainak az új fórumra továbbításához, majd ezután itt a régi felhasználónevével és email címével regisztrál.
8~20 óra között, 1~30 percen belül megtörténik a jóváhagyás, 30 percenként ellenőrizd email fiókodat (SPAM-ot is) mindenképp kapsz mail-t, a sikeres regisztrácioról, vagy a hibáról és, hogy mi a teendőd.
Nézd meg  "A régi fórumról, az új fórumra költözés útmutatót."
A régi fórumon használt email címmel de más felhasználói azonosítóval érkező regisztrációs kérelmek törlésre kerűlnek.

Main Menu

Brushless marómotor

Indította gaben, 2024 április 09, 16:45

Előző téma - Következő téma

4umhue7vh

Ja, az ünnepek alatt kÍsérleteztem néhány jármúiparban használt BLDC motorral.Pl. elektromos szervokormány motorokkal. A Francia és olasz gyártók termékeivel tele vannak a MÉH telepek. Érdekes hogy az egyépként 12v-ra gyártott motorok, komolyabb melegedés nélkül elbírják a 24v-ot. A videón látható példány 24v  12-14 Ampert vesz fel, normál terhelés mellet 9000[ rpm-en, ha nagyon leterhelem letillt a 22A-es táp. Komolyabb mérések nélkül is kijelenthetem hogy, lényegesem erőssebb mint a az ebay-n 500 Wattosnak árult kefés akármi.
https://www.youtube.com/watch?v=2Tt7j2BTRQU&feature=youtu.be

fpd0kbd4

Ilyesmivel kísérleteztél,mint a képeken látható?

      

d30xhrezp

Szia!
Láttam egy videót,ahol a mágnesből húzzák kifelé a tekercset
és a fordulat egyre nagyobb lett.
Így szerintem befolyásolja a légrés a fordulatot is.
Én 0.5mm rést hagytam.A kicsi motort megmértük,32000 volt a vége.
12 pólusú tekercs és 8 db mágnes van benne. Azóta csináltam
még egyet,az is jó lett,de sajnos nekem is többször kellett megtekerni mert zárlatos volt többször. Ilyenkor nem ment rendesen,vagy le is tiltott az elektronika.
Képeket vagy videót rakhatnál fel róla!

4umhue7vh

Ez egy BMW hűtőventilátor motorja.14000rpm ennek az áramfelvétele intenzivebb gyorsításnál is meghaladja a 22 Ampert. Terhelés nélkül semmi hőt nem termel. Valahol 1000-1500w körűl lehet a teljesítménye.Ebből biztos lesz valami![#vigyor]
https://www.youtube.com/watch?v=7YRFiFrU_80&feature=youtu.be

s7manbs8

Ezekből paprika darálót lehetne csinálni, ahhoz jó nagy fordulat kell meg nem árt pár száz watt se.

PSoft

Ha kíváncsi lennél a bömbi motor "belsejére" is...nem kell szétszedned, én már megtettem.:)
Persze, igazából ez egy JOHNSON motor.

PSoft

Ha meg nem jön össze, akkor csak...borsot tört az orrod alá.[#vigyor]

4umhue7vh

Volt valami hasonló, csak az egy golyosanyát hajtott, a fogasléces kormánymű, fogasléce végén volt egy golyosorsó, azon pörgette az anyát. Azt hiszem valami Hibrid Toyotába volt, gondolom magátol tudott parkolni.Az is müködik, azt egy  szenzoros szabályzóval próbáltam ki, jó erös motor.

4umhue7vh

Szétszedtem én is kitakarítottam belőle az elektrokikát, mert rossz volt, egy 70A-es modelles szabályzoval forgatom.

PSoft

Valami hasonlóval hajtottam én is, amíg...játszadoztam vele.:)

ajpwg6jrn

Nézz utána az alábbi fogalmaknak:
Első körben: gerjesztés, légrés, mágneses térerősség
Második körben: fordulatszám, nyomaték, teljesítmény (és ezek összefüggései)
(Illetve keress némi gyakorlati számítást villanymotoroknál a fentebbi paraméterekre.)
Egy villanymotor megtervezésénél elég sok paraméter van még ami befolyásol és kicsi az esélye hogy random első blikkre eltaláld a helyes értékeket.
A villanymotorok is olyanok mint egy jó hangsugárzó (vagy hogy szerkezetileg hasonló példát említsek, transzformátor).
A különböző paramétereknek együttesen kell jó eredményt hozni.
(Egyszerű és buta példaként:
Van egy gyárilag 100W-ra méretezett transzformátorunk.
Ennek mondjuk úgy van méretezve a vas része hogy 120W-nyi teljesítményt biztosan át tud vinni, adott gerjesztéssel.
Namármost fogjuk ezt a trafót és a szekunder és primer tekercseit is dupla keresztmetszetű "drótra" cseréljük.
Ekkor már elméletileg a szekunder oldalt nagyobb árammal is terhelhetnénk a névlegeshez képest ugyanakkora feszültség mellett, mivel a "drót" elbírja és a primer tekercs is elbírná ezt a megnövelt teljesítményt.
DE a vasmag nem gerjeszthető a névleges érték plusz valamennyi tartalék fölé. Vagyis az a közeg ami az energiát átviszi, telített, tehát nem fog tudni nagyobb teljesítményt leadni.
A villanymotoroknál a légrés, a tekercsekben folyó áram, és a vas határozza meg a kialakult térerősséget. (De a gerjesztés csak egy adott szintig fokozható, tehát kisebb légréssel nőne a gerjesztés, de nem biztos hogy ez nem gerjeszti túl.) A túlgerjesztés ráadásul káros, mivel melegszik tőle.
A fentebbi fogalmakkal kapcsolatban tájékozódj és talán közelebb jutsz a célodhoz.

ajpwg6jrn

Ehhez csak annyit fűznék hogy rossz az összehasonlítás.
Mivel te visszacsatolás nélküli kefés DC motort hasonlítasz visszacsatolással rendelkező BLDC-hez.
Tegyél a kefés motorra egy tachogenerátort és egy DC szervó hajtással hajtsd meg a DC motort. Az sem lesz olyan gyenge.
(Összességében a BLDC motorok szerintem is jobbak, de az is a kefementességnek köszönhető, az alapelvek ugyanazok, vas, gerjesztés, térerősség --> fizika :) )

ajpwg6jrn

Ezt a BLDC-ből a tekercset kihúzzuk videót én is láttam.
Ebike-osok nagyon örültek neki, de ott is az a baj hogy ha húzzuk ki a tekercset, hiába nő üresen a fordulatszám. (Az átvihető teljesítmény csökken.) Vagyis a forgatónyomaték is drasztikusan csökken.
Tehát az Ebike-os felhasználásnál pláne nem jó, mivel ott növekedő fordulatszám mellé a sebesség is nő (ezzel négyzetesen arányosan növekedő légellenállás), de nem tud nőni, mivel a leadható teljesítmény korlátos. (Kivétel ha túlméretezett motort tesznek bele. Az viszont többe kerül, mint a kisebb motor és okosabb elektronika. :) )

4umhue7vh

Az összehasonlítás csak azért ügrott be, mert a 24v 14A mincs 500W még is érezhetően erőssebb mint az 500W-os kefés motor, persze a kefés motor áramfelvérelét nem mértem, ez megadott érték.
Régen modelleztem. Amikor kezdtek elterjedni a brushless motorok, el voltunk ájulva hogy milyen erősek, és percekkel hosszab repülési időt kaptunk, akár nagyobb teljesítménnyel is, a kefés motorokhoz képest.Valahol eltünik az energia az tuti.[#vigyor]

4umhue7vh

Már egy jó pár tekercselésen túl vagyok, köztük olyanon is ami tuti nem gerjeszti túl a vasat, a gond az hogy el sem indul a motor, vagy kézzel meg kell forgatni hogy elinduljon.
Van elég sok BLDC motorom, kb a felét nem viszi a modelles szabályzó, de tekercselésben pólusszámban megegyeznek.Ha ezt tudnám miért van, talán megszületne a megodás.Pl. az ebayn kapható 400w-os szenzor nélküli kis föorsó tök jól megy a saját szabályzójával, de a modelles csak rángatja, pont úgy mint az én motoromat.[#conf]